Ένα οδοιπορικό 1.200 χιλιομέτρων, παρέα με το ολοκαίνουργιο και ιδανικό για την περίσταση Kia Sportage πέμπτης γενιάς, με αφετηρία τα πετρόχτιστα χωριά των Τζουμέρκων, όπως τα Πράμαντα, το Σιράκο και τους Καλαρίτες, πέρασμα από το λευκό Μέτσοβο και επίλογο σε ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία για τους απανταχού οδοιπόρους: τα Μετέωρα.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Αυτό είναι το ολοκαίνουργιο και «ευρωπαϊκό» Kia Sportage πέμπτης γενιάς, και δε θα μπορούσαμε να μην το ταξιδέψουμε σε ωραίες γωνιές της ηπειρωτικής μας χώρας. Ένα μοντέλο που καθιέρωσε τη μάρκα στη συνείδηση των Ελλήνων οδηγών, και όχι μόνο, οι οποίοι ήθελαν να γνωρίσουν και την -εκτός δρόμου- χώρα μας, και πλέον, για πρώτη φορά στην πλούσια 28χρονη ιστορία του (12 Μαρτίου 1994 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Γενεύης), έχει σχεδιαστεί, αναπτυχθεί και βελτιστοποιηθεί ειδικά για τις ανάγκες των Ευρωπαίων οδηγών.
Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Ζιλίνα της Σλοβακίας, και είναι βασισμένο στη νέα πλατφόρμα «Ν3», που συνδυάζει μια μυώδη αλλά και μοντέρνα εξωτερική σχεδίαση με ένα προηγμένο premium εσωτερικό, το οποίο διαθέτει μία ευρεία ενσωματωμένη καμπύλη οθόνη και φιλοξενεί τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία συνδεσιμότητας.
Την ίδια ώρα, τα υβριδικά συστήματα κίνησης (πλήρως υβριδική έκδοση HEV και μία 48V υβριδική MHEV) ενισχύουν περαιτέρω τις δυνατότητές του, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών ρύπων και στη βελτίωση της οικονομίας καυσίμου. Ένα βενζινοκίνητο ή ντίζελ SUV με δικίνητες, τετρακίνητες αλλά και GT–Line εκδόσεις, όπως αυτή του οδοιπορικού μας.
Στα Αθαμανικά Όρη
Ο κόσμος τα γνωρίζει ως «Τζουμέρκα», αλλά ουσιαστικά αναφερόμαστε στα Αθαμανικά Όρη, δηλαδή στη μεγάλη οροσειρά της δυτικής Ελλάδας, που ουσιαστικά αποτελεί νότιο τμήμα της ευρύτερης οροσειράς της Πίνδου και υψώνεται μεταξύ των ποταμών Αράχθου και Αχελώου – εξού και η αρχαία Αθαμανία, από την οποία προέρχεται και η ονομασία τους. Οι δε κάτοικοι της ορεινής αυτής περιοχής καλούνται «Τζουμερκιώτες». Η υψηλότερη κορυφή τους είναι η Κακαρδίτσα με υψόμετρο 2.429 μέτρα, ενώ καταλαμβάνουν τμήμα των νομών Ιωαννίνων, Άρτας και Τρικάλων.
Ο συντομότερος δρόμος για να τα προσεγγίσεις είναι η Ιόνια Οδός, βγάζοντας δεξί φλας μετά τα ΣΕΑ της Φιλιππιάδας, όπου και οι χαρακτηριστικές ταμπέλες «Τζουμέρκα-Αμμότοπος». Από Αθήνα υπολογίστε περίπου τρεισήμισι ώρες έως τα πρώτα χωριά και περίπου 38 ευρώ σε διόδια.
Αφού λοιπόν έγιναν οι πρώτες συστάσεις και με τον προορισμό μας, ας παρατηρήσουμε πιο προσεκτικά το νέο Kia Sportage, το οποίο χωρίς αμφιβολία ξεχωρίζει από τις έντονες γραμμές του. Από μπροστά, διαθέτει μια χαρακτηριστική μαύρη μάσκα (Tiger Nose της Kia) που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του. Αυτή συνδέεται με τα LED DRL (φώτα ημέρας) με το φουτουριστικό αλλά ταυτόχρονα διακριτικό σχήμα μπούμερανγκ, τα οποία με τη σειρά τους συνδέονται με τους εντυπωσιακούς LED Matrix προβολείς, γνωστούς και ως «έξυπνο σύστημα εμπρός φωτισμού». Η προσθήκη μιας χρωμιωμένης γραμμής που καταλήγει στο πίσω μέρος του μοντέλου δημιουργεί αρμονικές γραμμές σε συνδυασμό και με την πίσω αεροτομή, συμβάλλοντας περαιτέρω στον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Τα πίσω φώτα τύπου «ξυραφιού» έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να δίνουν την εντύπωση πως έχουν ενσωματωθεί στο αμάξωμα, ενώ συνδέονται με μία λεπτή οριζόντια ρίγα, τονίζοντας έτσι το πλάτος του νέου Kia Sportage. Σημειώστε εδώ ότι ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού και την έκδοση διαθέτει ζάντες 17, 18 ή 19 ιντσών, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε έξι διαφορετικά σχέδια και χρώματα. Αναφορικά με τις διαστάσεις του, υπολογίστε μήκος 4.515 χλστ., πλάτος 1.865 χλστ. και ύψος 1.650 χλστ. (με ράγες οροφής), με την απόσταση από το έδαφος να φτάνει τα 170 χλστ.
Νέα τάξη πραγμάτων όμως στην κυριολεξία το πρωτοποριακό και πολυτελές εσωτερικό του νέου Kia Sportage, του οποίου πραγματικά έχουμε απολαύσει τη φιλοξενία και τις ανέσεις έως τώρα στο ταξίδι μας. Στο επίκεντρο του σύγχρονου εσωτερικού βρίσκεται μια όμορφη καμπύλη οθόνη αφής των 12,3 ιντσών. Αντίστοιχου μεγέθους η οθόνη υγρών κρυστάλλων τελευταίας γενιάς του πίνακα οργάνων, με γραφικά εξαιρετικής ευκρίνειας.
Το νέο Sportage επωφελείται με over-the-air αναβαθμίσεις λογισμικού και χαρτών, ενώ το προηγμένο λογισμικό συνδεσιμότητας επιτρέπει στους χρήστες να συνδέονται με το αυτοκίνητό τους από απόσταση μέσω της εφαρμογής smartphone Kia Connect. Η εύχρηστη διαδραστική τεχνολογία δίνει επίσης στους χρήστες πρόσβαση σε βασικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, καθώς μπορούν με ένα απλό άγγιγμα να ελέγξουν ότι οι πόρτες στο Sportage τους είναι κλειστές και κλειδωμένες, αλλά και να ενημερωθούν για το πού ακριβώς έχουν παρκάρει. Η εργονομική κεντρική κονσόλα βρίσκεται σε ιδανική θέση για τον οδηγό και τον συνοδηγό, παρέχοντας έναν ικανό χώρο αποθήκευσης, ενώ φιλοξενεί τον περιστροφικό επιλογέα shift-by-wire. Υπάρχει επίσης μία θέση ασύρματης φόρτισης smartphone.
Το μεγάλο μεταξόνιο των 2.680 χλστ. εξασφαλίζει μια ευρύχωρη καμπίνα, ενώ την ίδια ώρα το πορτ μπαγκάζ διαθέτει χωρητικότητα από 526 έως 587 λίτρα, ανάλογα με την κινητήρια έκδοση, την ώρα που τα πίσω καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν (με το πάτημα ενός μοχλού – στάνταρντ σε όλα τα Sportage στην Ευρώπη) σε αναλογία 40:20:40, αυξάνοντας τον διαθέσιμο χώρο στα 1.715 έως 1.780 λίτρα, επίσης ανάλογα με την έκδοση.
Νωρίς ακόμη, και έχουμε αρχίσει να περιδιαβαίνουμε τα «Τζουμερκοχώρια», όπως λέγονται χαρακτηριστικά τα 65 χωριά (συνολικά μαζί με τους οικισμούς των Τζουμέρκων), που είναι κατανεμημένα σε τρεις νομούς. Πέρασμα από τα Πιστιανά και την όμορφη Ροδαυγή στα ορεινά της Άρτας, με την παλιά ονομασία του χωριού να είναι «Νησίστα». Εκεί θα βρείτε μία από τις πιο όμορφες πλατείες της Ηπείρου (δροσερή όαση τα ζεστά καλοκαίρια), με στολίδι της την εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, η οποία είναι χτισμένη το 1804, αποτελώντας διατηρητέο μνημείο.
Η συνέχεια γράφεται με πέρασμα από την Πλατανούσσα και pit stop σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία-γεφύρια της χώρας μας. Το περίφημο πέτρινο μονότοξο γεφύρι της Πλάκας (εγκαίνια το 1866) στον Άραχθο ποταμό (σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία τη δεκαετία του 1880), το οποίο ανακατασκευάστηκε το 2019, αφού είχε καταρρεύσει το 2015. Ανεβαίνουμε προς το χωριό Καταρράκτης και, αφού ξαποσταίνουμε στο αναψυκτήριο από όπου ξεκινάει το πέτρινο μονοπάτι με γεφυράκια που οδηγεί στους καταρράκτες, φεύγουμε για το κυρίως μενού των Τζουμέρκων.
Αυτό «σερβίρεται» στους ταξιδιώτες στο κεφαλοχώρι Πράμαντα με τις καλές τουριστικές υποδομές, αλλά και στους δύο πανέμορφους παραδοσιακούς οικισμούς, Σιράκο και Καλαρίτες, σε υψόμετρο περίπου 1.200 μέτρων, οι οποίοι ξεπροβάλλουν σαν πέτρινες ζωγραφιές μέσα στο μαγευτικό σκηνικό της περιοχής. Το Σιράκο στέκεται πάνω από τη χαράδρα του ποταμού Χρούσια, παραπόταμου του Καλαρίτικου, απέναντί του αντικρίζει τα Τζουμέρκα, και οι Καλαρίτες είναι χτισμένοι στο χείλος της απότομης χαράδρας που καταλήγει στον ποταμό Καλαρίτικο, ενώ απέναντί τους, στα νοτιοδυτικά του χωριού, βρίσκεται η πλαγιά που ονομάζεται «Πουλιάνα».
Για τους λάτρεις της πεζοπορίας υπάρχει ένα μονοπάτι διάρκειας περίπου μιάμισης ώρας, που συνδέει αυτά τα δύο πανέμορφα «βλαχοχώρια», μέσα στα οποία δεν μπορείς να οδηγήσεις. Μόνο τα περπατάς και τα απολαμβάνεις! Για τη διανυκτέρευσή μας επιλέγουμε τα Πράμαντα, με την πληθώρα επιλογών σε δωμάτια και εστίαση.
Ξημέρωμα με αλλαγή σκηνικού
«Ήλιος με δόντια» στην κυριολεξία, αφού το ξημέρωμα μας βρίσκει με -4 βαθμούς, αλλά χωρίς την παραμικρή υποψία σύννεφου, σε μια περιοχή την οποία συνήθως τιμάει η βροχή, όλες τις εποχές του χρόνου. Έχουμε αποφασίσει, ως είθισται στα οδοιπορικά μας, να ακολουθούμε διαφορετική διαδρομή, κάτι το οποίο σας προτείνουμε να κάνετε πάντα στα ταξίδια σας, για ποικιλία εικόνων και εμπειριών. Από τους Κτιστάδες περνάμε τη Γέφυρα του Γκόγκου (δίπλα το παλιό γεφύρι), το χωριό Βαπτιστής, το κεφαλοχώρι Χουλιαράδες και έπειτα από μία φιδίσια διαδρομή, σωστό Stelvio Pass (με παρόμοιο τειχάκι στις άκρες, μάλιστα), προσεγγίζουμε τα Ιωάννινα και την Εγνατία Οδό, έχοντας πλέον σαφή εικόνα για τα οδηγικά χαρακτηριστικά της πέμπτης γενιάς του Sportage.
Σημειώστε ότι στη βάση της γκάμας συναντάμε τον 1.600άρη T-GDi, που σε συνδυασμό με mild-hybrid σύστημα κίνησης αποδίδει 150 ή 180 ίππους, όπως το «δικό μας». Το «παρών» δίνει και ένας 1.600άρης ντίζελ, με απόδοση 136 ίππων (συνδυάζεται και με ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης). Από εκεί και πέρα, η παλέτα περιλαμβάνει μία υβριδική έκδοση, η οποία επωφελείται από τον 1.600άρη κινητήρα βενζίνης της Kia, και έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 44,2 kW. Εδώ το όλο «πακέτο» παρέχει συνδυαστική ισχύ 230 ίππων, συνεργαζόμενο με μη επαναφορτιζόμενη από εξωτερική πηγή μπαταρία χωρητικότητας 1,49 kWh.
Η κορυφαία έκδοση του νέου Kia Sportage είναι η plug-in υβριδική. Εδώ ο ίδιος βενζινοκινητήρας των 180 ίππων συνδυάζεται με έναν ηλεκτρικό που αποδίδει 66,9 kW (σ.σ.: η συνδυαστική τους απόδοση φτάνει τους 265 ίππους) και μία μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακό περιεχόμενο 13,8 kWh.
Το νέο Sportage συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (7DCT), όπως αυτό της δοκιμής μας, ενώ ένα «έξυπνο μηχανικό κιβώτιο» 6 σχέσεων (iMT) προσφέρεται αποκλειστικά για τα μοντέλα 48V Hybrid. Τόσο το Hybrid όσο και το Plug-in Hybrid είναι εξοπλισμένα με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων (6AT) τελευταίας γενιάς. Για να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις των πελατών, το νέο Sportage διατίθεται είτε με τετρακίνηση (AWD) είτε με κίνηση στους εμπρός τροχούς (FWD), ενώ το Plug-in Hybrid προσφέρεται στάνταρντ ως τετρακίνητο.
Στην πράξη, το «τράβηγμα» της έκδοσής μας είναι ικανοποιητικό, ειδικά ανάμεσα στις 1.500 και τις 4.500 σ.α.λ., όπου και παρουσιάζει τη μέγιστη ροπή των 265 Nm, και παρά το τσιμπημένο βάρος της κατασκευής (από 1.561 έως 1.905 κιλά, ανάλογα με την κινητήρια έκδοση). Οι ενστάσεις μας για τη λειτουργία του 7DCT είναι στον γρήγορο ρυθμό, και κυρίως στα κατεβάσματα, όπως άλλωστε και σε κάθε τέτοιο, διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο, αλλά και στα ξεκινήματα, κάτι όμως που το συνηθίζεις ζώντας με το αυτοκίνητο, ενώ την ίδια ώρα στην καθημερινότητα και στο ταξίδι λειτουργεί και αυτό προσθετικά στην αγχολυτική εικόνα του μοντέλου.
Εγκαταλείπουμε τον αυτοκινητόδρομο και επιλέγουμε τη θέση Sport στο πρόγραμμα οδήγησης. Το νέο Kia Sportage, που βασίζεται στην καινούργια πλατφόρμα Ν3, ανταποκρίνεται εξαιρετικά καθώς ανηφορίζουμε στους φιδωτούς δρόμους. Η λειτουργία της ανάρτησης (πολλαπλών συνδέσεων στον πίσω άξονα) επιτυγχάνει αξιοσημείωτη ισορροπία ανάμεσα στην άνεση, την αίσθηση και την αποτελεσματικότητα στον έλεγχο των δυναμικών χαρακτηριστικών του οχήματος στον γρήγορο ρυθμό.
Οι κλίσεις του πλαισίου είναι περιορισμένες, κάτι που οφείλεται εν μέρει στη λογική απόσταση των 170 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος, ενώ ακούραστο και αποτελεσματικό αποδεικνύεται και το σύστημα πέδησης του μοντέλου (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός και πίσω, 320×30 και 300×10 χλστ., αντίστοιχα). Το σύστημα διεύθυνσης, παρά την τεχνητά βαριά αίσθησή του, παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζονται τα χέρια του οδηγού.
Να σου κόβεται η ανάσα!
Πόσο καλύτερα να ολοκληρωθεί ένας κύκλος; Πέρασμα από το λευκό Μέτσοβο, το οποίο σε μαγεύει κάθε φορά που θα βρεθείς εκεί, ειδικά τέτοια εποχή, κάνοντάς σε να νιώθεις ότι είσαι σε κάποια άλλη πόλη της κεντρικής Ευρώπης, αυτές με τα περίφημα χιονοδρομικά, τα ωραία σαλέ και τα γραφικά μαγαζάκια, αλλά και από τα Μετέωρα, που σου κόβουν την ανάσα όποτε κι αν τα αντικρίσεις! Το μοναδικό αυτό σύμπλεγμα από σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα στη Θεσσαλία, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων.
Εκεί, λοιπόν, στην ιστορική αυτή διαδρομή ακόμη και για την ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, θα γραφτεί ο επίλογος αυτού του οδοιπορικού μας, με ένα από τα καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα μεσαία SUV της εποχής μας. Το Sportage πέμπτης γενιάς! Το μοντέλο της Kia θα βρει στο δρόμο του τα Peugeot 3008, Volvo XC40 και VW Tiguan, σε μια κατηγορία με εξαιρετικούς παίκτες._ Μ. Σαλ.
TIPS
Τι να δούμε;
Το γεφύρι της Πλάκας > Τους διπλούς Καταρράκτες κοντά στον οικισμό Κρυοπηγή, που ανήκει στο χωριό Καταρράκτης. > Μετά τον Απρίλιο και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, να οδηγήσεις στο «Πέρασμα του Μπάρου». > Το Σπήλαιο της Ανεμότρυπας, περίπου στα 4 χλμ. από τα Πράμαντα > Την Ιερά Μονή Κηπίνας, λίγο πριν από τους Καλαρίτες > Στο Μέτσοβο το Λαογραφικό Μουσείο του Ιδρύματος Τοσίτσα (Αρχοντικό Τοσίτσα), το χιονοδρομικό κέντρο και την τεχνητή λίμνη Αώου. > Τα έξι μοναστήρια στα Μετέωρα (από τα τριάντα), που λειτουργούν σήμερα, τα οποία από το 1988 περιλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Πού να φάμε;
Ωραίες γεύσεις και στέκια σε όλη την περιοχή! Έχουμε ξεχωρίσει τα: «Ο Μπούτζας» στα Πράμαντα > Τα «Σάρικα» και «Σταυραετός» στο Σιράκο > O «Ναπολέων Ζάγκλης» στους Καλαρίτες > Το «Αρχοντικό» και «Το Κουτούκι του Νικόλα» στο Μέτσοβο > Ο «Κήπος του Ηλία» και το «Μετεώρων Πανόραμα» στην Καλαμπάκα.
Δείτε και το βίντεο από το οδοιπορικό μας:
KIA SPORTAGE 1.6 T-GDI 180 PS 7DCT
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 180 ίπποι/5.500 σ.α.λ.> ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 265 Nm/1.500-4.500 σ.α.λ. > ΚΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (DCT) > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.515×1.865×1.645 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.561-1.905 κιλά** > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ. > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 526-1.780 λίτρα** > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 8,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 201 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 9,4 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 142-165 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ***: Από 29.990 ευρώ (1.6 Τ-GDi 150 PS) > ΤΙΜΗ*** ΕΚΔΟΣΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ: Από 38.790 ευρώ (1.6 Τ-GDi 180 PS 7DCT)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
**ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ
***ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ 5 ΧΡΟΝΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΣΕΡΒΙΣ