Το Toyota C-HR που πριν από επτά χρόνια χάραξε τη νέα της αισθητική μιας ολόκληρης κατηγορίας, περνά στη δεύτερη γενιά του με ακόμα πιο τολμηρό σχήμα, σχεδιασμένο και εξελιγμένο στην Ευρώπη για τον Ευρωπαίο οδηγό.
Θα έλεγε κάποιος πως ένα αυτοκίνητο σαν το Toyota C-HR δύσκολα θα μπορούσε να εξελιχθεί. Προς αποφυγήν παρεξήγησης, η εξέλιξη έχει να κάνει αποκλειστικά με την αισθητική του. Ήδη από το 2016, που εμφανίστηκε, το μεσαίο ιαπωνικό SUV προκάλεσε τεράστια αίσθηση, καθώς για πρώτη φορά αυτοκίνητο της Toyota ήταν τόσο… προκλητικά μοντέρνο. Έως τότε ήταν λες και το μόνο που είχε σημασία για το εργοστάσιο ήταν η αξιοπιστία των μοντέλων του.
Με το C–HR όχι απλώς είδαν τον κόσμο αλλιώς, αλλά πέτυχαν να παρασύρουν στο στυλ τους και άλλους κατασκευαστές, που με τον καιρό εφάρμοσαν το κουπέ σχήμα σε δικά τους SUV. Ακόμα σημαντικότερο, πέτυχαν να κερδίσουν την εκτίμηση των αγοραστών και για την εμφάνιση των αυτοκινήτων τους, αφού περισσότεροι από τους μισούς ανέφεραν το στυλ του αυτοκινήτου ως τον κύριο λόγο για την αγορά του.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, τo C–HR δέχθηκε ένα διακριτικό facelift, όχι τόσο γιατί συνέτρεχε λόγος, αλλά γιατί πρόκειται για πρακτική καθιερωμένη στην αυτοκίνηση. Στην πραγματικότητα, το «παλιό» μοντέλο, ακόμα και σήμερα δείχνει πολύ μπροστά από ολοκαίνουργιους ανταγωνιστές, οπότε το γεγονός ότι ο αντικαταστάτης του είναι τόσο σημαντικά ανασχεδιασμένος μας κάνει να αναρωτιόμαστε, πρώτον, για το πόσο απελευθερωμένοι είναι οι σχεδιαστές της Toyota και, δεύτερον, για το πώς πιθανότατα θα είναι τα κουπέ SUV σε περίπου έξι χρόνια…
Γεγονός, παρ’ όλα αυτά, είναι πως, εκτός από την τεράστια μερίδα κοινού που στοιβάζεται σε λίστες αναμονής για ένα C–HR, υπάρχουν και οι παραδοσιακοί, που δεν μπορούν να «χωνέψουν» τόση προοδευτικότητα σε ένα Toyota. Αυτοί σήμερα αναμένεται να τρομάξουν ακόμα πιο πολύ, καθώς το νέο μοντέλο είναι ό,τι πιο φουτουριστικό έχει περάσει το κατώφλι του εργοστασίου.
Toyota C–HR: Υπερθετικός βαθμός
Εξωτερικά έχει εφαρμοστεί πιστά το σχέδιο που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2022 στο πρωτότυπο μοντέλο, με τους Ιάπωνες τότε να κάνουν λόγο για ένα «concept car στο δρόμο». Πέραν όλων των άλλων, το κουπέ σχήμα με το οποίο καθιερώθηκε το μοντέλο έχει γίνει… ακόμα πιο κουπέ χάρη στους μεγαλύτερους τροχούς και στους μικρότερους προβόλους, ενώ είναι βέβαιο πως, μόλις η εικόνα του καθιερωθεί στο δρόμο, το προφίλ του θα είναι άμεσα αναγνωρίσιμο «από χιλιόμετρα».
Εμπρός, τα φωτιστικά σώματα, η σχεδόν κλειστή και μυτερή μάσκα και οι έντονες ακμές είναι στοιχεία που ήδη έχουμε δει στα bZ4X και Prius, και στην πορεία θα εμφανίζονται σε όλο και περισσότερα νέα Toyota. Πίσω, θα έλεγε κανείς πως όλη η «ένταση» δόθηκε στην κλίση στις κολόνες, οι οποίες σχεδόν ακουμπούν στους φουσκωμένους θόλους των τροχών.
Το σπόιλερ οροφής, πέραν όλων των άλλων, χαρίζει μια σπορ αύρα, ενώ για πρώτη φορά το C–HR υιοθετεί τη μόδα φωτιστικών σωμάτων πίσω που ενώνονται διατρέχοντας κατά μήκος την πέμπτη πόρτα. Το όλο σχήμα μπορεί να… αποδοθεί ακόμα πιο εντυπωσιακά με τη διχρωμία που πλέον διαθέτει ως επιλογή η Toyota σχεδόν σε όλα τα μοντέλα της (μαύρο χρώμα στην οροφή, που εδώ θα επεκτείνεται έως τον πίσω προφυλακτήρα και τα φτερά).
Σε όλη αυτή την κατά τα άλλα φουτουριστική προσέγγιση, μοναδική (αισθητική) παραφωνία φαίνεται να αποτελούν τα παράθυρα των πίσω θυρών. Ίσως ο λόγος να οφείλεται στην απρόσμενα μεγάλη κριτική που δέχτηκαν από τον διεθνή Τύπο τα μικροσκοπικά τριγωνικά κρύσταλλα των παραθύρων της προηγούμενης έκδοσης. Οι σχεδιαστές εδώ φαίνεται πως προσπάθησαν να τετραγωνίσουν το σχήμα, όμως και πάλι οι γυάλινες επιφάνειες παραμένουν μικρές, με κάπως αμήχανη σχεδίαση, την ίδια ώρα που οι μέχρι πρότινος κρυφές χειρολαβές στις πίσω κολόνες έχουν αντικατασταθεί από αναδυόμενες, επάνω στο πλαίσιο της πόρτας.
Όπως και να έχει, ο χώρος για τα κεφάλια των πίσω επιβατών εξακολουθεί να είναι κάπως περιορισμένος, όπως περιορισμένο είναι και το άνοιγμα των πίσω θυρών, που αποκαλύπτει ένα μονοκόμματο κάθισμα, το οποίο αισθητικά ουδεμία σχέση έχει με τα αρχοντικά, τύπου μπάκετ εμπρός καθίσματα. Ως προς τη συνολική αισθητική, όλα τα στοιχεία ελέγχου είναι συγκεντρωμένα στο χώρο του οδηγού, και ειδικότερα στον πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών.
Από εκεί και πέρα, ανάλογα με την έκδοση, το νέο C-HR θα διαθέτει στάνταρντ το πακέτο πολυμέσων Toyota Smart Connect, που θα «τρέχει» από μια οθόνη αφής 8 ή 12,3 ιντσών και θα έχει ενσωματωμένο φωνητικό βοηθό και ασύρματη σύνδεση smartphone μέσω Apple CarPlay ή Android Auto. Επιπλέον, διαθέσιμο θα είναι ένα σύστημα ψηφιακού κλειδιού, που θα δίνει στον κάτοχό του τη δυνατότητα ξεκλειδώματος και εκκίνησης/απενεργοποίησης του αυτοκινήτου μέσω του κινητού του τηλεφώνου, ενώ μέσω της εφαρμογής MyT ο ίδιος θα έχει πρόσβαση σε μια γκάμα πληροφοριών, όπως και σε απομακρυσμένο έλεγχο λειτουργιών, για παράδειγμα στη ρύθμιση του κλιματισμού.
Η καμπίνα, που ανάλογα με την έκδοση μπορεί να έχει και υπενδεδυμένο με δέρμα ταμπλό, εξοπλίζεται με σύστημα ατμοσφαιρικού φωτισμού με έως και 64 χρώματα, 24 εκ των οποίων μπορούν να «παίζουν μια ακολουθία» ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Σε πιο… απτά χαρακτηριστικά, όπως παρατηρείται όλο και συχνότερα στα νέα αυτοκίνητα, τα πλαστικά έχουν αρκετά σκληρή αίσθηση, κάτι που όλα τα εργοστάσια «αποδίδουν» στο ότι πλέον προέρχονται από ανακυκλωμένα υλικά.
Η έννοια της κυκλικής οικονομίας στο C–HR, πέρα από τα καλύμματα των θυρών και του ταμπλό, «εντοπίζεται» σε ανακυκλωμένα πλαστικά, που χρησιμοποιούνται σε περισσότερα από εκατό διαφορετικά μέρη. Σε αυτά περιλαμβάνεται ένα νέο ύφασμα για την ταπετσαρία των καθισμάτων, που είναι κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα μπουκάλια PET.
Οι προφυλακτήρες είναι κατασκευασμένοι από ένα νέο υλικό ρητίνης που είναι προ-χρωματισμένο στο καλούπι – μια καινοτομία που αναμένεται να εξοικονομήσει εκατοντάδες τόνους CO2. Περαιτέρω εξοικονόμηση έχει επιτευχθεί με την υιοθέτηση μιας νέας, αυτοματοποιημένης διαδικασίας βαφής, που χρησιμοποιεί χρώματα με βάση το νερό, αλλά και με τη χρήση ενός νέου υλικού για το κάλυμμα του τιμονιού, που δεν προέρχεται από δέρμα ζώων.
Επίσης, έχουν ληφθεί σχεδιαστικά και τεχνολογικά μέτρα για τη μείωση του βάρους του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων νέου χάλυβα υψηλής αντοχής για το πλαίσιο και μίας νέας πανοραμικής οροφής. Το κρύσταλλο της οροφής διαθέτει επιστρώσεις για τη μείωσης της υπέρυθρης ακτινοβολίας, οι οποίες διατηρούν τη θερμότητα στο εσωτερικό της καμπίνας το χειμώνα και αποτρέπουν την υπερθέρμανση σε μια ηλιόλουστη μέρα. Έτσι, δε χρειάζεται συμβατικό σκίαστρο, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 5 κιλών βάρους, αλλά και τη βελτίωση του χώρου για το κεφάλι κατά 3 εκατοστά.
Toyota C–HR: Ωρίμανση
Το C-HR βασίζεται στη μεσαία πλατφόρμα GA-C της Toyota, η οποία κατά βάση φιλοξενεί υβριδικά συστήματα κίνησης πέμπτης γενιάς. Με μήκος 4.360 χλστ., πλάτος 1.830 χλστ. και ύψος 1.570 χλστ., παραμένει ξεκάθαρα μεταξύ Yaris Cross και RAV4, ενώ είναι αδύνατον να μπερδευτεί με το Corolla Cross, που βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα.
Η γκάμα του περιλαμβάνει δύο αυτοφορτιζόμενα συστήματα, το Hybrid 140 και το Hybrid 200, καθώς και -για πρώτη φορά- μία plug-in hybrid εκδοχή, που ήταν και η μόνη διαθέσιμη στη Δανία, στο φετινό Tannistest που διοργανώθηκε για την αξιολόγηση των μοντέλων για το Car Of The Year 2024. Το μικρότερο υβριδικό σύνολο βασίζεται στον κινητήρα των 1,8 λίτρων και αποδίδει 140 ίππους, ενώ το αμέσως μεγαλύτερο «φοράει» 2λιτρο κινητήρα, αποδίδει 198 ίππους και θα διατίθεται τόσο σε προσθιοκίνητες όσο και σε τετρακίνητες εκδόσεις- οι τελευταίες, συνεπικουρούμενες από έναν ηλεκτροκινητήρα στο πίσω διαφορικό.
Το «δικό μας» βασίζεται στο plug-in σύστημα που αποκαλύφθηκε αρκετά νωρίτερα στο επίσης νέο Prius. Αυτό περιλαμβάνει έναν 4κύλινδρο κινητήρα 2,0 λίτρων, που λειτουργεί σε κύκλο Άτκινσον και αποδίδει 152 ίππους, και έναν ηλεκτροκινητήρα 163 ίππων, με τη συνδυαστική τους ισχύ να αγγίζει τους 223 ίππους.
Η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία μπαταρία 13,6 kWh, που σύμφωνα με την Toyota μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία για έως και 66 χλμ., την ώρα που για μία πλήρη φόρτισή της (μέσω onboard φορτιστή 3,5 kW) χρειάζονται περίπου 4 ώρες.
Από τα στοιχεία και μόνο αποδεικνύεται πως πρόκειται για το ταχύτερο μέχρι σήμερα C–HR, για το οποίο η Toyota «ανακοινώνει» 7,3 δλ. για το «0-100», με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.
Στους δρόμους-μαγικό χαλί της Δανίας, η ποιότητα κύλισης είναι καταπληκτική, και σίγουρα δε θα δούμε κάτι πολύ διαφορετικό στην πραγματικότητα των ελληνικών δρόμων, όπου αναμένεται στις αρχές του επόμενου έτους. Η ανάρτηση, που αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, δείχνει ελάχιστα πιο μαλακή από του C–HR πρώτης γενιάς, την ώρα που και στο νέο μοντέλο το πλαίσιο είναι εντυπωσιακά στιβαρό.
Αισθητά βελτιωμένη είναι η πληροφόρηση που παρέχει το ανασχεδιασμένο σύστημα διεύθυνσης, ενώ δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για αντοχή των φρένων, παρά μόνο για την πολύ καλή αίσθησή τους. Ως προς την… αχίλλειο πτέρνα κάθε υβριδικής πρότασης, το κιβώτιο, εντός πόλης, χωρίς πίεση συμπεριφέρεται σαν μονής σχέσης, ταιριάζοντας απόλυτα με την αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία. Αναμενόμενα υπό πίεση ακούγεται, χωρίς ωστόσο εκείνο το εκνευριστικό πατινάρισμα των αντίστοιχων κιβωτίων προηγούμενης γενιάς. Ή, έστω, αυτή του η χροιά είναι πλέον βελτιωμένη και «καλύπτεται» από την καλύτερη μόνωση της καμπίνας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η κατανάλωση μακράς διάρκειας στο αυτοκίνητο που οδηγήσαμε στη Δανία έδειχνε μόλις 3,4 λίτρα – άλλωστε, η Toyota έχει πείσει προ πολλού για την απόδοση των υβριδικών προτάσεων.
Toyota C-HR: παλιό vs νέο
Αν ανατρέξει κανείς στα αρχικά δημοσιεύματα για εκείνο το πρώτο C–HR, θα βρει σχόλια επικριτικά για την εμφάνισή του και για τη χρηστικότητά του. Τα πάντα διαψεύστηκαν σύντομα, με τις πωλήσεις του να μιλούν για λογαριασμό του. Δε θα είναι παράξενο αν σήμερα η ιστορία επαναληφθεί. Το σχήμα του και πάλι προκαλεί, οι χώροι του σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προστεθούν στα ατού του και απέναντί του πλέον βρίσκει και μια αρμάδα άλλων ολοκληρωμένων προτάσεων.
Συγκριτικά με το μοντέλο που αντικαθιστά, αυτό το C–HR έχει μια πιο ήπια οδική συμπεριφορά (παρά τα βελτιωμένα χειριστήρια), κάτι που ενδεχομένως να το κάνει ακόμα πιο φιλικό στη χρήση, καθώς έτσι ταιριάζει και απόλυτα με τον οικολογικό του χαρακτήρα.
Γεγονός πάντως είναι πως το αυτοκίνητο που συνέβαλε στη μεταμόρφωση της αντίληψης του κοινού για την Toyota στην Ευρώπη, προσθέτοντας συναισθηματική διάσταση στη μάρκα, στη δεύτερη γενιά του διατηρεί όλα τα θετικά του στοιχεία, έχοντας ταυτόχρονα αναβαθμιστεί ποιοτικά και τεχνολογικά και έχοντας τολμήσει να υπερβάλει και πάλι σχεδιαστικά. Στις ελληνικές εκθέσεις το νέο Toyota C–HR αναμένεται στα τέλη του έτους, με τις πρώτες παραγγελίες να υπολογίζεται πως θα παραδοθούν στις αρχές του καλοκαιριού._ Ε. Ξ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ TOYOTA C-HR 2.0 Plug-In Hybrid
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.987 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 152 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 190 Nm/4.400-5.200 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 163 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 208 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 223 ίπποι >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: eCVT >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,6 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.360×1.830×1.570 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.640 χλστ. >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 0,8-0,9 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 19-20 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 66 χλμ. >ΤΙΜΗ: 39.470 ευρώ