Να ζεις, από τον Γιάννη και τον Βαγγέλη Ακράτο, που γιόρτασαν με το δικό τους, γνήσιο τρόπο την κατάκτηση του Πρωταθλήματος Ράλλυ στο χώμα για την κατηγορία F2.
Εργάζονται σκληρά οι Έλληνες «αδελφοί Πανιζί», με φύλακα άγγελό τους τον πατέρα τους, κ. Στάθη Ακράτο. Συνεπείς απέναντι στις οικογένειές τους, αποτελώντας παράδειγμα προς μίμηση για επιτυχημένους συνομηλίκους τους, έχουν επιλέξει το δικό τους τρόπο για τη χαλάρωση στον ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο που τους απομένει, αναλαμβάνοντας επιχειρηματικά την ευθύνη λειτουργίας της FastKey, που διαπρέπει διδάσκοντας σύγχρονο τρόπο στο «κλειδώνω-ξεκλειδώνω».
Συμμετέχουν, λοιπόν, στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου με συνέπεια και πλάνο, ώστε να περιορίζεται το κόστος και να μην εκτοξεύονται οι υποχρεώσεις. Προσεκτικά βήματα μέσα από ευφυείς επιλογές, και ήρθε ο τίτλος στα χωμάτινα ράλλυ με το Peugeot 208 R2 της ομάδας του Κώστα Σπύρου. Εξασφαλίστηκε ένα σημαντικό πακέτο χορηγών και συμμετείχαν σε ένα θεσμό με υπέροχους αντιπάλους, όπως είναι οι Πρωταθλητές 2018 Π. Πανουργιάς-Α. Βίγκος και οι Γ. Μποζιονέλος- Β. Παναρίτης, αναβαθμίζοντας και το ενδιαφέρον του θεσμού μέσα από την ποιότητα ανθρώπων και μηχανών.
Γνωστά όλα αυτά, και ο μακρύς πρόλογος απλώς προδίδει το σπάνιο: «η ισχύς εν τη ενώσει», πιστοποιώντας πως τα ράλλυ είναι ένα ομαδικό παιχνίδι, με τους ανθρώπους να κάνουν τη διαφορά.
«Ερ Σενκ» (R5)
Οι δύο λοιπόν στο μπάκετ καλά δεμένοι, έχοντας δίπλα τους τον δραστήριο και ανήσυχο Κώστα Σπύρου, συνδυάστηκαν με τους Γκάλλο (καλλιτέχνες στο εμπόριο αυτοκινήτων… ζωγραφίζοντας για την Peugeot, τώρα πλέον και στην Αγ. Παρασκευή), και προέκυψε αγωνιστικό Peugeot 208 R5, για τη συμμετοχή τους στο Φθινοπωρινό Ράλλυ! Έτσι απλά, αλλά καθόλου τυχαία, αν γνωρίζεις αυτή την παρέα και αν μπορείς να αντιληφθείς πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζουν τη ζωή και το επιχειρείν οι νέοι άνθρωποι-«παιδιά μας».
Η συμμετοχή προδίδει το μεράκι των Ακράτων και την ευρύτερη φιλοσοφία τους, αφού δεν εξασφάλισαν ένα οποιοδήποτε R5, πιο σύγχρονο και ταχύτερο, αλλά έμειναν πιστοί στον κατασκευαστή με τον οποίο συνεργάστηκαν και τους χάρισε τον τίτλο. Κακά τα ψέματα, η πίστη στους ανθρώπους κάνει τη διαφορά, και οι Γκάλλο τον τρόπο, ώστε… μία φορά μαζί τους, για πάντα μαζί τους, έχοντας κερδίσει και το Όσκαρ της εντιμότητας, ως σκυτάλη από τον πατέρα Βαγγέλη στα παιδιά του, Γιώργο και Άγγελο, με τον «δικό μας» Γιωργάκη, άλλοτε, να οδηγεί ταπεινό «3008», αλλά την καρδιά του να απολαμβάνει Ferrari – και τίποτα τυχαίο.
DC – 140 WT
Μόνο άγνωστο δεν είναι το συγκεκριμένο 208 R5 στο ελληνικό κοινό. Πρόκειται για την πέμπτη καρότσα που βγήκε από τα εργαστήρια της Peugeot Sport, η οποία και έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο δικό μας Ράλλυ Ακρόπολις το 2014. Τότε, ο Κρεγκ Μπριν με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε καταφέρει να ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, ενώ την επόμενη χρονιά, πάντα με τα χρώματα της εργοστασιακής ομάδας της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Ιρλανδός τερμάτισε 2ος. Φέτος, το «208» με τον κωδικό #5 έκανε την εμφάνισή του στο Ράλλυ Κορσικής με τον Γάλλο Μισέλ Μπράνκα στο τιμόνι, και εν συνεχεία στο Φθινοπωρινό Ράλλυ.
To 208 T16, όπως είχε αρχικά λανσαριστεί η εκδοχή προδιαγραφών R5 της Peugeot, ήρθε να αντικαταστήσει το άκρως επιτυχημένο 207 S2000. Η νέα κατηγορία είχε βασικό άξονα την εξοικονόμηση του κόστος. Οι κανονισμοί επέβαλλαν μέγιστη τιμή σε ορισμένα ανταλλακτικά, ελάχιστο βάρος σε εξαρτήματα αμαξώματος και κινητήρα, ενώ κάποια μέρη επιβλήθηκε να είναι κοινά, κάνοντας μάλιστα χρήση και μηχανικών μερών από μοντέλα παραγωγής. Με αυτό τον τρόπο απαγορεύτηκε η χρήση εξωτικών υλικών, με συνέπεια τον περιορισμό του κόστος. Φυσικά, μπορεί αρχικά να υπήρχε πλαφόν της τάξης των 180.000 ευρώ, αλλά σήμερα ένα κορυφαίο R5 μπορεί να αγγίζει και τα 240.000 ευρώ… Οι βασικές αρχές είναι συγκεκριμένες και συνετέλεσαν στην επιτυχία της κατηγορίας. Ο κινητήρας είναι υπερτροφοδοτούμενος 1.600 κ.εκ. με άμεσο ψεκασμό και περιοριστικό στόμιο στο τούρμπο στα 32 χλστ. Η ισχύς θεωρητικά περιορίζεται στους 280 ίππους, αλλά είναι κοινό μυστικό ότι σήμερα ξεπερνούν τους 300 ίππους, αγγίζοντας τους 310. Η ροπή, πάντα θεωρητικά, φτάνει τα 400 Nm από τις 2.500 σ.α.λ., ενώ ο κόφτης είναι περίπου στις 7.500 σ.α.λ. Η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς, αλλά χωρίς την ύπαρξη κεντρικού διαφορικού, ενώ το κιβώτιο είναι σειριακό 5 σχέσεων. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος του αυτοκινήτου περιορίζεται στα 1.200 κιλά, ενώ σημαντικό είναι το γεγονός ότι το πλάτος του αμαξώματος αγγίζει τα 1.820 χλστ., αντίστοιχο με την προηγούμενη γενιά των WRCars.
Στο μπάκετ
Απλώς Peugeot! Όπως το φαντάζεσαι και το έχεις ζήσει. Το «φοράς» και ασχολείσαι με το να δεθείς μαζί του. Στενό μπάκετ που δεν επιτρέπει το τέλειο δέσιμο, αλλά η θέση οδήγησης, σε γωνία και απόσταση, είναι τέλεια. Τα πάντα σε ισορροπία με χέρια και πόδια, αλλά και στα μάτια σου, με τον ιδανικό τρόπο. Ο ήχος του κινητήρα δε σε συναρπάζει, ενώ ο σφιχτός συμπλέκτης απαιτεί προσοχή ώστε να μη σβήσει ο κινητήρας με το «καλημέρα». Νιώθεις όμορφα, αφού σε εμπιστεύονται, ενώ, χάρη και στον Στέλιο Φάκαλη, που συντονίζει με σοβαρότητα, οδηγείς λίγες ώρες πριν από την εκκίνηση του αγώνα. Αντίστοιχα, αισθάνεσαι υπέροχα και χαμογελάς ακούγοντας τον Βαγγέλη Ακράτο να «απαγγέλλει» τις σημειώσεις που έχει υπαγορεύσει ο αδελφός του, Γιάννης. Στίχοι λοιπόν από τον Γιάννη και το τραγούδι από τον κ. Ευάγγελο, έναν σοβαρό τύπο, λάτρη της ουσίας, που θυμίζει την Τώνια Παυλή σε συμπεριφορά εντός και εκτός μπάκετ. Η διαδρομή μας είναι πολύ γρήγορη με καλό οδόστρωμα και ο φαρδύς δρόμος σού επιτρέπει να είσαι επιφυλακτικός, αλλά όχι φοβισμένος.
Ο υπερτροφοδοτούμενος 1.600άρης κινητήρας αποδίδει ικανοποιητικά από χαμηλά, και έτσι πιστεύεις πως μπορείς να κινηθείς σβέλτα κρατώντας τον στις μεσαίες στροφές, απολαμβάνοντας τον κυριολεκτικά τέλειο επιλογέα του κιβωτίου των 5 σχέσεων. Ωστόσο, στις μεσαίες στροφές ο γαλλικός κινητήρας είναι ακατάλληλος για αγωνιστική χρήση, θυμίζοντας το νεκρό ατμοσφαιρικό σύνολο του Ibiza, της «λαχανίδας». Πρέπει να δεις τα κόκκινα φώτα και να ακούσεις το διαφορετικό ήχο του κινητήρα για να αξιοποιήσεις το σύνολο. Εκεί ψηλά δείχνει και είναι καθαρόαιμο, οπότε και ο καλός ο μαθητής, Πρωταθλητής πλέον, έχει τη δυνατότητα να ακούσει τον σοφό αδελφό και να δημιουργήσουν για την ευχαρίστησή τους, με στόχο την αξιοπρέπεια, και ό,τι προκύψει. Συμπεριφορά που για αυτά τα παλικάρια με ταλέντο και ήθος είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο.
Πολεμική γαλλική μηχανή, και μπορεί να έχει σταματήσει η εξέλιξη, αλλά το DNA δεν κρύβεται. Η καλή βάση, λοιπόν, είναι αυτή που κάνει τη διαφορά, και η συμπεριφορά του συνόλου σε καμπές ή κλειστές στροφές σε παρασύρει ώστε να ψαχτείς και να το αξιοποιήσεις. Σε ένα σβέλτο ρυθμό, όντας φιλικό, θα διαπιστώσεις ότι δεν προκύπτουν τάσεις υποστροφής, και αν οι επιλογές σου είναι ακριβείς, θα αξιοποιήσεις και τη μετάδοση, που δεν υστερεί, με ατού τον καταπληκτικό επιλογέα, που τον χαϊδεύεις και ανταποκρίνεται θυμίζοντας το joystick της Toyota Corolla WRC. Η ανάρτηση απορροφάει και «διαβάζει» το δρόμο, όντας παντός εδάφους, αρκεί να ξεπεράσεις μια μαλακή αίσθηση, που εντέλει σε βοηθάει και να την αξιοποιήσεις. Ευθυγραμμίζεται πάντως μέσα και από κακά σημεία, που με ίσιους τροχούς εξελίσσονται σε βελούδινο χαλί.
Δεν πρόκειται για ένα «Ν» με σειριακό κιβώτιο, ούτε για «ψευτο-Α» με μεγαλύτερο στόμιο στο τούρμπο. Γνήσιο αγωνιστικό αυτό το «208», θυμίζει και «207» έτσι φουσκωμένο και έτοιμο για όλα. Δε θα δακρύσουμε που δεν εξελίχθηκε και υστερεί των αγωνιστικών Skoda και Fiesta, τα οποία όμως δε διαθέτουν αυτή την αρχοντιά, που διαφοροποιεί άλλωστε τα Peugeot 208 από τα Fabia και Fiesta στις εκδόσεις παραγωγής.
Άλλωστε, μέσα από αυτή την premium φιλοσοφία που χαρακτηρίζει την Peugeot στην Ελλάδα προέκυψε και η συμμετοχή του 208 R5 στο Φθινοπωρινό Ράλλυ, με την ποιότητα των ανθρώπων να ξεπερνά τις επιδόσεις μιας κουρασμένης μηχανής, που παραμένει λαμπερή λόγω καταγωγής και ποιότητας κατασκευής. Η συνέχεια με τα σύγχρονα 208 R2, τα οποία ήδη εξελίσσονται._ Σ. Χ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: EP6 CDT
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ: Εμπρός, εγκάρσια
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ.
ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ/ΒΑΛΒΙΔΕΣ: 4/16
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 280 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ: 400 Nm/2.500 σ.α.λ.
ΚΟΦΤΗΣ: 7.500 σ.α.λ.
ΨΕΚΑΣΜΟΣ: Άμεσος, υψηλής πίεσης, Magneti Marelli
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς, με δύο διαφορικά
ΚΙΒΩΤΙΟ: Σειριακό 5 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ: Alcon με 4 πιστόνια 300 χλστ. (χώμα) – 355 χλστ. (άσφαλτος)
ΦΡΕΝΑ ΠΙΣΩ: Alcon με 4 πιστόνια 300 χλστ. (χώμα) –
355 χλστ. (άσφαλτος)
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ: Υδραυλική κρεμαγιέρα
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 225x40x18 (Άσφαλτος) – 215x65x15 (Χώμα)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΚ.xΠΛ.: 3.962×1.820 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.560 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.200 κιλά
ΧΟΡΗΓΟΙ: Serkova, Peugeot Γκάλλο, Lotos Oil, Iseo 50
Από το μπάκετ
Αν κάποιος μας έλεγε ότι το 2019 θα έκλεινε με αυτό τον τρόπο για εμάς, μάλλον θα χαμογελούσαμε. Έχοντας κατακτήσει τον τίτλο στην F2 από το Ράλλυ Φθιώτιδος, ο Κώστας Σπύρου ήταν αυτός που άναψε τη σπίθα για τη συμμετοχή μας στη συνέχεια με αυτοκίνητο προδιαγραφών R5. Αρχικά δε δώσαμε σημασία, αλλά ο Κώστας το έψαξε και, μετά τη σύμφωνη γνώμη των χορηγών μας, αρχίσαμε να το σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά. Κάπως έτσι φτάσαμε στη ράμπα της αφετηρίας στην Ιτέα, στο εσωτερικό του Peugeot 208 R5. Βέβαια, το άγχος ήταν αρκετά μεγάλο πριν από τον αγώνα, και ειδικά πριν από τη δοκιμή του αυτοκινήτου στο Λιβάδι.
Περνώντας στο εσωτερικό του, το περιβάλλον ήταν αρκετά οικείο, αφού μοιράζεται πολλά στοιχεία με το 208 R2. Η πρώτη εντύπωση ήταν αρκετά παράξενη. Ο τρόπος που έστριβε δεν είχε καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο είχα οδηγήσει. Το ύψος και η μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης έχουν ως αποτέλεσμα να παίρνει μεγάλες κλίσεις. Κάτι που δεν είχαμε συναντήσει στο Lancer EVO IX, το μοναδικό τετρακίνητο που έχουμε οδηγήσει σε αγώνα. Στο μυαλό μου στριφογύριζαν διάφορα ερωτήματα, όπως το πώς θα καταφέρω να το γυρίσω πριν τη στροφή, πώς πρέπει να το πλασάρω και πώς θα αντιδρά το αμάξωμα. Η δοκιμή περισσότερο μας μπέρδεψε και μου προκάλεσε προβληματισμό πριν από την πρώτη ειδική. Όμως, η αλήθεια είναι ότι ήμασταν πολύ ευδιάθετοι, ενώ γνωρίζαμε το δρόμο έχοντας κάνει καλές δοκιμές νωρίτερα. Χωρίς άγχος, ξεκινήσαμε με τον Βαγγέλη να οδηγήσουμε όπως γνωρίζουμε, και αποδείχθηκε ότι το αυτοκίνητο είναι απλά μαγικό! Όποια κίνηση και αν έκανες με το τιμόνι, το αμάξωμα ακολουθούσε αστραπιαία. Ό,τι κι αν σκεφτείς το εκτελεί πρόθυμα. Όλα τα αγωνιστικά κινούνται στον ίδιο δρόμο, ενώ και ο τρόπος οδήγησης πάνω κάτω ο ίδιος είναι. Η συγκεκριμένη κατασκευή τα κάνει όλα καλύτερα: το πάτημα που εξασφαλίζει το φαρδύ αμάξωμα, το απίστευτο φρενάρισμα, με την ανάρτηση εντέλει να αποτελεί το σημείο αναφοράς. Στο εσωτερικό δεν καταλαβαίνεις απολύτως τίποτα από πέτρες και τα κακά κομμάτια του δρόμου. Σου δίνει την εντύπωση ότι περνάει από παντού και το κάνει με τεράστια άνεση. Ακόμα και σε σημεία που μέχρι πρότινος σφιγγόμασταν για να περάσουμε, το «208» ισοπέδωνε τα πάντα στο πέρασμά του. Ο κινητήρας, ακόμα και με το κοντό κορωνοπήνιο, δε μας ενθουσίασε με την απόδοσή του. Βέβαια, γνωρίζαμε ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν ήταν το ταχύτερο, ενώ δεν έχει εξέλιξη εδώ και αρκετό διάστημα, αλλά εμάς μας ικανοποίησε απόλυτα!
Το τελικό αποτέλεσμα αποδείχθηκε ανώτερο των προσδοκιών μας! Είχαμε υπολογίσει να είμαστε κοντά στον Γιάννη Μπαντούνα, και μας εξέπληξε το ότι κινηθήκαμε πιο γρήγορα. Η 3η θέση είναι μια φανταστική επίδοση, ενώ οι χρόνοι μας, ειδικά σε μία μεγάλη και απαιτητική ειδική όπως οι Καρούτες, ήταν πολύ καλοί. Σε κάθε περίπτωση, το απολαύσαμε σε τεράστιο βαθμό. Κάθε χιλιόμετρο ήταν και καλύτερο, ενώ έκανα πράγματα που δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα έκανα με το Mitsubishi. Η αίσθηση είναι μοναδική και ο αγώνας εμπειρία ζωής για μένα και τον Βαγγέλη. Μια εμπειρία που χωρίς την αρωγή και τη στήριξη των χορηγών μου δε θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα. Και το λιγότερο που μπορώ να κάνω είναι να τους ευχαριστήσω όλους! _Γιάννης Ακράτος