X
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε: Skoda 4×4 Experience

Βρεθήκαμε για μια ακόμα φορά στην όμορφη Βαρκελώνη για να θυμηθούμε ειδικά για την περίσταση την πολύ ενδιαφέρουσα γκάμα των τετρακίνητων μοντέλων της Skoda σε μία ευχάριστη -4x4- εμπειρία.

Βρεθήκαμε για μια ακόμη φορά στην όμορφη Βαρκελώνη για να θυμηθούμε ειδικά για την περίσταση την πολύ ενδιαφέρουσα γκάμα των τετρακίνητων μοντέλων της Skoda σε μία ευχάριστη -4×4- εμπειρία.
Octavia 5 Combi, Superb, Yeti και όλα φυσικά στις 4κίνητες εκδοχές τους ήταν παρατεταγμένα στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης, έτοιμα να μας θυμίσουν ότι η σωστή οδική συμπεριφορά τους συνεχίζεται και εκτός δρόμου όταν οι καταστάσεις το απαιτήσουν. Τόπος δοκιμής το Can Pedro, ένα περιβάλλον στο οποίο είχαν στηθεί κάποιες έξυπνες δοκιμασίες από τους ανθρώπους της εταιρείας, με βασικό στόχο να αποδειχθεί περίτρανα, για μια ακόμα φορά, το λογικό, η χρησιμότητα δηλαδή της τετρακίνησης σε γλιστερές συνθήκες ασφάλτου, αλλά και σε χώμα, λάσπη και σε διαδρομές τύπου trial.
Η αρχή λοιπόν με την Octavia 5 Combi Scout και συγκεκριμένα με τη σημερινή του εκδοχή με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1,8 λίτρων που αποδίδει 160 ίππους (βγαίνει και δίλιτρο TDI 140 ίππων). Με ροπή από τις χαμηλές στροφές (1.500 σ.α.λ.) χαρακτηρίζεται από τη γραμμικότητά του, ενώ συνδυάζεται αρμονικά με το μηχανικό 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων. Η δεύτερη σημαντικότερη αλλαγή, σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, γίνεται αντιληπτή σε ολισθηρές επιφάνειες. Είναι η αντικατάσταση του συμπλέκτη Haldex δεύτερης γενιάς από αυτόν της τέταρτης. Πλέον, η κατανομή της ροπής (έως 85%) στον τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση γίνεται γρηγορότερα, ενώ, εάν ο οδηγός έχει μια σχετική εμπειρία, μπορεί να κινηθεί και σε «δύσκολα» μέρη. Ανασταλτικός παράγοντας στην εκτός δρόμου κίνηση είναι το περιορισμένο ύψος από το έδαφος (179 χιλ.) καθώς και οι γωνίες προσέγγισης (16,5 μοίρες) και κυρίως διαφυγής (13,6 μοίρες). Γιατί θα επιλέγαμε το Scout; Έχει χώρους και καλή ποιότητα, σου δίνει στιβαρή αίσθηση στο δρόμο, στρίβει ακόμα και σε κλειστά κομμάτια με ευελιξία (και… αρκετή υποστροφή) και μπορεί να σύρει ένα φουσκωτό ή ένα τροχόσπιτο (1.500 κιλά με φρένα). Ο κινητήρας είναι διαμάντι, η τετρακίνηση ικανοποιεί, ενώ μας αρέσει και το σχήμα του, που διαφέρει από τα λοιπά SUV. SUV είπαμε; Όχι, το Scout δεν είναι SUV, κάτι που, όπως προαναφέραμε, αντιλαμβάνεται κανείς από τις μικρές γωνίες προσέγγισης, διαφυγής, ράμπας. Άλλωστε, για αυτήν τη δουλειά η Skoda έχει το Yeti…
Τιμή Scout: Από 27.490 ευρώ
Μια που το αναφέραμε, λοιπόν, ας μιλήσουμε για το Skoda Yeti, το οποίο έρχεται και αυτό με τον ίδιο κινητήρα των 160 ίππων στην βενζινοκίνητα πάντα εκδοχή του. Εκτός δρόμου τη διαφορά κάνει η ανάρτηση, που μπορεί και απορροφά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος χωρίς να τις περνά στην καμπίνα. Το πόσο γρήγορα θα κινηθείς ορίζεται από τα χαμηλού προφίλ ασφάλτινα ελαστικά, ενώ σε κάθε περίπτωση μιλάμε για βατούς χωματόδρομους και όχι για καταστάσεις τύπου trial. Η ελληνική αντιπροσωπεία διαθέτει τις τετρακίνητες εκδόσεις με το πακέτο off road στο βασικό εξοπλισμό, κάτι που σημαίνει ότι ο οδηγός, με το πάτημα του σχετικού κουμπιού, έχει στη διάθεσή του αμεσότερη απόκριση από το πεντάλ του γκαζιού, αλλά και μείωση της ροπής κατά την εκκίνηση και την απότομη κατάβαση. Επιπλέον και βασικότερο, όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ρυθμίζονται αυτόματα για εκτός δρόμου χρήσεις (ABS, ASR, EDS). Για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, τα παραπάνω είναι περισσότερο ψυχολογικά βοηθήματα, αφού στην πράξη, εκτός από τα ελαστικά, το αποτέλεσμα της προσπάθειας εκτός δρόμου θα κριθεί και από τη γωνία προσέγγισης. Οι 18 μοίρες που αναφέρει ο κατασκευαστής δε θα αφήσουν το Yeti να σκαρφαλώσει κάπου και να παραμείνει αγρατζούνιστο παρά την προστατευτική αλουμινένια ποδιά κάτω από τον κινητήρα. Πόσοι, όμως, αντίπαλοί του μπορούν να καταφέρουν κάτι τέτοιο; Ο οδηγός, ασχέτως σωματικής διάπλασης, θα βρει άνετα την ιδανική θέση οδήγησης πίσω από τη λεπτή στεφάνη του ρυθμιζόμενου προς όλες τις κατευθύνσεις τιμονιού, ενώ στα συν προσθέτουμε την απρόσκοπτη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση, χάρη στις σχεδόν κάθετες, τετραγωνισμένες επιφάνειες. Οι χώροι είναι από τους κορυφαίους της κατηγορίας του, αν και όταν θέλουμε πραγματικά να μιλήσουμε για χώρους τότε η κουβέντα πρέπει να γίνεται γύρω από το Skoda Superb…
Τιμή Yeti 4x4: Από 24.990 ευρώ
Φυσικά, η Skoda δε θα μπορούσε να μην εξοπλίσει και την λιμουζίνα της το Superb (σε σεντάν και combi) με την αντίστοιχη έκδοση 4×4, έχοντας ήδη δημιουργήσει «παράδοση» σε αυτόν τον τομέα. Όπως και στη νέα Octavia, επιστρατεύεται ο πολύδισκος συμπλέκτης της Haldex στην τέταρτη γενιά του, για να μετατρέψει το αμιγώς προσθιοκίνητο Superb σε κατά περίσταση τετρακίνητο, μεταφέροντας έως και το 50% της ροπής του κινητήρα στους πίσω τροχούς, στην περίπτωση που αυτό καταστεί αναγκαίο. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε +96 κιλά (με το Superb 1.8Τ να φτάνει αισίως τα 1.550 κιλά) και σε επιπλέον 19 χλστ. απόσταση από το έδαφος, γεγονός που με τη σειρά του συνεπάγεται αύξηση του χρόνου επίτευξης των 100 χλμ./ώρα κατά 0,1 δλ. (8,7 δλ.) και μείωση της τελικής ταχύτητας κατά 3 χλμ./ώρα (217 αντί 220 χλμ./ώρα). Ως αντιστάθμισμα, βέβαια, παίρνει την επιπλέον πρόσφυση, που μεταβάλλει αισθητά τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ιδίως στις στροφές. Τα άσκοπα σπιναρίσματα απαλείφονται (εντυπωσιακή η βελτίωση του Haldex από γενιά σε γενιά), η δύναμη βγαίνει αυτούσια στο δρόμο, τα αποθέματα πλευρικής πρόσφυσης αυξάνονται, και κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου σού δίνεται η εντύπωση και η σιγουριά πως το αυτοκίνητο μπορεί να στρίψει με «όσα» στο κοντέρ, επιτρέποντας και διορθώνοντας τη λάθος γραμμή-τοποθέτηση ή μένοντας ανεπηρέαστο από κάθε εξωτερικό παράγοντα (καιρικές συνθήκες, ποιότητα ασφάλτου κτλ).
Τιμή Superb 4x4: Από 29.990 ευρώ

Μ.Σαλ.
 

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!