Στη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, την ανεμοδαρμένη, πανέμορφη και… αδίκως παρεξηγημένη Μύκονο, με το ιδανικό για την περίσταση Jeep Avenger e-Hybrid.
Κείμενο – Drone: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Κάποιος πρέπει να κάνει και αυτήν τη δουλειά (χαμόγελα!), οπότε οι γνωστοί άγνωστοι συνοδοιπόροι (Μ. Σαλ. και Θ.Η.) βρεθήκαμε στον ήδη από τη δεκαετία του ’60 απόλυτο καλοκαιρινό προορισμό της χώρας. Στην κοσμοπολίτισσα Μύκονο, με τη μαγική ακτογραμμή και την απίστευτη αύρα. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά του νησιού που αξίζει να βλέπει κανείς, και όχι τα παρατράγουδα κάθε επιπέδου, που έχουν βαλθεί να χαλάσουν αυτόν τον κυκλαδίτικο παράδεισο.
Μαζί μας στη συγκεκριμένη εξόρμηση η υβριδική παραλλαγή του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2023», το Jeep Avenger. Το μοντέλο που έβαλε για πρώτη φορά στην πρίζα την Jeep, όντας ταυτόχρονα και το πρώτο της B-SUV, και μάλιστα με ευρωπαϊκή αύρα, χάρη στα τεχνολογικά «καλούδια» του ομίλου Stellantis. Ταξιδεύουμε στο «νησί των ανέμων» ακολουθώντας τη δική μας παράδοση, δηλαδή από τον Πειραιά, με το «Blue Star Mykonos». Αναχώρηση στις 07:15 και αποβίβαση στις 11:35, αν και για τη Μύκονο εκτελούνται πολλά δρομολόγια καθημερινά, τόσο από τον Πειραιά όσο και από το -βολικό για τον εν λόγω προορισμό- λιμάνι της Ραφήνας.
Jeep Avenger e-Hybrid: Στο «Ασπρονήσι»
Το κυκλαδίτικο νησί των 86,125 τ.χλμ. έχει πρωτεύουσα την παγκοσμίως γνωστή Χώρα, που βρίσκεται στα δυτικά. Ο καταγεγραμμένος πληθυσμός των σχεδόν 11.000 κατοίκων αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στον κόσμο που θα περάσει από εκεί έστω για μία ημέρα μέσα στο χρόνο, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Το σίγουρο είναι πως αμέτρητοι περιστασιακοί επισκέπτες θα πάνε και δεύτερη, και τρίτη, και πολλές φορές ακόμα, θέλοντας κάποια στιγμή να ανακαλύψουν όλη την ομορφιά που απλώνεται στα 89 χλμ. της ακτογραμμής της Μυκόνου.
Εκεί άλλωστε κρύβεται όλη η μαγεία του πανέμορφου αυτού τόπου, και όχι στην ξακουστή νυχτερινή ζωή. Η απίστευτη ποικιλία παραλιών της Μυκόνου απαιτεί πολλές επισκέψεις αν κάποιος μπει στο «τριπάκι» να τις ανακαλύψει και να κολυμπήσει στα υπέροχα και σχετικά δροσερά νερά τους. Και όχι, δεν απευθύνονται αποκλειστικά σε φουσκωμένα πορτοφόλια, αλλά σε οποιονδήποτε, αφού σχεδόν στο σύνολό τους έχουν ελεύθερα σημεία, όπου δε χρειάζεται να πληρώσει κανείς… δεκάρα, παρά να τοποθετήσει την ομπρέλα του (tip: εδώ χρειάζεται επένδυση σε καλό εξοπλισμό, λόγω των αέρηδων), ακόμα και αν δίπλα του χάνονται ολόκληροι μισθοί και περιουσίες, έστω και σε ανούσια κομφόρ ή υπερτιμημένες παροχές.
Πολλές οι φορές ημών των δύο σε αυτόν τον τόπο, αυτήν τη φορά ωστόσο βρισκόμαστε με το ιδανικότερο όχημα όλων -θα λέγαμε-, αφού τι καλύτερο για εξόρμηση σε νησί από ένα κόμπακτ «τζιπάκι»; Και μάλιστα όχι με την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, που θα μας προσέθετε και το άγχος της φόρτισης έως 40% ώστε να μας επιτραπεί η επιβίβαση στο πλοίο, ούτε όμως και με την «απλή» θερμική με το χειροκίνητο κιβώτιο. Χάρη στην τελευταία, βέβαια, που μπορεί να ακούγεται… ταπεινή, το εμπορικό μερίδιο του Avenger στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς ξεπέρασε το 30% των συνολικών πωλήσεων της μάρκας. Όπως και να έχει, συνοδοιπόρος μας είναι το e–Hybrid, επίσης με κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Το Jeep Avenger του οδοιπορικού μας «καταφεύγει» σε ένα υβριδικό σύστημα που λειτουργεί σε τάση 48V και αποτελείται από την ανανεωμένη εκδοχή του τούρμπο 3κύλινδου βενζινοκινητήρα της Stellantis χωρητικότητας 1,2 λίτρων, που αποδίδει 100 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 205 Nm στις 2.750 σ.α.λ. Μαζί του ένας ηλεκτροκινητήρας 21 kW, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη των 6 σχέσεων. Το μοτέρ αντλεί ενέργεια από μία συμπαγή μπαταρία ιόντων λιθίου με μικτή χωρητικότητα 0,9 kWh και, χάρη στη λειτουργία E-Boost, μπορεί να συνδράμει με έως 55 Nm τον κινητήρα βενζίνης στις χαμηλές στροφές λειτουργίας, βελτιώνοντας τόσο την απόκριση όσο και την ελαστικότητά του.
Όπως είναι φυσικό, χάρη στην περιορισμένη της χωρητικότητα, η μπαταρία σε συνδυασμό με τον ηλεκτροκινητήρα εξασφαλίζουν αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία που δεν ξεπερνά το 1 χλμ. με ταχύτητες που δεν υπερβαίνουν τα 30 χλμ./ώρα. Η μπαταρία βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού προκειμένου να μην επηρεάζονται οι χωροταξικές επιδόσεις της καμπίνας, ενώ στον θερμικό κινητήρα είναι προσαρμοσμένο το σύστημα μίζας-εναλλάκτη (Belt Starter), ώστε η μετάβαση μεταξύ των λειτουργιών του συστήματος e-Hybrid (ηλεκτρική, υβριδική, θερμική) να γίνεται με ομαλό τρόπο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το όλο σύστημα είναι εξελιγμένο ώστε να προσεγγίζει την αίσθηση των υβριδικών συστημάτων υψηλότερης τάσης με στόχο να εξασφαλίζει όσο το δυνατόν καλύτερη οικονομία καυσίμου, η οποία σύμφωνα με το εργοστάσιο κυμαίνεται στα 4,9-5,1 λίτρα για κάθε 100 χλμ. Εμείς πάντως στην πράξη είδαμε κοντά στα 8 λίτρα. Θεωρητικά, η διαφορά στη μέση κατανάλωση φτάνει στο 13% σε σύγκριση με του «απλού» βενζινοκίνητου Avenger των 100 επίσης ίππων, ενώ αγγίζει το 28% σε αστικό περιβάλλον.
Jeep Avenger e-Hybrid: Σε άσφαλτο, παραλίες και χώμα
Βρισκόμενοι στον ορισμό του κυκλαδίτικου λευκού περιβάλλοντος, ξεκινάμε από τα μέρη του πιο μαζικού -θα λέγαμε- τουρισμού. Τέτοια αποτελούν οι παραλίες στον Πλατύ Γιαλό, στον Ορνό και στον Άγιο Ιωάννη με την ομώνυμη εκκλησία στην παραθαλάσσια άκρη του οικισμού, από την οποία ξεκινάει ένας χωματόδρομος που οδηγεί στην ελεύθερη παραλία Κάπαρη, με θέα ηλιοβασίλεμα και… Δήλο. Ψαρού, Super Paradise (ή αλλιώς και σωστά: Πλιντρί) και Παράγκα δε μας δίνουν κάτι φωτογραφικά, οπότε μέσα από τα δύο κεντρικά «roundabout» του περιφερειακού δρόμου (το ένα προς αεροδρόμιο και το επόμενο για Άνω Μερά και τις πραγματικά κορυφαίες παραλίες του νησιού), αλλάζουμε μεριά στο χάρτη.
Πρώτο πέρασμα από τον Πάνορμο, που δυστυχώς έχει χάσει τον μποέμ χαρακτήρα του, έστω και αν ο… τοίχος-υπερκατασκευή από το μεγάλο μαγαζί της παραλίας έχει πέσει. Συνεχίζουμε λίγο παρακάτω προς τον εντελώς «ελεύθερο» από ομπρέλες και ξαπλώστρες Άγιο Σώστη. Εκεί μάλιστα, στο τέλος του δρόμου στα βράχια, όπως και λίγο αργότερα στην αγαπημένη μας Φτελιά (τον παράδεισο των σέρφερ), απολαμβάνουμε λίγο και τις εκτός δρόμου δυνατότητες του Avenger. Θεωρητικά, για το κάτι παραπάνω εκτός δρόμου αναμένεται η τετρακίνητη έκδοση, ωστόσο και με τη «δική μας», όσο η πρόσφυση το επιτρέπει, εκμεταλλευόμαστε τις πρακτικές διαστάσεις, το χαμηλό βάρος (1.288 κιλά) και την απόλυτα ικανοποιητική απόσταση από το έδαφος (201 χλστ.) και προχωράμε…
Το ότι το Avenger σχεδιάστηκε και για εκτός δρόμου οδήγηση επιβεβαιώνεται και από την ενσωμάτωση του συστήματος Selec-Terrain στην πλατφόρμα του, με τα εξειδικευμένα προγράμματα οδήγησης «Άμμος», «Χιόνι» και «Λάσπη» παράλληλα με τα Normal, Eco και Sport στα διαθέσιμα οδηγικά προφίλ. Αναμενόμενα, επομένως, στον εξοπλισμό του περιλαμβάνεται και λειτουργία Hill Descent Control, που χρησιμοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα για «σταθερές» καταβάσεις σε ολισθηρές επιφάνειες με έντονη κλίση.
Βγαίνουμε και πάλι (σ.σ.: με φοβερή προσοχή!) στον κεντρικό δρόμο και, αφού κάνουμε ένα σύντομο ανέβασμα μέχρι το εκκλησάκι του Οσίου Παταπίου στα δεξιά και στο Μοναστήρι του Παλαιοκάστρου στα αριστερά μας -όπου και το ενετικό κάστρο Γκίζι-, φτάνουμε στο κεφαλοχώρι Άνω Μερά. Σήμα κατατεθέν του η μεγάλη πλατεία, γνωστή για τις πολλές και καλές ταβέρνες της (από πέρυσι και χαλαρό μπαράκι απέναντι από τις κούνιες, για όσους δε θέλουν να κατέβουν στη Χώρα ή στα πολύβουα beach bar) και φυσικά την εκπληκτική εκκλησία της Παναγιάς Τουρλιανής, σημείο όπου πραγματικά αξίζει να βρεθείτε τον Δεκαπενταύγουστο.
Η συνέχεια γράφεται στην παραλία Καλό Λιβάδι, στο καταφύγιο των ντόπιων, τον Λούλο, και στις γειτονικές Αγία Άννα και Καλαφάτη, ανάμεσα στις οποίες υπάρχει ένα κομμάτι μιας διαφορετικής Μυκόνου. Ο λόγος για το ψαροχώρι «Διβούνια» (το όνομα οφείλεται στη μορφολογία του εδάφους), το οποίο αποτελεί μια… πινελιά διαφορετικής τεχνοτροπίας στον πανέμορφο κυκλαδίτικο πίνακα με τις τόσες ξεχωριστές γωνιές. Τα Διβούνια τα προσεγγίζεις από έναν φιδίσιο χωματόδρομο ανάμεσα στη θάλασσα.
Αφήσαμε για επίλογο τέσσερις αγαπημένες μας παραλίες: τη Λια και το Αγράρι με την άγρια ομορφιά τους και τις επιλογές για θαλάσσια σπορ και δραστηριότητες· και, φυσικά -μέσα από μια πατημένη χωμάτινη διαδρομή δίπλα από το φράγμα, σημείο όπου είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα συναντήσετε και τα πανέμορφα άλογα για ιππασία-, τον Φωκό και τη Μυρσίνη.
Όσον αφορά το Jeep Avenger, ανταποκρίθηκε όπως ακριβώς περιμέναμε. Ιδανικός συνδυασμός για κάθε μέρα αλλά και για τέτοιου είδους εξορμήσεις, με την υβριδική μονάδα να επιτελεί με ικανοποιητικό τρόπο το ρόλο της, καταφέρνοντας -στις χαμηλές ταχύτητες και με «ήπιο» φορτίο- κίνηση με μηδενικές εκπομπές, αλλά και να χαρίζει ζωντάνια στον ανοιχτό δρόμο και στο επαρχιακό δίκτυο. Τα 10,9 δλ. (10,6 το χειροκίνητο) που απαιτούνται για το τυπικό «0-100» είναι ενδεικτικά του ύφους του συνόλου. Το δε κιβώτιο (DCT) και τα στάνταρντ paddles στο τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές συνεργάζονται αρμονικά με το «μικτό» σύστημα μετάδοσης κίνησης του νέου Avenger e-Hybrid, προσφέροντας γρήγορες και ομαλές αλλαγές.
Στα θετικά του σημεία περιλαμβάνεται το γεγονός ότι οι μεγάλοι τροχοί (Goodyear 215/55 R 18) δεν επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα κύλισης (ακόμα και στο χώμα), η οποία διαταράσσεται μόνο παροδικά, είτε από τον αέρα ή από τον ήχο του κινητήρα υπό πίεση. Η ανάρτηση παραμένει ένα από τα μεγάλα ατού του Avenger, όντας την ίδια στιγμή άνετη αλλά και ικανή να περιορίσει τις κλίσεις του αμαξώματος, το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ απέχει 201 χλστ. από το έδαφος. Στα θετικά συγκαταλέγεται και η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, που σε τίποτα δε θυμίζει αντίστοιχες υλοποιήσεις σε μεγαλύτερα μοντέλα της Jeep.
Jeep Avenger e-Hybrid: Ηλιοβασίλεμα στους Μύλους και…
…«Mykonos by night»! Δεν περάσαμε ούτε από τις μισές παραλίες αυτού του κορυφαίου προορισμού (όπου βέβαια αν δε γίνει κάτι με την ανοικοδόμηση είναι θέμα χρόνου να χαθεί η μαγεία), παρά μόνο από τα «SOS». Σας προτρέπουμε να αφήσετε πίσω τα συνηθισμένα αρνητικά σχόλια, να διαβάσετε και να εμπιστευθείτε με προσοχή τα «tips» μας, και να τον επισκεφθείτε αν είστε από τους φανατικούς «αρνητές» του.
Εμείς θα κλείσουμε αυτό το οδοιπορικό σε ένα από τα καλύτερα σημεία από όπου μπορείς να δεις το ηλιοβασίλεμα σε όλη τη γη. Στο συγκρότημα των Κάτω Μύλων του νησιού, που στέκονται περήφανα λίγο πάνω από τη θάλασσα, στον μικρό λόφο της Χώρας, μεταξύ της γραφικής Αλευκάντρας και της συνοικίας Νιοχωρίου. Η στιγμή του ηλιοβασιλέματος αποτελεί και κάτι σαν την επίσημη έναρξη του… «Μύκονοοοοοος» σε καθημερινή βάση, αφού μόλις ο ήλιος πέσει, το πάρτι στα Ματογιάννια ξεκινάει. Καλό καλοκαίρι σε όλους, σε όποια γωνιά αυτής της πανέμορφης χώρας και αν βρεθείτε!_ Μ. Σαλ.
JEEP AVENGER E–HYBRID
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο (MHEV) >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 100 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 205 Nm/2.750 σ.α.λ. >Ηλεκτροκινητήρας: 21 kW >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.084x1.776x1.528 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.562 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380-1.275 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.288 κιλά >Απόσταση από το έδαφος: 201 χλστ. >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 184 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 111 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 26.490 ευρώ
TIPS
Τι να δούμε / κάνουμε;
Μία από τις καλύτερες Χώρες της Ελλάδας >Εκδρομή στη Δήλο >Τον Φάρο Αρμενιστή >Το Αρχαιολογικό, Λαογραφικό και Ναυτικό Μουσείο >«Το Σπίτι της Λένας» >Την Προτομή της Μαντώς Μαυρογένους >Τη θέα από τον Όσιο Πατάπιο και από τη διαδρομή για τον Αρχαιολογικό χώρο Παλαιοκάστρου >Τις εκκλησίες Παναγία Παραπορτιανή στη Χώρα και Παναγία Τουρλιανή στην Άνω Μερά >Προμηθευτείτε λουκάνικο Μυκόνου και λούντζα από τον Μαδούπα, και παραδοσιακά τυριά από το τυροκομείο στο Παλαιόκαστρο.
Πού να φάμε;
Προσοχή εδώ! Έχει τα πάντα και για κάθε βαλάντιο, οπότε θέλει ψάξιμο. Ενδεικτικά και οικονομικά, ξεκινήστε τη μέρα σας από τους υπέροχους παραδοσιακούς φούρνους του νησιού, όπως του Κουτσοθανάση, του Γεράσιμου και του Γιώρα. Οικονομικά και καλά θα φάτε στα Μαγαζιά της Άνω Μεράς, όπως στο «Ό,τι Απόμεινε» και στο «Οδός Αράξαμε», αλλά και στο «Oregano» και «Καρτέρι», πιο κοντά στη Χώρα, καθώς και στο «Xarathymio» κοντά στο αεροδρόμιο και στο «Nikos Gallop» προς τον Πλατύ Γιαλό αλλά και στην «Αυλή του Θοδωρή» εκεί. Ωραίο σημείο και ιταλικές γεύσεις το «L’ aragosta» στον Καλαφάτη, πανέμορφα τα ταβερνάκια της «Κικής» πάνω από τον Άγιο Σώστη και του «Φωκού» στην ομώνυμη παραλία και έξυπνη κίνηση και αυθεντικές γεύσεις στο «Καφενείο του «Μπακόγια» στον Γυαλό, πριν ξεκινήσει η βραδιά σας στα πίσω αναρίθμητα σοκάκια, αλλά και το «Μαερειό» μέσα σε αυτά. Φετινή άφιξη και το «EL DORADO». Αν το πορτοφόλι αντέχει, δε χρειάζεται κατεύθυνση. Το νησί διαθέτει κυριολεκτικά τα πάντα.