Οδηγούμε στη Σουηδία το πρώτο μοντέλο της Zeekr, με το οποίο εισβάλλει στην Ευρώπη και μας εκπλήσσει ευχάριστα.
Η πρόσφατη παρουσίαση του εντυπωσιακού C–SUV που ακούει στο όνομα «Zeekr Χ» έριξε τα φώτα της δημοσιότητας στη νέα αυτήν εταιρεία που έρχεται από την Κίνα. Στην τοπική αγορά ξεκίνησε να δραστηριοποιείται τον Οκτώβριο του 2021, αρχικά με ένα μεγάλο πολυτελές βαν, το «009», και ήδη οι πωλήσεις της έχουν ξεπεράσει τις 100.000 μονάδες. Στην Κίνα η Zeekr διαθέτει ένα δίκτυο από τριακόσια καταστήματα και επτακόσια δικά της σημεία φόρτισης.
Η απόφασή της να πατήσει πόδι στην Ευρώπη μπορεί να ξενίζει τους περισσότερους, πίσω όμως από την περίεργη αυτήν ονομασία κρύβεται ο κολοσσός Geely Holding. Κάτω από την ομπρέλα του ομίλου στεγάζονται μεταξύ άλλων οι Volvo Cars, Polestar, Lotus, Lynk & Co, Geely Auto και London Electric Vehicle Company. Οι συνολικές πωλήσεις των εν λόγω εταιρειών ανήλθαν την περασμένη χρονιά στα 2,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, ενώ το προσωπικό που απασχολούν ξεπερνά τους 120.000 εργαζομένους.
Το «001» είναι το πρώτο αυτοκίνητο της Zeekr που έρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά, το οποίο ξεκίνησε να εξελίσσεται το 2017 και παρουσιάστηκε το 2020 στην Έκθεση του Πεκίνου ως πρωτότυπο της Lync & Co. Στη συνέχεια αποφασίστηκε να κυκλοφορήσει με το εμπορικό σήμα της Zeekr, εντούτοις τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα του «001», όπως και εκείνα του «Χ», μοιράζονται την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία με το «01» της Lync & Co.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΦΩΤΕΙΝΟΥ, ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥ CEO ΤΗΣ ZEEKR
Αν έχετε ήδη μπερδευτεί, δίκαια πολλοί θα αναρωτηθούν επίσης πόσο εύκολο θα αποδειχθεί για μια νέα μάρκα να κατακτήσει το δικό της μερίδιο ανάμεσα στο κατεστημένο των σημερινών αυτοκινητοβιομηχανιών. Ευτυχώς για τις νεοφυείς εταιρείες στο χώρο του αυτοκινήτου, τη… βρώμικη δουλειά την έχει ήδη κάνει η Tesla, που κατάφερε να σπάσει το ταμπού του «παλιού».
Στο Γκέτεμποργκ με το Zeekr 001
Βρεθήκαμε στο Γκέτεμποργκ για να γνωρίσουμε καλύτερα τη νέα αυτή φίρμα. Στη σουηδική πόλη βρίσκεται το παγκόσμιο κέντρο σχεδιασμού της Zeekr, αλλά και το ευρωπαϊκό ερευνητικό κέντρο της εταιρείας, το οποίο ιδρύθηκε πριν από μία δεκαετία και εκεί πραγματοποιείται η εξέλιξη των πλαισίων των αυτοκινήτων, των κινητήρων, αλλά και η ανάπτυξη ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Υπάρχει επίσης συνεργασία με νεοφυείς επιχειρήσεις και ακαδημαϊκά ιδρύματα από όλο τον κόσμο πάνω στη βιώσιμη κινητικότητα.
Στην πράξη η Geely κινήθηκε έξυπνα μετά την απόκτηση της Volvo, αφήνοντας την εταιρεία να κάνει αυτό που μπορούσε να πραγματοποιήσει. Ταυτόχρονα αναπτύχθηκε ένα ξεχωριστό από τη σουηδική φίρμα R&D, προκειμένου να εξελιχθεί η επόμενη γενιά τεχνολογιών. Εκεί έγινε η εξέλιξη για το αυτόνομο ταξί της Waymo, που ανήκει στην Google, εκεί πραγματοποιήθηκε και η ανάπτυξη της πλατφόρμας του Volvo XC40, αλλά και της νεότερης, της SEA (Sustainable Experience Architecture), πάνω στην οποία θα πατά το νέο μικρό Volvo EX30, αλλά και όλα τα μοντέλα της Zeekr.
Ενώ το Zeekr 001 είναι προφανές πως θα διεκδικήσει το μερίδιό του μεταξύ των συναφών ηλεκτρικών κατασκευών από την Tesla, τη Nio, όπως επίσης τις BMW και Mercedes, η βασική στόχευση αφορά εν προκειμένω τον Ευρωπαίο αγοραστή, που αρχικά θα ενδιαφερόταν για ένα premium ντίζελ μοντέλο.
Το Zeekr 001 είναι ένα 5μετρο fastback που διατίθεται σε πισωκίνητη έκδοση (Long Range) με έναν κινητήρα απόδοσης 272 ίππων, και σε τετρακίνητες (Performance & Privilege) με δύο κινητήρες συνολικής ισχύος 544 ίππων. Το ηλεκτρικό σύστημα περιλαμβάνει μπαταρία χωρητικότητας 100 kWh, με δυνατότητα φόρτισης στα 200 kW, έτσι που το 10%-80% της πλήρωσής της να μπορεί να πραγματοποιηθεί σε 30 λεπτά. Η αυτονομία του «001» διαμορφώνεται στα 620 χλμ. και στα 690/680 για τις δύο τετρακίνητες εκδόσεις.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε (έκδοση Privilege, με αναβαθμισμένο εξοπλισμό και αερανάρτηση) ήταν προπαραγωγής, που σημαίνει ότι η εταιρεία είχε το περιθώριο να κάνει κάποιες τελευταίες ρυθμίσεις μέχρι τη διάθεση του αυτοκινήτου στο κοινό. Επίσης, οι ρυθμίσεις στην ανάρτηση, στα φρένα, στα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ακόμα και στη στήριξη των καθισμάτων είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες των Ευρωπαίων αγοραστών, ενσωματώνοντας διαφορετικό software αλλά και hardware.
Πίσω από το τιμόνι
Περνώντας στο εσωτερικό, κάθεσαι χαμηλά, με την περιφερειακή ορατότητα πάντως να είναι εξαιρετική.
Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι εντυπωσιακός (περί τα 25 εκ. αέρας στα γόνατα, με έναν κανονικού αναστήματος οδηγό στο εμπρός κάθισμα), ενώ ξαφνιάζουν ευχάριστα η ποιότητα των υλικών και η συνολική συναρμογή τους.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 8,8 ιντσών, ένα head-up display 14,7 ιντσών και μία μεγάλη κεντρική οθόνη 15,4 ιντσών, με το λειτουργικό της να θυμίζει Tesla. Ελλείψει φυσικών διακοπτών, όπως και στην περίπτωση του Αμερικανού κατασκευαστή, οι περισσότερες ρυθμίσεις πραγματοποιούνται μέσω της οθόνης πολυμέσων.
Στο δρόμο, το πρώτο που σε εντυπωσιάζει είναι η ποιότητα κύλισης που εξασφαλίζει η ανάρτηση, παρά τα 2.350 κιλά της κατασκευής και τα ελαστικά διάστασης 265/40 ZR22 που φορούσε το αυτοκίνητό μας. Η επιτάχυνση που εξασφαλίζουν οι 544 ίπποι (3,8 δλ. για το «0-100») δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από όσα προσφέρει ο κορυφαίος ηλεκτρικός ανταγωνισμός. Ο αποτελεσματικός έλεγχος του αμαξώματος από την αερανάρτηση, η οποία μάλιστα προσφέρει καθ’ ύψος ρύθμιση έως 83 χλστ., η τετρακίνηση και η καλή αίσθηση του τιμονιού αποτελούν ευπρόσδεκτο σύμμαχο σε ένα αυτοκίνητο με αυτές τις επιδόσεις. Επιπλέον, ο χαμηλός αεροδυναμικός συντελεστής (0,23) και ο τρόπος που τα καθίσματα συγκρατούν το σώμα εξασφαλίζουν ένα ξεκούραστο ταξίδι.
Τέλος, το αυτοκίνητο διαθέτει μια πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων που εξασφαλίζουν τον περιφερειακό έλεγχο της κυκλοφορίας μέσα από 28 αισθητήρες, μεταξύ των οποίων και επτά κάμερες που αναλύουν το περιβάλλον σε απόσταση έως και 600 μ.!
Η Zeekr ξεκινάει την παρουσία της στη Γηραιά Ήπειρο αρχικά από τη Σουηδία και την Ολλανδία, ενώ από το 2024 θα επεκταθεί σε Νορβηγία, Γερμανία, Δανία και Γαλλία. Σε όλες τις περιπτώσεις η μητρική εταιρεία είναι υπεύθυνη για τη διανομή των αυτοκινήτων της._ Μ. Σ.
Zeekr 001
>ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 544 ίπποι (272) >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 686 Nm (343) >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς (Στους πίσω τροχούς) >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 100 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.955×1.999×1.560 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.999 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 539 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.335 κιλά (2.200) >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,2 δλ. (3,8) >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,5 kWh/100 χλμ. (18,2) >AYTONOMIA: 590 (620) χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 5,5 ώρες (22 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 30 λεπτά (200 kW) >TIMH (στην Ευρώπη): 62.490 ευρώ (59.490)
Σε παρένθεση οι τιμές της πισωκίνητης έκδοσης Long Range.