Πριν από χρόνια θα φάνταζε σαν κάποιο αστείο μεταξύ φίλων της αυτοκίνησης, και ειδικά εκείνων των σκληροπυρηνικών off-road προτάσεών της. Και όμως: βγάζουμε από την πρίζα το plug-in hybrid… Wrangler 4xe και το οδηγούμε εντός και εκτός δρόμου στο Τορίνο.
Στα 80ά γενέθλια της αμερικανικής μάρκας, το θρυλικό μοντέλο ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, περνώντας -όπως και τα Renegade και Compass– στην εποχή της εξηλεκτρισμένης κίνησης. Για τους λάτρεις της ιστορίας, θυμίζουμε ότι το Wrangler παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1986, ωστόσο πηγή έμπνευσης για το εμβληματικό μοντέλο της αμερικανικής φίρμας αποτέλεσε το όχημα στρατιωτικής χρήσης με την ονομασία «Bantam Reconnaissance Car» (BRC), που είδε το φως της δημοσιότητας το 1940, αλλά και μερικά ακόμα μοντέλα, όπως τα CJ5, CJ6, Renegade και, φυσικά, το Willys.
Στα δικά μας τώρα, του εξηλεκτρισμένου 2021, καρδιά του υβριδικού συστήματος είναι ένας τούρμπο βενζινοκινητήρας 2,0 λίτρων (1.995 κ.εκ.) που συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων (ZF), ενώ μαζί του συνεργάζονται δύο ηλεκτροκινητήρες. Η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι 380 ίπποι στις 5.250 σ.α.λ. και 637 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ., ενώ επιταχύνει από στάση και μέχρι τα 100 χλμ./ώρα -παρά τα 2.276 κιλά που ζυγίζει- σε μόλις 6,4 δευτερόλεπτα, αλλά παράλληλα μπορεί και να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για περίπου 50 χλμ. Όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με το εργοστάσιο, εξασφαλίζουν μέση κατανάλωση-«σκάνδαλο» για Wrangler (στο υβριδικό πρόγραμμα λειτουργίας), της τάξης των 3,5 λίτρων/100 χλμ., και μειωμένες εκπομπές CO2 κατά 70%.
Με όλες τις εκδόσεις να διαθέτουν την πιστοποίηση Trail Rated, διαθέσιμα είναι δύο κατ’ επιλογήν συστήματα τετρακίνησης (το Selec–Trac ή το Rock–Trac στην έκδοση Rubicon), νέας γενιάς άξονες Dana, σύστημα εμπλοκής των εμπρός και πίσω τροχών Tru–Lok, πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Trac–Lok, αλλά και η δυνατότητα ηλεκτρονικής αποσύνδεσης της εμπρόσθιας αντιστρεπτικής ράβδου, για την απόλυτη ελευθερία άρθρωσης.
Jeep Wrangler 4xe: Φορτίζει, αλλά είναι «Τζιπ»!
Η φόρτιση του νέου Jeep Wrangler 4xe -σε οικιακά ή δημόσια δίκτυα φόρτισης- απαιτεί λιγότερο από 3 ώρες (σε δίκτυο 7,4 kWh). Το υβριδικό σύστημα τάσης 400 V τροφοδοτείται από μια συστοιχία μπαταριών 96 στοιχείων με χωρητικότητα 17,3 kWh. Οι μπαταρίες βρίσκονται σε απόλυτα προστατευμένο σημείο κάτω από το πίσω κάθισμα, χωρίς να περιορίζουν τους διαθέσιμους χώρους (πορτ μπαγκάζ 533 λίτρων).
Το νέο Plug–in Hybrid Wrangler 4xe είναι διαθέσιμο αποκλειστικά ως 5θυρο και στις πλέον πλούσιες εκδόσεις σε επίπεδο εξοπλισμού, Sahara 4xe, Rubicon 4xe και τη συλλεκτική 4xe «80th Anniversary». Όλες ξεχωρίζουν για την πλήρη γκάμα προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS), αλλά και για τις σύγχρονες λύσεις πολυμέσων και συνδεσιμότητας. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το σύστημα πολυμέσων-πλοήγησης Uconnect με την οθόνη αφής των 8,4 ιντσών, το οποίο προσφέρει πλήρη συνδεσιμότητα με συσκευές κινητών τηλεφώνων μέσω των εφαρμογών Apple CarPlay και Android Auto. Παράλληλα, μέσω των καινοτόμων υπηρεσιών του Uconnect, ο χρήστης μπορεί να ελέγχει την κατάσταση του αυτοκινήτου, αλλά και λειτουργίες του, όπως για παράδειγμα το κλείδωμα-ξεκλείδωμα των θυρών από απόσταση μέσω του κινητού του τηλεφώνου. Το ηχοσύστημα της Alpine με τα οκτώ ηχεία και το subwoofer των 552 W προσφέρει ήχο υψηλής πιστότητας, ενώ τα συστήματα ADAS (σύστημα επόπτευσης τυφλής γωνίας, ενεργό σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης, ενεργό cruise control κ.ά.) εξασφαλίζουν άνετες και ασφαλείς διαδρομές.
Παρά τα κορυφαία χαρακτηριστικά του σε επίπεδο μηχανικών μερών, αλλά και συστημάτων τεχνολογίας, το Plug–in Hybrid Wrangler 4xe είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά και το πιο οικονομικό στη χρήση Wrangler που κατασκευάστηκε ποτέ. Το υβριδικό σύστημα προσφέρει εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση όπως προαναφέραμε (3,5 λίτρα/100 χλμ. σύμφωνα με το εργοστάσιο, περίπου 7,5 λίτρα/100 χλμ. όπως διαπιστώσαμε εμείς στην Ιταλία), με τον οδηγό να μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα λειτουργίας (HYBRID, ELECTRIC και E-SAVE) μέσα από τρία χαρακτηριστικά μπουτόν στην αριστερή πλευρά, όπως σε όλα τα μοντέλα με τον κωδικό «4xe» πλέον. Το HYBRID είναι το βασικό πρόγραμμα με το οποίο ξεκινά το αυτοκίνητο. Είναι σχεδιασμένο να διαχειρίζεται το σύστημα με τον πλέον αποδοτικό τρόπο για μέγιστη απόδοση και οικονομία. Στο ELECTRIC, το σύστημα προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση με μέση αυτονομία 50 χιλιομέτρων ενώ είναι ιδανική λειτουργία για την κίνηση στα κέντρα των πόλεων όπως το Τορίνο για παράδειγμα όπου το δοκιμάσαμε. Το E-SAVE διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, οπότε, όταν φτάσεις πια εκεί που την χρειάζεσαι -σε πόλη ή απαιτητικό off road- την έχεις διαθέσιμη!
Οδηγώντας το Jeep Wrangler 4xe
Αν στο Wrangler το πρώτο πράγμα που σας ενδιαφέρει είναι οι εκτός δρόμου δυνατότητες και το κατά πόσο αυτές έχουν επηρεαστεί, σας λέμε ξεκάθαρα… κάθε άλλο. Το Plug–in Hybrid Jeep Wrangler 4xe έχει αυτή την παραπάνω ισχύ και ροπή που του χαρίζει ο υβριδικός του χαρακτήρας, η οποία εξαφανίζει το οποιοδήποτε κενό μπορεί να είχε ένας 2λιτρος κινητήρας ακόμα και με τούρμπο, όπως αυτός, με το σύνολο να είναι γεμάτο σχεδόν σε όλο το φάσμα του στροφομέτρου.
Το μοντέλο μπορεί να περάσει μέσα από νερό βάθους έως και 760 χλστ., ενώ οι εξαιρετικές εκτός δρόμου δυνατότητες τις οποίες διαπιστώσαμε στο Sauze D’Oulx (στο Πιεμόντε, στα 80 χλμ. από το Τορίνο) πιστοποιούνται και από τη μεγάλη απόσταση των 253 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος (θυμίζουμε στα 277 χλστ. η μη υβριδική αντίστοιχη έκδοση Rubicon), αλλά και από τις κορυφαίες γωνίες προσέγγισης, διαφυγής και ράμπας των 36,6, 31,8 και 21,4 μοιρών, αντίστοιχα. Διαθέσιμα και τα γνωστά προγράμματα 2H, 4H Auto, 4H Part–Time και 4L.
Χάρη στο Active Full-time Selec-Trac της Jeep, πραγματοποιείται συνεχής παρακολούθηση και διαχείριση της ροπής, που αποστέλλεται στους εμπρός και τους πίσω τροχούς. Στην περίπτωση της Command-Trac, ο λόγος υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων ορίζεται στο 2.72:1, και σε εκείνη της Rock-Trac στο 4.0:1.
Στην καλή άσφαλτο τώρα πια, ακριβώς αυτό είναι το σημείο όπου πρέπει να δείξεις τον απαιτούμενο σεβασμό στην ιδιαιτερότητα της κατασκευής και να μην ξεχάσεις πού μέσα βρίσκεσαι, επηρεασμένος από τη ροπή των 637 Nm που νιώθεις να έχεις άμεση πρόσβαση με το δεξί σου πόδι. Με το θηριώδες όχημα των 2.276 κιλών (2.383 κιλά τo Rubicon) να απέχει πολύ από το έδαφος, οφείλεις να είσαι δύο φορές πιο προσεκτικός και να μην παρασύρεσαι, αφού είναι εντελώς διαφορετικά αυτά για τα οποία έχει κατασκευαστεί, και σε καμία περίπτωση οι επιδόσεις, οι οποίες περιορίζονται σε επίπεδο τελικής ταχύτητας στα 177 χλμ./ώρα και (156 χλμ./ώρα στο Rubicon).
Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης και γενικότερα το σύνολο είναι ιδανικό για κακοτράχαλες επιφάνειες, πάνω από τις οποίες περνάει σαν άρμα μάχης, εκμεταλλευόμενο και τα σωστά ελαστικά με τα οποία είναι εφοδιασμένο, ενώ και το σύστημα διεύθυνσης σε καμιά περίπτωση δεν ενδείκνυνται για σπορ ρυθμό, αλλά είναι ιδανικό για «trial» καταστάσεις.
Jeep Wrangler 4xe: Στην Ελλάδα από 70.700 ευρώ
Το Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid κοστίζει στην Ελλάδα 72.700 ευρώ στην έκδοση Sahara, 74.900 ευρώ ως «80th Anniversary» και 78.700 ευρώ ως Rubicon, ενώ στις παραπάνω τιμές υπολογίστε μείον 2.000 ευρώ ως προωθητική ενέργεια. Σημειώστε ότι όλα τα νέα Jeep Wrangler 4xe καλύπτονται από 4ετή εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 160.000 χλμ., αντίστοιχης ισχύος υπηρεσία οδικής βοήθειας, ενώ οι μπαταρίες έχουν 8ετή κάλυψη, επίσης με ισχύ έως τα 160.000 χλμ. Τέλος, όπως και κάθε άλλο Wrangler, αλλά και γενικότερα μοντέλο της Jeep, το νέο Wrangler 4xe προσφέρει μέσω της Mopar μια ευρεία λίστα επιλογών εξατομίκευσης, έτσι ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να δημιουργήσει το δικό του, μοναδικό Jeep._ Μ. Σαλ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: JEEP (Gian Mattia D’ Alberto)