Η επιστροφή του STi είναι πραγματικότητα. Βρεθήκαμε στην Ιταλία, και συγκεκριμένα στην πίστα Vairano di Vidigulfo, όπου πήραμε μία πρώτη γεύση από την νέα γενιά του Subaru WRX STi.
Υπάρχουν αυτοκίνητα και συγκεκριμένα μοντέλα, με τα οποία έχουν μεγαλώσει και νοερά ταξιδέψει γενιές οδηγών, έχοντας την μοναδική ικανότητα να μιλούν στην καρδιά τους. Σε αυτό το είδους μοναδικών κατασκευών, άνηκαν στο παρελθόν οι λεγόμενες και ως αγωνιστικές ρέπλικες. Αυτοκίνητα, τα οποία και βρέθηκαν στην παραγωγή έτσι ώστε να εκδοθεί η απαραίτητη ομολογκασιόν από την FIA για την κατασκευή μίας αγωνιστικής κατασκευής. Τέτοια μοντέλα ήταν οι Lancia Delta Integrale, τα Sierra και Escort Cosworth στο παρελθόν, ενώ μέχρι προσφάτως τα Mitsubishi Lancer EVO και Subaru Impreza WRX. Σήμερα, με το είδος να τείνει προς εξαφάνιση, και την Mitsubishi να γνωστοποιεί την πρόθεση της να μην προχωρήσει στην παρουσίαση μίας νέας γενιάς Evolution, η Subaru πάρει κόντρα στο ρεύμα παρουσιάζοντας την τελευταία εκδοχή του Subaru WRX Sti, και μάλιστα σε σεντάν αμάξωμα με την φτερούγα σήμα κατατεθέν στο πίσω μέρος, δίνοντας και πάλι τροφή για όνειρα.
Η πρώτη πανευρωπαϊκή παρουσίαση του Subaru WRX STi πραγματοποιήθηκε στην Ιταλία και η πρώτη έκπληξη έρχεται από το άκουσμα του ονόματος! Όπως θα παρατηρήσατε από την πλήρη ονομασία του απουσιάζει το μοντέλο, που είναι το Impreza, αφού οι Ιάπωνες ακολουθούν την τακτική της Mitsubishi με την τελευταία γενιά του Evolution X, όντας ένα ξεχωριστό και μοναδικό μοντέλο. Η φόρμουλα που ακολούθησαν οι Ιάπωνες ήταν πολύ απλή. Επιστροφή στις ρίζες, με το κορυφαίο WRX να αφήνει πίσω του την χάτσμπακ εκδοχή και να διατίθεται όπως στο παρελθόν σε σεντάν αμάξωμα. Αντίστοιχη φιλοσοφία και στα μηχανικά μέρη, με το Sti να διαθέτει φυσικά κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, και φυσικά υπερτροφοδοτούμενου μπόξερ κινητήρα. Ο τελευταίος είναι ο γνωστός 2,5λιτρος που εφοδιάζει και την προηγούμενη έκδοση, η οποίος αποδίδει 300 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 41,5 χλγμ. ροπής στις 4.000 σ.α.λ. Οι Ιάπωνες τεχνικοί προτίμησαν να μην αναλωθούν στην αύξηση της ισχύος, αλλά στον τρόπο με τον οποίο θα αποδίδεται αυτή. Βελτιώνοντας την λειτουργία του στις μεσαίες στροφές και συγκεκριμένα από τις 2.000 έως τις 4.000 σ.α.λ., προσπαθώντας να μειώσουν όσο είναι δυνατόν την υστέρηση του τούρμπο.
Εκεί που έχει γίνει σημαντική δουλειά, είναι στο αμάξωμα, όντας μεγαλύτερο σε διαστάσεις και με αυξημένο μεταξόνιο. Οι ρυθμίσεις στην ανάρτηση έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά, με τα ελατήρια είναι κατά 22% πιο σκληρά εμπρός και 6% πίσω, ενώ παχύτερες είναι και οι αντιστρεπτικές. Την ίδια ώρα, το αμάξωμα έχει κατά 40% αυξημένη στρεπτική ακαμψία, αλλά και ζυγίζει δέκα κιλά λιγότερα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Όπως στο παρελθόν, τη μεταφορά της ισχύς στους τροχούς αναλαμβάνει ένα μηχανικό, αλλά ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό διαφορικό, γνωστό μας και ως DCCD (Driver Controlled Centre Differential), το οποίο έχει τρεις αυτόματος λειτουργίες, αλλά και έξι διαφορετικά επίπεδα μεταφοράς της ισχύος στους εμπρός ή πίσω τροχούς, ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού. Παράλληλα, το WRX STi διαθέτει και το σύστημα ATV(Active Torque Vectoring) το οποίο είναι μία εξέλιξη του συστήματος ευστάθειας και ελέγχου, το οποίο και φρενάρει τον εσωτερικό τροχό όταν αυτός σπινάρει, βελτιώνοντας την πρόσφυση στην στροφή, διαθέτοντας επίσης τρία στάδια, με το τελευταίο να είναι το πλήρες απενεργοποιημένο. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το σύστημα διεύθυνσης παραμένει υδραυλικό, και όχι ηλεκτρικό όπως προτάσσει η εποχή, με την κρεμαργιέρα όμως είναι κατά 15% πιο κοντή! Το κιβώτιο παραμένει το γνωστό μας εξάρι με την εξαιρετική αίσθηση, το οποίο όμως διαθέτει πιο κοντές σχέσεις.
Όλα τα παραπάνω, όμως, όσο σημαντικά και αν είναι (περισσότερες λεπτομέρειες στο επόμενο τεύχος των 4ΤΡΟΧΩΝ που κυκλοφορεί στις αρχές του μήνα) αυτό που έχεις στο νου με το Subaru WRX STi είναι να βρεθείς στο εσωτερικό του και να οδηγήσεις! Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι σαφώς αναβαθμισμένη σε σχέση με το παρελθόν, με τον νέο πίνακα οργάνων, τη χρήση μαλακών πλαστικών, αλλά και την οθόνη πολλαπλών ενδείξεων στο κέντρο της κονσόλας, με αυτή της πίεσης του τούρμπο να ξεχωρίζει. Τι είναι αυτό όμως που σε κάνει να χαμογελάς; Η θέα της φτερούγας στο πίσω μέρος, όπως αυτή δεσπόζει μόλις ρίξεις μία κλεφτή ματιά πίσω από τον καθρέφτη. Δίνοντας ζωή στον κινητήρα, ο ήχος του boxer του κινητήρα δημιουργεί συναισθήματα νοσταλγίας, ενώ το κούμπωμα της πρώτης σχέσης ακολουθεί στο ίδιο μοτίβο. Οδηγώντας στην πίστα, καταρχήν διαπιστώνεις την ισχύ του κινητήρα, αφού επιταχύνει αστραπιαία μέχρι και τις 7.000 σ.α.λ., χωρίς κομπιάσματα. Κάτω από τις 3.000 σ.α.λ. δεν διακρίνεται για την ροπή του και σε οδήγηση στο όριο επιβάλλεται να μένεις πάνω από αυτό το φάσμα στροφών. Το τιμόνι είναι γρήγορο, με την κοντή κρεμαργιέρα να παίζει το ρόλο της, ενώ πολύ καλή είναι η πληροφόρηση που παρέχει στον οδηγό, αν και σχετικά ελαφρύ για υδραυλικό. Αυτό που εντυπωσιάζει από την αρχή είναι τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, ειδικά στις γρήγορες ή μέτριες καμπές. Στα πιο κλειστά κομμάτια, αν πιέσεις παραπάνω η πρώτη τάση που θα κάνει την εμφάνιση της είναι η υποστροφή, η οποία όμως είναι εύκολα ελεγχόμενη, αφού σε γενικές γραμμές η συμπεριφορά του WRX είναι ρυθμίσιμη με το γκάζι. Πάντως, το πίσω μέρος αν και σε ελληνικούς δρόμους θα είναι σαφώς πιο… συμμετοχικό, στην πίστα έδειχνε να ακολουθεί το εμπρός μέρος βοηθώντας στην τοποθέτηση ακόμα και αν υπερβάλλεις στην είσοδο. Εξαιρετικά είναι τα φρένα, τα οποία μάλιστα δεν έδειξαν σημάδια κόπωσης παρά την σκληρή χρήση στην πίστα. Σε κάθε περίπτωση, είναι μία κατασκευή με την οποία μπορείς να κινηθείς πάρα πολύ γρήγορα, και μάλιστα με βελτιωμένη κατευθυντικότητα σε σχέση με το παρελθόν, αν και διατηρεί τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά που διέκριναν τις σεντάν εκδόσεις του Impreza στο παρελθόν.
Το Subaru WRX STi αναμένεται στη χώρα μας το φθινόπωρο και η ενδεικτική του τιμή είναι περίπου στα 48.900 ευρώ. Οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρίας, γνωρίζουν που αποκρίνονται και ουσιαστικά πως πρόκειται για μία κατασκευή που αφορά τους σκληροπυρηνικούς του είδους. Παρόλα αυτά, άμεσους αντίπαλους του θεωρούν τα VW Golf R, Audi S3 Sedan, Mercedes A45 AMG και την BMW M 135i Xdrive, με το WRX όμως να διαθέτει το DNA του παρελθόντος ως το ισχυρότερο του όπλο, όντας αυτό που ονομάζουμε fun to drive. Χαρακτηρισμό που διακρίνει και την σημερινή του εκδοχή._Π.Τ.