X
Παρουσιάσεις

smart: Οδηγούμε τα smart #1 και smart #3

Εντός έδρας, σε Μαραθώνα και Άγιο Μερκούριο με τα smart #1 και smart #3.

Κείμενο – Drone: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος

Η Smart έχει ιστορία τριάντα ετών, άρρηκτα συνδεδεμένη με τη MercedesBenz, καθώς η πορεία της έχει αφετηρία την ίδρυση της κοινοπραξίας Micro Compact Car AG, από τις MercedesBenz και Swatch. Το 1997 παρουσιάστηκε το μοντέλο Smart City Coupe, το οποίο κυκλοφόρησε το 1998, ενώ η πρώτη γενιά (έως το 2007) περιλάμβανε αρχικά τα Fortwo, Fortwo cabrio και αργότερα τα roadster & roadster coupe και τα Forfour. Η δεύτερη γενιά (2007-2014) περιλάμβανε μόνο τα Fortwo και Fortwo cabrio, ενώ η τρίτη (2014-σήμερα) τα αμιγώς ηλεκτρικά Fortwo coupe, Fortwo cabrio και Forfour.

Ειδικά στην Ελλάδα η Smart έτυχε θερμής υποδοχής. Ως χώρα αποτελέσαμε μία από τις μεγαλύτερες αγορές της μάρκας, με συνολικές πωλήσεις 33.600 μονάδων. Πρόσφατα η εταιρεία αποφάσισε να κάνει μια επανεκκίνηση, δημιουργώντας διαφορετικές προοπτικές για τη νέα εποχή που διαμορφώνεται στην αυτοκίνηση. H Smart Europe ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2020 ως 100% θυγατρική της Smart Automobile, η οποία και ιδρύθηκε ως μια παγκόσμια κοινοπραξία μεταξύ της MercedesBenz AG και της κινεζικής Geely Automobile.

Σε αυτήν τη νέα εποχή της εταιρείας, η γκάμα αποτελείται πλέον από αμιγώς ηλεκτρικά SUV, τα Smart #1 και Smart #3, που τοποθετούνται στις κατηγορίες των B– και C-SUV, αντίστοιχα, και έφτασαν στη χώρα μας για να συστηθούν στο ελληνικό κοινό πριν από το επίσημο λανσάρισμά τους, το φθινόπωρο. Η νέα πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) πάνω στην οποία χτίζονται τα Smart (όπως και το αδελφό Volvo EX30) επιτρέπει μια μεγάλη απόσταση μεταξύ των αξόνων, μεγιστοποιώντας έτσι τον εσωτερικό χώρο του αυτοκινήτου.

Λίγες ώρες μετά την παρουσίαση της νέας εποχής της εταιρείας, η οποία στην Ελλάδα αντιπροσωπεύεται από τη Star Automotive Ελλάς (όπως και η Mercedes), είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη γεύση από τα οχήματα με τις γερμανικές πινακίδες που είχαν έρθει στη χώρα μας για αυτόν το σκοπό, με τις διαδρομές προς τον Μαραθώνα και τον Άγιο Μερκούριο να αποτελούν τις ιδανικές για τα πρώτα συμπεράσματα γύρω από τη νέα –Smart– εποχή.

smart: εντός και εκτός

Το πρώτο δείγμα γραφής της αναγεννημένης smart είναι το #1, με το οποίο αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε το πρωινό μας. Εξωτερικά παρατηρείς στοιχεία όπως τις κρυφές ηλεκτρικές χειρολαβές, τις πόρτες δίχως πλαίσιο και τη μεγάλη ηλιοροφή, αλλά η «είδηση» που με το «καλημέρα» σε κάνει να ξεχνάς ό,τι γνώριζες βρίσκεται αλλού, και συγκεκριμένα στις διαστάσεις: με μήκος 4.270 χλστ., πλάτος 1.822 χλστ., ύψος 1.636 χλστ. και μεταξόνιο 2.750 χλστ. (4.400x1.844x1.556 και μεταξόνιο 2.785 χλστ. τα αντίστοιχα του νούμερα για το CSUV #3), καταλαβαίνεις αμέσως ότι πρόκειται για ένα BSUV, ενώ το βλέμμα σταματά και πάνω στις ζάντες των 18 ή 19 ιντσών (19 και 20 στο #3).

Οι σχεδιαστές της μάρκας, με επικεφαλής τον Gorden Wagener, παρουσιάζουν μια υποδειγματική προσέγγιση της τεχνολογίας του μέλλοντος, ισορροπώντας ανάμεσα στην αισθητική και την αεροδυναμική, προσπαθώντας ταυτόχρονα να διατηρήσουν την κληρονομιά της μάρκας smart. Η πόρτα χωρίς πλαίσιο και η επιλογή της διχρωμίας είναι χαρακτηριστικά της Smart από την αρχή της πορείας της, ενώ σημειώστε ότι ο αεροδυναμικός συντελεστής του #1 είναι 0,29 Cd. Τα φώτα CyberSpark+ με λειτουργία προσαρμοζόμενου μακρινού φωτισμού είναι ένα ακόμα σημείο που αποτελεί αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό της νέας οικογένειας smart. Στο πίσω μέρος, ένα εφέ πυροτεχνημάτων προσφέρει κάποια ξεχωριστά γραφικά στα φωτιστικά σώματα.

Ανοίγουμε με το ιδιαίτερο στρογγυλό κλειδί (ξεχωριστό χρώμα ανάλογα με την έκδοση). Η νέα πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) πάνω στην οποία χτίζονται τα Smart συνεπάγεται μεγάλη απόσταση μεταξύ των αξόνων, μεγιστοποιώντας έτσι τον εσωτερικό χώρο του αυτοκινήτου.

Tο ιδιαίτερο κλειδί των smart #1 και #3

Τα πίσω καθίσματα δε διαιρούνται απλώς κατά 60:40 με δυνατότητα ενδιάμεσης φόρτωσης, αλλά μετακινούνται και οριζόντια, για να παρέχεται διαφορετικός χώρος μεταξύ της δεύτερης σειράς καθισμάτων και του πορτ μπαγκάζ, το οποίο έχει χωρητικότητα από 370 έως 986 λίτρα (1.160 στο #3). Συμπληρωματικά υπάρχει και frunk κάτω από το εμπρός καπό, χωρητικότητας 15 λίτρων.

Μπροστά μας βρίσκονται ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων Full HD LCD 9,2 ιντσών, ένα headup display 10 ιντσών, και δεξιά τους μία κεντρική οθόνη 12,8 ιντσών. Αυτή η κεντρική οθόνη είναι το κέντρο συνδεσιμότητας, από όπου ο οδηγός μπορεί να ελέγχει τη διαμόρφωση του οχήματος, να επιλέγει τη μουσική, να ελέγχει τις προβολές από την κάμερα 360 μοιρών, ακόμα και την ποιότητα του αέρα.

Ως «έξυπνο» αυτοκίνητο, διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη ώστε οι εφαρμογές να μαθαίνουν και να βελτιώνονται για να καλύπτουν τις επιθυμίες και τις ανάγκες του οδηγού. Μια αξιολάτρευτη… αλεπού είναι το άβαταρ του #1 (τσιτάχ του #3) που αλληλεπιδρά με τους επιβάτες και ανταποκρίνεται στις φωνητικές τους εντολές. Με την απλή εντολή «hello smart», η έξυπνη φωνητική βοηθός θα ενεργοποιηθεί και οι επιβάτες μπορούν να βρουν έναν προορισμό ή να αναπαραγάγουν μουσική στο τρισδιάστατο interface. Το smart #1 είναι διαθέσιμο στις εκδόσεις Pure, Pure+, Pro, Pro+, Premium, Pulse και Brabus, με τις διαφορές τους να εστιάζουν στο επίπεδο εξοπλισμού και απόδοσης της μπαταρίας. Το Smart #3, αντίστοιχα, διατίθεται σε εκδόσεις Pro, Pro+, Premium, Pulse και Brabus.

Ευχάριστο και με ποιοτικά υλικά το εσωτερικό των δύο μοντέλων. Ακόμα πιο άνετο αυτό το Smart #3 της φωτογραφίας μας. Διαθέτει πίνακα οργάνων 9,2 ιντσών Full HD και την κεντρική (επίσης Full HD) οθόνη αφής 12,8 ιντσών για το σύστημα infotainment.

smart: Οδηγώντας τα #1 και #3

Η Smart ξεκίνησε το πρώτο πρόγραμμα δοκιμών των ηλεκτρικών της μοντέλων το 2007 και είναι μια αμιγώς ηλεκτρική μάρκα από το 2020. Σήμερα τα δύο μοντέλα είναι είτε πισωκίνητα με απόδοση 200 kW, είτε τετρακίνητα με απόδοση 271 kW (έκδοση Pulse), ή 315 kW (έκδοση Brabus). Οι δικίνητες εκδόσεις τροφοδοτούνται από μία μπαταρία 49 kWh (που χαρίζει 310 χλμ. αυτονομίας) ή μία μεγαλύτερη (66 kWh) με 440 χλμ. εμβέλεια. Τα τετρακίνητα, που φορούν μόνο τη μεγαλύτερη μπαταρία, έχουν αυτονομία 400 χλμ. Ανάλογα, στο #3 η αυτονομία παρουσιάζεται ελαφρώς αυξημένη, από 325 έως 455 χλμ. για τη δικίνητη έκδοση και 415 χλμ. για την τετρακίνητη. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας σε αυτό το αμάξωμα είναι 0,27.

Το πρώτο δείγμα γραφής της αναγεννημένης smart είναι το #1. Με μήκος 4.270 χλστ. και μεταξόνιο 2.750 χλστ., διατίθεται σε δύο εκδόσεις, με 272 ή 428 ίππους και πίσω κίνηση ή τετρακίνηση, αντίστοιχα, ενώ η κορυφαία υλοποίηση φέρει την ονομασία «Brabus».

Μέσα στη «βασική» έκδοση των… 272 ίππων, λοιπόν, και στα δύο smart, δε χρειάζεται να περάσει πολλή ώρα για να αισθανθείς πως πρόκειται για κάτι εντυπωσιακό. Ο λόγος για ένα σύνολο που ζυγίζει από 1.780 έως 1.900 κιλά, ανάλογα με την έκδοση, και παρ’ όλα αυτά εκτινάσσεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,7 δλ. Αν τα πράγματα φτάσουν στο… Brabus των 428 ίππων, τότε ο χρόνος κατεβαίνει στα 3,9 δλ.! Σε κάθε περίπτωση, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα. Σημειώστε εδώ ότι τα αντίστοιχα νούμερα για το #3 είναι 5,8 και 3,7 δλ.

Η ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) λειτουργεί υποδειγματικά, θυμίζοντας χωρίς υπερβολή Mercedes στην ποιότητα κύλισης, ενώ στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και στον γρήγορο ρυθμό. Με το ESP εκτός; Κέφι από εκεί που δεν το περιμένεις, και μάλιστα σε σημείο που πρέπει να επικρατήσει η λογική και να μην παρασυρθείς, αφού η ροπή είναι άμεση και από 343 Nm στις «απλές» εκδόσεις έως 543 Nm στην έκδοση Brabus.

Ήδη από το 2022 που ξεκίνησε την ευρωπαϊκή του πορεία, το #1 πέτυχε βαθμολογία 5 αστέρων στο τεστ της EuroNCAP. Ολόκληρη η δομή του αμαξώματός του σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε για να πληροί τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας, αποτελούμενη κυρίως από θερμοδιαμορφωμένο χάλυβα και χάλυβα υψηλής αντοχής.

Ειδικά στις δικίνητες εκδόσεις, με δεδομένη τη μεταφορά της ροπής στον πίσω άξονα, χρειάζεται σύνεση στην πίεση που ασκεί ο οδηγός στο δεξί πεντάλ, καθώς η υπερστροφή μπορεί να προκληθεί ανά πάσα στιγμή, την ώρα που στις τετρακίνητες η κατανομή της ροπής κατά 40%-60% εμπρός-πίσω φέρνει μια -συγκριτικά- μεγαλύτερη ισορροπία στις αντιδράσεις.

Το τιμόνι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σπορ, αλλά είναι ικανοποιητικό από πλευράς βάρους και πληροφόρησης, ενώ εξαιρετικό είναι το σύστημα πέδησης, παρά το βάρος των δύο μοντέλων.

Το #3 εισέρχεται στην κατηγορία των premium αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων ως ένα σπορ, coupe SUV, έχοντας μήκος 4.400 χλστ. και μεταξόνιο 2.785 χλστ. Το Smart #3 διατίθεται με δύο διαφορετικές εκδόσεις μπαταρίας: μία 49 kWh και μία 66 kWh.

smart: Από 36.950 ευρώ

Άκρως ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή η πρώτη μας γνωριμία με τα smart νέας γενιάς, για τα οποία οι εγχώριες παραγγελίες θα ανοίξουν στις αρχές του καλοκαιριού. Το smart #1 ξεκινά στη χώρα μας από τα 36.950 ευρώ (έκδοση Pure), ενώ το Smart #3 από τα 40.900 ευρώ (έκδοση Pro). Αργότερα η γκάμα της μάρκας θα εμπλουτιστεί και με ένα πιο «μάχιμο» SUV με τον κωδικό #5, ενώ στα επόμενα χρόνια θα μεγαλώσει περαιτέρω, με την εταιρεία πλέον να αλλάζει για τα καλά σελίδα._ Μ. Σαλ.

smart #1

ΙΣΧΥΣ: 272 ίπποι (200 kW) >ΡΟΠΗ: 343 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 49 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.270x1.822x1.636 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 370-986 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.780 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 19 kWh/100 χλμ. >ΜΕΣΗ AYTONOMIA: 310-420 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (AC): 5,5 ώρες (7,4 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 30 λεπτά (150 kW) >ΤΙΜΗ: Από 36.950 ευρώ

smart #3

ΙΣΧΥΣ: 272 ίπποι (200 kW) >ΡΟΠΗ: 343 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 49 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.400×1.844×1.566 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.785 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 370-1.160 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.780 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 20 kWh/100 χλμ. >ΜΕΣΗ AYTONOMIA: 325-455 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (AC): 5,5 ώρες (7,4 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 30 λεπτά (150 kW) >ΤΙΜΗ: Από 40.900 ευρώ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!