Το Lexus RZ 450e είναι το πρώτο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας που είναι πλήρως «αφιερωμένο» στην αμιγή ηλεκτροκίνηση. Το γνωρίσαμε από κοντά στη Μασσαλία και σας μεταφέρουμε μια πρώτη εικόνα των εντυπωσιακών χαρακτηριστικών που το συνοδεύουν.
Η Lexus πόνταρε από πολύ νωρίς (πριν από είκοσι χρόνια συγκεκριμένα) στον εξηλεκτρισμό, και το ρίσκο απέδωσε, αποφέροντας πάνω από 20 εκατομμύρια πωλήσεις υβριδικών οχημάτων, από εκείνο το πρώτο υβριδικό ηλεκτρικό RX 400h του 2004.
Σήμερα η Lexus κάνει το επόμενο βήμα με την παρουσίαση του πρώτου μοντέλου της, που είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στην ηλεκτροκίνηση, μιας και το UX 300e που προηγήθηκε έχει και υβριδική παραλλαγή. Το RZ 450e είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που εξελίχθηκε εξαρχής ως ηλεκτρικό, αξιοποιώντας όλες τις τεχνολογικές δυνατότητες και ευελιξίες της πλατφόρμας e-TNGA, την οποία μοιράζεται με το ομογάλακτο Toyota bZ4X αλλά και το ξαδελφάκι του, το Subaru Solterra.
Με τη διαφορά, βέβαια, ότι πάνω από αυτή, το νέο RZ 450e υιοθετεί μια πιο έντονη σχεδιαστική προσέγγιση, προσαρμοσμένη στα δεδομένα που μας έχει συνηθίσει η Lexus. Ειδικά στο εμπρός μέρος, όπου η χαρακτηριστική «spindle» μάσκα της εταιρείας δίνει τη θέση της σε πιο μινιμαλιστικές γραμμές, με έντονες ωστόσο ακμές, που δημιουργούν το συγκεκριμένο ανάγλυφο αποτέλεσμα.
Η σχεδίαση του Lexus RZ 450e
Καθώς το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης δεν έχει υψηλές ανάγκες ψύξης, η παρουσία αεραγωγών είναι μειωμένη στο ελάχιστο, με μακρόστενες θυρίδες να βρίσκονται στα άκρα του ρύγχους, συμβάλλοντας, μαζί με το πλήρως καλυμμένο δάπεδο, στην επίτευξη ενός πολύ καλού αεροδυναμικού συντελεστή (Cd 0,263).
Αυτό το στοιχείο δίνει και μια άμεση απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι η ηλεκτρική τεχνολογία θα φέρει το τέλος των SUV, λόγω κακής αεροδυναμικής (σκεφθείτε ότι τα καλύτερα τετράτροχα αεροδυναμικά δείγματα βρίσκονται αυτήν τη στιγμή στο 0,20).
Χαρακτηριστικό επίσης είναι το πολύ χαμηλό προφίλ του εμπρός καπό και η «ρέουσα» μορφή των πλευρικών επιφανειών, που προσδίδουν στην όλη κατασκευή τον δέοντα δυναμισμό. Κοιτώντας το RZ από πλάι μπορεί να αντιληφθεί κανείς τις έντονες ακμές που τονίζουν τους θόλους των τροχών και τα μαρσπιέ, ενώ η κουπέ σιλουέτα ενισχύεται από τους ευμεγέθεις ώμους και την πολύ έντονη κλίση της πίσω κολόνας.
Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η λωρίδα φωτός LED, η οποία διασχίζει το πορτ μπαγκάζ και ενώνει τα δύο φωτιστικά σώματα. Στις λεπτομέρειες που ξεχωρίζουν είναι η διαιρούμενη αεροτομή οροφής. Στην ουσία πρόκειται για δύο μυτερές απολήξεις που δείχνουν να αποτελούν μια προέκταση του αναγλύφου της οροφής.
Το RZ προσφέρεται με μερικά νέα χρώματα, όπου οι Sonic αποχρώσεις αξιοποιούν μια νέα τεχνική βαφής, ενώ κατόπιν παραγγελίας προσφέρεται και μια διχρωμία που ξεκινάει χαμηλά από το ρύγχος και φτάνει μέχρι την άκρη της οροφής.
Από πλευράς μεγέθους, το Lexus RZ 450e προτάσσει σεβαστά μεγέθη, με το μήκος να υπερβαίνει οριακά τα 4,8 μ. και το μεταξόνιό του να πλησιάζει τα 2,9 μ., κάτι που σημαίνει ότι στην γκάμα της εταιρείας τοποθετείται ανάμεσα στο ΝΧ και το μεγαλύτερο RX.
Για την ακρίβεια, οι διαστάσεις του αμιγώς ηλεκτρικού Lexus RZ είναι 4.805 χλστ. μήκος, 1.895 χλστ. πλάτος και 1.635 χλστ. ύψος, με το μεταξόνιο να φτάνει τα 2.850 χλστ. Οι χώροι που υπόσχεται είναι πολύ καλοί ακόμα και για πέντε ενηλίκους, με το επίπεδο πάτωμα να διευκολύνει την κατάσταση. Ο χώρος αποσκευών ξεκινάει από τα 522 λίτρα και μπορεί να φτάσει έως τα 1.451 λίτρα.
Το Lexus RZ 450e από μέσα
Στο εσωτερικό του νέου EV των Ιαπώνων πρωτοστατεί μια μινιμαλιστική προσέγγιση, εμπλουτισμένη από διάφορες ιαπωνικές λέξεις (όπως Tazuna, Omotenashi και Takumi) που αντανακλούν τη φιλοσοφία της περίτεχνης κατασκευαστικής του κουλτούρας.
Το χαμηλό ταμπλό, ο παραμετροποιήσιμος πίνακας οργάνων και το head-up display είναι προσεκτικά τοποθετημένα για βελτίωση της ορατότητας και ελαχιστοποίηση της απόσπασης προσοχής, με τις περισσότερες λειτουργίες να ελέγχονται μέσω αφής, αντί με την αρωγή φυσικών χειριστηρίων και διακοπτών. Στην κεντρική κονσόλα, πάντως, βρίσκεται ένας περιστροφικός επιλογέας για το χειρισμό της μετάδοσης.
Η οθόνη του συστήματος infotainment έχει διαγώνιο 14 ίντσες και χρησιμοποιεί το σύστημα πολυμέσων Lexus Link που έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο NX, με Android Auto, Apple CarPlay, δορυφορική πλοήγηση που βασίζεται σε cloud και λειτουργία φωνητικού ελέγχου «Hey Lexus», ενώ υπάρχει δυνατότητα ενημερώσεων Over-the-air.
Στον εξοπλισμό του RZ 450e συναντάμε ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Lexus στα ράφια της, από πλευράς τόσο ασφάλειας όσο και ανέσεων, με το κερασάκι στην τούρτα του εξοπλισμού άνεσης να αφορά high–tech χαρακτηριστικά, όπως τη νέα ηλεκτροχρωματική πανοραμική οροφή (πέρα από την ειδική επίστρωση που αντανακλά την υπεριώδη ακτινοβολία, έχει τη δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού να γίνει αδιαφανής, κάτι που καθιστά περιττή την ύπαρξη ενός συρόμενου σκιαδίου) και το σύστημα υπέρυθρης θέρμανσης(!) για τα κάτω άκρα του οδηγού και του συνοδηγού, που λειτουργεί επικουρικά στο κεντρικό σύστημα με αντλία θερμότητας.
Lexus RZ 450e: Τεχνικά και άλλα
Όπως μας δήλωσαν οι ιθύνοντες της εταιρείας, δεν υπάρχει προς το παρόν πρόβλεψη για κάποια άλλη έκδοση πέραν της 450e. Αυτός ο κωδικός αντιστοιχεί σε μια συνδυαστική απόδοση 313 ίππων, που αποτελεί το άθροισμα των 204 ίππων του εμπρός ηλεκτροκινητήρα και των 109 ίππων του πίσω ηλεκτροκινητήρα.
Το RZ είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που αξιοποιεί το νέο e-Axle της Lexus, το οποίο συνθέτει σε μία συμπαγή, αρθρωτή διάταξη, τον κινητήρα, το διαφορικό και τη μονάδα ελέγχου (Power Control Unit).
Την τετρακίνητη συνεργασία αυτών των δύο ηλεκτροκινητήρων αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας το σύστημα Direct4, κάτι που σημαίνει ότι το Lexus RZ 450e μπορεί να μεταβάλει την κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων, μέσα σε ελάχιστα χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Την απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια για την κίνηση του Lexus RZ 450e παρέχει μία μπαταρία ιόντων λιθίου με μικτή χωρητικότητα 71,4 kWh, με την καθαρή (net) χωρητικότητα να βρίσκεται στις 64 kWh. Αυτό μεταφράζεται σε μια αυτονομία 440 ή 395 χλμ., ανάλογα με το μέγεθος των τροχών (18 ή 20 ιντσών, αντίστοιχα).
Εκτός από την εγγύηση που τη συνοδεύει, αυτός ο συσσωρευτής υπόσχεται ότι στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η απόδοσή του δε θα πέσει κάτω από το 70%, ενώ, με δεδομένη την τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί, οι Ιάπωνες μηχανικοί θεωρούν ότι αυτό το όριο θα διατηρηθεί στο 90% της μέγιστης χωρητικότητάς της.
Η μέγιστη ισχύς φόρτισης της εν λόγω μπαταρίας φτάνει στα 150 kW σε DC ταχυφορτιστές, ενώ ο ενσωματωμένος AC φορτιστής έχει ισχύ 11 kW, οπότε ο χρόνος που απαιτείται για την αναπλήρωση της ενέργειας είναι 30 λεπτά (έως το 80%) στην πρώτη περίπτωση και 6,5 ώρες στη δεύτερη περίπτωση.
Η συνδυαστική απόδοση των 313 ίππων και των 430 Nm επιτρέπει σε αυτήν τη μάζα που ξεπερνάει τους 2 τόνους να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 5,3 δλ., κάτι αναμφισβήτητα πολύ πιο εντυπωσιακό σε σχέση με την τελική ταχύτητα, που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα.
Η ανάρτηση του RZ 450e αποτελείται από κλασικά γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια με υστερούντες βραχίονες πίσω, που συνεπικουρούνται από εξελιγμένα αμορτισέρ, χωρίς όμως κάποιο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ενεργητικής απόσβεσης.
Ούτε στα φρένα υπάρχει κάποια έκπληξη, όπου ένας ενεργός κατανεμητής αναλαμβάνει το μοίρασμα της δύναμης πέδησης, ενώ η ανάκτηση ενέργειας μπορεί να ρυθμιστεί σε τέσσερις βαθμίδες, χωρίς όμως δυνατότητα one pedal.
Αυτό ωστόσο δε σημαίνει ότι η Lexus δεν κράτησε έναν άσο στο μανίκι του RZ 450e. Βλέπετε, μέχρι το 2025 η εταιρεία δεσμεύτηκε να λανσάρει ένα πολύ προηγμένο σύστημα διεύθυνσης, στο οποίο η κλασική κολόνα έχει αντικατασταθεί από ένα… καλώδιο(!).
Το σύστημα One Motion Grip, όπως ονομάζεται, εξαλείφει τη μηχανική σύνδεση μεταξύ των μπροστινών τροχών και του πηδαλίου, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση έχει το σχήμα πεταλούδας (yoke) και παραπέμπει σε τιμόνι της Formula 1 (ή σε εκείνο του Tesla Model S Plaid).
Σύμφωνα με την εταιρεία, το εν λόγω πηδάλιο (που θα ανήκει στον έξτρα εξοπλισμό) εξασφαλίζει όχι μόνο καλύτερη ορατότητα προς τα εμπρός, αλλά και ταχύτητα ελιγμών, καθώς για μια πλήρη περιστροφή του από άκρη σε άκρη χρειάζονται μόλις 300 μοίρες.
Επιπρόσθετα, η Lexus ισχυρίζεται ότι το steer-by-wire σύστημα του νέου RZ 450e βελτιώνει την απόκριση και τον έλεγχο, ενώ ελαχιστοποιεί την κίνηση του τροχού σε ανώμαλες επιφάνειες. Η Lexus είχε φέρει στην παρουσίαση αρκετά αυτοκίνητα (στο στάδιο του πρωτοτύπου), προκειμένου να αποκομίσουμε μία πρώτη εικόνα.
Αναλυτικές οδηγικές εντυπώσεις από το RZ 450e και φυσικά το high-tech τιμόνι θα σας μεταφέρουμε στις 13 Μαρτίου, οπότε και λήγει το σχετικό εμπάργκο.
Μέχρι τότε να αναφέρουμε ότι το Μάιο θα γίνει το λανσάρισμα στην εγχώρια αγορά, οπότε και θα ξεκινήσουν οι παραγγελίες, ενώ η τιμή εκκίνησης του νέου ηλεκτρικού RZ 450e έχει καθοριστεί στα 69.900 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι σε συνδυασμό με τα οφέλη του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά 2» η τιμή εκκίνησης του μοντέλου μπορεί να πέσει στα 61.900 ευρώ._ 4Τ
Lexus RZ 450e
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 η/κ >ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 204 ίπποι >ΡΟΠΗ (εμπρός η/κ): 266 Nm >ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 109 ίπποι >ΡΟΠΗ (πίσω η/κ): 168 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 313 ίπποι >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 71,4 kWh (64 kWh net) >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.805×1.895×1.635 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.850 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 522-1.451 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.055 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,8/18,7 kWh /100 χλμ. * >AYTONOMIA: 440/395 χλμ.* >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 6,5 ώρες (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-80% (DC): 30 λεπτά (150 kW) >ΤΙΜΗ: Από 69.900 ευρώ (61.900 με επιδότηση)
*Με τροχούς 18/20 ιντσών