Ταξιδεύουμε στη Στοκχόλμη για να γνωρίσουμε σε δημόσιους αυτή τη φορά δρόμους τη νέα γενιά των εξηλεκτρισμένων μοντέλων της Nissan. Και για την περίσταση, το υβριδικό Qashqai e-Power και το αμιγώς ηλεκτρικό Ariya.
Η Nissan ακολουθεί κατά πόδας το εξηλεκτρισμένο δόγμα της εποχής μας. Με το αειθαλές Leaf να έχει δείξει το δρόμο και τον τρόπο σέρνοντας το… χορό ήδη από το 2010, και την έλευση του υβριδικού Juke, που οδηγήσαμε πριν λίγες μόλις εβδομάδες στην πόλη του φωτός, να βρίσκεται προ των πυλών, σειρά έχουν το «βαρύ πυροβολικό» της γκάμας της, το Qashqai, που πλέον αποκτά μια αυτοφορτιζόμενη υβριδική έκδοση με μπόλικη τεχνολογία και ουσία, και η νέα ναυαρχίδα της Nissan, το Ariya, που είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό crossover, το οποίο θα ξεκινήσει να διατίθεται στην Ευρώπη, όπως και το μικρομισαίο SUV με τον κωδικό «e-Power», από το προσεχές φθινόπωρο, σε μία αρκετά ενδιαφέρουσα ποικιλία εκδόσεων.
Με δεδομένη την πρεμιέρα δύο ακόμα νέων EV μέσα στα προσεχή χρόνια (ένα crossover και ένα compact μοντέλο), απώτερος στόχων των Ιαπώνων είναι να διαθέτουν από του χρόνου κιόλας μία πλήρως εξηλεκτρισμένη γκάμα μοντέλων. Τρία χρόνια αργότερα, οι πάντοτε ανήσυχοι Ιάπωνες της Nissan έχουν θέσει ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο, με το 75% των πωλήσεων τους στην Ευρώπη να απαρτίζεται από ηλεκτροκίνητες εκδόσεις. Τελικός «σταθμός» τους είναι το 2030, όταν η Nissan θα καταστεί και με τη βούλα πλέον μια αμιγώς ηλεκτρική μάρκα.
Για τη ώρα, το νεότερο τέκνο της όλης προσπάθειας είναι το Qashqai e-Power. Σε σχέση με τις περισσότερες υβριδικές προτάσεις του ανταγωνισμού που δεν μπαίνουν στην πρίζα, η τεχνολογία e-Power της Nissan υιοθετεί μία διαφορετική προσέγγιση. Κι αυτό γιατί ο θερμικός κινητήρας δεν αποτελεί άμεσα την «κινητήρια δύναμη» του νέου Qashqai e-Power, καθώς στην πράξη ο ρόλος του είναι βοηθητικός σε σχέση με τον ηλεκτρικό, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την κίνηση του οχήματος. Επί της ουσίας, το σύστημα e-Power της Nissan αποτελείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρτικότητα 2,1 kWh (σ.σ.: με πλήρη φόρτιση, μπορεί να προσφέρει κίνηση μηδενικών εκπομπών για 2 έως 3 χλμ.) που συμπληρώνεται από έναν 3κύλινδρο και υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα με χωρητικότητα 1,5 λίτρων με μεταβλητή σχέση συμπίεσης, ο οποίος αποδίδει 156 ίππους και 250 Nm ροπής, μια γεννήτρια ισχύος, έναν μετατροπέα και έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα με ονομαστική απόδοση 140 kW – πρόκειται για μια μονάδα παρόμοιου μεγέθους και ισχύος, όπως αυτή απαντάται στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα της Nissan.
Συνδυαστικά, η απόδοση του υβριδικού συστήματος κίνησης της Nissan είναι ακριβώς 140 kW, ήτοι 190 ίππους, σε συνδυασμό με ροπή της τάξης των 330 Nm. Επί του πρακτέου, ο βενζινοκινητήρας παράγει ηλεκτρική ενέργεια, η οποία μπορεί να «περάσει» μέσω του μετατροπέα στην μπαταρία, στον ηλεκτροκινητήρα ή και στα δύο αυτά στοιχεία, σύμφωνα με το εκάστοτε σενάριο οδήγησης. Το χαρακτηριστικό του εν λόγω συστήματος είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας είναι η μοναδική πηγή ισχύος για τους κινητήριους τροχούς, με αποτέλεσμα η απόκριση να είναι γραμμική. Ένα από τα πολλά πλεονεκτήματα του συστήματος e-Power είναι ότι ο κινητήρας λειτουργεί εντός του βέλτιστου εύρους λειτουργίας του, αλλά και με την ιδανική σχέση συμπίεσης, με αποτέλεσμα να εκπέμπει τις μικρότερες δυνατές εκπομπές CO2 σε σύγκριση με έναν παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσης (119 gr/χλμ.). Από εκεί και πέρα, χάρη στην αμιγή ηλεκτροκίνηση, δεν υπάρχει καθυστέρηση στην παροχή ροπής όπως συμβαίνει σε ένα παραδοσιακό υβριδικό σύστημα κίνησης, στον οποίο μπορεί να παρατηρηθεί απότομη αύξηση στις στροφές του θερμικού κινητήρα καθώς εκτελεί την απαίτηση οδηγού για ισχυρότερη επιτάχυνση.
Ωστόσο, για μεγιστοποίηση της απόδοσης, σε καταστάσεις υψηλής επιτάχυνσης, η μονάδα ελέγχου διαχείρισης ενέργειας στο σύστημα e-Power μπορεί να στείλει την ισχύ που παράγεται από τον κινητήρα των 1,5 λίτρων απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα, μέσω του μετατροπέα, για να ενισχύσει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από την μπαταρία. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί προσαρμόζοντας τη σχέση συμπίεσης μεταξύ του εύρους 8:1 και 14:1. Στα σενάρια χαμηλής ζήτησης ενέργειας – όπως κίνηση με σταθερή ταχύτητα με υψηλή κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας – η συμπίεση του 3κύλινδρου κινητήρα είναι στο υψηλότερο εύρος που βελτιστοποιεί την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Από την άλλη, σε καταστάσεις όπου απαιτείται αυξημένη ισχύς – για τη φόρτιση της μπαταρίας ή την παροχή ρεύματος απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα κινητήρα – ενεργοποιείται ένας χαμηλότερος λόγος συμπίεσης που μεγιστοποιεί την ισχύ εξόδου του κινητήρα.
Στην πράξη, η υβριδική μονάδα «παραδίδει» αυτά που υπόσχεται στη θεωρία, όπως διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του μοντέλου που πραγματοποιήθηκε στη Σουηδία. Σημείο αναφοράς, σε κάθε περίπτωση, είναι τα χαμηλά επίπεδα θορύβου, καθώς ο θερμικός κινητήρας δεν… ακούγεται όσο σε άλλα υβριδικά μοντέλα, ακόμα και στο βαθύ πάτημα του δεξιού πεντάλ. Χαρακτηριστικό της «αναλογικότητας» του θορύβου στο πάτημα του γκαζιού είναι το γεγονός ότι με το πάτημα του τελευταίου κατά 50% και έως τα 50 χλμ./ώρα, ο κινητήρας λειτουργεί μόλις στις 1.600 σ.α.λ., για την επιτάχυνση από τα 50 έως τα 80 χλμ./ώρα στις 2.000 σ.α.λ. και στις 2.400 σ.α.λ. πάνω από τα 80 χλμ./ώρα. Την ίδια στιγμή, το Qashqai e-Power καταφέρνει να έχει και τη δέουσα ζωντάνια – αλλά και οικονομία, όπως διαπιστώσαμε, καταναλώνοντας εύκολα πέριξ της Στοκχόλμης περί τα 5 λιτ./100 χλμ. – καθώς ο πανταχού παρόν ηλεκτροκινητήρας έχει τόσο τη δύναμη όσο και την αμεσότητα προκειμένου να προσφέρει την απαραίτητη ικμάδα. Αλλά και επιδόσεις, καθώς το τυπικό «0-100» ολοκληρώνεται σε κάτι λιγότερο από 8 δλ. (σ.σ.: η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 170 χλμ./ώρα), παρά το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου, που κυμαίνεται από 1.612 έως και 1.728 κιλά.
Το Qashqai e-Power προσφέρει επιπλέον ηλεκτρικές… ευκολίες και ανέσεις. Για παράδειγμα, στην θέση «D» του επιλογέα, η ανάκτηση είναι μόλις 0,03 g, με τη μικρή αυτή επιβράδυνση να αντιστοιχεί στην αίσθηση που προκύπτει από ένα θερμικό αυτοκίνητο αφήνοντας το γκάζι. Επιπλέον, αν επιλέξει κανείς τη λειτουργία «Eco», το αυτοκίνητο ρολάρει ελεύθερα στο άφημα. Από εκεί και πέρα, στη θέση «Β» η επιβράδυνση σκαρφαλώνει στα 0,1 g, κάτι που αποδεικνύεται ευεργετικό εντός πόλης, ενώ «σκαρφαλώνει» στα 0,2 g στη -δανεική από το Leaf- λειτουργία e-Pedal, για οδήγηση με ένα πεντάλ.
Nissan Ariya: Φουλ της πρίζας
Το Nissan Ariya αποτελεί την αιχμή του δόρατος των Ιαπώνων (και συνάμα τη ναυαρχίδα της γκάμας τους) στην ηλεκτρική κινητικότητα. Βασισμένο στη νέα σχεδιαστική κατεύθυνση της Nissan που φέρει την οονομασία «Timeless Japanese Futurism» και θα καθορίζει τα προϊόντα της εταιρείας από εδώ και στο εξής, το Ariya διακρίνεται για την απλή αλλά δυναμική εικόνα του. Εξωτερικά, σημεία αναφοράς αποτελούν το κεκλιμένο τόξο της οροφής, τα στενά φωτιστικά σώματα και η κλειστή εμπρός μάσκα σχήματος «V», στην οποία φιλοξενείται πλήθος αισθητήρων που υποστηρίζουν το προηγμένο σύστημα ημι-αυτόνομης οδήγησης ProPilot της Nissan. Στο μέσον της, το λογότυπο της μάρκας αποτελεί ακόμα ένα νέο στοιχείο, καθώς αποτελείται από είκοσι στοιχεία LED.
Με μήκος 4.595 χλστ., πλάτος 1.850 και ύψος 1.660 χλστ. (μεταξόνιο 2.775 χλστ.), το Ariya των 1,8 έως και 2,3 τόνων, «πατάει» στην πλατφόρμα CMF-EV η οποία υπόσχεται πολλά οφέλη. Όπως για παράδειγμα, την εγκατάσταση του κλιματισμού κάτω από το καπό, το οποίο επέτρεψε στους σχεδιαστές να χρησιμοποιήσουν όλο το μήκος της καμπίνας και να δημιουργήσουν ένα επίπεδο, ανοιχτό δάπεδο με χώρο που παραπέμπει σε… καθιστικό, εμπνευσμένο από τον premium φουτουρισμό. Με την κομψότητα και την άνεση στην πρώτη γραμμή της σχεδίασης, το εσωτερικό του Ariya παρέχει άφθονο χώρο, διαθέτοντας σύμφωνα με την Nissan τον μεγαλύτερο όγκο καμπίνας στην κατηγορία του – ο χώρος αποσκευών, ανάλογα με την έκδοση, κυμαίνεται από 408 έως 468 λίτρα.
Από εκεί και πέρα, τα καθίσματα, το τιμόνι και η ηλεκτροκίνητα συρόμενη κεντρική κονσόλα, είναι όλα ρυθμιζόμενα με βάση τις προτιμήσεις του οδηγού. Ο τελευταίος έχει εμπρός από το οπτικό του πεδίο δύο οθόνες 12,3 ιντσών η καθεμιά, που σε συνδυασμό με ένα από τα μεγαλύτερα head-up display της κατηγορίας συμβάλλουν ώστε η απόσπαση του οδηγού από το δρόμο να είναι η μικρότερη δυνατή. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα απτικά χειριστήρια έχουν ενσωματωθεί στο μινιμαλιστικό ταμπλό του αυτοκινήτου, προσφέροντας ταυτόχρονα την ίδια αίσθηση με τους μηχανικούς διακόπτες, ενώ πολλά άλλοι, όπως το κουμπί της έντασης του ήχου και τα πλήκτρα του τιμονιού, παραμένουν φυσικά.
Η γκάμα του Nissan Ariya περιλαμβάνει τρεις συνδυασμούς μονάδων κίνησης και μπαταριών. Το προσθιοκίνητο crossover της Nissan με την βασική μπαταρία των 66 ονομαστικών kWh (63 kWh η ωφέλιμη χωρητικότητά της) συνδυάζεται με ένα ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 160 kW, ενώ εκείνη με τον μεγαλύτερο συσσωρευτή των 91 ονομαστικών kWh (87 kWh η ωφέλιμη χωρητικότητα του) με μια αντίστοιχη μονάδα που για την περίσταση φτάνει τα 178 kW – και στις δύο περιπτώσεις η ροπή φτάνει τα 300 Nm. Στην κορυφή της πυραμίδας υπάρχει η τετρακίνητη έκδοση e-4orce που διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες με συνδυαστική απόδοση 225 kW και διπλάσια ροπή, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη μπαταρία.
Όλες οι εκδόσεις υποστηρίζουν ταχεία φόρτιση DC σε ταχυφορτιστές με ισχύ έως 130 kW, ενώ σε εναλλασσόμενο ρεύμα η μέγιστη ισχύ φτάνει έως και τα 22 kW. Σύμφωνα με την Nissan, μέσα σε 30 λεπτά, στην πρώτη περίπτωση, οι τρεις παραπάνω εκδόσεις του Nissan Ariya μπορούν να ανακτήσουν ενέργεια από το 20 στο 80% της μέγιστης χωρητικότητας της μπαταριάς, η οποία είναι η ικανή για την κάλυψη 267, 350 και 325 χλμ. αντίστοιχα – η μέγιστη δε αυτονομία τους ανέρχεται στα 403, 535 και 500 χλμ. βάσει του πρωτοκόλλου WLTP.
Οδηγώντας μόνο τη μικρότερη εκ των τριών εκδόσεων κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασης στη Σουηδία, τα προσόντα της νέας πλατφόρμας είναι διακριτά με το καλημέρα. Το στοιχείο που σίγουρα αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις – πέραν του ελάχιστου θορύβου που φτάνει στην καμπίνα – είναι η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο η ανάρτηση «περνά» τις ανωμαλίες του. Από εκεί και πέρα, τα 300 Nm της ροπής σε καμία περίπτωση δεν αφήνουν «ξεκρέμαστο» τον οδηγό, ενώ οι 217 ίπποι της ηλεκτρικής μονάδας, παρ’ ότι δεν κολλούν την πλάτη σου στο κάθισμα κατά τη διαδικασία της βίαιης επιτάχυνσης, κινούν απρόσκοπτα και δίχως προβλήματα το ιαπωνικό crossover. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γεγονός πως, παρά τα 1.800 κιλά, το «βασικό» Ariya είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 7,5 δλ.