Μετά το Megane, σειρά παίρνει το Renault Scenic E-Tech Electric, ως η αιχμή του δόρατος για τη νέα γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Renault.
Έχοντας διατηρήσει μόνο το όνομα ίδιο σε σχέση με το μοντέλο που έγραψε τη δική του ιστορία επί δυόμισι δεκαετίες, το νέο Renault Scenic έρχεται να ενσωματωθεί στο στρατηγικό σχέδιο Renaulution: είναι ηλεκτρικό, σύγχρονο, τεχνολογικά προηγμένο και ενσαρκώνει τη νέα στρατηγική βιωσιμότητας του γαλλικού ομίλου.
Αθροίζοντας αυτό το SUV στα πρωτοποριακά πολυμορφικά Scenic που προηγήθηκαν αρχής γενομένης το 1996, αυτή είναι η πέμπτη γενιά, στην οποία η Renault έχει επιδιώξει να επαναλάβει το μοτίβο της ονομασίας του μοντέλου: «Safety Concept Embodied in a New Innovative Car» (Η έννοια της ασφάλειας ενσωματώνεται σε ένα νέο καινοτόμο αυτοκίνητο). Οικογενειακό, ικανό να ταξιδέψει με άνεση, ακριβώς όπως οι προκάτοχοί του, και εντός του πνεύματος της εποχής.
Η Renault κάνει λόγο για αυτονομία που θα ξεπερνάει τα 620 χλμ., την ίδια ώρα που εντάσσει το Scenic στο πλάνο της για ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη έως το 2040, και παγκοσμίως έως το 2050. Πρόκειται για το πρώτο πιο βιώσιμα σχεδιασμένο, αμιγώς ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο, στο οποίο μέχρι και το 24% των υλικών του ανακυκλώνεται, ενώ το 90% της μάζας του -συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας- είναι ανακυκλώσιμο.
Βασισμένο στην πλατφόρμα CMF-EV, όπως και το ηλεκτρικό Megane, είναι 10 εκ. μακρύτερο από εκείνο, με ανάλογα πιο μεγάλο μεταξόνιο. Χαμηλά στο πάτωμά του εδράζεται μία από τις δύο διαθέσιμες μπαταρίες (60 ή 87 kWh), οι οποίες χάρη στον συμπαγή σχεδιασμό τους απελευθερώνουν απόλυτα ικανοποιητικό χώρο για επιβάτες και αποσκευές.
Δε χρειάζεται περισσότερα για να καταλάβει κανείς πως εκείνο το άλλοτε μοναδικό οικογενειακό της δεκαετίας του 1990 με το μονοκόμματο προφίλ και το εξαιρετικά ευέλικτο εσωτερικό ανήκει οριστικά στο παρελθόν. Κανένα πρόβλημα, πάντως, καθώς οι πελάτες είναι εκείνοι που σταδιακά στράφηκαν σε διαφορετικής φιλοσοφίας αυτοκίνητα, και εδώ η ηλεκτροκίνηση είναι μόλις ένα από τα τόσα στοιχεία που ορίζουν τη διαφορετικότητα του νέου Scenic.
Renault Scenic E-Tech Electric: Αντίο πολυχρηστικότητα;
Τα όσα πρωτοποριακά λάνσαρε το πρώτο Scenic, στην πραγματικότητα δε θα λείψουν από κανέναν σήμερα. Αντ’ αυτών, το νέο μοντέλο διαθέτει οτιδήποτε κρίνεται σημαντικό πλέον. Και αναδιπλούμενα τραπεζάκια στα πίσω καθίσματα θα βρει κανείς, όπως και ανεξάρτητες ποτηροθήκες ή θύρες USB για τους πίσω επιβάτες (συνολικά 6 θύρες στην καμπίνα και μία βάση επαγωγικής φόρτισης), οι οποίοι, ανεξαρτήτως του αν είναι δύο ή τρεις, θα καθίσουν με χαρακτηριστικό «αέρα» για τα πόδια και το κεφάλι.
Τα περιστρεφόμενα στηρίγματα γύρω από τις ποτηροθήκες λειτουργούν ως βάσεις στήριξης για ταμπλέτες και τηλέφωνα, το δε κεντρικό υποβραχιόνιο έχει και έξτρα άνοιγμα, ώστε το Scenic να υποδεχθεί κατά μήκος ακόμα και πέδιλα του σκι. Η κορυφαία έκδοση διαθέτει και Solarbay, δηλαδή γυάλινη οροφή που μπορεί να γίνει αδιαφανής, με ξεχωριστά τμήματα LCD εμπρός και πίσω.
Ως προς την εξωτερική εμφάνιση, το νέο Scenic βασίζεται στην οπτική γλώσσα που παρουσίασε η Renault το 2022, με το πρωτότυπο Scenic Vision. Το σχήμα είναι αυτό ενός παραδοσιακού SUV, με άφθονες καμπύλες συνδυασμένες με κάποια αιχμηρά στην όψη τμήματα. Η αεροδυναμική αποτέλεσε κεντρικό μέλημα καθ’ όλη τη διάρκεια του σχεδιασμού, ώστε να μεγιστοποιηθεί η αποδοτικότητα και η εμβέλεια.
Εμπρός, όπου χαρακτηριστικότερη είναι η μάσκα με το λογότυπο «Nouvel’R» ανάμεσα σε μια σειρά από επάλληλους μικρούς ρόμβους, το ρόλο τους προς αυτόν το στόχο παίζουν οι κουρτίνες αέρα κάτω από τα φώτα ημέρας, οι οποίες βελτιώνουν την εισαγωγή αέρα. Αντίστοιχα, για τη μείωση της αντίστασης πίσω, πέρα από το γενικότερο σχήμα, έχουν προβλεφθεί και αυτά τα εμφανή «κοψίματα» σε κάθε πλευρά του προφυλακτήρα. Με βάση την αεροδυναμική αποδοτικότητα είναι σχεδιασμένες και οι ζάντες των 19 ή 20 ιντσών, όπως και οι χειρολαβές των θυρών.
Renault Scenic: Η επόμενη μέρα
Με γνώμονα τη δημιουργία φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων, το 24% της μάζας των υλικών του Scenic E-Tech προέρχεται από ανακυκλωμένα υλικά. Επιπλέον, όταν το αυτοκίνητο φτάσει στο τέλος της ζωής του, το 90% της μάζας του -συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας- θα είναι ανακυκλώσιμο. Τα μεταλλικά εξαρτήματα (δομή, αμάξωμα, άξονες, τμήματα του αμαξώματος κτλ.) αποτελούνται κατά μέσο όρο κατά 37% από ανακυκλωμένα υλικά, ενώ το καπό και οι πόρτες του αποτελούνται έως και κατά 40% από ανακυκλωμένο αλουμίνιο.
Ανάλογη είναι και η προσέγγιση εντός, όπου υλικά όπως αυτά του ταμπλό είναι έως και κατά 80% ανακυκλωμένα (πολυπροπυλένιο από βιομηχανικά απορρίμματα) ή βιολογικής προέλευσης. Επιγραμματικά, το κόκπιτ αποτελείται κατά 26% από ανακυκλωμένο πλαστικό, χάλυβα και άλλα υλικά, οι μοκέτες κατά 97,65% από ανακυκλωμένο υλικό από πλαστικά μπουκάλια, τα καλύμματα των καθισμάτων στις εκδόσεις Techno και Esprit Alpine είναι από 100% ανακυκλωμένο ύφασμα, ενώ 87% ανακυκλωμένο ύφασμα έχει χρησιμοποιηθεί στα καθίσματα της έκδοσης Iconic. Το δέρμα αποτελεί παρελθόν και επιφάνειες όπου το βρίσκαμε παραδοσιακά, όπως αυτή του τιμονιού, έχουν επενδυθεί με ένα σαγρέ επικαλυμμένο ύφασμα.
Από μηχανολογικής πλευράς, το νέο Scenic, ως αποκλειστικά ηλεκτρικό, έχει έναν ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα, με τη βασική του έκδοση (170 ίπποι) να φοράει μια 60άρα μπαταρία και τη μεγαλύτερη μία 87 kWh, που εξασφαλίζει ονομαστική αυτονομία της τάξης των 620 χλμ.
Έχοντας στη διάθεσή μας το «μεγαλύτερο» Scenic E–Tech Electric, το οποίο αποδίδει 220 ίππους, το οδηγούμε γύρω από το Παρίσι, σε δρόμους με κίνηση, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο, και το πρώτο που καταγράφουμε είναι η κατανάλωση των 16 kWh/100 χλμ. που δείχνει ο υπολογιστής ταξιδίου, ασχέτως πίεσης.
Λίγο παλιότερα η διαχείριση των μπαταριών δεν επέτρεπε ανάλογα χαμηλά νούμερα, πολύ περισσότερο σε αυτοκίνητα με βάρος που πλησιάζει τους 2 τόνους, όπως στο Scenic. Το βάρος πάντως γίνεται αντιληπτό στο δρόμο, όπου το Scenic έχει μια ομοιογενή μεν, όχι όμως εκρηκτική συμπεριφορά, αφού τα 300 Nm της ροπής δεν μπορούν να υπερκεράσουν τα 1.842 κιλά του αμαξώματος.
Το τιμόνι του είναι αρκετά γρήγορο και παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση, χωρίς να «ενοχλεί» η ηλεκτρική αίσθηση που αφήνει στον οδηγό, την ώρα που η κάπως σφιχτή ανάρτηση κάποιες φορές -κυρίως σε κατσαρά σημεία του οδοστρώματος- μεταφέρει αχρείαστη πληροφορία στο εσωτερικό.
Με τέσσερα επίπεδα ανάκτησης, τα οποία επιλέγονται μέσω των paddles, o οδηγός μπορεί να προσαρμόσει το «εικονικό φρενάρισμα» (κατά το άφημα του δεξιού πεντάλ) στις δικές του προτιμήσεις, με το ανώτερο επίπεδο να πλησιάζει πολύ στην αίσθηση του one–pedal drive, και άρα να είναι καλοδεχούμενο για την κίνηση εντός πόλης. Στην όλη αγχολυτική προσέγγιση του ποιοτικού και φωτεινού εσωτερικού με την οθόνη των 12,3 ιντσών, συμβάλλει και η διαρκής ένδειξη υπολειπόμενης ενέργειας με εναλλαγή για κίνηση στην πόλη ή στον αυτοκινητόδρομο.
Renault Scenic: Προσαρμογή
Το ηλεκτρικό Scenic δεν έρχεται να πρωτοπορήσει, όπως έκανε άλλοτε ο προκάτοχός του. «Δουλειά» του είναι να βάλει τη μάρκα σε μία από τις πολυπληθέστερες κατηγορίες, ως ο αμιγώς ηλεκτρικός εκπρόσωπός της. Σε αυτό το πλαίσιο, η Renault, αντί ενός άλλου φουτουριστικού σχήματος, έχει επιλέξει να πορευτεί με το… πιο γήινο αυτού του Scenic, την ίδια ώρα που και μηχανολογικά -και άρα σε επίπεδο επιδόσεων- έχει αποφύγει τους εντυπωσιασμούς.
Το αποτέλεσμα, που όσο περνάει ο καιρός θα φαίνεται σε όλο και περισσότερα νέα μοντέλα, είναι ένα αυτοκίνητο που δε θα «τρομάξει» τον οικογενειάρχη, ο οποίος θέλει μεν να στραφεί στη νέα τεχνολογία, αλλά όχι να χρειαστεί να μάθει την αυτοκίνηση από την αρχή.
Ειδικότερα δε σε ό,τι έχει να κάνει με την έκδοση με τη μεγαλύτερη μπαταρία, οι Γάλλοι κερδίζουν πόντους συγκριτικά με αρκετούς ανταγωνιστές στον τομέα της αυτονομίας, κάτι που κάνει το Scenic να φαίνεται σαν μια απολύτως λογική μετάβαση από τα παραδοσιακά καύσιμα. Αν και η πορεία του σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες θα ξεκινήσει σύντομα, στην Ελλάδα η έλευσή του φαίνεται πως προγραμματίζεται προς τα τέλη του έτους. Έως τότε, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσο θα έχει διευρυνθεί η κατηγορία._ Ε. Ξ.
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC (HIGH RANGE)
ΙΣΧΥΣ: 160 kW (220 ίπποι) >ΡΟΠΗ: 300 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 87 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.470×1.864×1.571 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.785 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 545 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.842 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,8 kWh/100 χλμ.