Ο ερχομός του πρώτου αυτοφορτιζόμενου Nissan Juke Hybrid μας έβαλε σε σκέψεις για φθινοπωρινή εξόρμηση, σε προορισμό όμως ιδανικό για 365 ημέρες το χρόνο. Φύγαμε για τα πανέμορφα χωριά του Καρπενησίου!
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Οκτώβριος, οπότε αφήνουμε για λίγο τη θάλασσα και την ξακουστή νησιωτική και ηπειρωτική ακτογραμμή της χώρας μας, και παίρνουμε τα βουνά. Προορισμός μας για αυτό το τεύχος ο Δήμος Καρπενησίου, ο οποίος προήλθε από τη συνένωση έξι μικρών ορεινών δήμων: της Δομνίστας, του Καρπενησίου, των Κτημενίων, της Ποταμιάς, του Προυσού και του Φουρνά, που καταλαμβάνουν τη νότια και την ανατολική πλευρά της Ευρυτανίας. Περιλαμβάνει επίσης 49 τοπικές κοινότητες, ενώ πρωτεύουσά του, διοικητικό και οικονομικό κέντρο είναι το Καρπενήσι.
Μαζί μας σε αυτή την ταξιδιωτική εμπειρία το πρώτο υβριδικό Nissan Juke στην ιστορία του δημοφιλούς B–SUV. Δεν είναι plug–in, αλλά αποτελεί μια αυτοφορτιζόμενη υβριδική «συνταγή», από αυτές που μας έχουν συνηθίσει χρόνια τώρα τα ιαπωνικά εργοστάσια, με συστατικά έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1,6 λίτρων, δύο ηλεκτροκινητήρες, ένα μετατροπέα, μία μικρή μπαταρία καθώς και ένα multi–mode κιβώτιο ταχυτήτων. Κοπιάστε, λοιπόν, να σας ταξιδέψουμε στα φιλόξενα χωριά του Καρπενησίου, τα οποία, σύμφωνα με το μότο του δήμου, του χαρίζουν έναν αυθεντικό τρόπο ζωής!
Nissan Juke Hybrid: Αγαπημένη Ευρυτανία
Είναι αυτά τα βουνά και αυτές οι διαδρομές, «Ακροπολικές» και μη, που έχουν καταφέρει να τοποθετήσουν την Ευρυτανία σε μια ξεχωριστή θέση μέσα στην καρδιά μας και στις επιλογές μας. Το Καρπενήσι βρίσκεται ουσιαστικά στο κέντρο της Ελλάδας, περιτριγυρισμένο από δάση και ψηλά βουνά, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία περιήγησης, δράσης και περιπέτειας, ξεκούρασης και χαλάρωσης, 365 ημέρες το χρόνο. Ιστορικά μνημεία, λαογραφικά μουσεία, μοναστήρια και εκκλησίες ανέγγιχτες από το χρόνο βρίσκονται κρυμμένα μέσα στο απαράμιλλης ομορφιάς φυσικό περιβάλλον. Οι δραστηριότητες στη φύση, η σπουδαία ιστορία, οι μακρόβιες παραδόσεις, οι γαστρονομικές απολαύσεις, η ζεστή φιλοξενία είναι αυτά που μετατρέπουν το Καρπενήσι σε ταξιδιωτική επιλογή-εγγύηση για όποτε και αν προγραμματίσετε την εξόρμησή σας προς τα εκεί.
Εμείς επιβιβαζόμαστε στο μπλε υβριδικό Juke, στις εξωτερικές επιφάνειες του οποίου έχουν πραγματοποιηθεί μια σειρά από μικρές αλλαγές προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η αεροδυναμική απόδοση, αλλά και για να γίνει αντιληπτός ο εξηλεκτρισμένος χαρακτήρας του μοντέλου. Πέρα από τις επιγραφές «HYBRID» στις μπροστινές πόρτες και στην πόρτα του πορτ μπαγκάζ, η μάσκα φέρει το νέο λογότυπο της Nissan, ενώ συγχρόνως διαθέτει μια λωρίδα από μαύρο γυαλιστερό υλικό στο σημείο όπου συναντά το καπό. Ο σχεδιασμός της γρίλιας είναι πλέον διχτυωτός και έχει μικρότερο εμβαδόν ανοίγματος, για βελτιστοποίηση της απόδοσης της ψύξης με αέρα.
Τροποποιήσεις έγιναν επίσης στο αμάξωμα, και συγκεκριμένα κάτω από τον προφυλακτήρα, ώστε να βελτιωθεί η ροή του αέρα και, αποκλειστικά για το υβριδικό μοντέλο, προστέθηκε ένα κλείστρο μάσκας, επιτρέποντας την αυτόματη προσαρμογή της ροής του αέρα σύμφωνα με τις ανάγκες ψύξης. Η πίσω αεροτομή έχει επανατοποθετηθεί, για «καθαρότερη» ροή πίσω από το αυτοκίνητο. Επιπλέον, μπροστά από τους τροχούς στους οποίους μεταδίδεται η κίνηση, τα σπόιλερ των ελαστικών έχουν αναδιαμορφωθεί και επανατοποθετηθεί για να εξομαλύνουν τη ροή του αέρα, ενώ ο πίσω άξονας έχει αποκτήσει ένα κάλυμμα που εξομαλύνει τη ροή του κάτω από το αυτοκίνητο.
Βολεύουμε τις αποσκευές και τα φωτογραφικά στο πορτ μπαγκάζ ανταλλάσσοντας κάποιες ματιές απορίας με τον Θάνο, αφού αυτό είναι το σημείο το οποίο έχει επηρεαστεί από την ύπαρξη της νέας μονάδας κίνησης, σε σχέση με τον διαθέσιμο χώρο των επιβατών, ο οποίος έχει παραμείνει ανεπηρέαστος. Συγκεκριμένα, ο χώρος αποσκευών είναι 354 λίτρα, έχοντας υποστεί μια μείωση της τάξης των 68 λίτρων σε σχέση με της «απλής» βενζινοκίνητης έκδοσης (422 λίτρα, χωρίς εφεδρικό τροχό εκείνη), ως συνέπεια της εγκατάστασης της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος στο πίσω μέρος. Με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, ο χώρος παραμένει καλός για τα δεδομένα της κατηγορίας, φτάνοντας τα 1.237 λίτρα, ενώ ο αέρας για τα πίσω γόνατα έχει διατηρηθεί ως είχε.
Μέσα στην καμπίνα, και πιο συγκεκριμένα στον πίνακα οργάνων, το δεξί από τα δύο καντράν δείχνει την ταχύτητα και το αριστερό φιλοξενεί ένα μετρητή ισχύος, με τη βελόνα να κινείται μεταξύ «charge» όταν λαμβάνει χώρα η αναγέννηση ενέργειας, μέσω «eco» όταν η πρόωση είναι ηλεκτρική, και «power» όταν συνδυάζονται ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτροκινητήρας. Στο κάτω μέρος του αριστερού καντράν υπάρχει ένας μετρητής που δείχνει την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας. Μια οπτική αναπαράσταση της ροής ισχύος μπορεί να εμφανιστεί στην οθόνη 7 ιντσών του πίνακα οργάνων μεταξύ των δύο μεγάλων ενδείξεων, εμφανίζοντας όλες τις διαφορετικές ροές ενέργειας σε μια απλή και καθαρή απεικόνιση, μεγιστοποιώντας την κατανόηση της λειτουργίας του συστήματος από τον οδηγό.
Το μπουτόν για το e-Pedal, στο οποίο θα αναφερθούμε παρακάτω, βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, πίσω από το κουμπί του ηλεκτρικού χειρόφρενου, ενώ το κουμπί για την ενεργοποίηση της λειτουργίας EV βρίσκεται ανάμεσα στους δύο κεντρικούς αεραγωγούς.
Nissan Juke Hybrid: Σε Προυσό αλλά και στα 1.875 μέτρα!
Λίγο πριν από τη Λαμία, και με τα διόδια που έχουμε πληρώσει έως τώρα να είναι περίπου 15 ευρώ, παίρνουμε την έξοδο προς Καρπενήσι, ενώ η μέση κατανάλωσή μας έως τώρα και σε ρυθμό ταξιδιού σε εθνική οδό κυμαίνεται στα 6,3 λίτρα/100 χλμ. Το κινητήριο σύστημα που βρίσκεται κάτω από το εμπρός καπό του Nissan Juke συνεισφέρει 94 ίππους (69 kW) και 148 Nm ροπής. Από εκεί και πέρα, ο κύριος ηλεκτροκινητήρας προσφέρει στο όλο σύστημα 49 ίππους (36 kW) και 205 Nm, ενώ η μίζα/γεννήτρια υψηλής τάσης επιπλέον 15 kW.
To όλο πακέτο, το οποίο σκαρφαλώνει σε ονομαστική απόδοση στους 145 ίππους, ολοκληρώνουν μία υδρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακό περιεχόμενο 1,2 kWh και ένα κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί συμπλέκτες αντί για συμβατικούς συγχρονισμένους δακτυλίους, προκειμένου να αλλάζει τις τέσσερις σχέσεις για λογαριασμό του κινητήρα εσωτερικής καύσης και τις δύο «ηλεκτρικές». Επιπλέον, για τη μείωση της τριβής, αυτό το κιβώτιο ταχυτήτων δε χρησιμοποιεί συμπλέκτη, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όλες οι εκκινήσεις του οχήματος από στάση είναι αμιγώς ηλεκτρικές, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό για το συγχρονισμό των ταχυτήτων.
Σύμφωνα με την «αρχιτεκτονική» του, το multi–mode κιβώτιο ελέγχεται από έναν αλγόριθμο, που διαχειρίζεται τα σημεία αλλαγής ταχυτήτων, την αναγέννηση της μπαταρίας, καθώς και τη σειριακή-παράλληλη λειτουργία της μονάδας. Όπως σε όλες τις υβριδικές λύσεις, η μπαταρία αναζωογονείται διαρκώς εν κινήσει, αξιοποιώντας τόσο ένα μέρος της ενέργειας που καταναλώνει ο ατμοσφαιρικός 1.600άρης κινητήρας όσο και ένα τμήμα όσης χάνεται κατά το φρενάρισμα ή το coasting, μέσω ενός συστήματος αναγεννητικής πέδησης.
Την ίδια στιγμή, το Juke Hybrid, πέρα από τα τρία επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Eco, Normal, Sport) και το πρόγραμμα «ΕV» για αμιγώς ηλεκτρική και αθόρυβη λειτουργία όταν τα αποθέματα της μπαταρίας το επιτρέπουν, εξοπλίζεται και με το γνωστό σύστημα e–Pedal της Nissan, το οποίο, όταν ενεργοποιηθεί, επιτρέπει τον έλεγχο της κίνησης του αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας το πεντάλ γκαζιού – στην πράξη εφαρμόζει μέτριο φρενάρισμα, έως 0,15 g, με αποτέλεσμα να μπορεί να επιβραδύνει το αυτοκίνητο σε ταχύτητα ερπυσμού που φτάνει έως και τα 5 χλμ./ώρα.
Στις διαδρομές και στο πέρασμα από το Μικρό και Μεγάλο Χωριό, αλλά και παρακάτω προς τον Προυσό, το υβριδικό κινητήριο σύνολο μας αποδεικνύει ότι καταφέρνει να προσφέρει όλα όσα υπόσχεται. Στις χαμηλές ταχύτητες και έως και 55 χλμ./ώρα, το μοντέλο συμπεριφέρεται ως τυπικό EV -όταν όλες οι μονάδες συνεργάζονται μεταξύ τους- και το όλο πακέτο αποδεικνύεται ευχάριστο, με τον οδηγό απλώς να τοποθετεί τον επιλογέα στη θέση D, να ξεκινά και να αφήνει όλα τα υπόλοιπα στο λογισμικό.
Ακόμα όμως και στην απαιτητική ανηφορική διαδρομή πάνω στις πανέμορφες πλαγιές του όρους Τυμφρηστού (Βελούχι), όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του Χιονοδρομικού Κέντρου Βελουχίου και το Καταφύγιο σε υψόμετρο 1.875 μέτρων, το Juke Hybrid σου αφήνει μια πιο ζωηρή και ροπάτη αίσθηση σε σχέση με τη συμβατική έκδοση του μοντέλου. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, και παρά τη σφιχτή ανάρτηση και το σαφές σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσής του, δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις ως ένα σπορ B–SUV – σίγουρα όμως ως ένα αρκετά ευχάριστο σύνολο, κάτω από οποιαδήποτε οδηγική συνθήκη, με τις κλίσεις του αμαξώματος να είναι αρκετά περιορισμένες, παρά τα 172 χλστ. που απέχει από το έδαφος.
Σε καμία περίπτωση δε βάζει φωτιά στην άσφαλτο, ενώ όταν πιεστεί ο ήχος που βγαίνει είναι έντονος, όπως σε κάθε παρόμοια υβριδική πρόταση του ανταγωνισμού, αλλά δείχνει ζωντανό επιταχύνοντας τόσο εν κινήσει όσο και από στάση, με το «0-100» να ολοκληρώνεται σε 10,1 δλ., αν και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 166 χλμ./ώρα. Την ίδια ώρα η μέση κατανάλωση του οδοιπορικού μας, των περίπου 1.000 χλμ., με πολλές αυξομειώσεις μάλιστα στο ρυθμό μας αλλά και στο είδος των διαδρομών που επιλέξαμε, κυμάνθηκε τελικά στα 6,9 λίτρα/100 χλμ.
Ερχόμενοι στα του οδοιπορικού μας, απαραίτητο το πέρασμα από την Ιερά Μονή Προυσού, ένα επιβλητικό και ιστορικό μοναστήρι του Νομού Ευρυτανίας. Βρίσκεται 31 χιλιόμετρα νότια του Καρπενησίου και 53 βορειοανατολικά του Αγρινίου, 2 χιλιόμετρα από το ομώνυμο χωριό και αποτελεί πνευματικό και προσκυνηματικό κέντρο ολόκληρης της περιοχής. Είναι χτισμένη σε απόκρημνη, βραχώδη περιοχή μεταξύ των βουνών Χελιδώνα, Καλιακούδα και της οροσειράς του Παναιτωλικού, η οποία είναι κατάφυτη με έλατα.
Λίγα χιλιόμετρα μετά, βρίσκεται μία από τις πιο εντυπωσιακές και όμορφες περιοχές του νομού Ευρυτανίας. Ο λόγος για το φαράγγι «Πάντα Βρέχει», στην τοποθεσία μεταξύ των χωριών Ροσκά και Δολιανά (ή διαφορετικά Στουρνάρα). Η ονομασία του οφείλεται στο ότι σε μια περιοχή του φαραγγιού η οποία δεν ξεπερνά σε μήκος τα 80 μέτρα, παγωμένα νερά που έρχονται από το απόκρημνο βουνό της Καλιακούδας, στην προσπάθειά τους να γίνουν ένα με τα νερά του Κρικελιώτη ποταμού, βρίσκουν διέξοδο από πηγές στις κορυφές του φαραγγιού δημιουργώντας όμορφους καταρράκτες. Λόγω όμως του μεγάλου ύψους τους, η ροή τους δεν είναι συνεχής και συμπαγής, αλλά διασπάται σε μια μεγάλη ακτίνα σε μικρές και μεγάλες σταγόνες, δημιουργώντας μια συνεχή τεχνητή βροχή και μετατρέποντας το ήδη πανέμορφο τοπίο σε μαγευτικό.
Σημαντικό τουριστικό σημείο για την περιοχή είναι και το Χιονοδρομικό Κέντρο Βελουχίου, το οποίο απέχει περίπου 10 χλμ. από το Καρπενήσι, ενώ η διαδρομή έως εκεί και το αλπικό τοπίο πραγματικά σου κόβουν την ανάσα, ειδικά όπως το συναντήσαμε εμείς, με την ομίχλη σε μερικές στιγμές να μας χαρίζει μαγικές εικόνες.
Οι φίλοι του σκι, αρχάριοι ή προχωρημένοι, έχουν στη διάθεσή τους έντεκα πίστες υψηλών προδιαγραφών που ανταποκρίνονται σε κάθε βαθμό δυσκολίας ή εμπειρίας, ενώ οι δύο οργανωμένες πίστες snowboard προσφέρουν έντονες και διασκεδαστικές στιγμές στους λάτρεις του αθλήματος, αλλά και στους απλούς θεατές.
Nissan Juke Hybrid: Παράδεισος
Αυτό είναι η ευρύτερη περιοχή του Δήμου Καρπενησίου, και δεν υπερβάλλουμε καθόλου. Ένας από τους πολλούς επίγειους παραδείσους της ελληνικής επικράτειας, στην οποία χαιρόμαστε να ταξιδεύουμε ασταμάτητα. Όσο για το Nissan Juke Hybrid, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αποτελεί μια εκδοχή του επιτυχημένου B–SUV, που και τη χρειαζόταν στην γκάμα της η Nissan, αλλά και του ταιριάζει, χαρίζοντάς του έναν πιο οικονομικό και οικολογικό χαρακτήρα._ Μ. Σαλ.
Nissan Juke Hybrid: Δείτε το βίντεο
TIPS
Τι να δούμε-κάνουμε;
Τα πανέμορφα χωριά: Μεγάλο Χωριό, Παλαιό Μικρό Χωριό, Άγιος Νικόλαος, Βούτυρο, Φουρνά, Κορυσχάδες, Νόστιμο, Φιδάκια, Κλαυσί, Μυρίκη, Δομνίστα, Γοριανάδες, Καλλιθέα κ.ά. > Την Ιερά Μονή Προυσού > Το Φαράγγι «Πάντα Βρέχει» > Το Χιονοδρομικό Κέντρο και το Καταφύγιο Βελουχίου > Τη Λίμνη Κρεμαστών, περνώντας στα Άγραφα από τη γέφυρα του Μέγδοβα > Το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Κορυσχάδων > Το Μουσείο Ευρυτανίας – Κέντρο Ιστορίας Πολιτισμού > Το Saloon Park και το Newton Park > Κάντε… «Off–Road Tours» (www.offroadtours.gr)
Τι και πού να φάμε;
Το Καρπενήσι και τα χωριά του αποτελούν παράδεισο για τους λάτρεις του καλού φαγητού και των ξεχωριστών γεύσεων. Παραδοσιακά προϊόντα και ντόπιες λιχουδιές, όπως τα λουκάνικα Ευρυτανίας, το προσούτο, η φέτα, το κατίκι ή τσαλαφούτι, τα γλυκά του κουταλιού, το τσάι του Βελουχιού, το μέλι από τα ελατοδάση της περιοχής, η ποταμίσια πέστροφα, οι πολλές πίτες, ο τραχανάς και φυσικά το τσίπουρο της περιοχής αξίζουν τη δοκιμή σας. Γαστρονομικά, έχουμε ξεχωρίσει τα: «Μύλος Καφέ Μεζέ & Φαγητό» στο Καρπενήσι, τόσο στον εσωτερικό του χώρο όσο και στο «Μπαλκόνι» απέναντι > «Ο Θανάσης» και «Το Ρακόμελο» (tip: Ζητήστε το φημισμένο γαλακτομπούρεκο του Καρβέλη) στο Μεγάλο Χωριό > «Στην Πόλη» στο Παλιό Μικρό Χωριό
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
NISSAN JUKE HYBRID
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 94 ίπποι/5.600 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 148 Nm/3.600 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 49 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 205 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 145 ίπποι >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Multimode >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.210x1.800x1.595 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 354 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.327 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 165 χλμ./ώρα >ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5,0-5,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2:114-117 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 31.900 ευρώ (N-Connecta), 35.900 ευρώ (Techna)
Ευχαριστούμε πολύ τον Δήμο Καρπενησίου για τη σημαντική βοήθεια στην πραγματοποίηση του οδοιπορικού μας.
Δήμος Καρπενησίου:
Τηλέφωνο: 22373.50000
E-mail: [email protected]
Fax: 22373.50028
www.visitkarpenissi.gr