Το Peugeot 308 στην πιο ολοκληρωμένη, πετρελαιοκίνητη εκδοχή του με το νέο αυτόματο κιβώτιο ρίχνει το γάντι στο αντίστοιχων προδιαγραφών VW Golf, διεκδικώντας την αναγνώριση που μπορεί να δώσει μόνο η αναμέτρηση με το σημείο αναφοράς της κατηγορίας.
ΓΙΑ περισσότερο από μία δεκαετία, οι Γερμανοί απολαμβάνουν τους καρπούς της πετυχημένης συνταγής που έχει βρει την ιδανική αναλογία ανάμεσα στα «πρέπει» και τα «θέλω» του κοινού της μικρομεσαίας κατηγορίας, κερδίζοντας ξεκάθαρα την προτίμησή του. Με σημείο εκκίνησης την πέμπτη γενιά, το Golf ανέβασε τον πήχη, αναβαθμίζοντας περαιτέρω την ποιότητα και συνδυάζοντάς τη με την πρακτικότητα και ένα αξιόλογο οδηγικό προφίλ, κάτω από το πέπλο μιας ευρύτατης γκάμας κινητήρων, με αποτέλεσμα να παγιωθεί μέχρι σήμερα ως το μέτρο σύγκρισης για κάθε επίδοξο σφετεριστή του στέμματος της κατηγορίας. Αδιάψευστη απόδειξη της κυριαρχίας του αποτελούν, άλλωστε, οι ίδιοι οι αριθμοί της ευρωπαϊκής αγοράς, που του δίνουν στο ντέρμπι των πωλήσεων ένα καθαρό προβάδισμα, το οποίο αγγίζει σχεδόν το 50% έναντι του δεύτερου Focus.
Οι Γάλλοι, από τη μεριά τους, μέχρι πρόσφατα έδειχναν συμβιβασμένοι με το ρόλο του αουτσάιντερ, πατώντας κυρίως στην παράδοση που είχαν δημιουργήσει τις περασμένες δεκαετίες με το ταλέντο τους να συνδυάζουν την άνεση με τις οδηγικές ικανότητες των προτάσεών τους. Πλέον, όμως, οι βλέψεις τους έχουν επεκταθεί, οπότε είναι τουλάχιστον σαφής και η στροφή προς μια αναθεωρημένη φιλοσοφία, που ενστερνίζεται τους κανόνες του σύγχρονου παιχνιδιού. Για την Peugeot η πρώτη δήλωση αυτής της αλλαγής έγινε με το νέο «308», που σηματοδότησε την αρχή ενός προηγμένου τεχνολογικού κεφαλαίου και μαζί την εστίαση των Γάλλων στο ευρύτερο κομμάτι της ποιοτικής προσέγγισης. Όντας καλοφτιαγμένο και χωρίς να χάσει τα παραδοσιακά στοιχεία της καταγωγής του, το «308» επέδειξε τη δυναμική να σταθεί στην καρδιά του ανταγωνισμού, ενώ σήμερα, με τον ανανεωμένο πετρελαιοκινητήρα και το νέο αυτόματο κιβώτιο, παραθέτει μια πρόταση που τολμά να αμφισβητήσει ακόμα και το Golf.
Επί ίσοις όροις
Για να πετάξεις το γάντι στον πρωτοπόρο, θα πρέπει να είσαι έτοιμος να τον αντιμετωπίσεις με τα δικά του όπλα και, αν χρειαστεί, στο δικό του πεδίο. Με αυτήν τη λογική, οι Γάλλοι επένδυσαν περισσότερο από κάθε άλλη φορά στον τομέα της ποιότητας, ο οποίος αποτελεί και ένα από τα δυνατά χαρτιά του Golf. Κάτι που αποδεικνύεται και από τη δυσκολία που κρύβεται πίσω από την κατάληξη για το αν η ζυγαριά γέρνει τελικά υπέρ της μίας ή της άλλης πρότασης. Δεν αναφερόμαστε εδώ μόνο σε αυτά καθαυτά τα υλικά, που και στις δύο περιπτώσεις αφορούν μαλακά και εξαιρετικά στην αφή πλαστικά, αλλά και στο προσεγμένο στη λεπτομέρεια φινίρισμα, στην ακριβέστατη συναρμογή, στους ποιοτικούς διακόπτες καθώς και στις άφθονες λεπτομέρειες σε απόχρωση αλουμινίου, που εντέλει προσδίδουν έναν αέρα πολυτέλειας.
Με αναπόφευκτη, λοιπόν, την ισοπαλία σε αυτόν τον τομέα, θα πρέπει να καταγράψουμε τις ισορροπίες και στους υπόλοιπους τομείς, που εντέλει διαμορφώνουν την ευρύτερη εικόνα που λαμβάνεις ως οδηγός ή επιβάτης σε κάθε αυτοκίνητο. Εάν σε αυτό συμπεριλάβουμε το κομμάτι της αισθητικής, τότε μάλλον το «308» κερδίζει κάποιους επιπλέον πόντους, αφού τελικά η πρωτότυπη μινιμαλιστική προσέγγιση των Γάλλων σε αισθητικό και λειτουργικό επίπεδο δίνει έναν πιο ιδιαίτερο και φρέσκο αέρα απέναντι στο πιο αυστηρό και τυπικό γερμανικό ύφος. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, δεν μπορείς να παραβλέψεις την άρτια από κάθε άποψη εργονομία του Golf, που ενισχύει από την πρώτη στιγμή μια ευχάριστη αίσθηση οικειότητας, τη στιγμή που το «308» απαιτεί το συμβιβασμό με ορισμένες ιδιαιτερότητες, για παράδειγμα το πολύ μικρό σε διάμετρο τιμόνι ή την αδιευκρίνιστη επιλογή της ανάποδης φοράς των ενδείξεων του στροφομέτρου.
Από εκεί και πέρα, λαμβάνοντας ως δεδομένο τον οικογενειακό και χρηστικό προσανατολισμό των δύο μοντέλων, δε θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε τις ισορροπίες που διαμορφώνουν οι χωροταξικές τους ικανότητες. Οι παροχές αμφότερων των προτάσεων, λοιπόν, σε αυτόν τον τομέα κυμαίνονται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας, οπότε η φιλοξενία τεσσάρων επιβατών δεν προϋποθέτει κανενός είδους υποχωρήσεις. Ωστόσο, το Golf δίνει μια ελαφρώς πιο τονισμένη αίσθηση ευρυχωρίας για τους πίσω, προσφέροντας λίγο περισσότερο αέρα για τα πόδια, καθώς στο «308» τα εξαιρετικά σε στήριξη και ιδιαίτερα ξεκούραστα στην πολύωρη οδήγηση εμπρός καθίσματα είναι περισσότερο ογκώδη και με χαμηλότερη βάση. Η μικρή υπεροχή της γερμανικής πρότασης ενισχύεται και από την παρουσία περισσότερων και πιο εύχρηστων χώρων για μικροαντικείμενα, ειδικά στην κεντρική κονσόλα, καθώς η θήκη που διαθέτει εκεί το «308», παρά το αρκετό βάθος της, αποδεικνύεται σχετικά δύσχρηστη. Το γαλλικό χάτσμπακ, όμως, επαναφέρει την ισορροπία, απαντώντας με τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, που είναι από τα πιο γενναιόδωρα της κατηγορίας, φθάνοντας τα 420 λίτρα, τα οποία του δίνουν ένα πλεονέκτημα 40 λίτρων έναντι του Golf.
Ποντάροντας στην τεχνολογία
Προφανώς δε χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις στη μηχανολογική αποτύπωση του Golf, καθώς οι Γερμανοί δείχνουν εμπιστοσύνη στη γνωστή τακτική της βελτίωσης, έναντι της ριζικής αλλαγής. Αν και με μια πρώτη ματιά ο 1.600άρης TDΙ δείχνει να έχει παραμείνει ανέγγιχτος για ένα πολύ μεγάλο διάστημα, η αλήθεια είναι πως κατά καιρούς έχει δεχθεί αρκετές πινελιές φρεσκαρίσματος, με κύριο στόχο την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών λειτουργίας αλλά και την προσαρμογή στις ολοένα πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, τον έχουμε δει σε αρκετά μοντέλα του γερμανικού ομίλου και σε διάφορες εκδόσεις απόδοσης, όμως στην περίπτωση του δικού μας Golf, συνδυασμένος με το επίσης γνωστό DSG 7 σχέσεων, ήταν στη γνωστή έκδοση των 105 ίππων.
Οι Γάλλοι, από τη μεριά τους, θα μπορούσαν να διατηρήσουν χωρίς ίχνος συμβιβασμού την ήδη υπάρχουσα έκδοση του δικού τους 1.6 HDi, που είχε κερδίσει μία θέση ανάμεσα στα πιο ολοκληρωμένα σε απόδοση, λειτουργία και οικονομία σύνολα της κατηγορίας. Ωστόσο, οι πρόσφατες επεμβάσεις (με στόχο την προσαρμογή του στις προδιαγραφές Euro 6), οι οποίες δηλώνονται από την προσωνυμία «BlueHDi» και αφορούν την επεξεργασία των εκπομπών από ένα αναβαθμισμένο σύστημα καταλυτικής οξείδωσης σε συνδυασμό με φίλτρο μικροσωματιδίων ενισχυμένο με πρόσθετο AdBlue, έχουν επιφέρει και μια αναβάθμιση της απόδοσης στους 120 ίππους και στα 300 Nm, δίνοντας στο «308» ένα σαφές πλεονέκτημα στα χαρτιά, έναντι του Golf.
Σε αυτό η Peugeot προσθέτει το νέο αυτόματο κιβώτιο που εξέλιξε σε συνεργασία με την Aisin και το οποίο συγκεντρώνει ένα πακέτο με αρκετά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Ανάμεσά τους οι μικρές διαστάσεις, το χαμηλό βάρος αλλά και η ταχύτερη απόκριση, λόγω μειωμένης αδράνειας που προσφέρει ο μικρός μετατροπέας ροπής. Επιπλέον, ο σχεδιασμός των πλανητικών συστημάτων με στόχο τις πολύ χαμηλές τριβές αλλά και η χρήση ενός νέου συστήματος εσωτερικής απόσβεσης υπόσχονται μια σημαντική αναβάθμιση των χαρακτηριστικών λειτουργίας, τη στιγμή που η νέα, πιο ισχυρή επεξεργαστικά κεντρική μονάδα ελέγχου αλλά και η βελτίωση του συγχρονισμού μεταξύ κιβωτίου και κινητήρα έχουν κάνει τις αλλαγές ταχύτερες κατά 40% σε σχέση με προηγούμενα κιβώτια της εταιρείας.
Πρόκειται, μάλιστα, για μία από τις περιπτώσεις που η θεωρία δεν απέχει από την πραγματικότητα, αφού και στην πράξη το «308» επιδεικνύει μια καθολική υπεροχή, και όχι μόνο στα νούμερα των επιδόσεων. Βλέπετε, ο 1.6 TDI δεν ξεφεύγει από το τυπικό πλαίσιο λειτουργίας της πλειονότητας των πετρελαιοκινητήρων, δείχνοντας μια σαφή προτίμηση στη μεσαία κλίμακα στροφών, όταν το αντίστοιχο φάσμα για τον HDi δείχνει περισσότερο διευρυμένο και στα δύο άκρα. Εκτός, λοιπόν, από πιο αθόρυβος, ο γαλλικός κινητήρας είναι και περισσότερο ζωντανός ακόμα και κάτω από τις 2.000 σ.α.λ., ενώ την ίδια στιγμή διατηρεί την ευρωστία του ακόμα και κοντά στο όριο των 5.000 σ.α.λ. Πάντως, και στις δύο περιπτώσεις η επιλογή των αυτόματων κιβωτίων δικαιολογεί απόλυτα το επιπλέον κόστος που αυτά συνεπάγονται, καθώς, εκτός από τη δεδομένη ευκολία στην καθημερινή χρήση, προσφέρει και το πλεονέκτημα της άμεσης απόκρισης και των ταχύτατων αλλαγών.
Ωστόσο, και εδώ η πρόταση της Peugeot κερδίζει στα σημεία, λόγω της ελαφρώς πιο προοδευτικής λειτουργίας, ειδικά στο ξεκίνημα από στάση. Από εκεί και πέρα, η πιο πυκνή κλιμάκωση που επιτρέπει η επιπλέον μία σχέση του Golf εξισορροπεί εν μέρει την αδυναμία του κινητήρα του έναντι του «308», που έχει καθαρό προβάδισμα εκεί που τον πρώτο λόγο έχει η απόδοση, όπως για παράδειγμα στην επιτάχυνση από στάση, και δείχνει περισσότερο ζωντανό στις ρεπρίζ, πέραν αυτών με την πολύ μακριά 6η.
Για να δώσουμε μια εικόνα των αναλογιών, θα σημειώσουμε πως το «308» κερδίζει σαφώς την κόντρα των 0-100 χλμ./ώρα, με 10,1 δλ. έναντι των 11,6 δλ. του Golf, διατηρώντας τη διαφορά μέχρι το πρώτο χιλιόμετρο, όπου καλύπτει σε 31,8 δλ., όταν το χρονόμετρο σταματά για τον αντίπαλό του στα 33,4 δλ. Η πρωτοπορία του γαλλικού συνδυασμού παραμένει και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις με 3η και 4η σχέση, όπου για τα 80-110 χλμ./ώρα απαιτεί 3,8 και 5,8 δλ., με την αντίστοιχη επίδοση του Golf να οριοθετείται στα 4,0 και 6,2 δλ., αντίστοιχα. Στη συνέχεια, ανεβάζοντας ταχύτητα, για τα 120-140 χλμ./ώρα με 5η και 6η, το «308» χρειάζεται 6,5 και 8,4 δλ., όταν το Golf παραμένει πίσω με 5η, απαιτώντας 7,5 δλ., αλλά στη συνέχεια, μπαίνοντας και στη βέλτιστη περιοχή λειτουργίας, σημειώνει την ίδια επίδοση σε 7,4 δλ. με 6η και σε 9,5 δλ. με 7η σχέση.
Πάντως, ως αντίκρισμα των ελαφρώς υποδεέστερων επιδόσεων, το Golf παραθέτει ένα πιο οικονομικό προφίλ σε επίπεδο κατανάλωσης, με τη μέση τιμή της να διαμορφώνεται στα 6,2 λίτρα/100 χλμ., όταν στο «308» το αναπόφευκτα πιο ενεργοβόρο κλασικό αυτόματο κιβώτιο (σε σχέση με το διπλού συμπλέκτη DSG) δε βοηθά για μια μέση επίδοση χαμηλότερα από τα 6,8 λίτρα/100 χλμ.
Η γλώσσα των ισχυρών
Πιθανότατα οι προτεραιότητες του κοινού που θα απευθυνθεί στο συγκεκριμένο κομμάτι της μικρομεσαίας κατηγορίας να μην αποδίδουν ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο στο κομμάτι του οδηγικού γίγνεσθαι, όσο στην εξυπηρέτηση των συμβατικών τυπικών απαιτήσεων. Βέβαια, ένα από τα στοιχεία που επί σειρά ετών χαρίζουν στο Golf τον τίτλο της απόλυτα ολοκληρωμένης πρότασης αφορά την εξαιρετική ισορροπία που έχουν βρει οι Γερμανοί ανάμεσα στην άνεση, την ευχρηστία και την απόδοση σε οδηγικό επίπεδο. Και η αλήθεια είναι πως θα πρέπει να προσπαθήσεις πάρα πολύ για να απομονώσεις κάποια αδυναμία ή έστω ιδιαιτερότητα που να αντιτίθεται στη συνολική ομοιογένεια που αποτυπώνεται είτε απλώς μετακινείσαι είτε οδηγείς εκμεταλλευόμενος τις δυνατότητες που προσφέρονται. Πλαίσιο και ανάρτηση δημιουργούν το υπόβαθρο για ένα εξαιρετικά ζυγισμένο οδηγικό προφίλ, τη στιγμή που οι επιλογές σε ρυθμίσεις και γεωμετρία προσθέτουν το αλατοπίπερο στη συνταγή, θέτοντας την ακρίβεια και τη ζωντάνια της απόκρισης δίπλα στην άνεση και την προοδευτικότητα της απόσβεσης. Είναι ευθύβολο και ξεκούραστο στο ταξίδι, αλλά δείχνει το ίδιο καλά προσαρμοσμένο και στις απαιτήσεις μιας πιο ψαγμένης διαδρομής. Το τιμόνι θα ικανοποιήσει με τη ζωντάνια και την πληροφόρησή του, ενώ η πρόσφυση θα επηρεαστεί ελάχιστα από την ποιότητα του οδοστρώματος, διαμορφώνοντας μια απόλυτα ομοιογενή εικόνα, που μπορεί να μην είναι διανθισμένη από κάποια σπορτίφ στοιχεία, αλλά από την άλλη μεριά εμπνέει σιγουριά, με το εμπρός μέρος να ακολουθεί πιστά τις εντολές για τον καθορισμό της τροχιάς και το πίσω μέρος να ακολουθεί χωρίς αποκλίσεις.
Από την άλλη πλευρά, το «308» δηλώνει μια προσέγγιση που επικεντρώνεται στις αρχές που εδραίωσαν το άλλοτε δεδομένο ύφος των «γαλατικών» προτάσεων. Με άλλα λόγια, φανερώνει εξαρχής την εστίαση στην άνεση, χωρίς όμως αυτό να αποβαίνει εντέλει εις βάρος της πιστότητας του οδηγικού προφίλ. Η κύλιση έχει μια αντίστοιχα ποιοτική και συμπαγή αίσθηση, όπως και στην περίπτωση του Golf, όμως εδώ οι πιο μαλακές ρυθμίσεις αναδεικνύουν το ταλέντο του στην απόσβεση των ανωμαλιών, οπότε, σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση αλλά και ξεκούραστα καθίσματα, δημιουργούν ένα ευχάριστο και φιλόξενο περιβάλλον, που ευνοεί ακόμα και πολύωρες μετακινήσεις.
Την ίδια στιγμή, οι αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος αλλά και η ελαφρώς πιο αργή απόκριση στις μεταβολές φορτίου, που έρχονται ως αποτέλεσμα των επιλογών στην ανάρτηση, δεν έχουν ως πρακτικό αντίκτυπο την αποτελεσματικότητα, παρά μόνο στη διάθεση που δημιουργούν. Με άλλα λόγια, και εδώ τα όρια πρόσφυσης αποδεικνύονται ιδιαίτερα υψηλά, ενώ το τιμόνι, αν και όχι αντίστοιχα επικοινωνιακό όσο του Γερμανού αντιπάλου, έχει ζωντάνια και ακρίβεια, οπότε, σε συνδυασμό με την προοδευτικότητα και τη σαφήνεια των αντιδράσεων, επιτρέπουν στον οδηγό να κινηθεί αντίστοιχα γρήγορα με το Golf, έχοντας και την αρωγή από το πιο ρυθμίσιμο πίσω μέρος. Η διαφορά είναι πως το «308», χωρίς να γίνεται δυσάρεστο, δε θα σε προκαλέσει κιόλας να πιέσεις, καθώς, σε αντίθεση με το Golf, του οποίου η οδηγική εικόνα παραμένει αμετάβλητη ανεξάρτητα από το ρυθμό και την ταχύτητα, το γαλλικό χάτσμπακ καταθέτει έναν πιο ευχάριστο χαρακτήρα στη σβέλτη αλλά στρωτή και χωρίς υπερβολές οδήγηση, η οποία δεν ταιριάζει ως φιλοσοφία με την πιο ενδοτική προσέγγιση των επιλογών στην ανάρτηση.
Στο διά ταύτα
Και μόνο η παρουσία ενός διλήμματος σε μια αναμέτρηση που εμπλέκει το σημείο αναφοράς της κατηγορίας αποτελεί ήδη μια κερδισμένη μάχη για τον έτερο αντίπαλο. Χωρίς υπεκφυγές, λοιπόν, το «308», σε συνδυασμό με τα δυνατά ατού που του προσφέρουν ο εξαιρετικός BlueHDi και το νέο αυτόματο κιβώτιο, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό αντίλογο απέναντι στο αντίστοιχων προδιαγραφών Golf, κάνοντας την επιλογή υπόθεση περισσότερο προσωπικών προτιμήσεων, παρά αντικειμενικών ισορροπιών. Οι Γάλλοι δε διεκδικούν απλώς το ρόλο της εναλλακτικής πρότασης, εστιάζοντας στο παραδοσιακό τους κοινό, αλλά παραθέτουν ένα σύνολο που συγκεντρώνει σε κάθε τομέα χαρακτηριστικά που πλησιάζουν την κορυφή. Συνδυάζει την ποιότητα με την ευρυχωρία, καθώς και ένα εξαιρετικό πακέτο επιδόσεων με ένα ομοιογενές και αποδοτικό οδηγικό προφίλ, κάτω από το πρίσμα της παραδοσιακής γαλλικής άνεσης. Καταφέρνει, λοιπόν, να κοιτάξει στα μάτια το Golf, το οποίο βέβαια, απολύτως δικαιολογημένα, εξακολουθεί να λειτουργεί ως μέτρο σύγκρισης της κατηγορίας, παραθέτοντας έναν εξαιρετικά ολοκληρωμένο σε κάθε επίπεδο χαρακτήρα, έχοντας μάλιστα το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα του ειδικού βάρους που συνοδεύει το όνομα «Golf»._ 4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Το Golf 1.6 TDΙ είναι διαθέσιμο από τη βασική εξοπλιστικά έκδοση Active, που ωστόσο δεν παρουσιάζει ουσιαστικές ελλείψεις, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, ηλεκτρικά παράθυρα και κλειδαριές, κλιματισμό, ηχοσύστημα, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για αποφυγή σύγκρουσης καθώς και cruise control. Η 5θυρη έκδοση Active ξεκινά από τα 21.500 ευρώ (20.070 με απόσυρση), ενώ το DSG κοστίζει επιπλέον 2.000 ευρώ. Το «308», από τη μεριά του, στην έκδοση BlueHDi των 120 ίππων ξεκινά από το μεσαίο εξοπλιστικό επίπεδο Active με εξοπλισμό αντίστοιχο με αυτόν του Golf, χωρίς όμως την ύπαρξη αερόσακου γονάτων και συστήματος αυτόματου φρεναρίσματος, αλλά με επιπλέον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό (ο οποίος στο Golf προσφέρεται στην έκδοση Advance με 22.850 ή 21.420 ευρώ με απόσυρση). Το 308 Active BlueHDI 120 ξεκινά από τα 23.700 ευρώ (22.270 ευρώ με απόσυρση), με το αυτόματο κιβώτιο να επιβαρύνεται με 1.800 ευρώ. Ωστόσο, παρά την πιο αλμυρή τιμή του, το «308» συνοδεύεται από το τετραετές πακέτο άτοκης χρηματοδότησης, εργοστασιακής εγγύησης, δωρεάν σέρβις και οδικής βοήθειας που προσφέρει η Peugeot για όλα τα μοντέλα της.
PEUGEOT 308
ΥΠΕΡ/ΑΝΕΣΗ/ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΚΑΤΑ/ΜΙΚΡΗ ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
VW GOLF
ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΚΑΤΑ/ΤΡΑΧΥΣ ΗΧΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ