Σε σχέση με τις μικρότερες εκδόσεις του μοντέλου, το Scirocco R διαφοροποιείται σε μια πλειάδα στοιχείων και χαρακτηριστικών, που δεν περιορίζονται μόνο στην πιο αγριεμένη αισθητική του αμαξώματος.
Πιο συγκεκριμένα, προκειμένου να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο σπορτίφ χαρακτήρας της κατασκευής, το «R» διαθέτει πιο σκληρές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις, παχύτερες αντιστρεπτικές δοκούς εμπρός και πίσω, διαφοροποιημένη ρύθμιση στο σύστημα διεύθυνσης για αμεσότερη απόκριση στη γρήγορη οδήγηση, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά φρένα, καθώς φυσικά και το εξελιγμένο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, εμπρός διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (XDS), που είδαμε για πρώτη φορά στο Golf GTi. Ο κινητήρας, με το τροποποιημένο και σαφώς πιο… εύηχο σύστημα εξαγωγής του αυτοκινήτου, συνδυάζεται είτε με το γνωστό χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων του Ομίλου, είτε με το επίσης γνώριμο 6τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG) των Γερμανών, που για την περίσταση έχει δεχθεί την «φροντίδα» των μηχανικών ούτως ώστε να λειτουργεί ακόμα πιο άμεσα στο κατέβασμα των σχέσεων.