Η «911» ξεπερνά εκδόσεις και χρονολογίες. Στο αυτοκίνητο του αιώνα η διαχρονική αξία συνδέεται με ένα διαφορετικό τρόπο ζωής, ένα lifestyle χωρίς ημερομηνίες και φτιασίδια. Οδηγούμε μια μοναδική «911», ένα συνδυασμό διαφορετικό από τα συνηθισμένα.
ΓΚΡΙ είναι μόνο το χρώμα της. Τότε ίδιο χρώμα ήταν η 911 S που χρησιμοποίησε ο Στιβ ΜακΚουίν στο ταξίδι του από τη Στουτγάρδη στο Λε Μαν, σήμερα όμως θα το βρείτε σε διάφορα μοντέλα. Σε Μ4 και GT3 με ή χωρίς RS, αλλά και σε i20. Το αυτοκίνητο είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο προϊόν. Άλλοι το χρησιμοποιούν και άλλοι το αξιοποιούν, προσθέτοντας πινελιές ευχαρίστησης και άποψης στη ζωή τους και στους γύρω τους. Με την «911» δεν υπάρχει ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και μηχανής. Είναι το γερμανικό κουπέ αυτό που έχει το πάνω χέρι, αρκεί να ξέρεις να του δώσεις το χώρο που απαιτείται ώστε να καταθέσει την προσωπικότητά του μέσα από την ευδιάκριτη αξιοπρέπεια που το χαρακτηρίζει, και που αντικατοπτρίζεται στον ιδιοκτήτη του.
Πίτσος games…
Ο Κωνσταντίνος Πίτσος είναι ένας μηχανικός και rallyman με περγαμηνές, λάτρης του ωραίου, με την προϋπόθεση ότι θα παλέψεις για να το αποκτήσεις και να το προσαρμόσεις στο δικό σου τρόπο, με το δικό σου ρυθμό. Διακρίνεται για το πάθος του για την τελειότητα, χαρακτηριστικό που ξεπερνά τη θεωρία, αφού είναι αυτός που επιβάλλει το τέλειο, δείχνοντας ο ίδιος το δρόμο. Με σεβασμό στον τρόπο του, οφείλουμε να του δώσουμε χώρο για ένα κείμενο-«κατάθεση ψυχής» μέσα από το έργο, τη δημιουργία μιας διαφορετικής «911», που συνδυάζει το ιστορικό με το κλασικό, αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς σε συνεργασία με τους καλύτερους, ώστε να σε συναρπάζει, με βάση ακόμα και εντελώς σύγχρονα κριτήρια. Αυτή η «911», που πατάει ως Cayman, δείχνει ευρύτερα το δρόμο στην ουσία του «σπορ διθέσιου με άποψη» και ενθουσιάζει και τον Πραγματικό Οδηγό.
Δημιουργώντας
Σημαντικό στην επιλογή ενός αυτοκινήτου είναι να γνωρίζεις τι ακριβώς θέλεις, και στη συνέχεια να ξέρεις ότι η ιδέα σου μπορεί να εξελιχθεί σε πρόταση και να υλοποιηθεί. Κατ’ αρχάς, πρέπει να μετρήσεις τα τεχνικά χαρακτηριστικά: τα φυσικά, όπως είναι οι διαστάσεις, το βάρος, οι όγκοι και οι χωρητικότητες, τα μηχανολογικά, όπως την ιπποδύναμη, την κατανάλωση, τα ηλεκτρονικά συστήματα και το ηχοσύστημα, και τα δυναμικά, δηλαδή τις επιδόσεις, τις ικανότητες και την ασφάλεια. Όπου, όμως, εμπλέκονται οι ανθρώπινες αισθήσεις, μπορούν να υπάρξουν και υποκειμενικές μετρήσεις. Αυτές έχουν να κάνουν με την οπτική, και άρα το σχέδιο, τη γραμμή, τους χρωματικούς συνδυασμούς και τις αναλογίες ποιότητας-συναρμολόγησης, το χαρακτήρα, που μπορεί να είναι άγριος, επιθετικός ή λιτός, τους ήχους (εξάτμισης, κινητήρα, κύλισης, αεροδυναμικούς), αλλά ακόμα και τις μυρωδιές – όχι μόνο μέσα στην καμπίνα, αλλά και αυτές των καυσαερίων, για τους φανατικούς. Μετρήσιμες είναι ακόμα και η αίσθηση της αφής -όταν έρχεσαι σε επαφή με τα διάφορα υλικά κατασκευής- και φυσικά η αίσθηση οδήγησης. Οι υποκειμενικές επιδόσεις είναι οι πιο σημαντικές. Είναι αυτές που μας συγκινούν και συνήθως οδηγούν τις αποφάσεις μας, μας κάνουν να αισθανόμαστε ζωντανοί. Αλλιώς, όλοι θα οδηγούσαμε ένα υβριδικό Prius ή ένα ηλεκτρικό Golf. Όσο μεγαλώνουμε, τόσο περισσότερο αναπολούμε το παρελθόν. Οι αναμνήσεις μάς συγκινούν και μας γεμίζουν χαρά. Αυτό συμβαίνει γιατί το ανθρώπινο μυαλό είναι προγραμματισμένο να σβήνει τις κακές εμπειρίες και να κρατά μόνο τις καλές στιγμές. Εξού και η νοσταλγία, γενικά, αλλά και ειδικότερα στη συγκεκριμένη περίπτωση, με ένα «αυτοκίνητο από το παρελθόν, για το σήμερα».
Η επιθυμία μας ήταν να φτιάξουμε κάτι που να είναι αναγνωρισμένα κλασικό, σπορ, οπτικά διαχρονικό και να το αναδημιουργήσουμε για να το οδηγούμε καθημερινά και να μας χαρίζει χαμόγελα. Όχι εύκολος στόχος, διότι τα περισσότερα παλιά μοντέλα είναι απλώς απαράδεκτα σε σύγκριση με τα μοντέρνα που είμαστε συνηθισμένοι να οδηγούμε σήμερα. Αποφασίσαμε ότι η μηχανολογική πιστότητα στο παρελθόν θα είχε δευτερεύουσα σημασία σε επιλογές σχετικά με τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκίνητου, αλλά και με την αίσθηση της οδήγησης. Ο στόχος ήταν καθαρά η βελτίωση όλων των προαναφερόμενων χαρακτηριστικών, χωρίς να αλλοιωθούν ο χαρακτήρας και το ταμπεραμέντο του. Η επιλογή ήταν σχετικά εύκολη. Κοινή απόφαση της ομάδας η Porsche 911. Διαχρονική βάση με πολυετή εξέλιξη και μεγάλη παλέτα εξαρτημάτων για χιλιάδες συνδυασμούς, ώστε το αποτέλεσμα να είναι πρακτικά μοναδικό. Μοναδικό για εμάς. «Bespoke»: κουστούμι ραμμένο στα μέτρα μας. Πολυτέλεια χωρίς να προδίδει χλιδή και σπατάλη. Καταφέραμε και εξασφαλίσαμε μια παλιά και κουρασμένη «911» στην Ελλάδα, καθώς η καθημερινή χρήση απαιτούσε κανονικές πινακίδες κυκλοφορίας, και όχι ιστορικές, οι οποίες είναι για πολύ περιορισμένη και σαφή χρήση. Επόμενο στάδιο ήταν να επιλέξουμε τα οπτικά χαρακτηριστικά. Δημιουργός η σύζυγός μου, Βίκυ. Απόφασή της η 911 S του 1971, η οποία είχε τον επιθυμητό συνδυασμό χρωμίων, που σε συνδυασμό με το χρώμα Slate Gray (παραγωγής ’73) είχε ένα διακριτικό look που μας αρέσει. Με αυτήν την επιλογή ως αφετηρία, ακολούθησαν ο συνδυασμός του εσωτερικού, πιστός στη εποχή, με μπάκετ τύπου ρετρό, όργανα-ταμπλό όπως τότε και ελαφρώς πρασινωπά φιμέ τζάμια. Αναγκαστικά επιλέξαμε ζάντες 15 ιντσών, γνήσιες Fuchs, που ολοκληρώνουν το οπτικό σύνολο.
Κάπου εδώ, όμως, τελείωσαν και οι «δημοκρατικές» αποφάσεις, στις οποίες έλαβαν μέρος οικογένεια και συνεργάτες. Οι μηχανολογικές επιλογές ήταν σημαντικό να έχουν ένα συνδυασμό που θα βελτιώνει το αυτοκίνητο, χωρίς να αλλοιώνει το χαρακτήρα του. Τα βασικότερα συστατικά του είναι ο απίθανος 6κύλινδρος κινητήρας με το χαρακτηριστικό ήχο, την καλή, επίπεδη ροπή και τη μεγάλη ισχύ, το αρκετά στιβαρό πλαίσιο και το χαμηλό βάρος! Τα συνήθη μειονεκτήματα είναι η ευαίσθητη γεωμετρία, που, σε συνδυασμό με κακές αναρτήσεις, το κάνει δύστροπο στην οδήγηση, και τα 15άρια ελαστικά με το ψηλό προφίλ, που δε βοηθούν. Επίσης, το κιβώτιο ταχυτήτων (τύπος «915») δεν είναι ό,τι καλύτερο. Πρόκειται για ένα συνδυασμό πολύ ασαφούς επιλογέα με κακό συγχρονισμό γραναζιών. Αργό, ασαφές, με μέτρια αντοχή στις μεγάλες ιπποδυνάμεις. Μονόδρομος η μετατροπή σε μοντέρνο G50 με μπλοκέ ZF και υδραυλικό συμπλέκτη. Αποτέλεσμα: σαφής επιλογέας, ωραία αίσθηση επιλογής ταχύτητας και ανθεκτικό. Μειονεκτήματα του G50; Το επιπλέον βάρος (+7 κιλά), αλλά ευτυχώς σε σωστό μέρος, δηλαδή μπροστά από τον πίσω άξονα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, αποδείχθηκε η μετατροπή στην τοποθέτηση, καθώς κάτι τέτοιο απαιτεί πολλή δουλειά στην καρότσα και στην ανάρτηση, αλλά και αλλαγή πολλών περιφερειακών, όπως της πεταλιέρας (υδραυλικό αμπραγιάζ), του επιλογέα και του βολάν δίσκου και πλατό. Μια οικονομικότερη και απλούστερη επέμβαση αποτελεί το κιτ της California Motorsports, που ταιριάζει χωρίς μετατροπή σε καρότσα και ανάρτηση. Ακόμα απλούστερη λύση είναι η επιλογή ως βάση μιας «911» του 1988-89, που φορούσε το καλό κιβώτιο.
Κινητήρας-βάση ο άθραυστος 3.2 της Carerra. Πολλοί προτείνουν τον 3.6 από τα νεότερα μοντέλα, είναι όμως αρκετά βαρύτερος και στο λάθος σημείο, πίσω από τον άξονα. Επιλέξαμε τον 3.2 για να διατηρήσουμε το χαμηλότερο βάρος, καθώς η μεγάλη ιπποδύναμη δεν αποτελεί προτεραιότητα όταν έχεις τα σχετικά στενά ελαστικά. Τον αναβαθμίσαμε, όμως, με μικρή αύξηση κυβισμού και αλλαγή εκκεντροφόρου, ενώ το βολάν είναι πιο ελαφρύ και το πλατό αλουμινένιο. Προσθέστε την ανοξείδωτη πολλαπλή και τον αντίστοιχο σιγαστήρα, την τύπου COP ανάφλεξη με 12 μπουζί και τον προγραμματιζόμενο εγκέφαλο της EFI, και έχετε τελικά έναν εύστροφο κινητήρα με επίπεδη ροπή και 275 ίππους στις 6.800 σ.α.λ. Το σκληρό πλατό-συμπλέκτης είναι ενάντια στη φιλοσοφία της καθημερινής χρήσης, κάτι που σημαίνει ότι το εξελίξαμε τοποθετώντας μηχανισμό υδραυλικής υποβοήθησης. Το αποτέλεσμα είναι ένα πεντάλ τόσο μαλακό, όσο σε 1.000άρι. Τα στάνταρντ φρένα της 911 Carrera αποδεικνύονται υπεραρκετά για τα 1.130 κιλά του αμαξώματος και για τα ελαστικά της.
Έπειτα από δυόμισι χρόνια δουλειάς, το αυτοκίνητο βγήκε για πρώτη φορά στο δρόμο και, ύστερα από μερικά προβλήματα νεότητας, μπήκε στην καθημερινή χρήση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σταμάτησε η βελτίωση. Τα κυριότερα σημεία που χρειάστηκαν εξέλιξη ήταν το τιμόνι και η ανάρτηση. Το τιμόνι αποδείχθηκε βαρύ για το παρκάρισμα στην πόλη και, σε συνδυασμό με την κακή ανάρτηση, αποδεικνυόταν βαρύ και στις κλειστές στροφές. Η λύση ήρθε έτοιμη από την Ολλανδία, και ειδικότερα από την ΕΖ Electric Power Steering, που διαθέτει κιτ ηλεκτρικής υποβοήθησης για «911», όπως και για αλλά κλασικά μοντέλα. Η ανάρτηση όμως δεν ήταν τόσο εύκολη υπόθεση. Βλακωδώς, βεβαίως, διότι από λανθασμένη επιλογή αποφάσισα να ακούσω τους κατά τα άλλα συμπαθέστατους ειδικούς του είδους και να προμηθευτώ ανάρτηση εξελιγμένη τοπικά («κίτρινη ελληνική»), η οποία υποτίθεται ότι είναι άριστη και μεταμορφώνει το αυτοκίνητο με σημαντικά χαμηλότερο κόστος από τις επώνυμες εισαγωγής. Μέγα λάθος! Πεισματικά την εξελίσσαμε για δύο χρόνια με δεκάδες συνδυασμούς ελατηρίων, καταλήγοντας όμως πάντα σε κάτι που δεν ξεπερνούσε το μέτριο, το οποίο βέβαια μεταφράζεται σε «απαράδεκτο» για το επίπεδο της κατασκευής συνολικά. Κόστος υπερδιπλάσιο από τη σωστή, μελετημένη, ποιοτικά άριστη Reiter, που τελικά τοποθετήσαμε. Αποτέλεσμα; Πλήρης μεταμόρφωση, και δεν ακούς ξανά Έλληνα ειδικό. Έχουν εμμονές ή άγνοια. Μερική ή πλήρη. Οι ευκολίες συμπληρώνονται με air condition, αυθεντικό από «911» με μερικές βελτιώσεις, όπως έναν πρόσθετο εναλλάκτη και αλλαγή της τοποθέτησης των καναλιών του αέρα, ώστε να είναι κρυφό οπτικά, καθώς και με ηχοσύστημα τύπου ρετρό, με κρυμμένα Bose Qube και sub. Φυσικά, το πακέτο υποστηρίζει bluetooth, USB, iPod και hands free.
Ο στόχος επετεύχθη!
Οδηγώντας, σου δίνει μοναδικά συναισθήματα αμεσότητας και σχέσης με το δρόμο και το περιβάλλον. Ο ήχος του κινητήρα είναι αχόρταγος. Αισθάνεσαι ότι φοράς ένα κουστούμι ραμμένο για σένα, που σου ταιριάζει ακριβώς, σε βολεύει και σου δίνει μια αξεπέραστη αίσθηση. Όταν τελειώνει η διαδρομή, δε θέλω να σβήσω τον κινητήρα, αλλά να ξαναβάλω 1η για άλλη μία βόλτα, όπως όταν πρωτοπήρα δίπλωμα οδήγησης. Είναι σαφές: αποστολή εξετελέσθη._ Κ. Πίτσος
Πίσω από τις κάμερες
Με το «πρότζεκτ» ασχολήθηκαν και βοήθησαν εξαιρετικοί συνεργάτες, στους οποίους αξίζει ειδική αναφορά. Πίσω από το μεγαλύτερο μέρος της κατασκευής (καρότσα, φανοποιία, βαφή, συναρμολόγηση, μετατροπή G50 και λεπτομέρειες-ιδιαιτερότητες συνδεδεμένες με κλασικές «911») βρίσκεται ο Γιώργος Πετρόπουλος, ο PetroRetro 911. Εμμονή του η ανάρτηση – επιμένει ακόμη… Για τον κινητήρα, το συμπλέκτη, το στήσιμο και τη super ανάρτηση οι μόνιμοι συνεργάτες μου, Λεωνίδας και Λάμπρος Κύρκος. Ηλεκτρολογικά, ο έμπειρος Στράτος Μανωλάκης έφτιαξε πλήρως καινούργιες πλεξούδες, ενώ ανέλαβε επίσης τη μετατροπή σε 12 μπουζί. Τέλος, ο Γιάννης Καφέτσης προγραμμάτισε τον κινητήρα να δουλεύει στρωτά, ελαστικά, με δύναμη παντού. Τους ευχαριστώ όλους._ K. Π.
ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΙΤΣΟΣ. ΑΠΟΔΟΣΗ: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ