Μικροί βενζινοκινητήρες σε (σχετικά) μεγάλα αμαξώματα. Αυτό που κάποτε αποτελούσε ενοχλητική προοπτική σήμερα έχει γίνει μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική στην… πετρελαί-λαπα. Με κοινό παρονομαστή τους μικρούς τούρμπο 1.200άρηδες κινητήρες τους, Nissan Pulsar και Seat Leon παραθέτουν τα επιχειρήματά τους.
ΟΣΟ οι βενζινοκινητήρες στην πλειονότητά τους διατηρούσαν την ατμοσφαιρική αναπνοή τους, ο κυβισμός ήταν αυτός που ουσιαστικά καθόριζε και τις δυνατότητές τους. Τότε (πολύ πριν οι Γερμανοί αρχίσουν να μας μπερδεύουν με τις εμπνεύσεις τους στην ονοματοδοσία των διάφορων εκδόσεων) ήξερες ότι, όσο μεγαλύτερος ο κινητήρας, τόσο καλύτερος, όπως έλεγε ο λαός. Μετά άρχισαν να προστίθενται τα κάθε λογής συνοδευτικά, τύπου 8V, 16V, TwinCam, GT, Tii, και ο απλός αγοραστής άρχισε να σκίζει τις… μπροσούρες του.
Η υιοθέτηση των σύγχρονων τούρμπο (κάτι που πλέον συνεπάγεται μια πολιτισμένη λειτουργία με λογική κατανάλωση) άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού, αλλά και κάποιες παγιωμένες απόψεις. Απόψεις οι οποίες έφθασαν πραγματικά σε οριακό σημείο όταν, μόλις προ περίπου διετίας, το Focus προσπαθούσε να πείσει τους υποψήφιους αγοραστές της μικρομεσαίας κατηγορίας ότι ένας 1.000άρης κινητήρας μπορούσε να κάνει τη δουλειά που οι «παλιοί» είχαν μάθει να περιμένουν από χωρητικότητες 1,6 ή και 1,8 λίτρων. Η προσπάθεια της Ford δεν ήταν εύκολη – και να σκεφθεί κανείς ότι ήδη είχε γίνει μεγάλη προεργασία από τη VW μέσα από μία πλειάδα TSI κινητήρων. Όπως άλλωστε ισχύει και στην προκειμένη περίπτωση, όπου το Leon εξοπλίζεται με το φρεσκαρισμένο 1.200άρη κινητήρα, ο οποίος αποδίδει πλέον 110 ίππους. Κάπως έτσι οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες έχουν εξαφανιστεί (τουλάχιστον από το μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής αγοράς), αφού ακόμα και παραδοσιακοί κατασκευαστές, όπως η Honda και η Toyota, έχουν αρχίσει να αλλαξοπιστούν.
Πέρα όμως από ό,τι έχει να κάνει με τους κινητήρες, διόλου εύκολη δεν ήταν και η προσπάθεια της Nissan να επιστρέψει στη μικρομεσαία κατηγορία. Οι Ιάπωνες επί δεκαετίες τακτοποιούσαν… συντηρητικά τα σκεπάσματά τους (άσχετα εάν στην ούγια έγραφαν «Cherry», «Sunny» ή «Almera», με το καταληκτικό επιστέγασμα όλων αυτών να είναι το Tiida). Ωστόσο, το να προσπαθείς με αυτά τα «μέσα» να αντιμετωπίσεις τα Golf και Focus απεδείχθη ματαιόπονο, οπότε και η Nissan τα μάζεψε, ανασυντάχθηκε, ρίσκαρε αλλού (βλέπε Qashqai, Juke) και επέστρεψε, ίσως όχι δριμύτερη, αλλά σίγουρα πολύ πιο διαβασμένη.
Αναζητώντας… κάτι το ιδιαίτερο
Σε μια κατηγορία όπου τα περισσότερα μοντέλα έχουν έναν έντονα πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα προκειμένου να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, έχουμε μάθει πια να μην περιμένουμε αναπάντεχες εκπλήξεις. Ακόμα κι έτσι, πάντως, υπάρχουν κάποια μοντέλα που με τα οδηγικά χαρακτηριστικά τους (Focus), τη σχεδίαση (Giulietta), την εικόνα του εσωτερικού (Mini), τα gadget (όπως το iView στο Hyundai i30) μπορούν να δώσουν μια ευχάριστη νότα ακόμα και στην πιο απλή καθημερινή μετακίνηση.
Σε αυτό το σημείο είναι που το Pulsar δυσκολεύεται να ξεδιπλώσει κάτι το ιδιαίτερο, ειδικά μάλιστα σε μια αντιπαράθεση σημείου προς σημείο με το «γερμανοαναθρεμμένο» Leon. Εξαιρετική συναρμογή και καλά υλικά, αλλά τα μαλακά και σκουρόχρωμα πλαστικά του Leon είναι σίγουρα εκείνα που κερδίζουν τις εντυπώσεις. Το ίδιο ισχύει και στο ντιζάιν, καθώς το Leon, έχοντας βάλει στην άκρη τις σχεδιαστικές αστοχίες του προγόνου του (θυμηθείτε εκείνη την καμπυλόγραμμη κονσόλα με τα φθηνά πλαστικά), δε δίστασε να δανειστεί στοιχεία από την Audi (ξεχωρίζουν τα διπλά στρογγυλά όργανα), δίνοντας έτσι την εντύπωση πιο ακριβής κατασκευής από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Το Pulsar είναι πιο ουδέτερο, αφού τα τεχνάσματα με την ωοειδή υπερυψωμένη κονσόλα ή το οριζόντιο φιλέτο πλαστικού που διατρέχει το ταμπλό δεν αρκούν για να κάνουν τη διαφορά. Το Leon υπερέχει και στη θέση οδήγησης, με την πολύ καλή στήριξη του καθίσματος και τη σωστή θέση του τιμονιού, τη στιγμή που στο Pulsar κάθεσαι ψηλότερα, με το τιμόνι λίγο πιο χαμηλά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αναπολείς τα καθίσματα του Qashqai. Στην περιφερειακή ορατότητα έχουμε ισοπαλία, ενώ στην πρακτικότητα και στις θέσεις για μικροαντικείμενα έχουμε μια μικρή υπεροχή του Leon (το οποίο μάλιστα διαθέτει αεραγωγούς για τους πίσω επιβάτες).
Κάπου εδώ το Pulsar σταματά να υποχωρεί, εξαπολύοντας μια μεγάλη αντεπίθεση με όπλο τους εξαιρετικούς χώρους για τους πίσω επιβάτες, οι οποίοι δεν είναι απλώς οι κορυφαίοι της κατηγορίας, αλλά υπερτερούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και έναντι μοντέλων της μεγαλύτερης κλάσης. Το Leon δεν τα καταφέρνει άσχημα, αλλά το ελαφρώς μεγαλύτερο πλάτος ακυρώνεται από το πιο ογκώδες κεντρικό τούνελ, δυσχεραίνοντας τη μεταφορά ενός πέμπτου επιβάτη. Σε ό,τι αφορά ωστόσο το πορτ μπαγκάζ, τα δύο αυτοκίνητα είναι ισοδύναμα, τόσο αναφορικά με τη χωρητικότητα όσο και ως προς το τετραγωνισμένο σχήμα.
Το λέει η καρδιά τους
Ένα Leon με μικρό τούρμπο κινητήρα δεν είναι φυσικά κάτι νέο, αφού ήδη από την προηγούμενη γενιά έχει φορέσει αρκετούς TSI κινητήρες. Δεν μπορούμε όμως να πούμε το ίδιο και για τη Nissan. Αν εξαιρέσει κανείς το ανανεωμένο Juke και με δεδομένο ότι ποτέ στα μέρη μας δεν ακουμπήσαμε το Micra turbo, τότε το τελευταίο Pulsar turbo που υπήρξε (τότε λεγόταν «Sunny», επί το ευρωπαϊκότερον) δεν ήταν άλλο από εκείνο το σχεδόν θρυλικό GTI-R, με τις μερικές εκατοντάδες ίππων και την τετρακίνηση. Οι ομοιότητες με το σήμερα εντοπίζονται μόνο στο όνομα και στην ύπαρξη του υπερσυμπιεστή. Το σχεδόν αγωνιστικό «χθες» έχει μεταμορφωθεί σε ένα χαμηλών τόνων οικογενειακό «σήμερα», με downsized χωρητικότητα, πολιτισμένη λειτουργία και ξεκάθαρα οικολογικό προσανατολισμό όσον αφορά την κατανάλωση και τους ρύπους. Θα υπάρξει πάντως και Pulsar NISMO με πιο αγριεμένες διαθέσεις, αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα.
Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, έχουμε ένα 1.200άρη κινητήρα, προϊόν της συνεργασίας με τη Renault και, από την άλλη, τον ανανεωμένο επίσης 1.200άρη TSI. Σε απόλυτα νούμερα, το Pulsar προηγείται με επιπλέον 5 ίππους και 1,6 χλγμ. ροπής. Το Leon, όμως, έχει να επιδείξει το μεγαλύτερο φάσμα (από τις 1.400 έως τις 3.500 σ.α.λ.) όπου διατηρείται η μέγιστη τιμή της ροπής, το χαμηλότερο βάρος του αμαξώματος (1.140 έναντι 1.258 κιλών) και μια ελαφρώς πυκνότερη κλιμάκωση, ειδικά στις δύο τελευταίες σχέσεις του κιβωτίου των 6 σχέσεων. Γενικά, υπάρχει μια ισοδυναμία σε ό,τι έχει να κάνει με την πολιτισμένη λειτουργία και τις ρεπρίζ. Οι όποιες μικροδιαφορές εντοπίζονται στο ελαφρώς καλύτερο τράβηγμα του TSI κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. και στην υπεροχή του στη ρεπρίζ της 6ης.
Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι οι διαφορές απέναντι στο δυνατότερο 1.000άρι Focus (125 ίπποι και μεγαλύτερη ροπή, αλλά σε φάση με overboost) είναι πολύ μικρές, με εξαίρεση τις ρεπρίζ των δύο τελευταίων σχέσεων, όπου το Focus τα καταφέρνει λίγο καλύτερα. Η ισοδυναμία συνεχίζεται και στις εργοστασιακές τιμές κατανάλωσης και ρύπων, κάτι που τελικά μεταφέρεται και στην πράξη, με 7,8 και 7,4 λίτρα/100 χλμ. για το Ρulsar και το Leon, αντίστοιχα. Με προσεκτική οδήγηση θα καταφέρουν να πλησιάσουν προς τα 6 λίτρα/100 χλμ., αλλά, εάν το παρακάνεις, τότε εύκολα η κατανάλωση ξεπερνάει τα 9 λίτρα/100 χλμ.
Στον πίνακα που παραθέτουμε μπορείτε να δείτε το ετήσιο κόστος χρήσης των εκδόσεων βενζίνης και πετρελαίου για κάθε μοντέλο. Όπως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις, οι ντίζελ εκδόσεις υπερτερούν, αλλά, προκειμένου να αποσβεστεί η διαφορά στην τιμή αγοράς, χρειάζονται περίπου τρία χρόνια (διανύοντας 15.000 χλμ. ετησίως) στην περίπτωση του Pulsar, ενώ το αντίστοιχο διάστημα για το Leon αυξάνεται στα 3,7 έτη.
Αποσβένοντας
ΜΟΝΤΕΛΟ NISSAN PULSAR SEAT LEON
Έκδοση 1.2 DIG-T 1.5D 1.2 TSI 1.6 TDI 105 PS
Tιμή* (ευρώ) 4.990 17.290 14.340 16.580
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ) 105 0 103 0
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) 7,8 6,1 7,4 6,5
Συνολικό ετήσιο κόστος** (ευρώ) 1.860 1.095 1.768 1.170
*Βασικές εκδόσεις συμπεριλαμβανομένων εκπτώσεων και οφέλους απόσυρσης
**Καύσιμα και τέλη για 15.000 χλμ./έτος.
Τιμή αμόλυβδης: 1,5 ευρώ/λτ. Τιμή ντίζελ: 1,2 ευρώ/λτ.
Με έμφαση στην άνεση
Οι ομοιότητες δε σταματούν στους κινητήρες, αλλά συνεχίζονται και στην ανάρτηση, η οποία ακολουθεί την πεπατημένη, με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Ο σαφής οικογενειακός προσανατολισμός επιβάλλει μαλακές ρυθμίσεις, που να πλαισιώσουν την εν γένει πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Ακόμα και έτσι, ωστόσο, το Leon καταφέρνει να ξεχωρίσει. Την ώρα που κάθεσαι καλύτερα, έχεις στη διάθεσή σου ένα τιμόνι με σωστότερη αίσθηση, προκειμένου να διαπιστώσεις τις αρετές της ΜQB πλατφόρμας του γκρουπ VW. Μπορεί οι σπορτίφ τόνοι -συγκριτικά με της προηγούμενης γενιάς- να έχουν εσκεμμένα πέσει, το Leon όμως καταφέρνει να δημιουργήσει ένα πιο ευχάριστο σύνολο. Και αυτό γιατί το Pulsar δεν καταφέρνει να ξεφύγει από ένα συμβατικά ευκολοδήγητο χαρακτήρα με τυπικά υποστροφικά γνωρίσματα. Ταξιδεύει ωραία, είναι ήσυχο και ασφαλές, αλλά μέχρι εκεί. Δε θα σε προκαλέσει ποτέ να εξερευνήσεις τα όριά του, όχι γιατί δεν μπορεί, αλλά γιατί δεν του αρέσει. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο βασιλιάς της κατηγορίας σε τέτοια θέματα παραμένει το Ford Focus, το οποίο δείχνει με τον πλέον παραστατικό τρόπο τη διαφορά μεταξύ ενός ουδέτερου χαρακτήρα και ενός πιο αιχμηρού ταμπεραμέντου.
Ισοδύναμα κλάσματα
Όπως προκύπτει, λοιπόν, από όλα τα παραπάνω, δεν υπάρχει ένας αντικειμενικός και ξεκάθαρος νικητής. Με τα υποκειμενικά κριτήρια που διέπουν την πλειονότητα των μελών της συντακτικής ομάδας, το Leon συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους. Δεν είναι ότι πρόκειται για ένα καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά ότι η συνύπαρξη μαζί του εντυπώνεται πιο έντονα στον οδηγό. Σίγουρα μας αρέσει περισσότερο ο TSI έναντι του TDI, μια άποψη που στο στρατόπεδο της Nissan αντιστρέφεται, μιας και ο πετρελαιοκινητήρας ταιριάζει καλύτερα στο χαρακτήρα της κατασκευής. Το Pulsar κινείται επισταμένως σε πιο ουδέτερα (και επ’ ουδενί ρηχά) νερά, χωρίς να αφήνει οποιαδήποτε έντονη εντύπωση. Δύσκολα, πάντως, θα υπάρξει υποψήφιος αγοραστής με αυξημένες μεταφορικές ανάγκες που θα μείνει ασυγκίνητος από τους χώρους που προσφέρει._ 4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Ανατρέχοντας στους τιμοκαταλόγους, βλέπει κανείς ότι το Pulsar ξεκινά από τα 14.990 ευρώ και το Leon από τα 14.340 ευρώ, όπου βέβαια υπάρχουν αρκετές διαφορές στον εξοπλισμό. Η Nissan πριμοδοτεί τις υπόλοιπες εκδόσεις με επιπλέον έκπτωση 800 ευρώ, τη στιγμή που η Seat προσφέρει παντού μια έκπτωση 900 ευρώ. Το πολύ σημαντικό σύστημα του αυτόματου φρεναρίσματος προσφέρεται στις πλουσιότερες εκδόσεις των δύο μοντέλων. Υπάρχει επίσης δυνατότητα τοποθέτησης αυτόματου κιβωτίου, το οποίο είναι τύπου CVT στο Pulsar και διπλού συμπλέκτη στο Leon. Στο πρώτο προσφέρεται σε όλες τις εκδόσεις ξεκινώντας από τα 16.490 ευρώ, ενώ στην άλλη περίπτωση συνοδεύει μόνο την πλουσιότερη έκδοση Style του Leon, το κόστος της οποίας διαμορφώνεται στα 17.940 ευρώ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ