Το πλήρωμα του χρόνου για το ντεμπούτο και στη χώρα μας του plug-in υβριδικού Mitsubishi Outlander ήρθε, και εμείς «αρπάζουμε» την ευκαιρία για μία πρώτη επαφή στους δρόμους της Αττικής με τον βασιλιά των πωλήσεων του αυτοκινήτων είδους στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς.
Η Mitsubishi είναι μία εταιρεία που έχει βαθιές ρίζες στα SUV έχοντας παράλληλα εδώ και πολλές δεκαετίες συνδέσει την… ύπαρξη της με πρωτοπόρες τεχνολογίες που δεν σχετίζονται κατ’ ανάγκη μόνο με την τετρακίνηση και τα πάσης λογής σοφιστικέ συστήματα μετάδοσης. Μπορεί στη χώρα μας τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) να κάνουν την εμφάνισή τους με σχετική αργοπορία, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι δραστήριοι Ιάπωνες από το Τόκιο δεν έχουν δώσει έγκαιρα και με σαφήνεια το στίγμα τους και στον τομέα που τα τελευταία χρόνια δικαίως αποτελεί το «the next big thing» για μικρούς και μεγάλους στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα. Αναφερόμαστε φυσικά στην ηλεκτροκίνηση, η οποία αποτελεί ήδη από το 2012, και γα την Ευρώπη ειδικότερα από το 2013, το σήμα κατατεθέν του plug-in υβριδικού Mitsubishi Outlander – και συνάμα ένα ισχυρό εμπορικό χαρτί στη γηραιά ήπειρο για το μικρότερο μέλος της γαλλο-ιαπωνικής συμμαχίας στη συγκριμένη κατηγορία.
Το Mitsubishi Outlander PHEV, με άλλα λόγια, το ευρωπαϊκό best-seller σε όλες τις κατηγορίες των plug-in υβριδικών οχημάτων τις χρονιές 2015, 2016 και 2017, ανανεώθηκε πριν έναν περίπου χρόνο και ενισχύθηκε με νέες, ακόμα πιο προηγμένες τεχνολογίες και δυνατότητες, ούτως ώστε να συνεχίσει να αποτελεί το μοντέλο που «φωτογραφίζει» με τον καλύτερο ίσως τρόπο το περιβαλλοντικό και κατασκευαστικό όραμα των δημιουργών του για το εγγύς μέλλον. Σε σχέση με το παρελθόν, το νέο για τα ελληνικά δεδομένα ιαπωνικό SUV εφοδιάζεται με έναν μεγαλύτερο και πιο αποδοτικό κινητήρα εσωτερικής καύσης με χωρητικότητα 2,4 λίτρων (αντί του παλαιότερου και επίσης ατμοσφαιρικού 2λιτρου), μία γεννήτρια στον εμπρός άξονα με αυξημένη κατά 10% ισχύ, δύο ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα, με τον πίσω να αποδίδει πλέον 95 αντί για 82 ίππους), μία «ενισχυμένη» μπαταρία ιόντων λιθίου με 80 κελιά και μεγαλύτερη κατά 15% χωρητικότητα (13,8 kWh αντί για 12 kWh), καθώς και μ’ ένα αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης όλων των παραπάνω – το οποίο αποτελεί ίσως και το ισχυρότερο «ισχυρό χαρτί» του μοντέλου. Από εκεί και πέρα, βελτιώσεις έγιναν στο πλαίσιο, στο σύστημα Super-All Wheel Control (S-AWC), που προέρχεται ως προς τη φιλοσοφία του από το Lancer Evolution, στην τετρακίνηση, που φυσικά δεν διαθέτει μηχανική διασύνδεση ανάμεσα στους δύο άξονες και χαρακτηρίζεται από τις ρυθμίσεις Snow, Sport και Lock (κατανομή ροπής 50/50), στο set-up των αναρτήσεων, ενώ εκ των ουκ άνευ είναι και οι αισθητικού περιεχομένου επεμβάσεις, οι οποίες αναβάθμισαν, αλλά δεν αλλοίωσαν, την γνώριμα «ιαπωνική» σχεδίαση της κατασκευής. Τόσο εντός όσο και εκτός.
Ο θερμικός κινητήρας του Outlander PHEV μπορεί να «ζει» ακολουθώντας τον Atkinson (σ.σ.: σύμφωνα με την Mitsubishi, η λειτουργία στον κύκλο Otto ενεργοποιείται περίπου στο 20% της συνολικής χρήσης του 4κύλινδρου MIVEC) με τη μέγιστη απόδοση να φτάνει στους 135 ίππους και τη ροπή στα 211 Nm. Σε συνδυασμό με τους δύο ηλεκτροκινητήρες (σ.σ.: ο εμπρός αποδίδει από μόνος του 82 ίππους με τον πίσω να εμπλέκεται μόνιμα), η ονομαστική ισχύς του όλου «πακέτου» ανέρχεται στους 224 ίππους. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί πως το σύστημα PHEV είναι πλήρως αυτόματο, με τη μονάδα ελέγχου να επιλέγει κάθε φορά τον συνδυασμό, ή αλλιώς, το μοτίβο, που ταιριάζει στα εκάστοτε οδηγικά σενάρια και απαιτήσεις. Εντούτοις, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του αρκετά προγράμματα – με το EV mode, για παράδειγμα, και εφόσον η κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας το επιτρέπει, το Outlander PHEV μπορεί να διανύσει έως και 45 «ηλεκτρικά» χλμ. με μηδενικές εκπομπές ρύπων, σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP και σε ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 135 χλμ./ώρα. Εδώ, η μέγιστη ισχύς δεν υπερβαίνει τα 70 kW.
Από εκεί και πέρα, το SAVE mode αποτελεί την προτιμώμενη-συνιστώμενη λύση για την προστασία της φόρτισης της μπαταρίας, προσθέτοντας μία μικρή και πάντοτε λελογισμένη… δόση ηλεκτροκίνησης για μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων. Με το Series Hybrid mode, η μέγιστη ισχύς δεν υπερβαίνει τα 130 kW, με το αυτοκίνητο να εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την ισχύ των εμπρός και πίσω μοτέρ και τον θερμικό κινητήρα να εμπλέκεται σε ρόλο γεννήτριας για τη φόρτιση του συσσωρευτή. Αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω πρόγραμμα εμπλέκεται αυτόματα στην απότομη επιτάχυνση, στις ανηφόρες ή όταν η φόρτιση της μπαταρίας είναι πολύ χαμηλή (κάτω του 23%) και η ταχύτητα κάτω από τα 65 χλμ./ώρα για χρονικό διάστημα από 3 έως 10 λεπτά. Στο Parallel Hybrid mode, o κινητήρας των 2,4 λίτρων κινεί τους εμπρός τροχούς, εξακολουθώντας να φορτίζει την μπαταρία, με το εμπρός ηλεκτρο-μοτέρ να συνεχίζει να «υποστηρίζει» τον θερμικό και το πίσω να κινεί τους αντίστοιχους τροχούς – το εν λόγω πρόγραμμα αποτελεί την αυτόματη επιλογή του συστήματος ελέγχου όταν το όχημα κινείται πάνω από τα 135 χλμ./ώρα με τη μέγιστη ισχύ να μην υπερβαίνει τα 165 kW.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου των 300 V του Outlander PHEV, εκτός από την προφανή ικανότητά της να ανακτά ενέργεια μέσω αναγεννητικής πέδησης (σ.σ.: o οδηγός μπορεί μάλιστα να επιλέξει την απεμπλοκή της ή την εμπλοκή της σε πέντε διαφορετικά «βήματα» μέσω των paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι), δύναται να γεμίζει μέσω οικιακού δικτύου AC 230V/16A σε 4 ώρες, AC 230V/10A σε 5,5 ώρες ή σε 7 ώρες σε πρίζα AC 230V/8A, καθώς και σε ταχυφορτιστή CHADeMO σε 25 λεπτά στο 80% της μέγιστης δυναμικής της. Για την ίδια την μπαταρία – η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως τροφοδότης ενέργειας προς το σπίτι ή προς μία άλλη αντίστοιχη ηλεκτρική εγκατάσταση (Vehicle 2 Home – V2H) μέσω της χρήσης αμφίδρομου μετατροπέα, η Mitsubishi αναφέρει με έμφαση πως συνοδεύεται από εγγύηση ως προς τη διατήρηση της χωρητικότητάς της στο 70%, ή και παραπάνω, για διάρκεια 8 ετών/160.000 χλµ.
Πως μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη; Αν μη τι άλλο, σε ένα πολύ ενδιαφέρον «μίγμα». Με την μπαταρία σε επαρκή κατάσταση φόρτισης, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αθόρυβα μέσα στην πόλη (σ.σ.: η όποια… φασαρία προέρχεται μόνο από την κύλιση των τροχών) αλλά και αρκετά σβέλτα, παρά το βάρος του οχήματος που αισίως «ακουμπά» τους 1,9 τόνους. Η απόκριση στο EV mode είναι, αν μη τι άλλο, άμεση, όπως και η επιτάχυνση, κάτι που σε κάνει να μην… νοσταλγείς καθόλου τις υπηρεσίες του θερμικού συνόλου, το οποίο κάνει αισθητή την παρουσία του μόνο στα ανοιχτά κομμάτια και με πιο γενναία χρήση του δεξιού πεντάλ. Και φυσικά, αν προηγουμένως έχεις… στερέψει τα ενεργειακά αποθέματα του συσσωρευτή ιόντων λιθίου. Σε κάθε περίπτωση, το έξυπνο λογισμικό διαχείρισης δείχνει να κάνει καλά τη δουλειά του εκτός της πόλης μεταβάλλοντας διαρκώς το μίγμα «ρεύματος/βενζίνης» ούτως ώστε ο ρυθμός κίνησης να είναι ανάλογος των εντολών σου. Δυστυχώς, το σύντομο της επαφής μας με το αυτοκίνητο δεν μας έδωσε τη δυνατότητα να μετρήσουμε τόσο την πραγματική εμβέλεια της κατασκευής στο ηλεκτρικό πρόγραμμα, όσο και τις μέσες απαιτήσεις σε υγρό καύσιμο σε μικτές συνθήκες – το εργοστάσιο πάντως κάνει λόγο για 2,0 λιτ./100 χλμ. και για 16,9 kWh/100 χλμ., τιμές μετρημένες σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP.
Ως προς τα οδικά χαρακτηριστικά, η αίσθηση που αποκομίζει κανείς σαφώς και δεν είναι ανάλογη με εκείνη ενός… Evo. Κι αυτό γιατί το Outlander PHEV σού «φωνάζει» από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα ότι δεν φτιάχτηκε για τον οδηγό που απαιτεί έντονες συγκινήσεις πίσω από το ελαφρύ, αλλά γρήγορο σύστημα διεύθυνσης με το οποίο εξοπλίζεται, αλλά για εκείνους που αναζητούν «ποιοτικές» μετακινήσεις εντός, εκτός αλλά και πέριξ των σύγχρονων μεγαλουπόλεων – εκεί όπου σε λίγο τα αυτοκίνητα του είδους θα έχουν ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των συμβατικών – με χαμηλό σε κάθε περίπτωση λειτουργικό κόστος, «μπόλικους» χώρους και υψηλά επίπεδα άνεσης. Κάτι στο οποίο συνηγορεί και ο πλούσιος εξοπλισμός του, ο οποίος στην κορυφαία έκδοση Instyle Navi Plus περιλαμβάνει τα πάντα – από δερμάτινο σαλόνι και ηλεκτρική οροφή, μέχρι κάθε λογής ηλεκτρονικό καλούδι που σχετίζεται με τα τόσο διαδεδομένα πλέον συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης. Κλείνοντας αξίζει να σημειώσουμε πως η κορυφαία αυτή έκδοση κοστίζει στη χώρα μας σύμφωνα με την πρόσφατη τιμολόγησης της ελληνικής αντιπροσωπείας της Mitsubishi στα 54.900 ευρώ, με την βασική Intense Plus, να τιμάται στα 45.900 ευρώ._Χ.Α.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Θερμικός κινητήρας
Χωρητικότητα > 2.360 κ.εκ. Σχέση συμπίεσης > 12:1 Μεγ. ισχύς > 135 ίπποι/4.500 σ.α.λ. Μεγ. ροπή > 211 Nm/4.500 σ..α.λ.
Ηλεκτροκινητήρες
Ισχύς εμπρόσθιου > 82 ίπποι Ροπή εμπρόσθιου > 137 Nm Ισχύς οπίσθιου > 95 ίπποι Ροπή οπίσθιου > 195 Nm
Μπαταρία
Τύπος > Ιόντων λιθίου/300V Χωρητικότητα > 13,8 kWh Φόρτιση > AC 230V/16A σε 4 ώρες – AC 230V/10A σε 5,5 ώρες – AC 230V/8Α σε 7 ώρες – Σε ταχυφορτιστή CHADeMO στο 80% σε 25 λεπτά
Κατανάλωση- Ρύποι (WLTP)
Βενζίνη > 2,0 λιτ./100 χλμ. Ενέργεια από μπαταρία > 16,9 kWh/100 χλμ. Εκπομπές CO2 > 46 gr/100 χλμ.
Επιδόσεις
0-100 χλμ./ώρα > 10,5 δλ. 40-60 χλμ./ώρα > 2,5 δλ. 80-100 χλμ./ώρα > 3,7 Τελική ταχύτητα > 170 χλμ./ώρα (135 χλμ./ώρα στο EV mode)
Διαστάσεις – Βάρη
ΜxΠxΥ > 4.695×1.800×1.710 χλστ. Μεταξόνιο > 2.670 χλστ. Απόσταση από το έδαφος > 190 χλστ. Γωνία ράμπας/προσέγγισης/διαφυγής > 21°/19°22,5° Βάρος > 1.880-1.900 κιλά Χώρος αποσκευών > 453-868 λίτρα