Το πέρασμα του Opel Astra στην έκτη γενιά του έπειτα από τριάντα χρόνια στους δρόμους ισούται και με την απόλυτη εξέλιξή του. Αρκεί όμως αυτό για να ανέβει στον αφρό της κατηγορίας;
Εν μέσω καταιγισμού ηλεκτρικών αλλά και της επί δύο δεκαετίες πολιορκίας των SUV, το Astra, μαζί με μοντέλα όπως το αδερφό πλέον Peugeot 308, το Ford Focus και φυσικά το VW Golf, μπορεί δικαιωματικά να μπει στο κλαμπ εκείνων που διατηρούν στο προσκήνιο το αυτοκίνητο όπως το γνωρίζαμε. Έχοντας περάσει στην έκτη νιότη του, μπορεί μεν να συνδυάζεται με τον εξηλεκτρισμό, στην πραγματικότητα όμως ως μοντέλο παραμένει πιστό στα όσα περιμένει ακόμη ο χρήστης από ένα αυτοκίνητο.
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει η γκάμα κινητήρων του, την οποία απαρτίζει ο 1.200άρης ατμοσφαιρικός ή τούρμπο -άλλοτε- της PSA, με 110 και 130 ίππους, ο επίσης γαλλικός ντίζελ 1,5 λίτρου (130 ίπποι) και αναμενόμενα το plug–in υβριδικό σύνολο των 1,6 λίτρων, που σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα αποδίδει 180 ίππους. Έπεται, βέβαια, και ηλεκτρικό στην πορεία, έτσι για να μπορούμε να κάνουμε λόγο για ολοκλήρωση.
Όλοι οι υπάρχοντες κινητήρες, όπως και τα χειροκίνητα κιβώτια των 6 σχέσεων ή τα αυτόματα των 8, προέρχονται από τα ράφια της Stellantis, στην οποία ανήκει και η Opel – και γιατί όχι, αφού τελικά αρκεί να βρεθεί κανείς πίσω από το τιμόνι του για να διαπιστώσει πως μπορεί να προκύψει διαφορετικότητα, παρά την κοινή χρήση μηχανικών μερών.
Opel Astra: Καμία στασιμότητα
Το πρώτο κερδισμένο στοίχημα του νέου Opel Astra είναι αποτέλεσμα της εμφάνισής του. Πρωταγωνιστής σε μια κατηγορία όπου τα μοντέλα σχεδιαστικά ως επί το πλείστον παραμένουν άχρωμα, έρχεται με ένα τολμηρό design να ξεχωρίσει από την αρχή, αποσπώντας μόνο θετικά σχόλια. Πρόκειται για το πρώτο χάτσμπακ της μάρκας που υιοθετεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία Opel Vizor – η οποία ξεκίνησε από τα Mokka, Crossland και Grandland.
Εδώ, το χαρακτηριστικό πλέον σχέδιο της μάρκας αποτυπώνεται με μια πτυχή στο καπό και στα φώτα ημέρας (σχήμα φτερού), που διασταυρώνονται με το λογότυπο «Opel Blitz». Συνολικά σε αυτή του την εκδοχή (σ.σ.: θα ακολουθήσει και Sport Tourer) δείχνει δυναμικό και ταυτόχρονα κομψό, ενώ τα φώτα LED εμπρός-πίσω ενισχύουν τη σύγχρονη εικόνα. Οι μεγάλοι θόλοι των τροχών και οι αντίστοιχα μεγάλοι τροχοί έρχονται να δώσουν μια σπορτίφ νότα, την ώρα που το στενό φως των stop στο άνω άκρο της πέμπτης πόρτας, όπως και τα λεπτά πίσω φώτα, κάνουν αυτό το τμήμα ίσως το πιο ενδιαφέρον του αμαξώματος.
Συγκριτικά με το Opel Astra πέμπτης γενιάς (λανσαρίστηκε το 2015), ο αντικαταστάτης μπορεί να είναι πιο χαμηλός, είναι όμως πιο ευρύχωρος για τους επιβάτες εμπρός/πίσω. Με μήκος 4.374 χλστ. και πλάτος 1.860 χλστ., τοποθετείται στην καρδιά της κατηγορίας, ενώ χάρη στο μεταξόνιο των 2.675 χλστ. (+13 χλστ. συγκριτικά με το προηγούμενο) μεταφέρει τέσσερις ή και πέντε επιβάτες, με μόνη ουσιαστική παραφωνία στο χώρο για τα κεφάλια των πίσω, και αυτό μόνο αν πρόκειται για ψηλούς. Η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ στις «συμβατικές» βενζινοκίνητες και ντίζελ εκδόσεις ανέρχεται σε 422 λίτρα, ενώ στις plug–in υβριδικές περιορίζεται στα 353 (1.339 και 1.268, αντίστοιχα, με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων).
Στα παραπάνω προστίθενται 30 λίτρα αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό του Astra, το οποίο πέραν αυτών διακρίνεται για τη μετάβασή του στην ψηφιακή εποχή, υιοθετώντας τη νέα γενιά του Pure Panel, που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στο Mokka. Στην πράξη, πρόκειται για τη σύνθεση ενός ψηφιακού πίνακα οργάνων (στάνταρντ) και μιας οθόνης πολυμέσων, έκαστα με διαγώνιο 10 ιντσών, που προαιρετικά «ενώνονται» με ενιαίες κρυστάλλινες επιφάνειες. Η οθόνη πολυμέσων υποστηρίζει χειρισμό αφής, εντούτοις, ανάλογα με την έκδοση, το Opel Astra θα μπορεί να τρέχει και λειτουργικό που υποστηρίζει φωνητική λειτουργία στη φυσική γλώσσα του οδηγού.
Από εκεί και πέρα, κάτω από την κεντρική οθόνη διατηρούνται κάποιοι φυσικοί διακόπτες υπό μορφήν πλήκτρων, για λειτουργίες όπως ο έλεγχος του κλιματισμού κ.ά. Οι κορυφαίες από πλευράς εξοπλισμού εκδόσεις διαθέτουν ένα head–up display, ως κερασάκι στη συνολική αναβάθμιση του μοντέλου.
Ποιοτικά το νέο Astra δεν υστερεί σε κανέναν τομέα. Τουναντίον, χάρη σε στοιχεία εξοπλισμού όπως τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Intelli-Lux LED Pixel Light με 168 στοιχεία LED (84 σε κάθε λεπτό προβολέα), που ελέγχει την εμβέλεια και την κατεύθυνση του φωτισμού ανάλογα με τις συνθήκες, ή ακόμα και τα δερμάτινα καθίσματα AGR με λειτουργία μασάζ και εξαερισμό, η εικόνα του είναι αισθητά αναβαθμισμένη.
Στο δρόμο
Βασισμένο στην τρίτη γενιά της πλατφόρμας EMP2, όπως και κάθε μικρομεσαίο της Stellantis, αυτό το Astra έχει την καλύτερη θέση οδήγησης στη μακρόχρονη ιστορία του. Ο οδηγός κάθεται χαμηλά, η ορατότητα δεν περιορίζεται παρά τις μικρές κρυστάλλινες επιφάνειες πίσω και την κυρτή κολόνα C, τα χειριστήρια είναι εργονομικά τοποθετημένα και κάποιες επιφυλάξεις μας ως προς την ευκολία χειρισμού του συστήματος πολυμέσων μάλλον αποτελούν ζήτημα εξοικείωσης. Αν ο πίνακας οργάνων είχε λίγο μεγαλύτερη γραμματοσειρά και όχι τόση πληροφορία σε κάθε εναλλαγή της οθόνης του, τότε θα κάναμε λόγο για ένα άψογο περιβάλλον οδήγησης.
Έχοντας στη διάθεσή μας τον 3κύλινδρο κινητήρα 1.2 στην έκδοση με τους 130 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων που εδώ και χρόνια συνοδεύουν τα περισσότερα μοντέλα της Peugeot, της Citroen και της DS, περιμένουμε να δούμε ποιο γαλλικό από τα «αδέρφια» του θυμίζει περισσότερο στο δρόμο, ωστόσο… η απάντηση έχει πολύ περισσότερο ενδιαφέρον από μια τυπική σύγκριση. Οι μηχανικοί του Astra έχουν πετύχει να χτίσουν κάτι «δικό τους», που απέχει τόσο από τα υπέρ το δέον άνετα Citroen και DS, όσο και από το συνολικά πιο οδηγοκεντρικό Peugeot 308.
Εδώ η ανάρτηση φαίνεται να έχει μικρότερες διαδρομές και, χωρίς να είναι αισθητά πιο σφιχτή -τουλάχιστον- από του «308», πετυχαίνει να αναδείξει περισσότερο τη στιβαρότητα της πλατφόρμας, η οποία φαίνεται από την πρώτη στιγμή ότι είναι ικανή για πολύ αυξημένη ιπποδύναμη. Και πάλι, όμως, οι 130 ίπποι είναι αρκετοί για το σχετικά ελαφρύ αμάξωμα και, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση του κιβωτίου, το νέο Astra κινείται απρόσκοπτα πρωτίστως στην πόλη, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο, όπου επιπλέον αναδεικνύει και μια ποιοτική κύλιση.
Υπό πίεση «ακούει», και μόνο αν το παρακάνει ο οδηγός θα υποστρέψει, με τα ηλεκτρονικά όμως να επεμβαίνουν άμεσα, την ώρα που το τιμόνι είναι αρκούντως πληροφοριακό και επιπλέον δεν υστερεί σε επίπεδο βάρους. Με αυτόν τον κινητήρα δεν υπάρχει λόγος να καταφεύγει κανείς στο πρόγραμμα Sport (Normal και ECO τα άλλα), καθώς μόνο στις αλλαγές σχέσεων γίνονται πραγματικά αισθητές οι διαφορές, ενώ το μόνο που θα διαφοροποιηθεί στην άσκοπη πίεση θα είναι η κατανάλωση, που μπορεί να φτάσει στα 8,5 λίτρα, όταν με λογική χρήση τα 7 λίτρα/100 χλμ. είναι εύκολα επιτεύξιμα.
Απρόσμενο
Το Opel Astra πάντα είχε το κοινό του. Ως ο εκπρόσωπος μιας καταξιωμένης μάρκας σε μια κατηγορία που ακόμα και σήμερα έχει το φανατικό κοινό της, έχει εδραιωθεί εδώ και δεκαετίες, με ατού κατά κύριο λόγο την αποτελεσματικότητά του στα ζητούμενα του χώρου. Κοινώς, για τους ικανοποιητικούς του χώρους, την γκάμα κινητήρων κάθε γενιάς του και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, ασχέτως έκδοσης.
Μπορεί να φαίνεται «μεγάλο», όμως αυτό το Astra πραγματικά φεύγει πολλά βήματα παραπέρα, αφού, έχοντας διατηρήσει τα παραπάνω, έχει ενσωματώσει και ό,τι τεχνολογικό επιβάλλει η εποχή, την ώρα που οδηγικά πλέον μπορεί να συγκριθεί μόνο με τους κορυφαίους «παίκτες» της κατηγορίας. Συνυπολογίζοντας την ξεχωριστή και άμεσα αναγνωρίσιμη εμφάνισή του, είναι βέβαιο πως ήρθε για να διατηρήσει τα κεκτημένα του, ενώ καμία εντύπωση δε θα προκαλέσει η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του στην αγορά._ Ε. Ξ.
OPEL ASTRA 1.2 TURBO AT8
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.374x1.860x1.441 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 422 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.296 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2:123-129 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 39.900 ευρώ (έκδοση δοκιμής)
Το νέο Opel Astra είναι εξοπλισμένο με το σύστημα Intelli–Drive 2.0, που, βασισμένο στις πληροφορίες από την κάμερα πολλαπλών λειτουργιών στο παρμπρίζ και ακόμα τεσσάρων καμερών (εμπρός, πίσω και σε κάθε πλευρά), όπως και σε πέντε αισθητήρες ραντάρ, προσαρμόζει την ταχύτητα στις στροφές, κάνει υποδείξεις ταχύτητας και εκτελεί ημιαυτόνομα αλλαγή λωρίδας, σε συνδυασμό και με το adaptive cruise control, που αυξομειώνει την ταχύτητα ανάλογα με το προπορευόμενο όχημα, προσαρμόζοντάς την ταυτόχρονα στα όρια κυκλοφορίας.