top icon
Δοκιμές

Peugeot 208 VTi 1.2 & 1.4 HDi

Η μικρή βενζινοκίνητη έκδοση του «208» με το νέο 3κύλινδρο κινητήρα 1.2 συνθέτει μια ιδιαίτερα εύστοχη και ολοκληρωμένη πρόταση αστικού χαρακτήρα, και όχι μόνο.

Μια εταιρεία με παράδοση στη μικρή κατηγορία, όπως η Peugeot, δε θα μπορούσε να γυρίσει την πλάτη στην κυρίαρχη σήμερα τάση του downsizing των κινητήρων. Ωστόσο, ο όμιλος PSA δε δείχνει, τουλάχιστον προς το παρόν, να ακολουθεί την πεπατημένη της υπερτροφοδότησης. Αντίθετα, για το νέο σύνολο των 1.200 κ.εκ. επέλεξε την ατμοσφαιρική αναπνοή. Από την άλλη πλευρά, οι Γάλλοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην υιοθετούμενη από όλο και περισσότερους κατασκευαστές επιλογή των 3 κυλίνδρων, η οποία σε κινητήρες μικρής χωρητικότητας αποδεικνύεται πως προσφέρει βελτιωμένα θερμοδυναμικά χαρακτηριστικά και οικονομία καυσίμου, έναντι των κλασικών μέχρι σήμερα 4κύλινδρων συνόλων. 

Σε επίπεδο προδιαγραφών, ο εξ ολοκλήρου αλουμινένιος 1.200άρης κινητήρας με την ενσωματωμένη στην κυλινδροκεφαλή πολλαπλή εξαγωγής μοιράζεται την τεχνολογία των μεγαλύτερων 4κύλινδρων «αδελφών», διαθέτοντας μεταξύ άλλων δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, σε συνδυασμό με μεταβλητό χρονισμό εισαγωγής και εξαγωγής. Στα χαρτιά, τα παραπάνω μεταφράζονται στην ικανοποιητική για τις προδιαγραφές απόδοση των 82 ίππων στις 6.000 σ.α.λ., με πιο σημαντικό στοιχείο την κορύφωση της ροπής, που αγγίζει τα 12 χλγμ. στις 2.750 σ.α.λ., δηλαδή σε αναλογικά χαμηλές για ατμοσφαιρικό κινητήρα στροφές, καθώς, για παράδειγμα, το αντίστοιχο σημείο για τους μεγαλύτερους κινητήρες των 1,4 και των 1,6 λίτρων είναι στις 4.000 και τις 4.250 σ.α.λ., αντίστοιχα. 

 
Ευχάριστη έκπληξη
Αρχικά, η σκέψη ενός μικρού ατμοσφαιρικού κινητήρα δεν ενθουσιάζει, ειδικά με τα δεδομένα που σήμερα έχει διαμορφώσει η υπερτροφοδότηση. Στην πράξη, όμως, το «208» διαψεύδει τους όποιους ενδοιασμούς, με τη συνολική εικόνα να αποτελεί ουσιαστικά συνάρτηση δύο παραμέτρων. Η πρώτη έχει να κάνει με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα, ο οποίος εκπλήσσει θετικά με τη σπιρτάδα και τη ζωντάνια του από χαμηλά, ενώ η κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου (όμοια με αυτήν της έκδοσης 1.4) κολακεύει και αναδεικνύει την ευστροφία, επιτρέποντάς του να σκαρφαλώνει με ευκολία μέχρι τον κόφτη. Μάλιστα, ο 3κύλινδρος κινητήρας ικανοποιεί και σε ό,τι αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, καθώς οι κραδασμοί λάμπουν… διά της απουσίας τους, με μόνη ένσταση τον κάπως αυξημένο θόρυβο στις υψηλές στροφές.
Από εκεί και πέρα, η δεύτερη παράμετρος έχει να κάνει με το χαμηλότερο βάρος, καθώς το συμπαγές αλουμινένιο σύνολο καθιστά το 1.200άρι «208» σχεδόν 100 κιλά ελαφρύτερο από το μεγαλύτερο 1.4, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται τόσο σε επιδόσεις όσο και σε δυναμικά χαρακτηριστικά. Σίγουρα δεν περιμένεις να βάζει φωτιά στην άσφαλτο, όμως σε κάθε περίπτωση το μικρό «208» αποδεικνύεται σβέλτο και απόλυτα ικανοποιητικό σε σχέση με το χαρακτήρα του. Ενδεικτικά θα σημειώσουμε πως τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 13,6 δλ., με το πρώτο χιλιόμετρο να καλύπτεται σε 35,7 δλ., ενώ εν κινήσει για τα 80-110 χλμ./ώρα με 3η, 4η και 5η σχέση χρειάζεται 9, 11,6 και 16 δλ., αντίστοιχα. Με τη γλώσσα των αριθμών, λοιπόν, υπολείπεται σε απόλυτες τιμές από το 1.400άρι (0-100 χλμ./ώρα: 11,9 δλ., 80-110 χλμ./ώρα: 6,7 δλ. με 3η, 9,6 δλ. με 4η, 12,8 δλ. με 5η), χωρίς όμως αυτή η διαφορά να είναι αντίστοιχη σε επίπεδο αίσθησης, όπου, ειδικά μέσα στην πόλη, η ζωντάνια και η πολύ καλή ροπή από χαμηλά ελαχιστοποιούν την ανάγκη για συχνή χρήση του επιλογέα, τη στιγμή που θα ταξιδέψει με ευκολία με ταχύτητες της τάξης των 130-140 χλμ./ώρα. 

Όλα τα παραπάνω, μάλιστα, επιτυγχάνονται με τη μέση κατανάλωση σε μικτές συνθήκες να κυμαίνεται στα 7,3 λίτρα/100 χλμ. (χαμηλότερη κατά 1 λίτρο/100 χλμ. από αυτήν του 1.4), ενώ με προσεκτική οδήγηση δεν είναι δύσκολο να κατέβει και κάτω από τα 7 λίτρα μέσα στην πόλη. Ταυτόχρονα, το μικρότερο βάρος στον εμπρός άξονα αναδεικνύει ακόμα περισσότερο το ολοκληρωμένο οδηγικό προφίλ του γαλλικού σουπερμίνι, προσφέροντας καλύτερο ζύγισμα και μεγαλύτερη ζωντάνια στην απόκριση των εντολών του τιμονιού. Εν κατακλείδι, θα λέγαμε πως η πρεμιέρα του νέου γαλλικού κινητήρα κάτω από το καπό του «208» έρχεται να ενισχύσει την παρουσία του ολόφρεσκου σουπερμίνι της Peugeot ως πρότασης με ενισχυμένο αστικό προσανατολισμό, που όμως θα ανταποκριθεί και στην κάλυψη των όποιων αναγκών εκτός των τειχών της πόλης. Αναλογικά, δε, ο συνδυασμός της ζωντάνιας του κινητήρα, των ικανοποιητικών επιδόσεων και της χαμηλής κατανάλωσης καθιστά το 1.200άρι «208» μια άκρως ελκυστική και, εντέλει, πιο εύστοχη πρόταση σε σχέση με τη μεγαλύτερη των 1.400 κ.εκ._ 4Τ
 
ΥΠΕΡ/Ευστροφία κινητήρα/Χαμηλή κατανάλωση
ΚΑΤΑ/Θόρυβος στις υψηλές στροφές
 
Peugeot 208 1.4 HDi 81 PS
 
Η πρόταση αναβάθμισης του κινητήρα για την πετρελαιοκίνητη έκδοση του «208», που προσφέρεται με την εγγύηση της ελληνικής αντιπροσωπείας, ανταποκρίνεται με επιτυχία στη βελτίωση της εικόνας στον τομέα των επιδόσεων.
 
Ο ΕΝΤΟΝΟΣ ανταγωνισμός που έχει, πλέον, διαμορφωθεί και στο πετρελαιοκίνητο κομμάτι της μικρής κατηγορίας δεν αφήνει περιθώρια για ελλείψεις, και σίγουρα οι 68 ίπποι από το 1.400άρη HDi της Peugeot δε βοηθούν στην ενίσχυση της παρουσίας του «208». Βλέπετε, η ελαστικότητα και η χρηστικότητα που αυτός προσφέρει δεν αρκούν, από τη στιγμή που ο ανταγωνισμός προσφέρει στην πλειονότητά του αντίστοιχα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά ταυτόχρονα σημαντικά υψηλότερη απόδοση από κινητήρες αντίστοιχης χωρητικότητας. 

Η απάντηση σε αυτήν την αδυναμία έρχεται από την ελληνική αντιπροσωπεία, η οποία, συνεχίζοντας τα βήματα που είχε κάνει και με την αντίστοιχη έκδοση του «207», προσφέρει ένα κιτ βελτίωσης της απόδοσης του κινητήρα. Πρόκειται, μάλιστα, για μια απλή λύση χωρίς εκτεταμένες επεμβάσεις, που, αφενός, κρατά χαμηλά το κόστος και, αφετέρου, δεν επηρεάζει την αξιοπιστία. Η αναβάθμιση, λοιπόν, που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε όλα τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία της Peugeot, αφορά την τοποθέτηση ενός παράλληλου εγκεφάλου, διαδικασία που ολοκληρώνεται σε μία ώρα.
Με την προσθήκη του εγκεφάλου, ο οποίος επεμβαίνει στη χαρτογράφηση του κινητήρα, σύμφωνα με την Peugeot, η ισχύς αυξάνεται από τους 68 στους 81 ίππους/4.000 σ.α.λ. και η ροπή από τα 16,3 στα 19,3 χλγμ./2.500 σ.α.λ. Η υπαρκτή αναβάθμιση της απόδοσης επιβεβαιώθηκε και από την επίσκεψή μας στο δυναμόμετρο MAHA του Γιάννη Φωτεινέλη, όπου η μέγιστη ισχύς (διορθωμένη σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νόρμα EWG 80/1269, που εφαρμόζεται στο συγκεκριμένο δυναμόμετρο) του 1.400άρη πετρελαιοκινητήρα στη συμβατική του έκδοση φθάνει τους 77,6 ίππους/4.200 σ.α.λ. και τα 18,2 χλγμ./2.450 σ.α.λ., ενώ με την προσθήκη του κιτ ανεβαίνει στους 84,2 ίππους/4.000 σ.α.λ. και η ροπή στα 19,7 χλγμ./2.300 σ.α.λ. Πιο σημαντική, βέβαια, από τους ψυχρούς αριθμούς είναι η παρατήρηση της διαμόρφωσης των καμπυλών απόδοσης, όπου φαίνεται πως η αύξηση των τιμών δεν εστιάζεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή, αλλά εκτείνεται σε όλο το φάσμα λειτουργίας του κινητήρα. Αυτό, με τη σειρά του, σημαίνει πως η αναβάθμιση της απόδοσης έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στην πράξη, καθώς δε μεταβάλλει την εκμεταλλεύσιμη περιοχή λειτουργίας. 

Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται, μάλιστα, και από τη γλώσσα των αριθμών, με το βελτιωμένο «208» να κερδίζει σε επιδόσεις τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, ειδικά στην περιοχή των μεσαίων στροφών. Χαρακτηριστικά σημειώνουμε πως το «208» ντίζελ των 81 ίππων φθάνει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 14,4 δλ., όντας ταχύτερο κατά 0,7 δλ. του νορμάλ, ενώ έχει σταθερά τον πρώτο λόγο και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις με κάθε σχέση στο κιβώτιο, όπου χαρακτηριστικό της αναβαθμισμένης ελαστικότητας είναι η διαφορά του 1,2 δλ. που σημειώνεται για την επιτάχυνση 60-120 χλμ./ώρα με 5η σχέση. 


Σε επίπεδο αίσθησης, η διαφοροποίηση της χαρτογράφησης δεν έχει επιφέρει κάποια ουσιαστική αλλαγή στα χαρακτηριστικά του κινητήρα, που παραμένει σχετικά απρόθυμος στις πολύ χαμηλές στροφές, αλλά αποδεικνύεται εύστροφος και γραμμικός όταν η βελόνα του στροφομέτρου ξεπεράσει τις 1.800-2.000 σ.α.λ., με τον οδηγό να εισπράττει από το βελτιωμένο κινητήρα μια πιο γεμάτη αίσθηση, ακόμα και στο ελαφρύ πάτημα του γκαζιού. Συνολικά, λοιπόν, η αναβάθμιση του κινητήρα μπορεί να μη μεταμορφώνει, αλλά σίγουρα βελτιώνει την εικόνα της μικρής πετρελαιοκίνητης έκδοσης του «208», προσθέτοντας στο ολοκληρωμένο οδηγικό προφίλ μια έμπρακτη βελτίωση στον τομέα των επιδόσεων. Την ίδια στιγμή, αντίστοιχα σημαντικά πλεονεκτήματα είναι τόσο το χαμηλό κόστος της αναβάθμισης, που φθάνει τα 390 ευρώ (περιλαμβάνοντας το ΦΠΑ), σε συνδυασμό με τη διατήρηση της εργοστασιακής εγγύησης, όσο και η διατήρηση της χαμηλής κατανάλωσης (η μέση τιμή της κυμαίνεται στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. όπως και στο νορμάλ μοντέλο), η οποία ενισχύει τον οικονομικό χαρακτήρα της συγκεκριμένης έκδοσης._ 4Τ 

 
ΥΠΕΡ/ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ΧΑΜΗΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΤΑ/ΕΠΙΛΟΓΕΑΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ
 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ