Οδηγούμε στη Δανία το ηλεκτρικό το ES8, το πολυτελές SUV της Nio, της κινέζικης εταιρείας που φιλοδοξεί να γίνει Tesla στη θέση της Tesla!
Των οδηγικών εντυπώσεων του Nio ES8 πρέπει να προηγηθούν οι απαραίτητες συστάσεις με την νεοφυή εταιρεία από την Κίνα που φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει στο χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για τη Nio ακούσαμε για πρώτη φορά το 2016, όταν η ανακοίνωση για την ίδρυση της εταιρείας, με έδρα τη Σανγκάη, συνοδεύτηκε από την παρουσίαση του EP9, ενός εντυπωσιακού ηλεκτρικού supercar, το οποίο στη συνέχεια κατέρριψε πέντε ρεκόρ σε ισάριθμες πίστες ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και σε εκείνη του Νίρμπουργκρινγκ. Ο σχεδιασμός και η τεχνολογία της συγκεκριμένης κατασκευής φανέρωναν τις τεχνολογικές δυνατότητες της νεοφυούς εταιρείας αλλά και τις βλέψεις τής εκτός εγχώριας αγοράς.
Με τέσσερις κινητήρες (έναν σε κάθε τροχό) συνολικής απόδοσης 1.360 ίππων, ενεργή ανάρτηση, αυτονομία 427 χλμ. και δυνατότητα εναλλαγής των μπαταριών, το EP9 εντυπωσιάζει ακόμα και σήμερα με τις προδιαγραφές του, εντούτοις δεν προοριζόταν για χρήση στο δρόμο. Μόλις δεκαέξι αντίτυπα κατασκευάστηκαν, από τα οποία τα πρώτα έξι διατέθηκαν στους επενδυτές της εταιρείας έναντι του ποσού των 2,5 εκατ. στερλινών. Η εταιρεία αυτή, που πολλοί θεωρούν ότι αποτελεί την Tesla της Κίνας, συγκεντρώνει πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας και, φυσικά, το επενδυτικό ενδιαφέρον. Απόδειξη το 1 δισ. δολάρια που εισέρρευσε στα ταμεία της εταιρείας το 2020 από μια νέα ομάδα Κινέζων επενδυτών.
Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής παρουσιάστηκε στα μέσα του 2018, και έκτοτε η Nio σταδιακά εμπλούτισε την γκάμα της, που σήμερα μετράει έξι μοντέλα· τρία SUV (ES6, ES7, ES8), ένα κουπέ SUV (EC6) και δύο σεντάν (ET5, ET7), με το τελευταίο -αντίστοιχο του Model S– να έχει γίνει ευρύτερα γνωστό, καθώς η αυτονομία του έσπασε το φράγμα των 1.000 χιλιομέτρων! Την ανιούσα πήραν φυσικά και οι πωλήσεις της μάρκας από το 2018, οπότε και παρουσιάστηκε το ES8, που διατέθηκε σε μόλις 11.348 μονάδες, για να εκτοξευτούν στις 217.848 μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2022, χρονιά μέσα στην οποία παρουσιάστηκε το εντυπωσιακό ET7. Αυτά τα δύο μοντέλα, που τα χωρίζουν τέσσερα χρόνια, είχε ανακοινωθεί πως θα ήταν διαθέσιμα στο Tannistest, καθώς πλέον η φίρμα έχει βλέψεις στην ευρωπαϊκή αγορά, και αναμενόμενα φιλοδοξεί να διεκδικήσει τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς.
Η απόβαση ξεκίνησε ένα χρόνο πριν στη Νορβηγία, και η συνέχεια πραγματοποιείται τώρα εκεί όπου η διείσδυση των ηλεκτρικών είναι μεγαλύτερη, και πιο συγκεκριμένα στις αγορές της Δανίας, της Σουηδίας, της Γερμανίας και της Ολλανδίας.
Φτάνοντας στο χώρο της διοργάνωσης της προκριματικής διαδικασίας του Car Of The Year, διαπιστώσαμε, προς απογοήτευσή μας, πως μόνο το 7θέσιο SUV της Nio παρευρισκόταν στο Τάνις. «Νομίζαμε πως θα ήταν εδώ και το ΕΤ7», αναφέραμε στον άνθρωπο της εταιρείας, για να λάβουμε τη διφορούμενη απάντηση, «Κι εμείς το ίδιο νομίζαμε»…
Εν προκειμένω, το ES8 είναι σχεδιασμένο στη Γερμανία, στοχεύει δε στο κοινό του Tesla Model X. Μπορεί η συγκεκριμένη κατηγορία να μην αφορά το ευρύ αγοραστικό κοινό, εντούτοις η επαφή μας με το αυτοκίνητο ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να αντιληφθούμε αν η δυναμική που παρουσιάζει η φίρμα αντανακλάται ως ένα βαθμό και στο προϊόν. Και αν ίσως η εξωτερική εμφάνιση αυτής της ογκώδους κατασκευής μπορεί να μην εμπνέει κάποιους, τα πράγματα αλλάζουν όταν περάσεις στο εσωτερικό της και, ακόμα περισσότερο, όταν την οδηγήσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΚΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΤΟΥ TESLA MODEL X
Nio ES8: High performance premium
Η πρώτη εντύπωση στο σαλόνι του ES8 είναι αυτή ενός εξαιρετικά ποιοτικού αυτοκινήτου, που στο σχεδιασμό του ταμπλό του δεν ακολουθεί τη μινιμαλιστική προσέγγιση της Tesla. Πέρα από τη λογικού μεγέθους κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων και μία σειρά από διακόπτες για κάποιες βασικές λειτουργίες, ενώ εντύπωση μας έκανε το πόσο καλοσχεδιασμένο ήταν το μενού του infotainment. Μας επισημάνθηκε πως σε σχέση με το αρχικό λογισμικό έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές αλλαγές στο interface, από τη μέχρι τώρα εμπειρία που αποκτήθηκε στην αγορά της Νορβηγίας.
Λειτουργική αλλά ταυτόχρονα χαριτωμένη προσθήκη είναι εκείνη της Nomi, της ψηφιακής βοηθού, που δεν αλληλεπιδρά μόνο φωνητικά, αλλά και μέσω μιας κυκλικής περιστρεφόμενης οθόνης στο πάνω μέρος του ταμπλό. Ανταποκρινόμενη στις οδηγίες των επιβατών, «κοιτάζει» εκείνον που της απευθύνει το λόγο, αλλάζει εκφράσεις και φυσικά εκτελεί τις φωνητικές οδηγίες που της δίνονται, αντιλαμβανόμενη μάλιστα τα αγγλικά μας πολύ καλύτερα απ’ ό,τι οι σχετικοί ψηφιακοί βοηθοί που συναντάμε στα premium γερμανικά οχήματα.
Το μεταξόνιο των 3.010 χλστ., αναμενόμενα, εξασφαλίζει πλούσιους χώρους για το εσωτερικό του ΕS8, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει δύο ενήλικες επιβάτες και στην τρίτη σειρά καθισμάτων. Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, ενώ ενδιαφέρουσα είναι και η δυνατότητα μετατροπής του καθίσματος του συνοδηγού σε ανακλινόμενη πολυθρόνα, με το στήριγμα για τα πόδια να κατεβαίνει ηλεκτρικά από το κάτω μέρος του ταμπλό, θυσιάζοντας με αυτό τον τρόπο το χώρο για το κλασικό ντουλαπάκι.
Στο δρόμο, οι 544 ίπποι από τους δύο ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα) κινούν εντυπωσιακά γρήγορα το αμάξωμα των 2.435 κιλών, με αποτέλεσμα το «0-100» να έρχεται σε λιγότερο από 5 δλ. Αντίστοιχα, για την επιβράδυνση φροντίζουν τα 4πίστονα αεριζόμενα δισκόφρενα της Brembo. Στις στροφές το σύστημα διεύθυνσης διαθέτει καλή αίσθηση, η μαλακή όμως ρύθμιση της ανάρτησης έχει ως αποτέλεσμα το αμάξωμα να παίρνει κάποιες κλίσεις. Τη δοκιμή αποφυγής του ταράνδου, που παραδοσιακά πραγματοποιείται στο Τάνις, το ES8 την ολοκλήρωσε με ταχύτητα εισόδου 65 χλμ./ώρα, εμφανίζοντας κάποιες υπερστροφικές τάσεις, χωρίς μάλιστα την παρέμβαση του ESP.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως στο κομμάτι της ασφάλειας το ES8 διαθέτει όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης του οδηγού, ενώ στη δοκιμή πρόσκρουσης του EuroNCAP το κατά 96,4% αλουμινένιο πλαίσιο εξασφάλισε βαθμολογία 5 αστέρων.
Αλλαγή μπαταρίας σε 5΄
Το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου το αφήσαμε για το τέλος. Εκεί, λοιπόν, που διαφοροποιείται η Nio σε σχέση με τους άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι στο ότι τα αυτοκίνητά της διαθέτουν τη δυνατότητα εύκολης εναλλαγής της μπαταρίας τους με άλλη, πλήρως φορτισμένη. Αυτό πραγματοποιείται ρομποτικά, μέσα σε μόλις 5 λεπτά, σε κάποιον σταθμό ανταλλαγής συσσωρευτών ενέργειας (Power Swap Stations – PSS) της εταιρείας. Ήδη στην Κίνα λειτουργούν περίπου 1.000 τέτοιοι σταθμοί, στους οποίους έχουν μέχρι σήμερα πραγματοποιηθεί κοντά στις 6 εκατ. εναλλαγές. Μέσα στο 2022 η Nio θα κατασκευάσει και στην Ευρώπη είκοσι τέτοιους σταθμούς, ενώ οι οδηγοί θα έχουν παράλληλα πρόσβαση σε 380.000 σημεία φόρτισης στη Γηραιά Ήπειρο. Η τεχνολογία αυτή, που είναι διαθέσιμη και στους άλλους κατασκευαστές, βασίζεται σε 1.400 πατέντες της Nio.
ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ VIDEO ΤΗΝ ΑΥΤΟΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως στην τιμή αγοράς ενός μοντέλου της Nio δεν περιλαμβάνεται η μπαταρία του αυτοκινήτου, η οποία παραχωρείται με χρονομίσθωση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσα χρόνια και να κρατήσει κάποιος το αυτοκίνητό του, είναι εξασφαλισμένο πως η μπαταρία θα βρίσκεται σε καλή λειτουργική κατάσταση. Με αυτήν τη λύση η Nio δίνει τέλος στα επιχειρήματα των haters της ηλεκτροκίνησης. Ο ανεφοδιασμός κρατάει όσο και ενός συμβατικού αυτοκινήτου, και δεν υπάρχει πλέον το άγχος μιας ακριβής αντικατάστασης όταν η μπαταρία «φάει τα ψωμιά» της.
Επιπλέον, δίνεται στον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου η δυνατότητα επιλογής μπαταριών με διαφορετικές χωρητικότητες. Για παράδειγμα, το ES8 προσφέρεται με μπαταρίες δύο χωρητικοτήτων, 75 και 100 kWh (για τις οποίες δε μας δόθηκαν στοιχεία για την ισχύ της φόρτισής τους), ενώ στο μέλλον θα υπάρχει η επιλογή συσσωρευτών 150 και 250 kWh. Μένει μόνο να δούμε αν η συγκεκριμένη καινοτομία της ανταλλαγής μπαταριών θα προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όταν σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξοπλίζονται με μπαταρίες στερεάς κατάστασης, που υπόσχονται επίσης μικρούς χρόνους ανεφοδιασμού και μεγάλη αντοχή στο χρόνο._ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Nio ES8
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 218 ίπποι >ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 326 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 544 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 725 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια, αερανάρτηση >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων, αερανάρτηση >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 100* kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 5.022×1.962×1.756 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.010 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 310-871 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.435 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >AYTONOMIA (ΝEDC): 450 χλμ. >ΤΙΜΗ (στη Νορβηγία): Από 52.700 ευρώ (δεν περιλαμβάνεται το κόστος της μπαταρίας)
*Το αυτοκίνητο διατίθεται επίσης με μικρότερη μπαταρία 75 kWh.