Με το Kia EV9 οι Κορεάτες μπαίνουν σε αχαρτογράφητα μεν νερά, αλλά φαίνεται πως έχουν διαβάσει το «μάθημα» καλύτερα και από τους πλέον επιμελείς ανταγωνιστές τους. Ήδη, ξεκινώντας από το φετινό Tannistest στη Δανία, το νέο τους SUV ή MPV -όπως το πάρει κανείς- έκανε αισθητή την παρουσία του.
To Kia EV9 έχει στυλ, τεχνολογία, δυναμική και ποιότητα που «χτυπούν» απευθείας κορυφή. Έχει χαρακτήρα και μάλιστα τύπου χαμαιλέοντα, αφού διαθέτει τα φόντα να ξεκινήσει για μια διαδρομή ως μέσο μεταφοράς υψηλών προσώπων και να επιστρέψει βουτηγμένο στη λάσπη. Έχει… πλάκα το γεγονός ότι αισίως η Kia δικαιούται να τα βάλει ακόμα και με τις καλύτερες μάρκες κύρους. Κι αυτό όχι λόγω ηλεκτροκίνησης, τομέα στον οποίο το εργοστάσιο δείχνει από καιρό το δρόμο στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, αλλά για το συνολικό πακέτο, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα. Είτε πρόκειται για την ποιότητα, είτε για το σχεδιασμό, είτε φυσικά για την οδική συμπεριφορά και τις επιδόσεις.
Η ηλεκτρική ναυαρχίδα της Kia είναι ένα πεντάμετρο «τέρας» με πραγματικά εντυπωσιακό design, ανάλογο του οποίου έως σήμερα είχε τολμήσει μόνο το Hyundai Ionioq5. Τόσο τετράγωνο και τόσο αιχμηρό που δε γίνεται να μην τραβήξει τα βλέμματα.
Στις στάνταρντ τρεις σειρές καθισμάτων του, ανάλογα με την έκδοση φιλοξενούνται έξι ή επτά επιβάτες με χώρους και πρόσβαση που κανένα άλλο επταθέσιο δεν πλησιάζει. Την ίδια ώρα, όλος αυτός ο όγκος στο εσωτερικό του είναι ντυμένος με βιώσιμα υλικά (στην πορεία της μάρκας προς την ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα), είναι σχεδόν έτοιμος να δεχθεί αυτονομία επιπέδου 3 μέσω του Highway Driving Pilot (HDP) στη σειρά GT, έχει αμιγώς ηλεκτρική εμβέλεια πάνω από 541 χλμ. και σε 15 λεπτά ανακτά ενέργεια για 239 χλμ..
Το «πακέτο», το κόστος του οποίου στις πλουσιότερες εκδόσεις αναμενόμενα θα πλησιάζει τα εξαψήφια νούμερα, θα μπορεί να εμπλουτίζεται κατά το δοκούν, μέσω του Kia Connect Store που επιτρέπει στους πελάτες να ενημερώνουν τα χαρακτηριστικά του EV9 Over-the-Air (OTA), οποιαδήποτε στιγμή και οπουδήποτε.
Σχεδιασμός Kia EV9: αναδιαμόρφωση των SUV
Ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία “Opposites United” της μάρκας, το EV9 επαναπροσδιορίζει το αμιγώς ηλεκτρικό SUV ισορροπώντας μεταξύ κλασικών και φουτουριστικών γραμμών.
Εξωτερικά, αν και τόσο διαφορετικό από τα συνηθισμένα, είναι την ίδια στιγμή τολμηρό και «ήρεμο». Τεράστιο, με μεταξόνιο 3.100 χλστ., πατάει σε τροχούς από 19 έως και 21 ίντσες και φτάνει σε πλάτος τα 1.980 χλστ., με το ύψος του στα 1.755 χλστ. Πολλά από τα εντυπωσιακά σχεδιαστικά στοιχεία του προέρχονται από το πρωτότυπο του 2021, συμπεριλαμβανομένου του χαρακτηριστικού μοτίβου φωτισμού στην μπροστινή μάσκα με τους κάθετους προβολείς matrix. Εμπρός έχει τη γνώριμη «μύτη τίγρης» της Kia και ακριβώς όπως και στο concept δεν υπάρχει ψεύτικη μάσκα, παρά μόνο ένα κλειστό συμπαγές σώμα στο χρώμα του αμαξώματος.
Σε μια έξυπνη οπτική ψευδαίσθηση, τα κάθετα φωτιστικά σώματα και τα λεπτά φώτα ημέρας κάνουν το Kia EV9 να φαίνεται ακόμα πιο φαρδύ από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Η έκδοση GT-Line που οδηγήσαμε στη Δανία στο πλαίσιο αξιολόγησης των μοντέλων που είναι υποψήφια για το Car Of the Year 2024, συγκριτικά με τη «συμβατική» διέθετε διαφορετικούς προφυλακτήρες και ζάντες, όπως και μπάρες οροφής, καθώς και μια «ψηφιακή μάσκα φωτισμού» που καθιστά το EV9 άμεσα αναγνωρίσιμο και το βράδυ.
Στο εσωτερικό με το επίπεδο δάπεδο από άκρη σε άκρη, η αίσθηση είναι μία: ευρυχωρία. Στην καρδιά της καμπίνας, κοινώς στο ταμπλό, υπάρχει μια μακριά, ελαφρώς καμπυλωτή οθόνη που συνδυάζει το σύστημα infotainment (12,3 ίντσες), με τον πίνακα οργάνων (12,3 ίντσες) και με μια οθόνη (5 ίντσες) για πρόσβαση σε άμεσες λειτουργίες, όπως αυτήν του κλιματισμού. Τα πλέον απαραίτητα, όπως η αυξομοίωση της έντασης του ήχου ή η θερμοκρασία, ελέγχονται και μέσω φυσικών διακοπτών στο κέντρο της κονσόλας, όπως και από το πολυλειτουργικό τιμόνι.
Το κλου της υπόθεσης πάντως είναι τα καθίσματα. Ξεκινώντας από τα εμπρός, που προφανώς -ανάλογα με την έκδοση- υποστηρίζουν και λειτουργία μασάζ, τα προσκέφαλά τους είναι διχτυωτά, ώστε να περιορίζουν κατά τι λιγότερο την ορατότητα των πίσω επιβατών προς τα εμπρός, αλλά και το αντίστροφο (στην περίπτωση γονιού που θέλει να ρίξει μια γρήγορη ματιά προς κάποιο παιδί πίσω). Από εκεί και πίσω, το Kia EV9 προσφέρει μια σειρά από επιλογές καθισμάτων που ανταποκρίνονται σε διαφορετικές ανάγκες, καθώς διατίθεται ως επταθέσιο ή εξαθέσιο, με μια ποικιλία επιλογών καθισμάτων της δεύτερης σειράς (συνολικά τέσσερις).
Έτσι, στη δεύτερη σειρά μπορεί να υπάρχουν δύο ανεξάρτητα ή τρία ενιαία καθίσματα. Στην εξαθέσια εκδοχή, τα δύο ανεξάρτητα καθίσματα, ανάλογα με την έκδοση, μπορούν να περιστρέφονται κατά 180 μοίρες, ενώ ανεξαρτήτως έκδοσης έχουν δυνατότητα ανάκλισης ανάλογης εκείνης των καθισμάτων οδηγού/συνοδηγού. Η πρόσβαση στην τρίτη σειρά είναι αρκετά εύκολη, ο χώρος για τα πόδια των επιβατών της ικανοποιητικός και το ότι δεν πρόκειται για «λύση» ανάγκης φαίνεται και από λεπτομέρειες, όπως οι ανεξάρτητες θύρες φόρτισης σε κάθε κάθσμα, οι ποτηροθήκες κ.ά.
To Kia EV9 κάτω από το πάτωμα
Για το μεγαλύτερο μέχρι στιγμής μοντέλο της, η Kia σχεδίασε δύο εκδόσεις. Μία «απλή» με κίνηση στους πίσω τροχούς μέσω ενός ηλεκτροκινητήρα και λογικά μία τετρακίνητη που ενσωματώνει ακόμα ένα μοτέρ, εμπρός. Για την «βασική» πισωκίνητη έκδοση προβλέπεται μία μπαταρία ιόντων λιθίου 76.1-kWh, ενώ τόσο η έκδοση Long Range, όσο και το τετρακίνητο EV9, στο δάπεδό τους έχουν έναν συσσωρευτή με χωρητικότητα 99,8 kWh. Η ισχύς στο δικίνητο EV9 ανέρχεται σε 150 kW (203 ίπποι), με μέγιστη ροπή 350 Nm, ενώ στην τετρακίνητη παραλλαγή στα 283 kW, ήτοι στους 383 ίππους με 600 Nm ροπής, που στιγμιαία φτάνει στα 700 Nm μέσω λειτουργία boost. Τα αντίστοιχα «0-100» για το τετρακίνητο των 2.664 κιλών είναι 6 και 5,3 δλ.!
Η μπαταρία μπορεί να ανακτήσει ενέργεια για 239 χλμ. σε μόλις 15 λεπτά, καθώς το EV9 υποστηρίζει ταχεία φόρτιση DC έως και 250 kW, ενώ η Kia ανακοινώνει αυτονομία 541 χλμ. για την πισωκίνητη έκδοση και 497 χλμ. για την τετρακίνητη. Το EV9, όπως και το EV6 άλλωστε, μπορεί να φορτίσει απευθείας ηλεκτρικές συσκευές 220V (Vehicle-to-Load – V2L) και μελλοντικά ένα κτίριο (Vehicle-to-Building – V2B) ή ένα σπίτι (Vehicle-tο-Home – V2H).
Η τετρακίνητη έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας στη Δανία «προφανώς» φορούσε αερανάρτηση, όπως και τους μεγαλύτερους διαθέσιμους τροχούς (21 ιντσών), και επίσης… προφανώς, εντυπωσίασε όχι μόνο τον οδηγό, αλλά και κάθε επιβάτη. Μαγικό χαλί, εξαφανίζει το βάρος της χάρη στα δύο μοτέρ που δίνουν μια αίσθηση αυτοκινήτου με τεράστιο κυβισμό, ταξιδεύει αρχοντικά χωρίς ίχνος αεροδυναμικού θορύβου (0,28 ο συντελεστής οπισθέλκουσας).
Το αμάξωμα με τις τεράστιες πλευρικές επιφάνειες επ’ ουδενί επηρεάζεται από πλευρικούς ανέμους, ενώ αίσθηση προκαλεί η ταχύτητα απόκρισης και το ποσοστό πληροφόρησης του συστήματος διεύθυνσης, δεδομένου του ύφους του αυτοκινήτου. Το βάρος του συνόλου γίνεται αισθητό μόνο σε απότομες και διαδοχικές αλλαγές πορείας, όπου, κάποια στιγμή το ρύγχος χάνει τον προσανατολισμό του, με αποτέλεσμα την άμεση εμπλοκή των ηλεκτρονικών συστημάτων. Όπως και να έχει, το Kia EV9 δε φτιάχτηκε για να «στρίβει»…
Η πορεία της Kia στην Ευρώπη είναι ήδη αξιοσημείωτη. Από κατασκευαστής οικονομικών αυτοκινήτων, η μάρκα έχει αποδείξει πως είναι ικανή να πρωτοπορεί, και πλέον, με το EV9 να τα βάλει με τους καλύτερους. Μένει να δείξει αν είναι και ικανή να τους κερδίσει. Σε κάθε περίπτωση, το EV9 δεν απειλεί mainstream μάρκες, αλλά απευθείας μάρκες κύρους, ειδικά στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.