Δεν πρόκειται για ένα απλό pick-up, αλλά για το απόσταγμα της τεχνογνωσίας και της… τρέλας του τμήματος της Ford Performance.
Τι σχέση θα μπορούσε να έχει η Ford Performance με ένα μοντέλο της κατηγορίας pick-up; Θεωρητικά καμία, μέχρι τη στιγμή που το σχετικό τμήμα αποφάσισε να παρουσιάσει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον εγχείρημα. Η Ford διαθέτει στην αμερικανική αγορά το θηριώδες F-150, αλλά έφτασε το πλήρωμα του χρόνου για μια αντίστοιχη ευρωπαϊκή έκδοση. Η Ford Performance έβαλε το… χέρι της και μεταμόρφωσε το Ranger, δημιουργώντας μια κατασκευή που όμοιά της δεν υφίσταται στην κατηγορία. Μια πρώτη γεύση από το μοναδικό Raptor είχαμε πάρει πριν από μερικούς μήνες στο Μαρόκο, αλλά έφτασε η στιγμή που είχαμε τη δυνατότητα να το οδηγήσουμε και στους ελληνικούς δρόμους, όπως και χωματόδρομους!
Από την πρώτη, έστω οπτική επαφή μαζί του, συνειδητοποιείς ότι πρόκειται για μια επιβλητική κατασκευή με θηριώδεις διαστάσεις. Μόνο τυχαίο δεν είναι, λοιπόν, ότι του χάρισαν όνομα δεινοσαύρου… Είναι χαρακτηριστικό πως οι διαστάσεις του είναι ακόμα μεγαλύτερες και από αυτές του Ranger, στο οποίο βασίζεται. Σημειώστε ότι το μήκος έχει φτάσει τα 5,5 μέτρα, το πλάτος έχει ξεπεράσει τα 2 μέτρα, την ώρα που το ύψος αγγίζει τα 1,9 μ. Στη θηριώδη εικόνα του συμβάλλει και η μεγάλη απόσταση από το έδαφος, η οποία έχει αυξηθεί κατά 51 χλστ.
Βέβαια, το μυστικό των ικανοτήτων του Raptor είναι καλά κρυμμένο κάτω από το αμάξωμα, με το πλαίσιο να είναι ενισχυμένο σε δώδεκα σημεία! Στο νευραλγικό τομέα της ανάρτησης, έχει επιλεχθεί λύση με ανισομεγέθη αλουμινένια διπλά ψαλίδια εμπρός, ενώ ο άκαμπτος άξονας πίσω απέκτησε σύνδεσμο Watt και coilover ελατήρια, αντί για τα ημιελλειπτικά φύλλα σούστας του Ranger. Σημαντική προσθήκη αποτελούν τα αμορτισέρ της FOX, με 32% μεγαλύτερη διαδρομή εμπρός και 18% πίσω, τα οποία είναι ομόκεντρα τοποθετημένα και διαθέτουν τεχνολογία Position Sensitive Damping, παράγοντας υψηλότερες δυνάμεις απόσβεσης σε ακραίες συνθήκες και χαμηλότερες σε μέτριες συνθήκες. Κάτι ξεχωριστό είναι το γεγονός ότι το Raptor αποτελεί το μοναδικό της κατηγορίας του που διαθέτει δισκόφρενα και στους πίσω τροχούς, με τη διάστασή τους να αγγίζει τα 332 χλστ. και στους τέσσερις τροχούς. Παράλληλα, τα ελαστικά έχουν σχεδιαστεί από την BF Goodrich αποκλειστικά για το Raptor, με τη διάστασή τους να είναι 285/70/17 και να προσφέρονται για οδήγηση παντός εδάφους και συνθηκών. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, οι εκτός δρόμου ικανότητες του Raptor είναι σαφώς βελτιωμένες, με το βάθος βύθισης σε νερό να φτάνει τα 850 χλστ., ενώ οι γωνίες προσέγγισης και διαφυγής έχουν ανέβει στις 32,5 μοίρες και τις 24 μοίρες, αντίστοιχα.
Τέλος, το δύσκολο έργο να κινήσει το αμάξωμα των 2.400 κιλών έχει αναλάβει μια bi-turbo έκδοση του 2λιτρου EcoBlue πετρελαίου της Ford, με δύο υπερσυμπιεστές χαμηλής και υψηλής πίεσης. Η απόδοση των 213 ίππων μπορεί να μην εντυπωσιάζει, αλλά η ροπή των 500 Nm από τις 1.750 έως τις 2.000 σ.α.λ. είναι αυτή που κάνει τη διαφορά. Το συγκεκριμένο σύνολο συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων που γνωρίζουμε από τη Mustang, αλλά και το F-150. Φυσικά, όπως κάθε κατασκευή που προσανατολίζεται για μετακίνηση εκτός δρόμου, έτσι και το Raptor διαθέτει τρεις επιλογές μετάδοσης, με κίνηση στους πίσω ή τους τέσσερις τροχούς (high range), αλλά και τετρακίνηση low range, χωρίς να λησμονούμε και τη δυνατότητα κλειδώματος του πίσω διαφορικού. Τέλος, το Raptor διαθέτει έξι διαφορετικά προγράμματα οδήγησης. Τα Normal και Sport για την άσφαλτο, Gravel, Mud και Rock για εκτός δρόμου, αλλά και το Baja, το οποίο είναι προσανατολισμένο για γρήγορη εκτός δρόμου οδήγηση.
Τις προδιαγραφές αλλά και τη διάθεση του κορυφαίου pick-up μαρτυρά και η εικόνα του. Η διαφοροποιημένη εμπρός μάσκα, οι θηριώδεις τροχοί, οι «κομμένοι» προφυλακτήρες με τη νέα ποδιά από ατσάλι υψηλής αντοχής να ξεπροβάλλει στο κάτω μέρος και οι πρησμένοι θόλοι είναι μερικές από τις λεπτομέρειες που προσθέτουν ακόμα πιο άγριο χαρακτήρα στο εντυπωσιακό Raptor. Την ίδια ώρα, στο εσωτερικό δε λείπει απολύτως τίποτα σε σχέση με ένα οποιοδήποτε σημερινό μοντέλο με υψηλό επίπεδο εξοπλισμού. Η ποιότητα κατασκευής είναι αντίστοιχη της Ford, ενώ ευδιάκριτη είναι η χρήση σκληρών πλαστικών υλικών, αλλά με δερμάτινες επενδύσεις και μπλε ραφές, για ακόμα περισσότερο σπορ χαρακτήρα. Κάτι που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του μυημένου είναι οι εξαιρετικά εύχρηστες μεγάλες πεταλούδες πίσω από το τιμόνι, και μάλιστα κατασκευασμένες από μαγνήσιο. Τέλος, τα τύπου μπάκετ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη ολοκληρώνουν τις σπορ πινελιές στο χώρο του εσωτερικού.
Όλες τις παραπάνω αλλαγές στο Raptor τις διαπιστώνεις άμεσα από τα πρώτα μέτρα πίσω από το τιμόνι του. Σίγουρα, ο όγκος και το μέγεθός του τρομάζουν όσους βρίσκονται δίπλα του, ενώ η μεγάλη απόσταση από το έδαφος κάνει τα υπόλοιπα αυτοκίνητα δίπλα να μοιάζουν με.. παιχνίδια. Το στοιχείο που σε κερδίζει στη μετακίνηση στην πόλη είναι η άνεση της ανάρτησης και η ποιότητα κύλισης. Τα αμορτισέρ της FOX, εξελιγμένα για αγώνες Baja, είναι προφανές ότι θεωρούν αστείες τις όποιες εγκάρσιες ανωμαλίες στους κακούς ελληνικούς δρόμους, και στις κακοτεχνίες γενικότερα. Την ίδια ώρα, το πίσω μέρος δεν «αναπηδά» όπως θα περίμενε κανείς από αντίστοιχα pick-up, όταν το πίσω μέρος δεν είναι φορτωμένο. H ισχύς του κινητήρα δε σε εκπλήσσει, σε αντίθεση με τη ροπή, που χαρίζει εξαιρετική απόκριση στο γκάζι. Αν προσπαθήσεις να πιέσεις στην άσφαλτο, θα διαπιστώσεις τις αρετές της ανάρτησης και της ρύθμισής της. Φυσικά, δεν είναι ένα κλασικό GTi και, με 2,4 τόνους βάρους, αν δεν οδηγήσεις με τους κατάλληλους χειρισμούς, η πρώτη τάση που θα εμφανίσει είναι η υποστροφή, που ελέγχεται αρκετά εύκολα για τον όγκο του αυτοκινήτου. Με πιο καθαρές γραμμές, σίγουρα θα εντυπωσιάσει για τον τρόπο με τον οποίο στρίβει, τηρουμένων πάντα των αναλογιών και ξεφεύγοντας κατά πολύ από τα στάνταρντ της κατηγορίας.
Όμως, το Raptor είναι αυτό που ονομάζουμε «heavy duty» κατασκευή, και εκεί που σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό είναι εκτός δρόμου. Κατ’ αρχάς, τίποτα δε μοιάζει ικανό να σταματήσει την πορεία του. Ακόμα και σε διαδρομές όπως η παλιά «ακροπολική» Πεντέλη, όπου με την πλειονότητα των περισσότερων οχημάτων εκτός δρόμου πιθανότατα θα είχαμε αλλάξει δρόμο, το Raptor απλώς «καταπίνει» τα πάντα στο διάβα του. Οι γωνίες προσέγγισης και αποφυγής, όπως και η μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης, του επιτρέπουν να περνάει από παντού. Ακόμα και σε διαδικασία trial, το Raptor σκαρφαλώνει ως άλλος έμπειρος ορειβάτης, εντυπωσιάζοντας με τις ικανότητές του. Και μάλιστα με ιδιαίτερα εύκολο τρόπο, ακόμα και για αυτόν με τις λιγότερες εκτός δρόμου ανησυχίες!
Ακόμα πιο ευχάριστο, όμως, είναι με το πρόγραμμα Baja και κινούμενοι σε πιο γρήγορους ρυθμούς. Το Raptor καταφέρνει να κρύβει επιμελώς το βάρος του, ενώ η ανάρτηση για ακόμα μία φορά κλέβει τις εντυπώσεις με τη λειτουργία της. Ακόμα και όταν πλησιάζεις σε μεγάλα νεροφαγώματα, όπου ανεπαίσθητα κλείνεις τα μάτια σου και περιμένεις τη… σύγκρουση, το Raptor περνάει από πάνω θυμίζοντας αγωνιστική κατασκευή της κατηγορίας Α ή Ν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανάρτηση μοιάζει να μην τερματίζει ποτέ, διατηρώντας εν τέλει σε κάθε περίπτωση τον απόλυτο έλεγχο του αμαξώματος.
Το Raptor δεν είναι απλώς ένα βελτιωμένο pick-up, αλλά μία ολοκληρωτικά μεταμορφωμένη κατασκευή, που επιδεικνύει τις δυνατότητες της Ford Performance. Σίγουρα, στο εξωτερικό το νεανικό κοινό θα ενθουσιαστεί, ενώ δυστυχώς στη χώρα μας απευθύνεται αποκλειστικά σε επαγγελματίες. Ακόμα και έτσι, όμως, δεν παύει να είναι μοναδικό στο είδος του, και δεν είναι τυχαίο ότι, παρά το υψηλό κόστος κτήσης (55.800 ευρώ), ήδη στη χώρα μας έχουν πωληθεί μέχρι σήμερα είκοσι αυτοκίνητα!_ Π. Τ.