Ακολουθώντας την ανανέωση της γκάμας της A-Class, η κορυφαία AMG Α45 γίνεται ακόμα πιο δυνατή και σαφώς πιο αιχμηρή, ανεβάζοντας τον πήχη της αντιπαράθεσης των καυτών χάτσμπακ στα όρια των supercar.
ΓΙΑ τη Mercedes η AMG A45 αποτέλεσε ένα βήμα στο άγνωστο, όπως άλλωστε και ολόκληρη η τελευταία γενιά της A-Class, με την οποία τόλμησε τη ριζική αλλαγή στο προφίλ του μικρού μοντέλου της, κερδίζοντας εντέλει την προτίμηση ενός μέχρι τότε απομακρυσμένου, νεότερου ηλικιακά κοινού, με αποτέλεσμα το διπλασιασμό των πωλήσεων σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Αντίστοιχα, μέχρι τότε η AMG ήταν συνώνυμη με θηριώδεις V8 και V12 δημιουργίες, οπότε το εγχείρημα για πρώτη φορά με ένα 4κύλινδρο μοντέλο εμπεριείχε ένα ρίσκο που τελικά απέδωσε, με αποτέλεσμα η Α45 να είναι σήμερα το πιο καλοπουλημένο μοντέλο με τα σήματα της AMG.
Απαντώντας στην πρόκληση
Η ώρα της ανανέωσης δε θα μπορούσε να έχει καλύτερο συγχρονισμό, καθώς η θερμοκρασία στο πεδίο των τετρακίνητων hyper hot hatch ανεβαίνει συνεχώς, τόσο εν αναμονή του Focus RS, όσο βέβαια και με την είσοδο στο παιχνίδι του νέου RS3 των 367 ίππων, που έκλεψε από την υφιστάμενη Α45 την πρωτιά στην κόντρα της απόλυτης απόδοσης. Είναι παραπάνω από λογικό, επομένως, η απάντηση της AMG να μην εστιάζει στα τυπικά στοιχεία αισθητικού χαρακτήρα, που αφορούν το φρεσκάρισμα όλης της σειράς A-Class και που ούτως ή άλλως είναι ιδιαίτερα περιορισμένα σε διακριτικές αλλαγές στην εισαγωγή αέρα στη μάσκα, στους προφυλακτήρες και στα φωτιστικά σώματα, καθώς και σε μια αναβάθμιση του φινιρίσματος στο εσωτερικό, ώστε να τονιστεί περαιτέρω η πολυτελής αίσθηση.
Η πραγματική ουσία κρύβεται σε πράγματα που δεν μπορείς να δεις, αλλά που σίγουρα έχουν τον πρώτο λόγο στην αίσθηση που εισπράττεις από τη θέση του οδηγού. Παίζοντας άριστα το επικοινωνιακό παιχνίδι που έχει στηθεί γύρω από την εικόνα και τη δυναμική των σούπερ καυτών χάτσμπακ, οι Γερμανοί ξεκινούν την αναφορά τους στη νέα AMG A45 με την αύξηση της ισχύος του 2λιτρου κινητήρα κατά 21 ίππους και κατά 25 Nm ροπής, που πλέον αγγίζουν τους 381 ίππους και τα 475 Νm(!). Τιμές που αρκούν για να επιστρέψουν στην Α45 τον τίτλο του ισχυρότερου χάτσμπακ παραγωγής, και οι οποίες μάλιστα δεν έχουν προκύψει από μια αύξηση της πίεσης υπερτροφοδότησης, η οποία παραμένει στα 1,8 bar όπως και πριν, αλλά με μηχανολογικές παρεμβάσεις στην εισαγωγή, στο χρονισμό και σε όλο το κύκλωμα εξαγωγής μέχρι την εξάτμιση.
Το αποτέλεσμα, λοιπόν, δεν αφορά μόνο την αύξηση της ισχύος, αλλά και την ταυτόχρονη βελτίωση ολόκληρης της καμπύλης απόδοσης, καθώς και τη διατήρηση της κατανάλωσης και των ρύπων στο επίπεδο όπου ήδη βρίσκονταν. Και βέβαια η μεγαλύτερη ισχύς παρασύρει στη σφαίρα του εντυπωσιασμού και τις επιδόσεις, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την τιμή της επιτάχυνσης για τα 0-100 χλμ./ώρα, που έχει μειωθεί κατά 0,4 δλ. σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, αγγίζοντας πλέον τα 4,2 δλ.(!), κάτι που αναμφίβολα βάζει την AMG Α45 στα χωράφια των supercar.
Τα καλά νέα, μάλιστα, δε σταματούν εδώ, καθώς αρκετές και σημαντικές είναι οι αλλαγές που έχουν γίνει και στη μετάδοση, αλλά και στο πάτημα. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη χρειάστηκε να ενισχυθεί περαιτέρω προκειμένου να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της μεγαλύτερης ισχύος και ροπής, ενώ μαζί με αυτό οι τεχνικοί προχώρησαν στην αναβάθμιση του λογισμικού, με στόχο τη βελτίωση της απόκρισης και της ταχύτητας λειτουργίας. Επίσης, μείωσαν το βήμα στην κλιμάκωση όλων των σχέσεων από την 3η έως και την 7η, ώστε να γίνει ακόμα πιο έντονη η ενίσχυση στο κομμάτι των επιδόσεων, και ειδικότερα των ενδιάμεσων επιταχύνσεων.
Κομμάτι των αλλαγών στην ανανεωμένη A45 είναι, όμως, και ο εμπλουτισμός του έξτρα πακέτου AMG Dynamic Plus με ακόμα περισσότερα αλλά και καίριου χαρακτήρα στοιχεία, όπως είναι η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση αλλά και το εμπρός μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Μέσω μάλιστα του συστήματος επιλογής οδηγικού προφίλ Dynamic Select, που πλέον είναι διαθέσιμο σε όλη τη σειρά της A-Class, η AMG A45 αποκτά τη δυνατότητα διαμόρφωσης ενός πιο ποικιλόμορφου χαρακτήρα, για βέλτιστη προσαρμογή σε μια μεγάλη ποικιλία συνθηκών οδήγησης. Σε σχέση δε με τα απλά μοντέλα, το σύστημα Dynamic Select διαθέτει και την επιπλέον επιλογή Race, στην οποία ανάρτηση, κιβώτιο, σύστημα διεύθυνσης και κινητήρας αποκτούν τις πιο επιθετικές ρυθμίσεις, με στόχο τη χρήση ακόμα και μέσα στην πίστα.
Μαχητικό δρόμου
Μεγάλο μέρος των αλλαγών που έχουν συντελεστεί στο οδηγικό προφίλ και στον εν γένει χαρακτήρα της ανανεωμένης AMG A45 είναι άμεσα αντιληπτό ακόμα και σε κανονικές συνθήκες. Για παράδειγμα, η ενίσχυση της ευχρηστίας και της φιλικότητας που προσφέρει η ρυθμιζόμενη ανάρτηση στην επιλογή Comfort, χαρίζοντας μια συμπαγή, σπορτίφ αλλά και αρκετά άνετη κύλιση, που σίγουρα θα εκτιμηθεί στην καθημερινή χρήση και στο ταξίδι. Αντίστοιχα, άμεσα αντιληπτή είναι η βελτιωμένη εικόνα της λειτουργίας του κινητήρα, που δείχνει περισσότερο γραμμικός σε σχέση με πριν, έχοντας μια πιο ζωντανή απόκριση χαμηλά, τη στιγμή που σαφώς ενισχυμένη είναι η εκρηκτικότητά του, ειδικά μετά τις 4.000 σ.α.λ., με το χαρακτηριστικό, καλά δουλεμένο κροτάλισμα των εξατμίσεων να προσθέτει σε κάθε φάση έναν επιπλέον τόνο δραματικότητας.
Ωστόσο, η εικόνα των αλλαγών γίνεται ακόμα πιο διαυγής όταν οι δυνατότητες της νέας A45 βρεθούν υπό το πρίσμα των ακραίων απαιτήσεων που συνεπάγεται μια πίστα. Έχοντας την ευκαιρία να την οδηγήσουμε, λοιπόν, και στη διαδρομή που χρησιμοποιείται στον αγώνα του DTM στη γνωστή πίστα Λάουζιτσρινγκ, και με επιλεγμένο το πρόγραμμα Race, η A45 μας φανέρωσε και την πιο σκληροπυρηνική πλευρά του χαρακτήρα της. Η πιο σαφής διαφορά σε σχέση με πριν σε αυτές τις συνθήκες έχει να κάνει με την ουσιαστική προσφορά του εμπρός μπλοκέ διαφορικού, που έχει αυξήσει σημαντικά την πρόσφυση των κατευθυντήριων τροχών, δίνοντας μια εξαιρετική ακρίβεια και ουδετερότητα στο εμπρός μέρος, ακόμα και σε πολύ κλειστές στροφές με το πόδι βαθιά στο πάτωμα. Αυτό λοιπόν δίνει ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά στο πάτημα, και σίγουρα προσθέτει στην ταχύτητα που η A45 μπορεί να καταθέσει, με χαρακτηριστική ευκολία, σε κάθε είδους συνθήκες. Στα ατού της παραμένουν το αρκετά γρήγορο αλλά και με ακρίβεια τιμόνι καθώς και τα εξαιρετικά φρένα, που εμπνέουν ακόμα και στο οριακό φρενάρισμα από τα 200+ χλμ./ώρα, ενώ θετικό πρόσημο έχουν και οι επεμβάσεις στο κιβώτιο.
Εκτός από την επιπλέον ζωντάνια που έχουν δώσει οι πιο κοντές σχέσεις, βελτιωμένη είναι και η απόκριση στις εντολές του οδηγού, αν και δεν έχει εξαλειφθεί εντελώς κάποια στιγμιαία απροθυμία σε ορισμένες περιπτώσεις οριακού κατεβάσματος. Ωστόσο, δεν κρύβουμε πως η συνολική εικόνα ανταποκρίνεται με το παραπάνω σε όσα περιμένεις από μια δημιουργία με πραγματικά σπορ χαρακτήρα. Πρόκειται μάλιστα για μία από τις λίγες περιπτώσεις που καταφέρνουν να επιδείξουν ένα φάσμα χαρακτηριστικών με τέτοια ευρύτητα, ώστε να αγγίζουν με αντίστοιχη ευστοχία τόσο τη χρηστική όσο και την καθαρόαιμα οδηγοκεντρική πλευρά της αυτοκίνησης. Αυτό αποτελεί σίγουρα ένα από τα πιο δυνατά ατού για τη διεκδίκηση από την AMG A45 του τίτλου για το απόλυτο, καυτό χάτσμπακ της νέας τάξης πραγμάτων._ Γ. Χ.
MERCEDES AMG A45 4MATIC
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.0 Turbo
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 381 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 475 Nm/2.250-5.000 σ.α.λ.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Στους 4 τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ Διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική
ΔIAΣTAΣEIΣ
MHK.xΠΛ.xYΨ. 4.367×1.780×1.417 χλστ.
METAΞONIΟ 2.699 χλστ.
BAPOΣ 1.480 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,2 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 250 χλμ./ώρα
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 6,9 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 162 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ