top icon
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε το Tesla Model X P90D

Έναν πύραυλο εδάφους εδάφους κρύβει στα ηλεκτρικά σωθικά του το μεγάλων διαστάσεων SUV της πρωτοποριακής Tesla.

 

Όταν ένα θηριώδες SUV με βάρος 2,5 τόνους ισοφαρίζει στο «0-100» την καλύτερη επίδοση που έχουμε μετρήσει μέχρι σήμερα, δηλαδή τα 3,4 δλ. του 10κύλινδρου Audi R8, δεν μπορεί παρά να κερδίζει σε ακόμα μικρότερο χρόνο την προσοχή σου. Και πώς να μην την έχει, δηλαδή, αφού πρόκειται για την τελευταία δημιουργία της Tesla, το Model X, που πλέον πάτησε σε ευρωπαϊκό έδαφος. Ο ιδιοκτήτης της, όπως άλλωστε και της διαστημικής εταιρείας SpaceX, Ίλον Μασκ, φαίνεται πως ό,τι πιάνει το κάνει χρυσό. Ή κάπως έτσι, δηλαδή, γιατί ναι μεν οι πωλήσεις της πλέον προβοκατόρικης εταιρείας αυτοκινήτου πάνε σφαίρα, το ίδιο και η μετοχή της, το όλο πρότζεκτ όμως δεν έχει καταφέρει ακόμη να είναι κερδοφόρο. Και αυτό γιατί η επένδυση μέχρι σήμερα είναι κολοσσιαία, κάτι το οποίο ο Μασκ περιέγραψε ως μια «θεωρητικά ηλίθια απόφαση»

Γεγονός είναι ότι ο 45χρονος Νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας δημιούργησε ένα brand αντίστοιχο της Apple, με την εικόνα του να μην πτοείται από άτυχες στιγμές, σαν αυτήν της ανθρώπινης απώλειας από σφάλμα του Autopilot σε ένα Model S, συμβάν που πήρε εντυπωσιακή δημοσιότητα. Το αποτέλεσμα; Η συνέχιση της ανοδικής πορείας της μετοχής και ένα ξέσπασμα του Μασκ προς τους δημοσιογράφους ότι το να κάνουν βούκινο τις δυσλειτουργίες του (συνεχώς εξελισσόμενου) συστήματος αυτόνομης οδήγησης θα στοιχίσει τελικά πολύ περισσότερες ζωές, καθώς θεωρεί ότι κάθε καθυστέρηση στην υιοθέτηση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων σημαίνει αναλογικά πολύ περισσότερες ανθρώπινες απώλειες. Αυτή είναι η περίπτωση της καλιφορνέζικης Tesla. Καλείσαι να μεταφέρεις τις οδηγικές σου εντυπώσεις από ένα μοντέλο της, και τελικά αναλώνεσαι στο ίδιο το φαινόμενο Tesla.

Στο Τάνις

Εκεί, στο βόρειο άκρο της Δανίας, μας δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσουμε το μεγάλο ηλεκτρικό SUV, το οποίο βασίζεται στο Model S. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας, το Model X θα της εξασφαλίζει υπερδιπλάσιες πωλήσεις σε σχέση με το μεσαίο της σεντάν. Τα δυναμικά χαρακτηριστικά του τελευταίου, που οδηγήσαμε για πρώτη φορά πάλι στη Δανία τρία χρόνια νωρίτερα, δε φαίνεται να αλλοιώνονται από το μεγαλύτερο αμάξωμα. Εντούτοις, ο αντισυμβατικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου -ιδίως όσον αφορά τον αμφιβόλου χρηστικότητας τρόπο που ανοίγουν οι πίσω πόρτες- θα ξενίσει τους πιο παραδοσιακούς αγοραστές. Πάντως, χωρίς τις «πόρτες φτερών γερακιού» και τη μικρή χαρακτηριστική εισαγωγή στο ρύγχος, το Model X ίσως να ήταν ακόμα ένα SUV, και μάλιστα όχι από τα ομορφότερα. Και αν οι αναλογίες του είναι τέτοιες που στις φωτογραφίες του δεν αποκαλύπτουν το μέγεθός του, από κοντά το 5μετρο αμάξωμα δεν καταφέρνει να κρύψει τον όγκο του.

Σπεύδουμε να περάσουμε στο εσωτερικό του, προσπαθώντας αρχικά να καταλάβουμε πώς πρέπει να πιέσουμε τις «ηλεκτρομηχανικές» χειρολαβές. Η καμπίνα του Model X μπορεί να φιλοξενήσει έως επτά επιβάτες στα εξαιρετικής σχεδίασης μπάκετ, τα οποία είναι διατεταγμένα σε τρεις σειρές. Το «δικό μας» φοράει μόνο έξι θέσεις, και το διάκενο της μεσαίας σειράς σε συνδυασμό με το μεγάλο άνοιγμα των θυρών Falcon Wing κάνει απίστευτα εύκολη την πρόσβαση στα τελευταία καθίσματα, τα οποία φιλοξενούν με άνεση ενήλικες με ανάστημα 1,80. Το πορτ μπαγκάζ, ακόμα και στην 6θέσια διάταξη, ικανοποιεί, δεδομένου ότι το συνδράμει ένας βοηθητικός χώρος 187 λίτρων στο εμπρός μέρος, ενώ μπορεί στη μέγιστη διαμόρφωση να μεταφέρει 2.180 λίτρα αποσκευών.

Εξωπραγματική είναι και η θέση οδήγησης, με το μεγαλύτερο πανοραμικό παρμπρίζ σε αυτοκίνητο παραγωγής (για να ατενίζεις τις κορυφές των ουρανοξυστών κινούμενος στην 5η λεωφόρο) και την κεντρική οθόνη αφής των… 17 ιντσών (δανεισμένη κι αυτή από το Model S), στοιχεία που σε κάνουν να πιστεύεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε κάποιο εκθεσιακό πρωτότυπο. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια τα μικρά αναδιπλούμενα σκιάδια, που αναπαύονται στις μεγάλες εμπρός κολόνες, διάχυτη η premium ποιότητα των υλικών, χωρίς όμως να συμβαδίζει με τον κορυφαίο γερμανικό ανταγωνισμό, και μια μικρή έκπληξη – οι δανεισμένοι μοχλοδιακόπτες από τη Mercedes, που αναγκαστικά ακολουθούν τις ανορθόδοξες εργονομικές επιλογές των Γερμανών.

Εννοείται ότι μέσα από τη… γιγαντοοθόνη της κεντρικής κονσόλας ο οδηγός πραγματοποιεί όλες τις ρυθμίσεις που αφορούν τη λειτουργία του αυτοκινήτου ή τα επιμέρους συστήματα, όμως δεν αφήνει καθόλου χώρο για φυσικούς διακόπτες, που κατά τη γνώμη μας είναι πολύ πιο πρακτικοί για τον έλεγχο συστημάτων όπως αυτό του κλιματισμού.

Γελοιότητες…

Αρχικά διατίθενται δύο εκδόσεις του Model X: η 90D με δύο κινητήρες 259 ίππων για τον εμπρός και τον πίσω άξονα και η P90D, όπου το εμπρός μοτέρ παραμένει στους 259, αλλά η ισχύς του πίσω έχει εκτοξευθεί στους 503 ίππους. Οι αντίστοιχες τιμές της μέγιστης ροπής διαμορφώνονται στα 600 και τα 830 Nm και οι επιδόσεις για το «0-100» στα 5,0 και τα 4,0 δλ. Αθροίζοντας τις ιπποδυνάμεις των δύο μοτέρ στην έκδοση Performance, η θεωρητική απόδοση φτάνει τους 762 ίππους, όμως στην πράξη η ισχύς που φτάνει στους τροχούς περιορίζεται στους 463 ίππους, από το ρεύμα το οποίο μπορεί να δώσει η μπαταρία. Και για να αντιληφθείτε πώς θα είναι ο ρόλος του βελτιωτή στο μέλλον, με επιπλέον 10.000 δολάρια, η Tesla προσφέρει μια εκδοχή της ισχυρότερης έκδοσης, που ακούει στο όνομα «Ludicrous» -το αγγλοελληνικό λεξικό την αποδίδει ως «γελοία», πείτε το και «παράλογη»-, όπου το αναβαθμισμένο λογισμικό και μια «έξυπνη ασφάλεια» επιτρέπουν στο ρεύμα που δίνει η μπαταρία να ανέβει από τα 1.300 στα 1.500 Αμπέρ(!), τη συνδυασμένη ισχύ να ανέβει στους 562 ίππους και τη ροπή στα 967 Nm.

Αν, λοιπόν, είσαι αρκετά τολμηρός, επιλέγεις τη… γελοία λειτουργία από την κεντρική οθόνη και αξιοποιώντας το launch control είσαι έτοιμος να πάρεις μία ιδέα για το πώς νιώθουν οι αστροναύτες όταν το διαστημόπλοιό τους αφήνει τα δεσμά της γήινης βαρύτητας. Ο διακριτικός συριγμός της εκτόξευσης από τα ηλεκτρικά μοτέρ σκεπάζεται τελικά από τις τσιρίδες των συνεπιβατών, που μετανιώνουν για το πλούσιο πρωινό τους, και είναι πλέον η κατάλληλη στιγμή να κλείσεις ραντεβού με τον ορθοπεδικό σου, καθώς το αυχενικό σου επιδεινώθηκε μέσα στα 3,4 δλ. που χρειάστηκε για να πιάσει αυτό το διαολόπραμα τα 100 χλμ./ώρα. Νόμιζες ότι ήσουν τολμηρός, αλλά υπάρχει πάντα η επιλογή να διαλέξεις την ακόμα ταχύτερη έκδοση του Model X, που θα είναι διαθέσιμη από το Δεκέμβριο. Στο P100D τα 100 χλμ./ώρα θα έρχονται μέσα σε 2,7 δλ., επίδοση που μόνο οι μη διαθέσιμες, πλέον, και περιορισμένης παραγωγής LaFerrari και Porsche 918 Spyder του 1 εκατομμυρίου θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν.

Αλήθεια, ο κόσμος έρχεται τούμπα καθώς ένα 7θέσιο… γελοίο σεσουάρ υπόσχεται συγκινήσεις που μόνο οι ακραίες εκφάνσεις της παραδοσιακής αυτοκίνησης μπορούσαν να προσφέρουν. Τουλάχιστον όσον αφορά την επιτάχυνση από στάση, και αυτό βέβαια με τις αισθήσεις εν μέρει σε ύπνωση, καθώς απέναντι στην ηχητική πανδαισία του 12κύλινδρου της LaFerrari η Tesla αντιπαραβάλλει σχεδόν την απόλυτη σιωπή, όπως δηλαδή εκεί στο διάστημα, όπου είναι αδύνατη η διάδοση του ήχου… Ελλείψει του φασαριόζικου θερμικού κινητήρα, μόνο ο θόρυβος από τον αέρα που αγκαλιάζει το σωστά μελετημένο αμάξωμα (Cd=0,24) και από την κύλιση των γιγαντιαίων ελαστικών (235/35 R22) έρχεται να ταράξει τη ζεν ατμόσφαιρα με την οποία μετακινούνται οι επιβάτες ενός Tesla, καθώς πλέον απουσιάζει και το στοιχείο του άγχους με τα 467 χλμ. της επίσημης τιμής για την αυτονομία. Τι γίνεται όμως όταν η ευθεία τελειώνει και δεν αποφασίσεις να αφεθείς στις υπηρεσίες του Autopilot; Είναι πραγματικά εντυπωσιακή η δουλειά που έχει γίνει σε αυτόν τον τομέα (διαβάστε σχετικά, στο ξεχωριστό πλαίσιο, το προσωπικό σχόλιο του Στράτη Χατζηπαναγιώτου), αν και ο καλός έλεγχος του υπέρβαρου αμαξώματος εν μέρει διευκολύνεται από το ιδιαίτερα χαμηλό κέντρο βάρους, ένεκα της χωροθέτησης της μπαταρίας στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση, η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σφιχτή, περιορίζοντας έτσι τις κλίσεις του αμαξώματος, κάνοντας όμως ταυτόχρονα πιο αισθητές τις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος.

Θέλω ένα…

Πριν σπεύσετε, κραδαίνοντας 80 χιλιάρικα, που είναι η τιμή εκκίνησης του Model X, σε αναζήτηση της ελληνικής αντιπροσωπείας, να σας ενημερώσουμε -και σε πείσμα της σχετικής φημολογίας- πως η Ελλάδα προς το παρόν δε βρίσκεται στην ατζέντα της Tesla. Όσον αφορά την περιοχή μας, προτεραιότητα έχει η Τουρκία, και αυτό ίσως αποτελέσει αφορμή για την τοποθέτηση ενός σταθμού Supercharger στην Εγνατία Οδό. Η Tesla μελετά προσεκτικά τα βήματά της, καθώς ο δρόμος, παρά την επιτυχία της, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Η τεχνολογία ακόμη είναι ακριβή, δεδομένου μάλιστα ότι ελάχιστοι προμηθευτές τη συνδράμουν στο έργο της, οπότε είναι αναγκασμένη να κατασκευάζει η ίδια σχεδόν το σύνολο των εξαρτημάτων των αυτοκινήτων της. Μόνο με οικονομικά κίνητρα μπορεί να σταθεί απέναντι στα θερμικά αυτοκίνητα που επωφελούνται από την εξέλιξη των τελευταίων 120 ετών. Για αυτόν το λόγο, η Tesla καλωσορίζει τους καινούργιους παίκτες στην ηλεκτροκίνηση, θεωρώντας τον εαυτό της ως τον επιταχυντή της συγκεκριμένης τεχνολογίας, καθώς θα συνεχίσει να ανεβάζει τον πήχη, προκειμένου να κερδίσει την καρδιά του καταναλωτή. Και αν όλο αυτό αποτελεί μια προσφορά στην ιδέα της αυτοκίνησης, προς όφελος και του περιβάλλοντος, ίσως τελικά το να σώσεις τον κόσμο να μην είναι μια τόσο βαρετή υπόθεση…_ Μ. Σ.

«Αν, λοιπόν, είσαι αρκετά τολμηρός, επιλέγεις τη… “γελοία λειτουργία” από την κεντρική οθόνη και, αξιοποιώντας το launch control, είσαι έτοιμος να πάρεις μία ιδέα για το πώς νιώθουν οι αστροναύτες όταν το διαστημόπλοιό τους αφήνει τα δεσμά της γήινης βαρύτητας.»

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 259 ίπποι/503 (εμπρός/πίσω) / ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 830 Nm (967 με Ludicrous mode) / ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς / ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 5.020×2.070×1.680 χλστ. / ΒΑΡΟΣ: 2.468 κιλά / 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,0 δλ. (3,4 με Ludicrous mode) / ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα / ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 467 χλμ. / ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ.

Οι χαρακτηριστικές πίσω πόρτες ανοίγουν και κλείνουν αργά – μέσα σε περίπου 6 δλ., συνοδευόμενες (τουλάχιστον στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας) από έντονους τριγμούς. Μία σειρά από αισθητήρες περιορίζουν το άνοιγμα, σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο εμπόδιο.

Σε πρώτο πρόσωπο

Δεν είναι όμορφο, όμως σε γοητεύουν οι προδιαγραφές του, εξού και ο συνωστισμός και το ενδιαφέρον των συναδέλφων, που ξεπέρασαν κάθε προσδοκία στο Τάνις. Στο δρόμο δεν ακούς τίποτα, δεν επικοινωνείς με τα όργανα και οι πληροφορίες από τη μέση περνούν στο μυαλό, ενώ σου διαλύουν τον αυχένα. Ουρλιάζεις, τα «wow» είναι το μόνο που ακούγεται και τα G εκτοξεύονται όταν η ένδειξη που «υπενθυμίζει» την αυτονομία κατηφορίζει. Από τα 440 χιλιόμετρα μέχρι να σταθμεύσεις στα 330, έπειτα από δυο-τρία περάσματα, ώστε ο Μ.Σ. να βρει τις γωνίες του και, λασπωμένος και κατάκοπος, να δημιουργήσει την τέλεια εικόνα. Οι σκιές πάνω στο δρόμο είναι υγρασίες και όπου γυαλίζει είναι νερό, αλλά εμείς εκμεταλλευόμαστε όλη αυτήν την τρελή ισχύ ξεπερνώντας τη μετάδοση, που αιφνιδιάζεται. Αν διστάσεις υποστρέφει, ενώ αν -εμπνευσμένος από τα γύρω χωράφια, που δημιουργούν και ασφάλεια- πατήσεις τέρμα και αποφασιστικά, υπερστρέφει. Με πολλά χιλιόμετρα και σε όποια γωνία της στροφής, εσύ αποφασίζεις. Τα φρένα είναι αναμενόμενα εντυπωσιακά και, αν θεωρήσουμε αυτονόητες τις επιδόσεις σε τιμές και αίσθηση, η επιτυχία έχει να κάνει με το μέγεθος. Τεράστιο, όντας και ευρύχωρο, αλλά στο δρόμο κρύβει την υπερβολή, και μόνο αν το διαβάσεις ή το ζυγίσεις πιστεύεις πως το σύνολο ξεπερνάει τους 2 τόνους. Δε βίδωσαν απλώς κινητήρα-μπαταρίες, αλλά δούλεψαν πολύ με τις μάζες, διαχειρίστηκαν αγωνιστικά την ανάρτηση και, μόλις συνειδητοποιήσεις ότι εντός δένονται και ταξιδεύουν επτά, απλώς υποκλίνεσαι._ Σ. Χ.

Η Tesla σε αριθμούς

2003 είναι η χρονιά ίδρυσης της Tesla Motors.

147 Tesla πουλήθηκαν το 2009.

50 εκατ. δολάρια πλήρωσε το 2009 η Daimler, προκειμένου να αποκτήσει το 10% των μετοχών της Tesla.

465 εκατ. δολάρια ήταν το δάνειο (μέρος του προγράμματος των 8 δισ. δολαρίων που είχε εκπονήσει η αμερικανική κυβέρνηση για την «Κατασκευή Οχημάτων Προηγμένης Τεχνολογίας»), ποσό που επενδύθηκε για τη δημιουργία του Model S.

400.000 ενδιαφερόμενοι για το Model 3 κατέθεσαν προκαταβολή 1.000 δολαρίων.

500.000 μπαταρίες θα παράγονται σε ετήσια βάση έως το 2020 στο Gigafactory, που κατασκευάζει στη Νεβάδα η Tesla μαζί με την Panasonic.

5 δισ. δολάρια είναι το κόστος της επένδυσης για το Gigafactory.

2014 είναι η χρονιά που η Tesla απελευθέρωσε πλήθος από τις ευρεσιτεχνίες της προκειμένου να επιταχυνθεί η εξάπλωση της τεχνολογίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

3.692 φορτιστές ανά τον κόσμο, τοποθετημένοι σε περισσότερα από 600 σημεία φόρτισης, από τα οποία 230 βρίσκονται στην Ευρώπη, συνθέτουν το ιδιόκτητο δίκτυο δημόσιας φόρτισης της Tesla (Supercharger Network).

2015 είναι η χρονιά που οι ετήσιες πωλήσεις ξεπέρασαν τις 50.000 μονάδες.

ΚΕΙΜΕΝΟ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ