Η Fiat με το Grande Panda επιστρέφει στην κατηγορία των compact αυτοκινήτων, συνεχίζoντας να προσθέτει στα 23 εκατομμύρια πωλήσεων που έχει πετύχει στο εν λόγω πεδίο.
Έχοντας καταφέρει να ισορροπήσει ιδανικά ανάμεσα στη λειτουργικότητα, στην οικονομία και στον ανάλαφρο χαρακτήρα, το Fiat Panda καθιερώθηκε ως ένα από τα πιο εμβληματικά μικρά αυτοκίνητα όλων των εποχών. Σαράντα πέντε χρόνια μετά μετονομάζεται σε «Grande Panda», όχι όμως γιατί μεγαλώνει, αλλά γιατί φιλοδοξεί να συνεχίσει τη «μεγάλη» ιδέα ενός προσιτού και ευέλικτου αυτοκινήτου πόλης, το οποίο θα είναι και ηλεκτρικό.
Με το υπάρχον Panda να διατηρείται στις αγορές ως έχει, το νέο εγχείρημα λέγεται «Grande Panda» και, όπως εύκολα προκύπτει και από τις φωτογραφίες, έρχεται να «πατήσει» στη σχεδίαση του εμβληματικού Panda του 1980, έχοντας εμφανώς υιοθετήσει τις σύγχρονες σχεδιαστικές τάσεις, όπως φυσικά και ό,τι πιο πρόσφατο τεχνολογικά έχει αυτή την εποχή η Stellantis για μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας.
Χτισμένο πάνω στην ευέλικτη πλατφόρμα «Smart Car» που εγκαινιάστηκε με το νέο Citroen C3, το Grande Panda, όπως και το γαλλικό μοντέλο, θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις «καυσίμου»: αμιγώς ηλεκτρική με ισχύ 113 ίππων και αυτονομία 320 χιλιομέτρων, καθώς και υβριδική με απόδοση 100 ίππων και με στάνταρντ αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων.
Ωστόσο, κάπου εκεί τελειώνουν τα κοινά των δύο μοντέλων, καθώς από πλευράς Ιταλών είναι εμφανής η πρόθεση να «δώσουν» ένα μοντέλο που, όπως και το αρχέτυπο, θα διακρίνεται για τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση χώρων, τις λιτές αλλά ευφυείς λύσεις και μια αίσθηση ανεπιτήδευτης πρακτικότητας.
Fiat Grande Panda: Φόρος τιμής
Με μήκος 3,99 μ., πλάτος 1,76 μ. και ύψος 1,57 μ., το Grande Panda, σχεδιασμένο στο Centro Stile της Fiat στο Τορίνο, φέρει πλήθος στοιχείων εμπνευσμένων από τον πρόγονό του, αρχής γενομένης από τους δύο ευδιάκριτους όγκους του αμαξώματος. Και καθώς από τότε έχουν συμπληρωθεί τεσσερισήμισι δεκαετίες, στο κάτω μέρος των θυρών (σ.σ.: για όποιον δεν έχει την ιστορική γνώση) είναι πλέον ευδιάκριτα χαραγμένα τα λογότυπα «Panda» και «FIAT», τα οποία αποτυπώνονται ανάγλυφα και στην πέμπτη, σχεδόν κάθετη πόρτα.
Αυτό που είναι εντελώς νέο αλλά και πάλι παραπέμπει στη δεκαετία του 1980, και ειδικότερα στην αισθητική των video games της εποχής, είναι τα PXL LED φωτιστικά σώματα της κάθετης εμπρός κλειστής μάσκας.
Οι αναφορές στο παρελθόν είναι ακόμα περισσότερες στο ομολογουμένως ευρύχωρο εσωτερικό, το οποίο διακρίνεται για το χρώμα που του προσδίδουν τα λεπτά και σκληρά πλαστικά των επιφανειών και γενικότερα των υλικών του (σε μεγάλο βαθμό ανακυκλώσιμων και ανακυκλωμένων).
Από το Panda του 1980 είναι εμπνευσμένο το ταμπλό με το διαιρούμενο άνω τμήμα και το επιπλέον ντουλαπάκι στο ανώτερο επίπεδό του μπροστά από τον συνοδηγό, ενώ από την πίστα δοκιμών που βρίσκεται στην οροφή του ιστορικού κτιρίου της Fiat, στο πρώην εργοστάσιο του Λινγκότο, είναι «δανεισμένο» το διάφανο πλαίσιο που περικλείει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών και την οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων, διαγωνίου 10,25 ιντσών.
Ως προς τους αποθηκευτικούς χώρους, στο ταμπλό υπάρχουν θέσεις για αντικείμενα όγκου 13 λίτρων, ενώ στο τετραγωνισμένο πορτ μπαγκάζ, με το ψηλό κατώφλι της ηλεκτρικής έκδοσης που οδηγήσαμε στη γενέτειρά του σ’ αυτήν την πρώτη επαφή, θα φιλοξενηθούν αποσκευές 361 λίτρων.
Fiat Grande Panda: Ταύτιση γενεών
Το Grande Panda από το ξεκίνημα της σταδιοδρομίας του θα διατεθεί τόσο σε αμιγώς ηλεκτρική όσο και σε υβριδική έκδοση, με κοινό χαρακτηριστικό την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Στην υβριδική εκδοχή, όπως τα περισσότερα μοντέλα της Stellantis, συνδυάζει τον 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα του ομίλου των 100 ίππων με έναν ηλεκτροκινητήρα 48V, ενσωματωμένο σε ένα 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ο οποίος αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία 0,876 kWh.
Στο Τορίνο σε αυτήν τη φάση στη διάθεσή μας είχαμε την ηλεκτρική έκδοση, η οποία για την ώρα βρίσκεται σε στάδιο προπαραγωγής (μέσα στις επόμενες εβδομάδες ξεκινάει η παραγωγή). Εδώ δράση αναλαμβάνει ένας κινητήρας 113 ίππων (83 kW), τροφοδοτούμενος από μία μπαταρία με χωρητικότητα 44 kWh, που του εξασφαλίζει αυτονομία 320 χλμ. στον κύκλο WLTP.
Τα νούμερα προδίδουν πάντα τη γενικότερη εικόνα, που εν προκειμένω μεταφράζεται σε 11,5 δλ. για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα στο αμάξωμα, το οποίο στην πλούσια έκδοση La Prima (όπως αυτή που οδηγήσαμε) ζυγίζει 1,5 τόνο. Είπαμε, όμως, η Fiat προορίζει το Grande Panda να… διατελέσει αυτοκίνητο πόλης, ως εκ τούτου και τα 132 χλμ./ώρα για την τελική ταχύτητα πρέπει να ακούγονται φυσιολογική τιμή.
Στα έξυπνα χαρακτηριστικά του συγκαταλέγεται ένα ενσωματωμένο στη μάσκα σπιράλ καλώδιο μήκους 4,5 μ., που υποστηρίζει φόρτιση έως 7 kW. Με αυτό η φόρτιση από 20% σε 80% διαρκεί 4 ώρες και 20 λεπτά. Επιπλέον, υπάρχει μία ξεχωριστή θύρα στο πίσω φτερό για συμβατικό καλώδιο AC, που επιτρέπει φόρτιση έως 11 kW, μειώνοντας το χρόνο στις 2 ώρες και 50 λεπτά. Σε ταχυφόρτιση DC (έως 100 kW) ο χρόνος μειώνεται στα 27 λεπτά.
Fiat Grande Panda: Στην πόλη
Κι εκεί που λέμε πως «λακκούβες σαν τις ελληνικές δεν έχει», πάντα μια βόλτα στο Τορίνο μας κάνει να αισθανόμαστε τύψεις που κακολογούμε τους δρόμους μας. Οι πρώτες εντυπώσεις πίσω από το τιμόνι του Grande Panda έχουν να κάνουν με το πόσο διαφορετική είναι η συνολική του αίσθηση συγκριτικά με του Citroen C3. Και αυτό είναι το ευχάριστο μήνυμα, με δεδομένη την κατάσταση της αυτοκίνησης και τα κοινά μέρη που χρησιμοποιούνται από διαφορετικές μάρκες.
Το C3 προβάλλει παντού και πάντα τον προσανατολισμό του στην άνεση, την ίδια στιγμή που το Grande Panda αφήνει μια αίσθηση πανάλαφρης κατασκευής, με πιο σφιχτά… κουρδισμένη ανάρτηση, η οποία ωστόσο φιλτράρει τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος χωρίς να περνάει περιττούς κραδασμούς στα χέρια του οδηγού. Το τιμόνι εννοείται πως είναι ελαφρύ, ενισχύοντας την εντύπωση ότι το τετράμετρο, σχεδόν τετραγωνισμένο αμάξωμά του μπορεί να τοποθετηθεί πανεύκολα και στα πλέον στενά σοκάκια. Οι φαρδιές πίσω κολόνες κάτι «κλέβουν» από την ορατότητα, όμως είναι σαφείς οι άκρες του αμαξώματος.
Σε επίπεδο κατανάλωσης οι 16 kW/100 χλμ. δείχνουν εύκολα προσιτές και, πρακτικά, αν κάτι μας έλειψε ήταν η δυνατότητα οδήγησης one–pedal, που εντός πόλης πάντα εκτιμάται – συν το γεγονός ότι η… παραδοσιακή πέδηση παρουσιάζει μια υστέρηση στο ξεκίνημά της.
Fiat Grande Panda: Νέος κύκλος ζωής
Από τη μία υπάρχει η θεωρία ότι η αυτοκίνηση με τον εξηλεκτρισμό περνάει σε νέα φάση, από την άλλη τα εργοστάσια, αν και προσαρμόζονται, ολοένα και περισσότερο επαναφέρουν στο προσκήνιο τους λόγους που τα καθιέρωσαν. Ακόμα μία απόδειξη των παραπάνω είναι αυτή του Grande Panda, που έρχεται να συνδυάσει την οικονομία και την κορυφαία πρακτικότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία.
Οι δημιουργοί του βάζουν τη λέξη «προσιτό» σε πρώτο πλάνο, ανακοινώνοντας πως η πλούσια έκδοση La Prima (RED η βασική) της ηλεκτρικής έκδοσης θα κοστίζει κάτω από 25.000 ευρώ στην Ευρώπη, και μένει να δούμε πώς θα τοποθετηθεί στην ελληνική αγορά, όπου διαθέσιμο για παραγγελίες θα είναι από το πρώτο τρίμηνο του 2025, ενώ η άφιξή του προσδιορίζεται στο διάστημα μετά το Πάσχα._ Ε. Ξ.