Ελάτε μαζί μας σε ένα μακρινό ταξίδι γεμάτο από οδηγικό και δημοσιογραφικό ενδιαφέρον. Βρεθήκαμε στην Αριζόνα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής για να οδηγήσουμε την BMW XM. Το πρώτο «ηλεκτροκίνητο» μοντέλο της BMW M (M Division) και δεύτερη αποκλειστική πρόταση από το τμήμα «Μ», μετά τη Μ1 του 1978.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Uwe Fischer (ΒΜW), Μ. Σαλ.
Ως συνέχεια των εορτασμών για τα 50 χρόνια της BMW Μ, που συμπληρώθηκαν το 2022, η BMW Μ μας παρουσίασε την XM, το πρώτο της αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων με σύστημα ηλεκτροκίνησης. Ένα plug-in υβριδικό σύστημα που αποτελείται από έναν V8 βενζινοκινητήρα και έναν εξαιρετικά ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, συνολικής απόδοσης 653 ίππων και ροπής 800 Nm!
Χωρίς αμφιβολία η ΒΜW XM είναι το highlight της εποχής μας από το αγαπημένο αυτό τμήμα της αυτοκίνητης, όντας η πρώτη πρωτότυπη BMW M μετά την BMW M1, εκείνο το θρυλικό σπορ αυτοκίνητο σε σχεδίαση Giugiaro. Είχε κατασκευαστεί από την BMW από το 1978 έως και το 1981 σε μόλις 453 αντίτυπα, από τα οποία τα 20 εξελίχθησαν σε αγωνιστικά. Την κίνηση εξασφάλιζε ένας κινητήρας -τοποθετημένος στο κέντρο του αμαξώματος- «straight-six», με χωρητικότητα 3,5 λίτρα και απόδοση 277 ίππους, που εξασφάλιζε τελική ταχύτητα της τάξης των 260 χλμ./ώρα. Στις αγωνιστικές του παραλλαγές, ωστόσο, με την αρωγή υπερτροφοδότη, η ισχύς του ξεπερνούσε τους 850 ίππους!
Μέσω Λονδίνου, λοιπόν, προσγείωση στο Φοίνιξ έπειτα από υπερατλαντική πτήση 11 ωρών, αλλά τίποτα, πολλώ δε μάλλον το τζετ λαγκ, δεν είναι ικανό να μας αποτρέψει από το να ζήσουμε το όνειρο της μαγικής τοποθεσίας σε συνδυασμό με το απόλυτο όχημα. Λίγα χιλιόμετρα οδήγησης ως το Σκότσντεϊλ, που αποτέλεσε το κέντρο της παγκόσμιας παρουσίασης, και όλα είναι έτοιμα!
Η παραγωγή της BMW XM γίνεται στο εργοστάσιο του BMW Group στο Spartanburg των ΗΠΑ, από το Δεκέμβριο του 2022, και το μοντέλο είναι πλέον έτοιμο να φτάσει στις αντιπροσωπείες όλου του κόσμου, με κύριες αγορές αυτές των ΗΠΑ, της Κίνας και της Μέσης Ανατολής.
BMW XM: «Ψαρωτική» σιλουέτα
Η εξωτερική σχεδίαση της BMW XM σε εντυπωσιάζει από κοντά πολύ περισσότερο από όσο οι φωτογραφίες που έβλεπες τόσο καιρό, διαβάζοντας για το αυτοκίνητο. Οι αναλογίες, οι έντονες καμπύλες, η δυναμική σιλουέτα, τα τυπικά σχεδιαστικά στοιχεία «M», το ιδιαίτερο εμπρός τμήμα, που είτε το αγαπάς είτε το μισείς, έχουν συντελέσει σε κάτι τόσο ξεχωριστό και μοναδικό.
Σημειώστε τις επιβλητικές εξωτερικές διαστάσεις -για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται-, 5.110x2.005x1.755 χλστ., το τεράστιο μεταξόνιο των 3.105 χλστ., την απόσταση των 220 χλστ. από το έδαφος, και βάρος… 2.710 κιλά.
Οι χωρισμένοι σε δύο ξεχωριστές μονάδες προβολείς, μία μάσκα «νεφρών» BMW με πλαίσια και συνεχόμενο φωτεινό περίγραμμα, καθώς και οι μεγάλες εισαγωγές αέρα είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το εμπρός τμήμα. Στο πλάι, μία λωρίδα θυμίζει εκείνη τη μαύρη που διέτρεχε την πρωτοποριακή για την εποχή της σιλουέτα της BMW M1.
Διαβάστε εδώ και τη δοκιμή της νέας BMW M2 στην Αριζόνα
Σχεδιαστικές αναφορές στο παρελθόν αποτελούν τα χαραγμένα στο επίπεδο πίσω παράθυρο λογότυπα, τα οποία συνδυάζονται με εντυπωσιακής αισθητικής φώτα. Ο δυναμισμός του αυτοκινήτου τονίζεται τόσο από το σχήμα του τελειώματος της οροφής όσο και από τις ζάντες ελαφρού κράματος «M» των 21 ιντσών (προαιρετικά έως και 23 ίντσες).
BMW XM: Πολυτέλεια και focus στον οδηγό!
Ανοίγεις τις πόρτες του θηριώδους οχήματος και το «ψάρωμα» συνεχίζεται με το εσωτερικό, το οποίο οι Γερμανοί αναφέρουν ως «M Lounge» χαρακτηριστικά! Το cockpit και τα εμπρός καθίσματα είναι σχεδιασμένα με στόχο μια δυναμική εμπειρία οδήγησης. Ο στάνταρντ εξοπλισμός περιλαμβάνει τα πολυλειτουργικά καθίσματα «M», το ειδικής σχεδίασης δερμάτινο τιμόνι «Μ» και, φυσικά, την κυρτή οθόνη της εταιρείας που συνδυάζεται με Head-Up Display. Το BMW Live Cockpit Professional απαρτίζεται για την περίσταση από μια οθόνη 12,3 ιντσών και μια δεύτερη 14,9 ιντσών.
Από ευρυχωρία άλλο τίποτα! Η άνεση είναι κορυφαίου επιπέδου για τους εμπρός, αλλά ειδικά για τους πίσω επιβάτες, τα υλικά και η συναρμογή τους υψηλής ποιότητας και επιπέδου, ενώ υπάρχουν κάποιες «λεπτομέρειες», όπως το γεγονός ότι θερμαινόμενες πλάτες καθισμάτων εκτείνονται στα πλαϊνά του πίσω μέρους της καμπίνας και τα ειδικά σχεδιασμένα μαξιλάρια, που σε κάνουν να νιώθεις ότι είσαι μέσα σε μια ιδιαίτερη κατασκευή.
Το βλέμμα ψηλά, και κάπου εκεί βρίσκεται το highlight του εσωτερικού, το οποίο δεν είναι άλλο από τη σμιλευμένη επένδυση της οροφής με την τρισδιάστατη πρισματική δομή της, το περίγραμμα τύπου πασπαρτού και τις 100 μονάδες LED για φωτισμό. Διατίθενται τέσσερις διαφορετικές διακοσμήσεις για την εξατομίκευση του εσωτερικού, καθώς και ένα νέο –vintage- δέρμα για το πάνω μέρος του ταμπλό και των πάνελ των θυρών.
Ο κρυφός φωτισμός, το αυτόματο σύστημα κλιματισμού τεσσάρων ζωνών, το Harman Kardon Surround Sound System και το Travel & Comfort System είναι όλα στάνταρντ χαρακτηριστικά, ενώ η λίστα προαιρετικών επιλογών περιλαμβάνει το Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System με ενισχυτή 1.500 Watt και τέσσερα επιπλέον ηχεία στην περιοχή της οροφής.
BMW XM: Προσδεθείτε!
Είστε έτοιμοι; Ωραία, γιατί εμείς δεν ήμασταν ακριβώς για αυτό που θα ακολουθούσε στους δρόμους της Αριζόνα, και συγκεκριμένα από Σκότσντεϊλ έως Πρέσκοτ, αν και τα τεχνικά χαρακτηριστικά μας είχαν κάπως προϊδεάσει…
Το σύστημα μετάδοσης κίνησης M Hybrid της νέας BMW XM αποδίδει συνολική ισχύ 480 kW, δηλαδή 653 ίππους, που παράγονται από το συνδυασμό ενός V8 κινητήρα εσωτερικής καύσης με τεχνολογία TwinPower Turbo και χωρητικότητα 4.395 κ.εκ., ο οποίος αποδίδει 360 kW/489 ίππους, και ενός ηλεκτρικού συστήματος κίνησης, που με τη σειρά του αποδίδει 145 kW ή, αν προτιμάτε, 197 ίππους.
Ο 8κύλινδρος κινητήρας της BMW υποβοηθείται από έναν ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο στο κιβώτιο 8 σχέσεων M Steptronic, δημιουργώντας έναν εκρηκτικό συνδυασμό! Πρώτη οδηγική αίσθηση; Θεέ μου, τι ροπή είναι αυτή; Τι δύναμη σε όλο το φάσμα του στροφομέτρου, αλλά ειδικά ανάμεσα από τις 1.600 έως τις 5.000 σ.α.λ., όπου παρουσιάζει τη μέγιστη ροπή του! Αξίζει να σημειωθεί ότι η μέγιστη συνολική ροπή των 800 Nm του συστήματος προκύπτει από τα 650 Nm του V8 και από τα 280 Nm του ηλεκτροκινητήρα.
Από επιτάχυνση; Ένα όχημα σχεδόν 2,8 τόνων εκτινάσσεται έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 4,3 δλ., με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 250 χλμ./ώρα ή στα 270 με το προαιρετικό πακέτο M Driver‘s Package.
Πατώντας το μπουτόν M Hybrid στην κεντρική κονσόλα ο οδηγός είναι σε θέση να επιλέξει ένα από τα τρία drive mode, συμπεριλαμβανομένου του Electric, που παρέχει κίνηση με μηδενικές εκπομπές σε ταχύτητες έως και 140 χλμ./ώρα. Η δε ηλεκτρική αυτονομία φτάνει τα 82 έως 88 χλμ., χάρη σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 25,7 kWh η οποία μπορεί να φορτίσει από 0% έως 100 % σε 4,25 ώρες σε AC (7,4 kW).
Επιλέγοντας τα προγράμματα Sport ή Sport Plus, το σύστημα μετάδοσης κίνησης περνά σε λειτουργία Hybrid. Σε κάθε περίπτωση, η ισχύς που παράγεται από το δίδυμο των κινητήριων μονάδων περνάει αριστοτεχνικά στο δρόμο μέσω του συστήματος τετρακίνησης M xDrive, στη λειτουργία 4WD Sport.
Την ώρα της «μάχης», στα Sport και Sport Plus αξέχαστος θα μας μείνει ο ήχος που προερχόταν από το σπορ σύστημα εξαγωγής που φέρει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, συνεχώς ρυθμιζόμενα flaps και τις εξαγωνικής διατομής διπλές απολήξεις: η μία πάνω στην άλλη, για πρώτη φορά σε μοντέλο BMW M.
Ο οδηγός μπορεί επίσης να επιλέξει και το 4WD Sand, το οποίο έχει σχεδιαστεί ειδικά για οδήγηση πάνω από αμμόλοφους και παρόμοιες επιφάνειες. Το «παρών» επίσης δίνει και ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης M Sport στον πίσω άξονα, που μεταβάλλει την κατανομή της ροπής ανάμεσα στους σχετικούς τροχούς.
Επόμενο οδηγικό χαρακτηριστικό του ιδιαίτερου αυτού οχήματος είναι χωρίς αμφιβολία η λειτουργία της ανάρτησης και πώς αυτή προσαρμόζεται στα «θέλω» του οδηγού -μέσω του μενού M Setup- και στην κάθε στιγμή που θέλει να ζήσει αυτός παρέα με την XM. Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και έναν πίσω άξονα πέντε συνδέσμων, σε συνδυασμό με προσαρμοζόμενη ανάρτηση M Professional, που περιλαμβάνει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και ενεργές αντιστρεπτικές δοκούς οι οποίες ενεργοποιούνται καταλλήλως με τη βοήθεια 48βολτων ηλεκτροκινητήρων.
Στον στάνταρ εξοπλισμό (για πρώτη φορά σε μοντέλο της BMW M) της ΧΜ περιλαμβάνεται και το Integral Active Steering. Το περιθώριο πρόσφυσης σε συνδυασμό με το κοφτερό και γεμάτο από πληροφορίες τιμόνι είναι ικανά να σε αφήσουν με το στόμα ανοιχτό, όπως και η ευελιξία από ένα θηριώδες όχημα, το οποίο έπειτα από μερικά χιλιόμετρα μαζί του σε έχει αγκαλιάσει προσπαθώντας και… καταφέρνοντας να σε πείσει ότι είναι μία πραγματική «M» σε σώμα που δεν έχεις ξαναδεί έως σήμερα.
Αν φρενάρει; Δε θα άφηναν αυτό τον τομέα στην τύχη τους, αφού οι 6πίστονες δαγκάνες στο εμπρός μέρος σε συνδυασμό με τα θηριώδη δισκόφρενα και ελαστικά του οχήματος σου επιτρέπουν να δοκιμάσεις, να τολμήσεις και τελικά να πατήσεις όλο και πιο αργά, όλο και πιο αποφασιστικά, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα και παρά τα 2.710 κιλά.
BMW XM: Από το φθινόπωρο και η LABEL RED, το ισχυρότερο μοντέλο στην ιστορία της BMW M
Η BMW XM LABEL RED θα προστεθεί στην γκάμα μοντέλων το φθινόπωρο του 2023. Το ισχυρότερο αυτοκίνητο παραγωγής στην ιστορία της BMW M GmbH θα αποδίδει ισχύ 550 kW/748 ίππους (που παράγεται συνδυαστικά από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με ισχύ έως 430 kW/585 ίππους και τον ηλεκτροκινητήρα με απόδοση έως 145 kW/197 ίππους) και μέγιστη ροπή συστήματος 1.000 Nm! Αυτή παράγεται συνδυαστικά από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος συνεισφέρει με έως 750 Nm και τον ηλεκτροκινητήρα με έως 280 Nm.
Επιστρέφοντας στη χώρα μας από την Αριζόνα, φέραμε στις αποσκευές μας -εκτός από πλούσιο υλικό, αναρίθμητες εικόνες και εμπειρίες- και την τιμή της BMW XM στην Ελλάδα, η οποία είναι τα 187.450 ευρώ._ Μ. Σαλ.
BMW XM: ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 4.395 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 489 ίπποι/5.400 – 7.200 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 650 Nm/1.600 – 5.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 197 ίπποι/7.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 280 Nm/100 – 5.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 653 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 800 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο (M Steptronic) 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πέντε συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 29.5 kWh (net: 25.7) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 5.110×2.005×1.755 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.105 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 527 – 1820 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.710 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250* χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 1,6 – 1,5 ** λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 36 – 33** γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 82 – 88 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0 – 100% (AC): 4,25 ώρες (7,4 kW) >ΤΙΜΗ: 187.450 ευρώ
*270 χλμ./ώρα με M Driver’s Package
** Φορτισμένη