Το Cupra Born αποτελεί το πρώτο βήμα της ισπανικής μάρκας προς τον απόλυτο εξηλεκτρισμό της γκάμας της.
H Cupra συνεχίζοντας τη σταθερά ανοδική της πορεία σε επίπεδο πωλήσεων, περνάει στο «απαιτούμενο» βήμα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων με το Born, το οποίο τυπικά και ουσιαστικά αποτελεί τη δική της εκδοχή αναφορικά με τα μεσαία μοντέλα πόλης μηδενικών ρύπων.
Το Cupra Born που παράγεται στο εργοστάσιο Zwickau του VW Group (για 100% ηλεκτρικά οχήματα – θεωρείται το μεγαλύτερο και αποδοτικότερο «ηλεκτρικό» εργοστάσιο στην Ευρώπη), έρχεται να βάλει τη μάρκα στην ηλεκτροκίνηση σε μια κατηγορία όπου ακόμα το πεδίο είναι σχετικά ελεύθερο. Βασισμένο στο δάπεδο ΜΕΒ του γερμανικού ομίλου, όπως και τα VW ID.3, ID.4, καθώς και το Skoda Enyaq iV, αναμενόμενα διαθέτει πλήθος κοινών μερών με εκείνα, και, ανάλογα, θα διατίθεται σε μια ευρεία γκάμα εκδόσεων τόσο σε σχέση με την απόδοση της μονάδας κίνησης όσο και τη χωρητικότητα των μπαταριών του.
Το Cupra Born έχει σχεδόν τις ίδιες διαστάσεις με το ΙD.3. Με μήκος 4.322 χλστ., πλάτος 1.809 χλστ., ύψος 1.537 χλστ. και μεταξόνιο στα 2.767 χλστ., διαφέρει σημαντικά από το γερμανικό μοντέλο, έχοντας έναν σαφώς πιο σπορτίφ σχεδιασμό, με έντονες ακμές και ιδιαίτερα αιχμηρό εμπρός μέρος. Οι αριθμοί έρχονται να επιβεβαιώσουν την περισσότερο σπορ προσέγγιση της Cupra έναντι του αδελφού VW, καθώς πέραν των άλλων, το Born είναι χαμηλότερο από το ID.3 κατά 15 χλστ. εμπρός και 10 αντίστοιχα πίσω.
Στο εσωτερικό η σχεδιαστική προσέγγιση είναι λίγο-πολύ γνωστή από το Formentor, με κομψές γραμμές για το πλαίσιο του ταμπλό και των θυρών, ενώ αυτό που ξεχωρίζει είναι η εμφανής κλίση της οθόνης του συστήματος πολυμέσων των 12 ιντσών (στάνταρντ) προς τον οδηγό. Αν κάτι δεν ενθουσιάζει, είναι οι, μόλις δύο, δανεισμένοι από το ID.3 διακόπτες των παραθύρων, η λειτουργία των οποίων εναλλάσσεται εμπρός/πίσω με το πάτημα σε μια επιφάνεια αφής, κάτι που απέχει σημαντικά από την έννοια της λέξης «εργονομία». Από εκεί και πέρα, σαφώς θα θέλαμε μια μεγαλύτερη οθόνη για τον πίνακα οργάνων, αν και οι όποιες ελλείψεις της καλύπτονται από το head-up-display (προαιρετικό).
Από πλευράς διαθέσιμων χώρων, το επίπεδο πάτωμα έχει παίξει το ρόλο του στην επαρκή άνεση για τέσσερις επιβάτες, ενώ απόλυτα ικανοποιητικό για την κατηγορία είναι και το πορτ μπαγκάζ των 385 λίτρων.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι ένα μεγάλο μέρος του εσωτερικού του Born διαθέτει υλικά που μειώνουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του αυτοκινήτου, όπως είναι για παράδειγμα τα εξαιρετικά σε στήριξη καθίσματα τύπου μπάκετ, τα οποία είναι κατασκευασμένα από νήματα Seaqual, αποτελούμενα από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν «αλιευθεί» στη Μεσόγειο. Ανάλογα, η ανακυκλωμένη μικροϊνή Dinamica χρησιμοποιείται ως επιλογή για τα πάνελ των θυρών και των καθισμάτων.
Ηλεκτρική γκάμα
Στη βάση της γκάμας του θα βρίσκεται μια έκδοση με μπαταρία χωρητικότητας 45 kWh, απόδοση 150 ίππους και ροπή 310 Nm, με αυτονομία, σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, 340 χλμ. Πιο πάνω, όπως και στα μοντέλα της VW, τοποθετείται το Cupra Born των 204 ίππων (μπαταρία 58 kWh), σε «απλή» αλλά και βελτιωμένη έκδοση με το πρόγραμμα e-Boost που ανεβάζει την ισχύ στους στους 231 ίππους, ενώ με την ίδια ισχύ (231 ίπποι) διαθέσιμο θα είναι και ένα μοντέλο με 77άρα μπαταρία. Σε κάθε περίπτωση η ροπή είναι 310 Nm, ενώ ως προς τις διαφορές στις επιδόσεις των εκδόσεων με 231 ίππους, το μεν Cupra Born με την μπαταρία των 58 kWh επιτυγχάνει το «0-100» σε 6,6 δλ., όταν εκείνο με την μπαταρία των 77 kWh και άρα το επιπλέον βάρος, χρειάζεται 7,0 δλ. Ως προς την αυτονομία τους, για το πρώτο ανακοινώνονται 420 χλμ., όταν για τη μεγαλύτερη έκδοση η αντίστοιχη τιμή είναι 540 χλμ.
Ως προς τη φόρτιση, η διαδικασία μπορεί να γίνει τόσο σε δίκτυο AC (έως 11 kW) όσο και σε DC (έως 170 kW), με την εταιρεία να διαθέτει από απλούς επιτοίχιους, έως και φορτιστές με δυνατότητα σύνδεσης 4G και WiFi. Αναφορικά με το χρόνο φόρτισης, σε ταχυφορτιστή 125 kW χρειάζονται 35 λεπτά για πλήρωση των μπαταριών από το 5% στο 80%, ενώ για 100 χλμ. ταξιδιού απαιτούνται 10 λεπτά φόρτισης.
Σε δικό του δρόμο
Οδηγώντας το Cupra Born στη Βαρκελώνη κατά την πανευρωπαϊκή του παρουσίαση, επιβεβαιώθηκε η πρώτη μας αίσθηση, όταν στο πλαίσιο του Tannistest στη Δανία, πριν από περίπου ένα μήνα, η εικόνα του ήταν αρκετά διαφοροποιημένη από εκείνη του ID.3. H Cupra, πιστή στα όσα θέλει να πρεσβεύει, έδωσε και στο Born έμφαση στα οδηγικά χαρακτηριστικά, και αντί να σταθεί στο κατά τ’ άλλα ολοκληρωμένο προφίλ ενός ηλεκτρικού πόλης, ενίσχυσε τα σημεία εκείνα που δίνουν σε κάθε αυτοκίνητο το κάτι παραπάνω υπό πίεση.
Η χαμηλότερη ανάρτηση μπορεί να είναι και ενεργή (DCC), με 15 στάδια ρύθμισης, την ίδια ώρα που για το Born η Cupra επέλεξε κρεμαγιέρα μεταβλητού βήματος, αλλά και ζάντες έως και 20 ιντσών, με ελαστικά με φαρδύ πέλμα. Για τις εκδόσεις με τέτοιους τροχούς, προβλέπεται η δυνατότητας πλήρους απενεργοποίησης του ESC, καθώς και επιλογή ESC Sport. Στην πράξη, ο οδηγός που εποπτεύει από σχετικά ψηλά το δρόμο, απολαμβάνει μια πολύ ποιοτική κύλιση, την ίδια ώρα που μπορεί να εκμεταλλευτεί την αμεσότητα και την ακρίβεια του συμπαγούς αμαξώματος το οποίο «ακούει» τις εντολές του συστήματος διεύθυνσης με χαρακτηριστική άνεση. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά, παρά το συνδυασμό κινητήρα-κίνησης πίσω και -όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα του Group- τα ταμπούρα στον πίσω άξονα με την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων αποδεικνύονται απολύτως ικανοποιητικά.
Δεν παραβλέπουμε μια σχετική ασάφεια του τιμονιού στον ανοιχτό δρόμο, όπως και μια ευπάθεια του αμαξώματος στους πλευρικούς ανέμους, όμως καλύτερη άποψη θα σχηματίσουμε επί ελληνικού εδάφους, στις αρχές του 2022, οπότε και το λανσάρισμα του Cupra Born. Σε ό,τι αφορά την αγορά μας, είναι νωρίς για να έχουμε εικόνα της τιμολογιακής πολιτικής του, θα αναφέρουμε όμως ενδεικτικά ότι στη Γερμανία η τιμή εκκίνησης για την έκδοση των 204 ίππων είναι 37.220 ευρώ._ Ε. Ξ.