Πώς αλλιώς να χαρακτηρίσεις ένα θηριώδες SUV 653 ίππων, το οποίο φέρει ύστερα από πάρα πολύ καιρό την αποκλειστική υπογραφή του τμήματος «Μ»;
Ως συνέχεια των εορτασμών για τα πενήντα χρόνια της BMW Μ, που συμπληρώθηκαν το 2022, η BMW φρόντισε να έχει έτοιμη την XM, το πρώτο «εξηλεκτρισμένο» μοντέλο της BMW M και δεύτερη αποκλειστική πρόταση από το τμήμα «Μ», μετά την Μ1 του 1978.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη μας επαφή μαζί της, μιας και ο Μανώλης Σαλούρος εκπροσώπησε το περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ στην παγκόσμια παρουσίαση που έγινε στην Αριζόνα των ΗΠΑ. Μπορεί εκεί το «παρών» να έδωσε και η νέα Μ2, αλλά η ΧΜ έχει το εκτόπισμα που της επιτρέπει να επισκιάζει τα πάντα.
Το γεγονός ότι αποτελεί τον πνευματικό συνεχιστή της εμβληματικής Μ1 αποτελεί από μόνο του μια κοσμογονία. Αυτά τα δύο αυτοκίνητα-σταθμοί είναι απολύτως ενδεικτικά των όσων μεσολάβησαν αυτόν τον μισό αιώνα. Από εκείνο το αιχμηρό ελαφρύ δίπορτο κεντρομήχανο κουπέ των παιδικών μας ονείρων, φτάσαμε σε αυτό το θεόρατο SUV, όπου το μόνο κοινό σημείο επαφής μεταξύ των δύο είναι η αποκλειστική υπογραφή «Μ».
Η εκ διαμέτρου αντίθετη μορφολογία αυτών των δύο κατασκευών καταδεικνύει τις εξίσου βαθύτατες μηχανολογικές διαφορές. Στην Μ1 το «straight–six» σύνολο των 3,5 λίτρων απέδιδε 277 ίππους, και μόνο με τη συνεισφορά υπερτροφοδότη στα ελάχιστα αγωνιστικά αντίτυπα που κατασκευάστηκαν, η ισχύς ξεπερνούσε τους 850 ίππους.
Στη σημερινή υβριδική ΧΜ κρύβονται δύο τούρμπο μέσα στον V8 των 4,4 λίτρων και ένας ηλεκτροκινητήρας μέσα στο αυτόματο 8άρι κιβώτιο, με τη συνδυαστική απόδοση να φτάνει τους 653 ίππους, ενώ υπάρχει ήδη η special έκδοση Red Label, όπου δεν πρόκειται για ουίσκι, αλλά για το ισχυρότερο αυτοκίνητο παραγωγής στην ιστορία της BMW M, το οποίο φτάνει τους 748 ίππους και στα 1.000 Nm ροπής.
Η ψαρωτική BMW XM
Μπορεί κανείς να πάρει μία ιδέα από τις φωτογραφίες, η face–to–face πραγματικότητα όμως δίνει το ακριβές στίγμα αυτής της τόσο πληθωρικής κατασκευής. Σημειώστε τις επιβλητικές εξωτερικές διαστάσεις -για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται-, 5.110x2.005x1.755 χλστ., το τεράστιο μεταξόνιο των 3.105 χλστ., την απόσταση των 220 χλστ. από το έδαφος και το βάρος των 2.710 κιλών.
Εξίσου υπερβολικές είναι και οι επιμέρους λεπτομέρειες, όπως η μάσκα με το φωτιζόμενο περίγραμμα που καθορίζει το σχήμα του καπό, οι προβολείς που χωρίζονται σε δύο τμήματα, οι θόλοι των τροχών και, φυσικά, οι ίδιοι οι τροχοί, μιας και εδώ πρόκειται για τους έξτρα των 23(!) ιντσών.
Δε θα μπορούσαν φυσικά να λείπουν και οι οπτικές παραπομπές στην Μ1, όπως η χρυσή λωρίδα που διατρέχει το πλαϊνό τμήμα στη βάση των παραθύρων και τα σήματα που έχουν τυπωθεί στις επάνω άκρες του πίσω παρμπρίζ.
Αυτή η λεπτομέρεια δημιουργεί μια εξίσου ψαρωτική ουρά, που συμπληρώνεται από την ανάγλυφη διαμόρφωση των μακρόστενων φωτιστικών σωμάτων, τον ογκώδη προφυλακτήρα με τον χαρακτηριστικό διαχύτη και, φυσικά, αυτές τις διπλές όρθιες εξαγωνικές εξατμίσεις.
Ο εσωτερικός κόσμος της BMW XM
Ανοίγεις τις πόρτες του θηριώδους οχήματος και o εντυπωσιασμός συνεχίζεται με το εσωτερικό, το οποίο οι Γερμανοί έχουν ονομάσει «M Lounge».
Στον στάνταρντ εξοπλισμό περιλαμβάνονται τα πολυλειτουργικά καθίσματα «M», το ειδικής σχεδίασης δερμάτινο τιμόνι «Μ» και, φυσικά, η κυρτή οθόνη της εταιρείας που συνδυάζεται με Head–Up Display. Το BMW Live Cockpit Professional απαρτίζεται για την περίσταση από μία οθόνη 12,3 ιντσών και μία δεύτερη 14,9 ιντσών, όπου τα πάντα ντύνονται από όλων των ειδών τα εξαιρετικά υλικά, με κερασάκι αυτό το vintage coffee brown δέρμα στο ταμπλό.
Από ευρυχωρία άλλο τίποτα για επιβάτες και αποσκευές, ενώ το highlight του εσωτερικού είναι η σμιλευμένη επένδυση της οροφής με την τρισδιάστατη πρισματική δομή της, το περίγραμμα τύπου πασπαρτού και εκατό LED για φωτισμό.
Ο φωτισμός περιβάλλοντος, ο αυτόματος έλεγχος κλιματισμού τεσσάρων ζωνών, το Harman Kardon Surround Sound System και το Travel & Comfort System είναι επίσης στάνταρντ χαρακτηριστικά. Αν όλα αυτά δεν είναι αρκετά φαντασμαγορικά, τότε το Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System με ενισχυτή 1.500 Watt και τέσσερα επιπλέον ηχεία στην περιοχή της οροφής εξυψώνει ακουστικά αυτή την ξεχωριστή εμπειρία.
Η «τεχνοδομή» της BMW XM
Το κινητήριο σύνολο M Hybrid της νέας BMW XM αποδίδει συνολική ισχύ 653 ίππων, που παράγονται από το συνδυασμό ενός V8 biturbo θερμικού κινητήρα 4,4 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 489 ίππους, και ενός ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων, ο οποίος έχει ενσωματωθεί στο 8τάχυτο κιβώτιο M Steptronic.
Για την ιστορία, αξίζει να σημειώσουμε ότι η τεχνολογία M Hybrid V8 έχει ήδη μεταγγιστεί στο πεδίο των αγώνων, σηματοδοτώντας την επιστροφή της BMW M Motorsport αρχικά στην Αμερική (στο πρωτάθλημα IMSA), ενώ το πλάνο περιλαμβάνει τη συμμετοχή στην επόμενη σεζόν του αγώνα των 24 Ωρών του Le Mans.
Επιστρέφοντας τώρα στη δική μας M Hybrid, προκειμένου να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για ακόμα μεγαλύτερη ροπή, οι μηχανικοί της εταιρείας εξέλιξαν ένα πατενταρισμένο pre–gearing σύστημα γραναζιών, που πολλαπλασιάζει την ηλεκτρική ροπή που φτάνει στο κιβώτιο, από τα 280 στα 450 Nm.
Το αποτέλεσμα είναι ένα SUV σχεδόν 2,8 τόνων που εκτινάσσεται έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 4,3 δλ., ενώ χρειάζονται 10 επιπλέον δλ. για να αγγίξει το ταχύμετρο την ένδειξη των 200 χλμ./ώρα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 250 χλμ./ώρα (ή στα 270 με το προαιρετικό πακέτο M Driver’s Package).
Την ηλεκτρική ραχοκοκαλιά του M Hybrid συστήματος, που βασίζεται στην πέμπτης γενιά τεχνολογία eDrive της BMW, αποτελεί μία μεγάλη μπαταρία μικτής χωρητικότητας 29,5 kWh, η οποία είναι και η βασικότερη αιτία για τη συνολική ένδειξη της ζυγαριάς, όπου το ιδανικό ζύγισμα και η χαμηλή τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο έδωσαν το περιθώριο στους μηχανικούς να χαμηλώσουν το κέντρο βάρους σε αυτή την «ψηλή» κατασκευή.
Το μοναδικό πάντως σημείο όπου φαίνεται να τσιγκουνεύτηκε η BMW είναι αυτό του onboard φορτιστή, η ισχύς του οποίου περιορίζεται στα 7,4 kW (όταν θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 11 kW και ιδανικά με δυνατότητα ταχυφόρτισης), κάτι που σημαίνει ότι χρειάζονται 4,25 ώρες για μία πλήρη φόρτιση.
Από εκεί και πέρα, όμως, οι Βαυαροί χρειάστηκε να ανατρέξουν στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας, προκειμένου να δώσουν τις σωστές βάσεις που πρέπει να έχει ένα τετράτροχο που φέρει την υπογραφή του τμήματος «Μ».
Η ανάρτηση διαθέτει διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (παραδόξως όμως χωρίς αερόσουστες, αλλά με μεταβλητής σκληρότητας ατσάλινα ελατήρια) και ενεργές αντιστρεπτικές δοκούς, καθώς και ένα πλήρως μεταβαλλόμενο (σε ταχύτητα και βήμα) σύστημα διεύθυνσης με ενεργητική τετραδιεύθυνση.
Στη μετάδοση το «παρών» δίνει το M xDrive, ένα μηχανικό σύστημα τετρακίνησης με πολύδισκο συμπλέκτη (οι μηχανικοί δεν προτίμησαν τη λύση της ηλεκτρικής τετρακίνησης με την αυτόνομη τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα στους πίσω τροχούς) και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό για τη διαχείριση της ροπής στους πίσω τροχούς. Η στάνταρντ ρύθμιση του συστήματος ευνοεί τη μεταφορά περισσότερης ροπής στους πίσω τροχούς, κάτι που ενισχύεται στην επόμενη επιλογή 4WD Sport.
Με την πλήρη απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών συστημάτων ευστάθειας, ο οδηγός μπορεί να περάσει στην επόμενη επιλογή, 4WD Sand, που εκμεταλλεύεται και τα χαρακτηριστικά κλειδώματος του πίσω διαφορικού, διευκολύνοντας την οδήγηση σε επιφάνειες χαμηλής πρόσφυσης, όπως στους αμμόλοφους (όντας ένα ξεκάθαρο υπονοούμενο για τις αγορές στις οποίες απευθύνεται η ΧΜ κατά κύριο λόγο).
Όπως καταλαβαίνει κανείς, οι δυνατότητες παραμετροποίησης των οδηγικών λειτουργιών της ΧΜ είναι πάρα πολλές, οπότε χρειάζονται τα ανάλογα εργαλεία διαχείρισης. Καθώς λοιπόν ο οδηγός μπορεί να επέμβει στα χαρακτηριστικά λειτουργίας τιμονιού, κινητήρα, κιβωτίου, φρένων, μετάδοσης, ανάκτησης ενέργειας και ήχου, υπάρχουν δύο διαφορετικοί διακόπτες, Μ1 και Μ2, επάνω στο τιμόνι, για την ομαδοποίηση των εκάστοτε προτιμήσεων.
Από εκεί και πέρα, πατώντας το μπουτόν «M Hybrid» στην κεντρική κονσόλα, ο οδηγός είναι σε θέση να επιλέξει ένα από τα τρία βασικά προγράμματα οδήγησης, συμπεριλαμβανομένου του Electric, που παρέχει κίνηση με μηδενικές εκπομπές σε ταχύτητες έως και 140 χλμ./ώρα. Η επιλογή eControl δίνει έμφαση στη διαχείριση της μπαταρίας, ενώ το πρόγραμμα Hybrid αφήνει το σύστημα να αποφασίζει για τον ιδανικό συνδυασμό κίνησης.
Εάν επιλεγεί κάποιο από τα Sport ή Sport Plus, τότε ο θερμικός κινητήρας είναι μόνιμα ενεργοποιημένος προκειμένου να δίνει άμεσα το μέγιστο της απόδοσης, ενώ πάντοτε υπάρχει απόθεμα ηλεκτρικής ενέργειας για τα μπουσταρίσματα, που θα ζητήσει ο οδηγός μέσω του δεξιού πεντάλ.
Η καθαρή χωρητικότητα των 25,7 kWh της μπαταρίας μπορεί να δώσει μια ηλεκτρική αυτονομία της τάξεως των 75 χλμ. για τα καθημερινά πηγαινέλα με μηδενικό ή ελάχιστο καύσιμο, ενώ όταν αδειάσει η μπαταρία και βαρύνει το δεξί πόδι, η κατανάλωση ξεπερνάει εύκολα τα 20 λτ./100 χλμ., με τη μέση τιμή να βρίσκεται γύρω στα 12,5 λτ./100 χλμ.
Δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι ένα τόσο βαρύ και ψηλό όχημα μπορεί να συμπεριφέρεται σαν μια αυθεντική «Μ». Πιέζεις βαθιά το γκάζι και η ΧΜ αντιδρά χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Στρίβεις το κοφτερό τιμόνι και περιμένεις να αρχίσουν τα παρατράγουδα από τις κλίσεις του αμαξώματος, κάτι που δεν επιβεβαιώνεται ποτέ. Οι ενεργές αντιστρεπτικές δοκοί δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους λέξη, ενώ τα θηριώδη ελαστικά διασφαλίζουν την απαραίτητη πρόσφυση, ακόμα και όταν η (ελληνική) άσφαλτος δεν είναι στα καλύτερά της.
Μπορεί η ΧΜ να «ντρίμπλαρε» τις κλίσεις, λες όμως ότι δεν μπορεί, θα την πετύχεις να υστερεί σε ευελιξία. Εδώ αναλαμβάνει να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά η τετραδιεύθυνση, οπότε οι ελιγμοί δεν αποτελούν πρόβλημα, ακόμα και στις φουρκέτες. Φυσικά, χρειάζεται ο απαραίτητος σεβασμός στους νόμους της Φυσικής, μιας και η μάζα παραμονεύει τον οδηγό που θα υπερεκτιμήσει τις καταστάσεις.
Την ώρα της «μάχης», στα Sport και Sport Plus αξέχαστος θα μας μείνει ο ήχος που προερχόταν από το σπορ σύστημα εξαγωγής, που φέρει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, συνεχώς ρυθμιζόμενα flaps και ενισχύεται και από το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου.
Μπορεί τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να καταβάλουν φιλότιμες προσπάθειες, το «διάβασμα» ενός κακοτράχαλου δρόμου όμως είναι αναπόφευκτο από τους 23άρηδες τροχούς και τα ελαστικά με το πολύ χαμηλό προφίλ.
Ούτε τα φρένα, τέλος, προκαλούν σκοτούρες. Οι 6πίστονς εμπρός δαγκάνες δεν έδειξαν να κουράζονται ακόμα και σε σκληρή χρήση, ενώ ευχάριστη αποδεικνύεται η δυνατότητα ρύθμισης της αίσθησης του αριστερού πεντάλ, αλλά και της έντασης με την οποία επεμβαίνει το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας πέδησης.
Μοναδικά ξεχωριστή
Η επετειακή ΧΜ είναι αναμφισβήτητα υπερβολική σε όλα της, από την εμφάνιση και τους χώρους μέχρι την απόδοση και την οδική της συμπεριφορά, καταφέρνοντας να υπερνικά τους σκοπέλους του βάρους και των διαστάσεων, χάρη στην προηγμένη της τεχνολογία. Μπορεί να φοράει την οικολογική «προβιά» μιας μεγάλης μπαταρίας που προσφέρει μια αρκετά ικανοποιητική ηλεκτρική αυτονομία για τις καθημερινές μετακινήσεις, το θηρίο όμως δύσκολα μπορεί να κρυφτεί μόλις βυθίσεις το γκάζι. Όταν θα συμβεί αυτό, ο οδηγός μπορεί να έχει εμπιστοσύνη ότι η ΧΜ θα συμπεριφερθεί όπως αρμόζει σε μια κατασκευή που φέρει την υπογραφή του τμήματος «Μ», αν και τελικά μπορούν να γίνουν πολλές συζητήσεις για το κατά πόσο η ΧΜ μπορεί να συμπεριληφθεί στις σκληροπυρηνικές επιλογές ενός Πραγματικού Οδηγού.
BMW XM
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 4.395 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 489 ίπποι/5.400-7.200 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 650 Nm/1.600-5.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 197 ίπποι/7.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 280 Nm/100-5.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 653 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 800 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 29,5 kWh (net: 25.7) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 5.110x2.005x1.755 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.105 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 527-1820 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.710 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα* >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 12,5 λτ./100 χλμ.** >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 34 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 75 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-100% (AC): 4,25 ώρες (7,4 kW) >ΤΙΜΗ: 187.450 ευρώ
*270 χλμ./ώρα με M Driver’s Package
**Με αφόρτιστη μπαταρία