Έναν πλούτο εικόνων και συναισθημάτων χαρίζει απλόχερα η Θεσσαλία στον ταξιδιώτη, όπως διαπιστώσαμε πίσω από το τιμόνι του νέου Citroen C5 X, που αποτέλεσε τον ιδανικό μας σύντροφο για την εξόρμησή μας σε Τρίκαλα, Μετέωρα, Νεραϊδοχώρι, Περτούλι, Ελάτη και Λίμνη Πλαστήρα.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Ο ερχομός του Citroen C5 X με την τολμηρή σιλουέτα, που οι γραμμές της παραπέμπουν στη θρυλική CX και στον ταξιδιάρικο χαρακτήρα της, μας έβαλε αμέσως στη διάθεση να πραγματοποιήσουμε μια μεγάλη εξόρμηση. Προορισμός μας αυτήν τη φορά είναι μερικά από τα πανέμορφα μέρη της ηπειρωτικής Θεσσαλίας.
Επιβίβαση, λοιπόν, για τους συνήθεις υπόπτους Μ.Σαλ. και Θ.Η. στη νέα ναυαρχίδα της γκάμας της Citroen, και μάλιστα στην κορυφαία της εκδοχή, ως plug–in υβριδικού απόδοσης 225 ίππων, για έναν κύκλο που σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα να κάνετε με την πρώτη ευκαιρία.
Στα σύγχρονα Τρίκαλα και στα επιβλητικά Μετέωρα
Όταν μιλάμε για Θεσσαλία, αναφερόμαστε σε μια συνολική έκταση 14.036 τετραγωνικών χιλιομέτρων, που αντιπροσωπεύει περίπου το 11% της συνολικής έκτασης της ελληνικής επικράτειας. Μεγάλο ταξίδι μπροστά μας, φιλόξενο και άνετο όμως και το αυτοκίνητο με το οποίο επιλέξαμε να το συνδυάσουμε. Το αμάξωμα, που παραπέμπει σε fastback, αποτελεί την εξέλιξη του πρωτοτύπου CXperience, που παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Παρισιού το 2016, με βασικά χαρακτηριστικά το μακρύ καπό, τις έντονες καμπύλες, τους ψηλούς «ώμους» και το μυώδες πίσω μέρος με την τετραγωνισμένη πέμπτη πόρτα, σε στυλ στέισον βάγκον.
Με 19άρηδες τροχούς το δικό μας (Michelin e PRIMACY 205/55 R 19), μέγιστη απόσταση από το έδαφος της τάξεως των 194 χλστ., διαστάσεις 4.805×1.865×1.485 χλστ. και μεταξόνιο 2.785 χλστ., δε χωράει αμφιβολία ότι έχουμε κάνει μια σωστή επιλογή για ένα απαιτητικό ταξίδι. Σε ανάλογο επίπεδο και το εσωτερικό, το οποίο φιλοξενεί με άνεση πέντε επιβάτες αλλά και αρκετές αποσκευές, αφού έχει διαθέσιμο χώρο 485 λίτρων στο πορτ μπαγκάζ, ο οποίος εκτινάσσεται στα 1.580 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων (σε διάταξη 60/40) στην έκδοσή μας (545-1.640 λίτρα στην 1.2).
Ανεβαίνοντας την ΕΟ Αθηνών-Λαμίας, απολαμβάνουμε τα πολύ άνετα καθίσματα Advance Comfort της εταιρείας. Οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν μία σειρά από προγράμματα μασάζ που ξεκουράζουν το σώμα στο πολύωρο ταξίδι, ενώ τα καθίσματα προσφέρουν καλή στήριξη, όπως στη συνέχεια διαπιστώσαμε στις στροφές του Δομοκού.
Βρείτε εδώ όλα τα οδοιπορικά των 4ΤΡΟΧΩΝ
Εξοικειωθήκαμε αμέσως με την εύκολη στη χρήση οθόνη πολυμέσων των 12 ιντσών, ενώ το head–up display των 21 ιντσών με την τρισδιάστατη προβολή προσφέρει εξαιρετική πληροφόρηση στον οδηγό. Ευπρόσδεκτο επίσης το γεγονός πως για την πρόσβαση στον κλιματισμό υπάρχουν και φυσικοί διακόπτες, ενώ τόσο η κεντρική κονσόλα και το υποβραχιόνιο όσο και τα πλαϊνά των θυρών είναι απολύτως πρακτικά για την αποθήκευση μικροαντικειμένων.
Κάπως έτσι, δεν έχουμε καταλάβει καν πώς έχουμε φτάσει σε μία από τις πιο σύγχρονες επαρχιακές πόλεις της χώρας μας, τα Τρίκαλα, τα οποία διασχίζονται από τον ποταμό Ληθαίο, παραπόταμο ουσιαστικά του Πηνειού. Επικοινωνία με τον παλιό μας φίλο Οδυσσέα Ράπτη, και να ’μαστε μέσα στον περίφημο «Μύλο των Ξωτικών», λίγες ημέρες πριν ολοκληρωθούν οι γιορτινές ετοιμασίες και για φέτος. Ήταν 9 Δεκεμβρίου του 2011 όταν ο Αϊ-Βασίλης, όπως λέγεται χαρακτηριστικά για τους μικρούς μας φίλους, μεταμόρφωσε τον Μύλο Ματσόπουλου στο μεγαλύτερο χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο της Ελλάδας, και από τότε η μαγική αυτή τοποθεσία δίνει χαρά και αξέχαστες στιγμές σε μικρούς και μεγάλους.
Επόμενη στάση μας στα Τρίκαλα το Βυζαντινό Κάστρο. Κατασκευάστηκε από τον Ιουστινιανό πάνω στην αρχαία Ακρόπολη της Τρίκκης κατά τον 6ο μ.Χ. αιώνα, με τριπλό τείχος. Ανακατασκευάστηκε αργότερα από τους Οθωμανούς, οι οποίοι το 17ο αιώνα τοποθέτησαν και ένα τεράστιο ρολόι πάνω σε πύργο, που συνοδευόταν από μια καμπάνα βάρους 650 κιλών. Το 1936 τοποθετήθηκε άλλο ρολόι από τον δήμαρχο Θεοδοσόπουλο, το οποίο παραμένει έως σήμερα το σήμα κατατεθέν της πόλης. Στο τρίτο διάζωμα του φρουρίου, από τον πυθμένα ενός πηγαδιού ξεκινά τούνελ που διέσχιζε το λόφο του Προφήτη Ηλία και κατέληγε στο δρόμο προς Καλαμπάκα. Σήμερα το Φρούριο φιλοξενεί το υπαίθριο θέατρο του Δήμου, ενώ από εκεί υπάρχει θέα σε όλη την πόλη, σημείο το οποίο χρησιμοποιούμε και εμείς αυτήν τη στιγμή ως «ελικοδρόμιο» του drone για τις αντίστοιχες εναέριες λήψεις.
Πώς πέφτει η αυλαία στην πρώτη ημέρα μας; Μα, φυσικά με τον καλύτερο τρόπο, αφού πλέον προσεγγίζουμε τους «ψαρωτικούς» -όσες φορές και αν τους αντικρίσεις- σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα στη Θεσσαλία, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων. Τα παγκοσμίως ξακουστά Μετέωρα! Φωτογραφίζουμε ασταμάτητα το Citroen C5 X σε δρόμους που είναι άμεσα συνδεδεμένοι και με την ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα μας, «πετάμε» πάνω από τα έξι μοναστήρια που λειτουργούν σήμερα, τα οποία από το 1988 περιλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, και γενικά απολαμβάνουμε κάθε στιγμή που σου χαρίζει απλόχερα αυτή η τοποθεσία, το δεύτερο πιο σημαντικό μοναστικό συγκρότημα στην Ελλάδα μετά το Άγιον Όρος. Το ηλιοβασίλεμα εκεί; Μια εικόνα-στιγμή που δε θα ξεχάσουμε ποτέ!
Διαβάστε και αυτό: Οδοιπορικό στην Πάρο με Citroen C3 Aircross
Citroen C5 X: Οδηγώντας στα ορεινά χωριά
Έχοντας απολαύσει τη διανυκτέρευσή μας στο ξενοδοχείο «Kosta Famissi» στην Καλαμπάκα, βρισκόμαστε σε στρατηγικό σημείο για το δεύτερο σκέλος του οδοιπορικού μας. Ένα γρήγορο πέρασμα και πάλι από τα Μετέωρα για το πρωινό φως, που χαρίζει πάντα διαφορετικές εικόνες, και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε, έχοντας πλέον και πολλά οδηγικά συμπεράσματα στις αποσκευές μας για το Citroen C5 X. Το μοντέλο είναι βασισμένο στην πλατφόρμα EMP2 της Stellantis, και συνδυάζεται, εκτός από το plug–in υβριδικό σύνολο του ομίλου (των 225 ίππων με e–AT8) που διαθέτει το δικό μας αυτοκίνητο, και με τους βενζινοκινητήρες Pure Tech 1.2 των 130 (1,2 λίτρα) και των 180 ίππων (1,6 λίτρα), πάντα σε συνδυασμό με 8άρι αυτόματο κιβώτιο. Σημειώστε εδώ ότι αυτήν τη στιγμή στην ελληνική αγορά διατίθενται οι εκδόσεις των 130 και των 225 ίππων, και ίσως μελλοντικά αυτή των 180 ίππων.
Στην plug–in υβριδική έκδοση, η γνωστή ανάρτηση Citroen Advanced Comfort των Γάλλων «έρχεται» σε έκδοση «Active» με ενεργά χαρακτηριστικά. Πιο συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα Sport (Εlectric, Hybrid και Comfort τα άλλα τρία) βελτιώνει την αποτελεσματικότητα των Progressive Hydraulic Cushions, ενώ, σε συνδυασμό με το πιο σφιχτό τιμόνι και την ταχύτερη απόκριση στις αλλαγές του κιβωτίου, δημιουργεί ένα ευχάριστο σύνολο, με σαφέστατα πιο περιορισμένες κλίσεις από C5 Aircross (εκείνο στα 230 χλστ. από το έδαφος), ενώ με το πρόγραμμα Comfort επιλεγμένο, μιλάμε στην κυριολεξία για τον ορισμό της άνεσης, τόσο στο ταξίδι όσο και στην καθημερινότητα.
Πώς δουλεύει όμως το υβριδικό σύστημα; Η ισχύς των 225 ίππων προέρχεται από τον κινητήρα των 1.598 κ.εκ. συνδυαστικά με έναν ηλεκτροκινητήρα. Χάρη στην μπαταρία των 14,2 kWh, το Citroen C5 X μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για 63 χλμ., σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, και με μέγιστη ταχύτητα τα 135 χλμ./ώρα. Μέσα στην κίνηση δε χρειάζεται να τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, γεγονός που κρατάει χαμηλά τη μέση κατανάλωση, κοντά στα 7,5 λίτρα. Οφείλουμε να σημειώσουμε το κάπως αυξημένο επίπεδο θορύβου του κινητήρα στις υψηλές στροφές, ενώ αξιοσημείωτη είναι η ενσωμάτωση στο μοντέλο χαρακτηριστικών αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.
Πλέον βρισκόμαστε σε πανέμορφα χωριά της περιοχής, όπως το Νεραϊδοχώρι, που είναι χτισμένο σε υψόμετρο 1.140 μέτρων στις πλαγιές του Κόζιακα και αποτελεί έναν από τους πιο ορεινούς οικισμούς του ορεινού όγκου της Πύλης. Η συνέχεια γράφεται στο Περτούλι (1.150 μέτρα) με το ομώνυμο δάσος, γνωστό και από το χιονοδρομικό κέντρο που έχει βοηθήσει ολόκληρη την περιοχή να αναδειχθεί ακόμη περισσότερο ως τουριστικός προορισμός, αλλά και λίγα χιλιόμετρα αργότερα, μόλις στα 31 χιλιόμετρα από τα Τρίκαλα και στα 13 από την Πύλη, σε υψόμετρο 921 μέτρων, στην κοσμική και πανέμορφη Ελάτη με τα πολλά μαγαζάκια για φαγητό αλλά και για να αγοράσετε παραδοσιακά προϊόντα.
Στη διαδρομή ανάμεσα σε Ελάτη και Πύλη, μάλιστα, μη λησμονήσετε να επισκεφθείτε και δύο ωραία γεφύρια της περιοχής. Το γεφύρι της Πύλης (ή του Αγίου Βησσαρίωνα ή της Πόρτας) είναι πέτρινη τοξωτή γέφυρα που βρίσκεται 1,5 χιλιόμετρο ανατολικά της Πύλης Τρικάλων, γεφυρώνοντας τον Πορταϊκό, ενώ σύμφωνα με τη σωζόμενη επιγραφή χτίστηκε το 1514. Η γέφυρα είναι μονότοξη με ημικυκλικό άνοιγμα με ύψος 30 μέτρα από την κοίτη του ποταμού και άνοιγμα 29 μέτρα. Σημειώστε όμως στα «SOS» και το γεφύρι της Παλαιοκαρυάς, μέσα σε ένα σκηνικό βγαλμένο από παραμύθι, με καταρράκτες και γενικότερα τη φύση στα καλύτερά της. Πρόκειται επίσης για ένα μονότοξο πέτρινο γεφύρι με μήκος 26 μέτρα, ύψος 10 μέτρα και άνοιγμα τόξου 19 μέτρα.
Επίλογος στη λίμνη
Θα κλείσουμε ιδανικά και διαφορετικά τον κύκλο μας σε ένα ακόμη από τα highlight της περιοχής αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας. Νωρίς το μεσημέρι προσεγγίζουμε την τεχνητή Λίμνη Πλαστήρα στο Νομό Καρδίτσας, με το επίσημο όνομά της να είναι «Λίμνη Ταυρωπού». Με μια πρόταση: από τις ωραιότερες περιοχές στην Ελλάδα που μπορείς να βρεθείς και να απολαύσεις την παραλίμνια διαδρομή με το όχημά σου, ενώ παράλληλα μπορείς να απολαύσεις πολλές δραστηριότητες σε αυτήν.
Σχηματίστηκε το 1959 με την ολοκλήρωση του φράγματος στο νότιο άκρο της επί της αρχής του ποταμού Ταυρωπού ή Μέγδοβα, η ιδέα δε για την κατασκευή της αποδόθηκε στον στρατιωτικό και πολιτικό Νικόλαο Πλαστήρα, όταν το 1935, που επισκέφθηκε τη γενέτειρά του και είχαν σημειωθεί καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή και τη Μακεδονία από συνεχείς βροχοπτώσεις, βλέποντας το χώρο φέρεται να είπε πως «εδώ μια μέρα θα γίνει λίμνη», από όπου και το πιο γνωστό της όνομα. Στο δρόμο της επιστροφής, πλέον, απολαμβάνουμε τη συμπεριφορά -μαγικό χαλί- του C5 X PHEV, μίας ακόμη διαφορετικής πρότασης από τη Citroen στην κατηγορία των μεσαίων (D), από τις πολλές που έχει στο βιογραφικό του το γαλλικό εργοστάσιο, και σκεφτόμαστε ήδη τις επόμενες εξορμήσεις μας, πριν αλλά και μετά τις γιορτές. Καλή Χρονιά σε όλους!_ Μ. Σαλ.
TIPS
Τι να δούμε/κάνουμε;
Το Βυζαντινό Κάστρο (εκεί και το ρολόι του φρουρίου) > Τον Μύλο Ματσόπουλου (τα Χριστούγεννα τον «Μύλο των Ξωτικών» > Το Ασκληπιείο της αρχαίας Τρίκκης > Το Τζαμί του Οσμάν Σαχ (ή και Κουρσούμ Τζαμί) > Τον Ληθαίο ποταμό από την κεντρική γέφυρα στα Τρίκαλα > Τα έξι μοναστήρια των Μετεώρων που είναι επισκέψιμα σήμερα, ακόμη και με ηλεκτρικό ποδήλατο που μπορείτε να νοικιάσετε > Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας & Μανιταριών στην Καλαμπάκα > Το Χιονοδρομικό στο Περτούλι και πολλές δραστηριότητες γύρω από αυτό (Pertouli Extreme Sports) > Το Πέτρινο Γεφύρι της Παλαιοκαρυάς (Καταρράκτες) αλλά και του Αγίου Βησσαρίωνα (ή Πύλης ή Πόρτας) ανάμεσα από Ελάτη και Πύλη.
Πού να φάμε;
«Ταβέρνα Μπαρμπανικόλας», «Μεζεδοκαμώματα» και «Το Χάνι» στα Τρίκαλα. Στο «Πανόραμα», «Γκέρτσου», «Ο Κήπος του Ηλία» και «Valia Calda» στην Καλαμπάκα. «Ο Νιαβής» στο Νεραϊδοχώρι, «Η Ταβέρνα του Παναγιώτη» στο Περτούλι, το «Kexri Cafe–Bar» και «The Kanavia» στην Ελάτη και «Νερόμυλος» στην Πύλη. Τέλος, στη Λίμνη Πλαστήρα και στην ευρύτερη περιοχή, τα «Πλαστήρας», «Ο Εύρυτος», «Φαγοπότι» και «Ταβέρνα Φλωρέσι».
Ευχαριστούμε πολύ την Περιφέρεια Θεσσαλίας για τη σημαντική βοήθεια στην πραγματοποίηση του οδοιπορικού μας.
Περιφέρεια Θεσσαλίας
Τηλέφωνο: 241350.6100
www.thessaly.gov.gr
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
CITROEN C5 X PHEV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 181 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 300 Nm/3.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 110 ίπποι/2.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 320 Nm/500 έως 2.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 225 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 360 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Ηλεκτρικό αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ*: ΜακΦέρσον με Progressive Hydraulic Cushions >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ*: Ημιάκαμπτος άξονας με Progressive Hydraulic Cushions >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 14,2 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.805x1.865x1.485 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.785 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 485-1.580 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.722 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 233 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 29 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 63 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (σε Wallbox 32A): 1 ώρα και 40 λεπτά >ΤΙΜΗ: Από 50.900 ευρώ
*ΕΝΕΡΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ CITROEN ADVANCED COMFORT
Δείτε το βίντεο από το οδοιπορικό μας