Οδηγούμε τη BMW i5 M60 xDrive. Η νέα Σειρά 5 της BMW είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη σε διαστάσεις αλλά και σε τεχνολογία, με την έμφαση να δίνεται στις ηλεκτροκίνητες εκδόσεις της.
Με αφορμή την οδήγηση της BMW i5 M60 xDrive δεν μπορούμε παρά να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν. Πριν από λίγο καιρό παρουσιάστηκε η όγδοη γενιά του μεσαίου σεντάν της BMW, το οποίο ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του το 1972. Στα χρόνια αυτά η Σειρά 5 αναβαθμίστηκε σε όλους τους τομείς και μεγάλωσε σε διαστάσεις, έτσι που το μήκος της πλέον ξεπερνά τα 5 μέτρα, όσο δηλαδή η χαρακτηριστική προ-προηγούμενη γενιά της «7άρας», το σχεδιασμό της οποίας υπέγραφε ο αμφιλεγόμενος Κρις Μπανγκλ.
Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με τον προκάτοχό του, το νέο μοντέλο έχει μεγαλώσει σε μήκος κατά 97 χλστ., φτάνοντας τα 5.060 χλστ., το πλάτος της έχει διευρυνθεί κατά 32 χλστ., αγγίζοντας τώρα τα 1.900 χλστ., ενώ αυξημένο κατά 36 χλστ. είναι και το ύψος, που διαμορφώνεται στα 1.515 χλστ. Η κατά 20 (μόνο…) χλστ. αύξηση του μεταξονίου -στα 2.995 χλστ.- εξασφαλίζει μια σχετικά άνετη φιλοξενία για τους πίσω επιβάτες, όχι όμως σε υπερβολικό βαθμό ώστε να κανιβαλίσει τις πωλήσεις της Σειράς 7.
Σε αντίθεση με την τελευταία, ο σχεδιασμός της νέας «5άρας» χαρακτηρίζεται από μια κομψότητα που συναντούσαμε στα αυτοκίνητα της BMW πριν ακόμη η αγορά της Κίνας αποκτήσει βαρύνουσα σημασία για τη βαυαρική φίρμα. Έτσι, το ρύγχος υιοθετεί μια πιο διακριτική εισαγωγή, ενώ οι δίδυμοι προβολείς δεν ακολουθούν τον λεπτό σχεδιασμό του μεγαλύτερου μοντέλου.
Όπως στην περίπτωση της Σειράς 7, της Χ3, της Χ1 και πιο πρόσφατα της Χ2, η μεσαία BMW θα προσφέρεται με το ίδιο αμάξωμα τόσο σε συμβατικές όσο και σε ηλεκτρικές παραλλαγές, η διάθεση των οποίων μάλιστα προηγείται χρονικά.
Καθαρά εγκυκλοπαιδικά, αναφέρουμε εδώ πως η Mercedes ακολουθεί τελείως διαφορετικό δρόμο σε σχέση με την BMW στη φιλοσοφία των μεγάλων ηλεκτρικών της μοντέλων. Έτσι, η μεσαία ηλεκτρική Mercedes EQE, η οποία παρουσιάστηκε προ ενός περίπου έτους, βασίζεται σε μια ξεχωριστή πλατφόρμα, και φυσικά υιοθετεί έναν τελείως διαφορετικό σχεδιασμό σε σχέση με την τελευταία γενιά της E–Class, που παρουσιάστηκε μόλις πρόσφατα και θα προσφέρεται μόνο σε συμβατικές εκδόσεις, έστω και εξηλεκτρισμένες.
Για τους εραστές των θερμικών μοντέλων, η νέα Σειρά 5 αρχικά θα έρχεται στην Ευρώπη στις 4κύλινδρες εκδόσεις βενζίνης (520i με απόδοση 208 ίππων) και πετρελαίου (520d & 520d xDrive – με 197 ίππους). Την άνοιξη του 2024 θα προστεθούν στην γκάμα δύο plug-in υβριδικές εκδόσεις, ενώ θα ακολουθήσει ένας νέος 6κύλινδρος εν σειρά ντίζελ.
Προς το παρόν, πάντως, το ενδιαφέρον εστιάζεται στις δύο ηλεκτρικές παραλλαγές της Σειράς 5, στην πισωκίνητη BMW i5 eDrive40 και στην τετρακίνητη i5 M60 xDrive, την οποία και είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στη Δανία. Αμφότερες οι εκδόσεις υιοθετούν μία μπαταρία ιόντων λιθίου με ωφέλιμη χωρητικότητα 81,2 kWh, η οποία εξασφαλίζει αντίστοιχη αυτονομία 582 και 516 χιλιομέτρων. Η φόρτιση της μπαταρίας πραγματοποιείται σε εναλλασσόμενο ρεύμα στα 11 kW (προαιρετικά στα 22 kW), ενώ σε ταχυφορτιστή DC στα 205 kW, οπότε και η πλήρωση της μπαταρίας από το 10% στο 80%, ολοκληρώνεται περίπου σε 30 λεπτά της ώρας.
Στο Τάνις
Έχοντας σχετικά πρόσφατη την εμπειρία από την οδήγηση της Σειράς 7, αναρωτιόμασταν ποια θα ήταν η αίσθηση πίσω από το τιμόνι της
BMW i5. Το περιβάλλον του οδηγού είναι γνώριμο, καθώς η φιλοσοφία στις πιο πρόσφατες BMW δε διαφοροποιείται ιδιαίτερα. Εν προκειμένω, το πλήρως ψηφιακό σύστημα απεικόνισης αποτελείται από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών και μία κεντρική οθόνη 14,9 ιντσών, το μενού της οποίας, όπως άλλωστε και στις υπόλοιπες BMW που υιοθετούν το ίδιο λειτουργικό, δε θεωρούμε πως είναι από τα πλέον εύχρηστα.
Πέρα από την οθόνη αφής, για την πλοήγηση στο μενού του infotainment προσφέρεται επίσης ο παραδοσιακός περιστροφικός διακόπτης, που καθιερώθηκε με την έλευση του iDrive. Τον συναντάμε στην κεντρική κονσόλα, δίπλα στον επιλογέα του κιβωτίου, μαζί με έναν ακόμα φυσικό διακόπτη για την ένταση του ηχοσυστήματος. Στην ίδια επιφάνεια συγκεντρώνονται μερικοί ακόμα διακόπτες, αυτήν τη φορά αφής, για κάποιες βασικές λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων, αλλά και για την επιλογή προγράμματος οδήγησης, τα «My modes».
Με κάθε επιλογή προγράμματος αλλάζει το μοτίβο των οθονών, αλλά και το sound track (με την υπογραφή του διάσημου συνθέτη Χανς Τσίμερ) που συνοδεύει την κίνηση του αυτοκινήτου.
Για την τελευταία φροντίζει η πέμπτη γενιά του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης eDrive της εταιρείας, που εν προκειμένω επιστρατεύει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα. Πιο συγκεκριμένα, το εμπρός μοτέρ διαθέτει ισχύ 261 ίππων και μέγιστη ροπή 365 Nm, ενώ το πίσω αποδίδει 340 ίππους και 430 Nm, όσο ακριβώς και αυτό της πισωκίνητης i5 eDrive40. Η συνδυαστική απόδοση διαμορφώνεται σε 517 ίππους και 795 Nm, που στιγμιαία εκτοξεύονται αντίστοιχα στους 601 ίππους και στα 820 Nm με την ενεργοποίηση του Μ Launch Control, ή στη λειτουργία Μ Sport Boost, την οποία ο οδηγός επιλέγει από το (μοναδικό) paddle στα αριστερά του τιμονιού.
Οι παραπάνω τιμές προδιαθέτουν για εντυπωσιακές επιδόσεις, παρά τα 2.305 κιλά της κατασκευής. Πράγματι, τα 100 χλμ./ώρα έρχονται από στάση σε μόλις 3,8 δλ., εντούτοις το πιο εντυπωσιακό είναι η ακαριαία ώθηση στο βαθύ πάτημα του πεντάλ, σε οποιαδήποτε ταχύτητα. Τα κεφάλια των αμέριμνων επιβατών χτυπάνε απότομα στα προσκέφαλα και το αυτοκίνητο συνεχίζει να επιταχύνει μέχρι την τελική ταχύτητα των 230 χλμ./ώρα, οπότε και επεμβαίνει ο ηλεκτρονικός κόφτης.
Η ενεργή ανάρτηση (χαμηλότερη κατά 10 χλστ. στη συγκεκριμένη έκδοση) ελέγχει αποτελεσματικά τις κλίσεις του αυτοκινήτου, χωρίς να επιβαρύνεται ο τομέας της άνεσης, και αυτό παρά τα ελαστικά 245/40 που είναι τοποθετημένα πάνω σε τροχούς 20 ιντσών. Το τιμόνι είναι γρήγορο, ακριβές και με τη σωστή αίσθηση, απαιτεί όμως μετρημένες κινήσεις, όπως επισημαίνουν οι συνάδελφοι που πραγματοποίησαν τη δοκιμή αποφυγής ταράνδου στο Tannistest, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της πρόσφυσης των εμπρός τροχών και σε ανεπιθύμητες υποστροφικές αντιδράσεις.
Αναμφίβολα έχει ενδιαφέρον ότι, παρά τη συρρικνούμενη αγορά των σεντάν, οι γερμανικές εταιρείες δίνουν το «παρών» στις συγκεκριμένες κατηγορίες, που πλέον στοχεύουν κατά κύριο λόγο σε εταιρικούς χρήστες. Ούτως εχόντων των πραγμάτων, θα περίμενε κανείς, σε συνδυασμό με την έμφαση που δίνει η BMW στα θέματα συνδεσιμότητας, πως ο οδηγικός χαρακτήρας της νέας «5άρας» θα ερχόταν σε δεύτερη μοίρα. Αυτό, όμως, επ’ ουδενί δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Επιπλέον, η ηλεκτρική BMW i5, παρ’ ότι βασίζεται σε μια πασπαρτού πλατφόρμα, η οποία υποδέχεται τόσο ηλεκτρικά όσο και θερμικά κινητήρια σύνολα, αποδεικνύεται απόλυτα ανταγωνιστική όσον αφορά την απόδοση του ηλεκτρικού της κυκλώματος, το οποίο εξασφαλίζει μεγάλη αυτονομία, σύντομους χρόνους φόρτισης και εν προκειμένω, στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, εντυπωσιακές επιδόσεις._ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
BMW i5 M60 xDrive
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 261 ίπποι/8.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (εμπρός η/κ): 365 Nm/0-5.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 340 ίπποι/8.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (πίσω η/κ): 430 Nm/0-5.000 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 517 (601*) ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 795 (801*) Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 81,2 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 5.060×1.900×1.505χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.995 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 490 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.305 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 230 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,2-20,6 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 455-516 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-100% (AC): 4,25 ώρες (22 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 30 λεπτά (205 kW)
*Στη λειτουργία Boost