Δοκιμάζουμε την αυτόματη έκδοση του Renault Twingo, που αναμφίβολα έχει πολλά ατού σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Πέρασε κιόλας ένα τέταρτο του αιώνα από τότε που παρουσιάστηκε το καινοτόμο για την εποχή του Renault Twingo. Ήταν η εποχή που τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α ήταν ελάχιστα, προερχόμενα κυρίως από την Ιαπωνία, και χαρακτηρίζονταν από την αδιάφορη εμφάνισή τους. Αυτοκίνητα πρακτικά, που απευθύνονταν στους οικονομικά ασθενέστερους αγοραστές και αυτό κατά κάποιο τρόπο το έβγαζαν αυτό προς τα έξω.
Την αλλαγή την έφερε το Fiat Cinquecento το 1991 και ένα χρόνο μετά το Renault Twingo, που προσέδωσαν στυλ στις αστικές μετακινήσεις. Αστικές, που λέει ο λόγος, καθώς οι νέοι -κατά κύριο λόγο ιδιοκτήτες τους- τα χρησιμοποιούσαν για κάθε είδους εξορμήσεις.
Αξίζει να σημειώσουμε πως και τα δύο προσφέρονταν μόνο σε 2θυρες εκδόσεις, τη στιγμή που σήμερα αυτός ο τύπος αμαξώματος τείνει να εξαφανιστεί ακόμα και στις μεγαλύτερες κατηγορίες των supermini και μικρομεσαίων.
Αν και το Twingo δίχασε με την εμφάνισή του στην αρχή, καθώς η “παιχνιδάρικη” προσέγγιση μέσα κι έξω θεωρητικά θα ήταν αρεστή, ιδίως στο γυναικείο κοινό, εντούτοις οι αγοραστές ήθελαν αυτοκίνητο και όχι παιχνίδι. Πήρε λίγο χρόνο για να εξοικειωθεί το κοινό και να εκτιμήσει το Twingo, που πέρα από fun, ήταν και ιδιαιτέρως πρακτικό με εξωφρενικούς χώρους, χάρη και στο καινοτόμο για την εποχή συρόμενο πίσω κάθισμα. Να σημειώσουμε επίσης πως η πρώτη γενιά του Twingo, στην έκδοση Easy που δεν διέθετε πεντάλ συμπλέκτη, έδινε δυνατότητα στον οδηγό να αλλάζει ταχύτητες ξεκούραστα.
Η επόμενη γενιά του Renault Twingo, που ήρθε 15 χρόνια αργότερα, πολλοί θα πουν πως δεν έφερε κάτι καινούργιο, εντούτοις ο 1200άρης υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας συγκαταλεγόνταν στους πρωτοπόρους του downsizing.
Έτσι ούτε η 3η γενιά του Twingo δεν θα μπορούσε να είναι συμβατική. Η απόφαση για τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος του αμαξώματος με τη μετάδοση της κίνησης αναγκαστικά να μεταφέρεται κι αυτή πίσω προσέφερε ένα μοναδικό πλεονέκτημα. Θεωρητικά η εξορία των μηχανικών μερών στο πίσω μέρος θα προσέφερε ένα ατού στο σχεδιασμό της καμπίνας για την προστασία από τις μπροστινές συγκρούσεις, όμως ο λόγος που η εταιρεία προχώρησε σε αυτή τη λύση (την οποία αρχικά επρόκειτο να ακολουθήσει και η VW στο up!) είναι ότι αυτό επέτρεψε στους μηχανικούς να αυξήσουν τη γωνία που θα μπορούσαν να πάρουν στρίβοντας οι εμπρός τροχοί. Το αποτέλεσμα είναι μια μοναδική ευελιξία και ένας εντυπωσιακά μικρός κύκλος στροφής.
Η μεγαλύτερη δυσκολία που είχε να αντιμετωπίσει η Renault στην απόφασή της να προχωρήσει σε αυτή τη διαφορετική αρχιτεκτονική είχε να κάνει με το υψηλό κόστος εξέλιξης, το οποίο τελικά μοιράστηκε με τη Mercedes, που αξιοποίησε το ίδιο δάπεδο στο τελευταίο Smart.
Για την ηλεκτρική εκδοχή του τελευταίου χρειάστηκε να σηκωθεί το δάπεδο των επιβατών, προκειμένου από κάτω να υπάρχει ο απαραίτητος χώρος για τις μπαταρίες. Έτσι, μπαίνοντας στο Twingo κάθεσαι ψηλά, κάτι ευπρόσδεκτο για ένα αυτοκίνητο πόλης. Το ακόμα πιο ευπρόσδεκτο για ένα αυτοκίνητο της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι το αυτόματο κιβώτιο της εν λόγω έκδοσης, που το καθιστούν κατά κάποιο τρόπο μοναδικό σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Κι αυτό γιατί, ενώ η Renault έχει τοποθετήσει ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, οι περισσότεροι κατασκευαστές επιλέγουν να χρησιμοποιούν στις αυτόματες εκδόσεις των μικρών τους αυτοκινήτων υποδεέστερα συστήματα (προφανώς για λόγους κόστους), όπως συμβατικά κιβώτια με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη που δεν έχουν πολύ ομαλή λειτουργία, ή στην καλύτερη περίπτωση κλασικά αυτόματα με μόνο 4 σχέσεις, που φυσικά μειονεκτούν στους τομείς των επιδόσεων και της κτανάλωσης.
Η τοποθέτηση κιβώτιου διπλού συπλέκτη στο Twingo (όπως άλλωστε και στο Smart, που όμως έρχεται σε πιο τσιμπημένη τιμή) δεν έχει κάποιο μειονέκτημα στην οδήγηση, πέρα από το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον κατασκευαστή οι τιμές εκπομπών και κατανάλωσης έχουν αυξηθεί ανεπαίσθηστα (από τα 99 στα 108 γρ./χλμ και από 4,3 στα 4,8 λίτρα/100 χλμ., αντίστοιχα), διαφορές που στην πράξη είναι δύσκολο να επιβεβαιωθούν.
Από την άλλη ο οδηγός απολαμβάνει ξεκούραστες μετακινήσεις, ο κινητήρας στο ελαφρύ αμάξωμα αποδεικνύεται ζωντανός, ενώ η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου δεν θα προβληματίσει εξαιτίας της συγκέντωσης της μάζας στο πίσω μέρος, που όμως είναι η αιτία για κάποιες πιο έντονες αναπηδήσεις στις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος.
Όσο για τους εσωτερικούς χώρους κρίνονται απόλυτα επαρκείς, με τους πίσω επιβάτες να βολεύονται με άνεση, εντούτοις τα εμπρός καθίσματα τους αποκόπτουν εντελώς την ορατότητα προς το δρόμο.
Το αυτόματο Renault Twingo κοστίζει 14.710 ευρώ (12.910 ευρώ το αντίστοιχο χειροκίνητο), τίμημα που κρίνεται απόλυτα λογικό δεδομένης της επιλογής που έχει γίνει στο σύστημα μετάδοσης.