Το Peugeot 308 έχει όλα τα απαραίτητα εφόδια για να πρωταγωνιστήσει στη μικρομεσαία κατηγορία, με όπλα τον κινητήρα των 130 ίππων και το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο.
Ουδείς μπορεί να ξεχάσει εκείνη την παλιά (και ίσως πιο ανέμελη) εποχή όπου η πλήρως αυτόνομη Peugeot δημιουργούσε πραγματικά τετράτροχα διαμάντια, κάτι που ίσως άρχισε να χάνεται καθώς μεγάλωνε το μέγεθος του γαλλικού γκρουπ (PSA τότε). Κάπως έτσι, η Peugeot αντικατέστησε το τίμιο «307» με εκείνο το πρώτο «308», το οποίο, χωρίς κάποια ξεκάθαρη στοχοπροσήλωση, δεν κατάφερε να ξεφύγει από έναν μάλλον αδιάφορο χαρακτήρα. Όλα άλλαξαν στη δεύτερη γενιά του «308», τόσο στη σχεδίαση όσο και στο εσωτερικό, με μια μίνιμαλ «οθονοκεντρική» λογική, την οποία πλέον ασπάζονται σχεδόν όλοι.
Με 7 εκατομμύρια πωλήσεις έως σήμερα, με τον τίτλο «Car Of The Year» για το 2014 στο ενεργητικό του και έχοντας φθάσει πλέον στο ίδιο επίπεδο με τους μεγάλους ανταγωνιστές, που δεν ήταν άλλοι από τα Golf και Focus, οι Γάλλοι δεν έκρυψαν ποτέ τους μεγαλεπήβολους στόχους τους, στο πλαίσιο ενός κατασκευαστικού ομίλου που έχει πια γιγαντωθεί για τα καλά. Όπερ και εγένετο με την τρίτη γενιά του «308», το οποίο πλέον έχει ανοίξει για τα καλά την πόρτα του υψηλότερου segment της μικρομεσαίας κατηγορίας διεκδικώντας στα ίσια μία θέση, πρώτο τραπέζι πίστα.
Η επιβλητική εμφάνιση του Peugeot 308
Σίγουρα το εμπρός μέρος προκαλεί αίσθηση με τη μεγάλη μάσκα (που δεν εκτείνεται μέχρι τα φώτα ημέρας, όπως στο «3008»), τους μακρόστενους προβολείς (φυσικά τεχνολογίας LED) και τους φωτιστικούς «χαυλιόδοντες» που εκτελούν και χρέη φλας. Το κερασάκι, βέβαια, δεν είναι άλλο από το σήμα της εταιρείας σε σκουρόχρωμο φόντο. Η ουρά όμως δίνει ακόμα περισσότερο χαρακτήρα με τα φουσκώματα των θόλων και τη λεπτή πτύχωση στα φανάρια, που δε θα μπορούσαν να μην ενοποιούνται σε ένα σκουρόχρωμο σύνολο, σύμφωνα με τα πρότυπα της Peugeot.
Μπορεί η κεντρική ιδέα της σιλουέτας του γαλλικού αυτοκινήτου να είναι παρόμοια σε σχέση με εκείνη του απελθόντος μοντέλου, οι νέες αναλογίες όμως δημιουργούν ένα σύνολο με μακρύ ρύγχος, φαρδύ πάτημα και compact ουρά, που μοιάζει σαν να έχει σπρώξει την καμπίνα προς τα πίσω Τις αναλογίες επιβεβαιώνουν οι αλλαγές στις διαστάσεις, καθώς η τελευταία γενιά του «308» σε σχέση με την προηγούμενη είναι κατά 11 εκ. μακρύτερη (4,36 μ.), 2 εκ. πιο χαμηλή (1,44 μ.), με τους επιβάτες να επωφελούνται από τα επιπλέον 55 χλστ. του μεταξονίου (2.675 χλστ.). Ευχάριστα τα νέα και από το πορτ μπαγκάζ των συνολικά 412 λίτρων (384 εξ αυτών από το δάπεδο μέχρι την εταζέρα, που μειώνονται στα 361 λίτρα στις υβριδικές εκδόσεις), που φθάνει μέχρι τα 1.323 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.
H premium σφραγίδα του Peugeot 308
Αν το εξωτερικό απλώς σε προϊδεάζει, το εσωτερικό είναι εκείνο που δηλώνει ξεκάθαρα το πού θέλει να βρεθεί το «308». Το ντιζάιν, το φινίρισμα και φυσικά η ποιότητα των υλικών δίνουν το στίγμα της κατασκευής, με φόντο ετούτη την αναβαθμισμένη εκδοχή του i–cockpit. Δε σταματά να διαπιστώνει κανείς πόση προσοχή έχει δοθεί σε λεπτομέρειες όπως είναι η αμφιθεατρική διαμόρφωση του διώροφου ταμπλό με τον κρυφό φωτισμό, οι εναλλαγές των υλικών και η ευφυέστατη διαμόρφωση της κεντρικής κονσόλας, μιας και κάποτε προσπαθούσαμε να βολέψουμε ένα ποτήρι, και πλέον υπάρχει χώρος για τα πάντα (η εταιρεία ανακοινώνει συνολική χωρητικότητα των διάφορων θηκών που φθάνει τα 34 λίτρα).
Ιδιαίτερα έξυπνη και κομψή είναι η ενσωμάτωση του μίνιμαλ επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου στην κεντρική κονσόλα, ενώ σε ένα υπερυψωμένο ράφι μπορεί να ακουμπήσει ο οδηγός το κινητό του τηλέφωνο, σε σημείο όπου υπάρχει και δυνατότητα ασύρματης φόρτισης.
Εργονομικά προβλήματα δεν υπάρχουν, αλλά κάποια στοιχεία χρειάζονται εξοικείωση. Η άποψη της Peugeot για τη θέση οδήγησης είναι γνωστή, και το «308» δεν αποτελεί εξαίρεση, όπου πάντως το κάθισμα στηρίζει πολύ σωστά το σώμα. Το πίσω τζάμι είναι σχετικά μικρό, περιορίζοντας κάπως την ορατότητα, αλλά υπάρχει η βοήθεια από την υψηλής ανάλυσης κάμερα οπισθοπορείας στις επιτόπιες μανούβρες. Μια περίοδο προσαρμογής απαιτεί και η νέα φιλοσοφία λειτουργίας της κεντρικής οθόνης του συστήματος πολυμέσων, μέχρι ο οδηγός να μάθει να περιηγείται στα διάφορα μενού επιλογών και συντομεύσεων.
Πλήρως παραμετροποιήσιμες μέσω widget είναι πάντως οι οθόνες του πίνακα οργάνων, του συστήματος πολυμέσων, αλλά και αυτή η νέα μακρόστενη οθόνη i–toggle που περιλαμβάνει τα έξι βασικά μενού λειτουργιών, χωρίς αυτό να καταργεί τη σειρά των φυσικών διακοπτών που βρίσκεται ακριβώς από κάτω. Στην πράξη, η οθόνη ανταποκρίνεται γρήγορα, χωρίς υστέρηση, και διαθέτει πλέον ασύρματη λειτουργία mirroring για κινητά τηλέφωνα.
Η Peugeot έχει προικίσει το νέο «308» με ένα πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, ενώ στην κορυφή βρίσκεται το πακέτο Drive Assist 2.0 ημιαυτόνομης οδήγησης, με προσαρμοζόμενο cruise control με λειτουργία Stop and Go (στις εκδόσεις με κιβώτιο EAT8), όπως και με σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, το οποίο ενσωματώνει τρεις νέες λειτουργίες για δρόμους με επιπλέον της μίας λωρίδας: ημιαυτόματη αλλαγή λωρίδας, που προτείνει το προσπέρασμα του προπορευόμενου αυτοκινήτου και στη συνέχεια προτείνει την επιστροφή στη λωρίδα (με ταχύτητα από 70 έως 180 χλμ./ώρα), σύστημα που προτείνει στον οδηγό να προσαρμόσει την ταχύτητά του (επιταχύνοντας ή επιβραδύνοντας) σύμφωνα με τις πινακίδες του ορίου ταχύτητας, και προσαρμογή της ταχύτητας στροφής, που βελτιστοποιεί την ταχύτητα ανάλογα με την καμπυλότητα της στροφής, μέχρι τα 180 χλμ./ώρα.
Η ραχοκοκαλιά της πλούσιας γκάμας του Peugeot 308
Μπορεί οι συμβατικές θερμικές εκδόσεις του Peugeot 308 να μην πλαισιώνονται από κάποιο μικροϋβριδικό σύστημα, αυτό όμως δε σημαίνει ότι το γαλλικό χάτσμπακ δεν έχει φροντίσει για τον εξηλεκτρισμό του. Μέχρι την έλευση του αμιγώς ηλεκτρικού «308», προσφέρονται ήδη οι δύο plug–in υβριδικές εκδόσεις των 180 και των 225 ίππων. Αυτές όμως απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε εταιρικούς χρήστες.
Έτσι, το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εκδόσεις πετρελαίου, αλλά και εκείνες της βενζίνης. Σε ό,τι αφορά τις τελευταίες, η ραχοκοκαλιά τους είναι ο περίφημος 3κύλινδρος Puretech κινητήρας. Στην προκειμένη περίπτωση, μάλιστα, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε την ωραιότερη εκδοχή, που δεν είναι άλλη από εκείνη των 130 ίππων, η οποία συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων. Ο συγκεκριμένος συνδυασμός έχει αποδείξει τις ικανότητές του σε πολλά μοντέλα του ομίλου Stellantis.
Τα χαρακτηριστικά απόδοσης σε ό,τι έχει να κάνει με την ισχύ, αλλά κυρίως με τη ροπή, συνθέτουν ένα ελαστικό σύνολο, που ανταποκρίνεται πρόθυμα στις εντολές του οδηγού. Σε αυτό βοηθάει τα μέγιστα το κιβώτιο, τόσο με την αποτελεσματική κλιμάκωση των 8 σχέσεων όσο και με την ομαλή του λειτουργία.
Ο οδηγός μπορεί να επέμβει στα χαρακτηριστικά λειτουργίας μέσω των προγραμμάτων οδήγησης, ενώ υπάρχει και δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας μέσω των paddles που βρίσκονται τοποθετημένα στα μπράτσα του τιμονιού. Με ένα ήπιο στυλ οδήγησης, η ένδειξη της κατανάλωσης μπορεί να μειωθεί γύρω στα 7 λτ./100 χλμ., ενώ κατά μέσο όρο η τιμή βρίσκεται γύρω στα 8 λτ./100 χλμ.
Εξίσου ευχάριστο όμως είναι και το πάτημα του «308». Η απόσβεση των ατελειών του οδοστρώματος είναι πολύ ικανοποιητική, ενώ το ίδιο μπορεί να λεχθεί και για τις αντιδράσεις του αμαξώματος στις στροφές. Ανάλογα και η ανάρτηση με ημιάκαμπτο άξονα πίσω, χωρίς να επιτρέπει αξιοσημείωτες κλίσεις, προσφέρει μια απολαυστική κύλιση, υποστηρίζοντας τη φιλοσοφία του μοντέλου. Τα εύσημα θα πρέπει να αποδοθούν στους Γάλλους μηχανικούς αναφορικά με τη δουλειά που έχουν κάνει στον τομέα της ηχομόνωσης, ενώ θετικές εντυπώσεις μας άφησε η αίσθηση των συστημάτων διεύθυνσης και φρένων.
Σφετεριστής
Σε μια κατηγορία, λοιπόν, όπου ολοένα και συχνότερα ακούγεται η λέξη «premium», η τελευταία γενιά του Peugeot 308 πραγματοποιεί στο ακέραιο αυτά που υπόσχεται. Αφού σου κεντρίσει το ενδιαφέρον με τη σχεδίασή του, σε κερδίζει με την ποιοτική και high–tech εικόνα του εσωτερικού του, χαρίζοντας άφθονα χαμόγελα ικανοποίησης, κάτι που μπορεί να λεχθεί και για το συνδυασμό του 130άρη κινητήρα με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων._ 4Τ
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 ΕΑΤ8
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.367×1.859×1.441 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ.
ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 412-1.323 λτ.
ΒΑΡΟΣ: 1.364 κιλά
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 9,7 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 210 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,1 λτ./100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 132 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ: 29.800 ευρώ (Active Plus)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ