Σε ιστορικά χωριά και πανέμορφα φυσικά τοπία στη σκιά του Μαινάλου, με το εξαιρετικό, το νέο Volvo XC60 D5 σε φθινοπωρινό σκηνικό.
Έφυγε το καλοκαίρι, και μαζί του ίσως και η καλή μας διάθεση, αφού τα πρωτοβρόχια και τα «σαρκοβόρα» δελτία ειδήσεων για την κατάσταση της χώρας μας, και του κόσμου γενικότερα, δεν έχουν πλέον ως αντίπαλο δέος τον καυτό ελληνικό ήλιο και τις θάλασσές μας (αλάδωτες ή μη). Εμείς όμως είμαστε εδώ για εσάς κάθε εποχή, με τη δουλειά μας να γίνεται εύκολη σε αυτήν την ευλογημένη χώρα, η οποία μας δίνει απίστευτες επιλογές απόδρασης σε θάλασσα και βουνό.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Νοέμβρης, και ταξιδεύουμε σε έναν αγαπημένο μας γύρο, στις ιστορικές τοποθεσίες κάτω από το όρος Μαίναλο. Οδοιπορικό περίπου 500 χιλιομέτρων, το οποίο ενδείκνυνται τόσο για ολιγοήμερες διακοπές όσο και για μια διαφορετική ημερήσια εκδρομή, περιορισμένου μάλιστα κόστους, αφού θα χρειαστείτε 21 ευρώ σε διόδια και -ιδανικά- ένα σωστό, ισορροπημένο ντίζελ, όπως το «δικό μας». Θα σας πάει και θα σας φέρει χωρίς το άγχος του πρατηριούχου της γειτονιάς, ο οποίος θα χαρεί μαζί σας, αφού θα τολμήσετε να πάτε μια μακρινή βόλτα.
Δεν έχετε ντίζελ; Είναι όνειρο το νέο Volvo XC60; Σας καλούμε λοιπόν να επιβιβαστείτε στο πλέον ισορροπημένο σύνολο της κατηγορίας που προσφέρεται για την περίσταση. Στην τετρακίνητη έκδοσή του, με τον 2λιτρο ντίζελ, τον αποδεδειγμένα κορυφαίο κινητήρα της κατηγορίας, ειδικά αν τον συγκρίνεις με τους αντίστοιχους της Audi και της Mercedes, που υπολείπονται σε προδιαγραφές αλλά και σε απόδοση.
Η φύση δημιουργεί και συγχωρεί…
Έως πότε όμως, σκεφτόμαστε με τον φωτογράφο μας Θάνο Ηλιόπουλο ενώ προσεγγίζουμε μια λίμνη, από όπου αποφασίζουμε να αρχίσουμε το οδοιπορικό μας. Λίμνη που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα των εξορύξεων λιγνίτη από το ενεργειακό κέντρο της ΔΕΗ, το οποίο δεσπόζει στην περιοχή εξαιτίας του καπνού του, ορατού σχεδόν από κάθε σημείο της Αρκαδίας. Άλλοι τη λένε «λίμνη της Μεγαλόπολης», κάποιοι «Τραπεζούντα», επειδή οι όχθες της φτάνουν στο σημείο όπου βρισκόταν η αρχαία πόλη, ενώ την ονομάζουν και «Παρρασία», αρχαία ονομασία της περιοχής.
Εκμεταλλευόμαστε το ιδιαίτερο -φωτογραφικά- τοπίο, με την ωραία μαύρη σιλουέτα του XC60 να δένει με το περιβάλλον και να μας επιβεβαιώνει, αφού εξαρχής είχαμε τοποθετηθεί για την ξεχωριστή ταυτότητα των μοντέλων της οικογένειας XC. Άλλωστε, είναι όλη αυτή η σύγχρονη έκφραση του σκανδιναβικού ντιζάιν που κάνει τους Σουηδούς να νιώθουν σίγουροι ότι και αυτό θα είναι best-seller, όπως και το προηγούμενο, με τη θητεία των εννέα ετών και τις σχεδόν 1 εκατ. πωλήσεις παγκοσμίως.
Μας έρχεται από το εργοστάσιο της Volvo στην Τορσλάντα της Σουηδίας και πατάει πάνω στην πλατφόρμα SPA (Scalable Product Architecture) με την κλιμακωτή αρχιτεκτονική, όπως προδίδεται και από το όνομά της. Η τελευταία, στην περίπτωση του XC60 (το πρώτο της σειράς 60 που τη χρησιμοποιεί), παρουσιάζει σε σχέση με το 90άρι ένα πιο μαζεμένο -περιμετρικά- σύνολο (μείον 261 χλστ. στο μήκος και μείον 118 χλστ. στο πλάτος), το οποίο μπορεί να είναι αυστηρά πέντε θέσεων, αλλά τόσο άνετο και όσο αρχοντικό πρέπει για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Αν λοιπόν νιώθεις γοητευμένος όσο το παρατηρείς εξωτερικά, το συναίσθημα αυτό απογειώνεται όταν ανοίξεις τις πόρτες του και εισβάλεις στην καμπίνα του. Παρά το σκουρόχρωμο ταμπλό του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, το ανοιχτόχρωμο δερμάτινο σαλόνι σε συνδυασμό με την τεράστια ηλεκτρική ηλιοροφή, που το φωτίζει ακόμα περισσότερο, κάνει την καμπίνα να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερη και την κορυφαία φιλοξενία του εσωτερικού να εξελίσσεται σε ευχάριστη και αθόρυβη… διαμονή ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες. Ταξιδεύεις άψογα πάνω στα «ντιζαϊνάτα» και συνάμα σωστά στη στήριξη καθίσματά του.
Τα ποιοτικά υλικά, η βασισμένη στις λεπτομέρειες άψογη συναρμογή τους και το σημείο αναφοράς των μοντέλων της φίρμας, η τεράστια κάθετη οθόνη 9 ιντσών σε look τάμπλετ στην κεντρική κονσόλα (της δικαιολογείς το χρόνο που απαιτείται για να συνηθίσεις το χειρισμό του συστήματος Sensus), συνθέτουν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και όμορφα εσωτερικά σύγχρονου αυτοκινήτου.
Στα λημέρια του ‘21…
Σε χωριά με βαριά ιστορία και καίρια συμβολή στον ελληνικό αγώνα για την απελευθέρωση, που συνδέεται με κορυφαίες μορφές της νεότερης ιστορίας μας.
Φύγαμε για τοποθεσίες όπως είναι η Καρύταινα, η Στεμνίτσα, το Λιμποβίσι (όπου και το ανακαινισμένο σπίτι του Γέρου του Μοριά), το Ζυγοβίστι, η Δημητσάνα και η Βυτίνα, για να κυκλώσουμε και να βγούμε και πάλι στη Νέα Εθνική Οδό, περνώντας από το Λεβίδι.
Αρχή με την Καρύταινα, τον ανακηρυγμένο παραδοσιακό οικισμό της Γορτυνίας εξαιτίας του μεσαιωνικού του χαρακτήρα, που στέκεται αγέρωχος στην κορυφή ενός λόφου. Βασικό αξιοθέατο είναι το κάστρο της, με τείχη ύψους έως 7 μέτρων και πλάτους έως 2 μ. Σύμφωνα με την ιστορία, την 25η Μαρτίου του 1821 επαναστάτες από το Ζυγοβίστι υπό τον Θεοδόσιο Καρδαρά και από τη Στεμνίτσα και τη Δημητσάνα υπό τον Κωνσταντίνο Αλεξανδρόπουλο κατέβηκαν στην Καρύταινα για να συλλάβουν τους Τούρκους, αυτοί όμως πρόλαβαν και κλείστηκαν στο παλαιό οχυρό της πόλης, όπου και πολιορκήθηκαν. Πέντε χρόνια αργότερα, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης χρησιμοποίησε το κάστρο της ως ορμητήριο κατά του Ιμπραήμ, αλλά και ως καταφύγιο για τα γυναικόπαιδα.
Επόμενη στάση η Στεμνίτσα, το ορμητήριο του αρχιστράτηγου Κωνσταντίνου Υψηλάντη αλλά και του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, ο οποίος την αποκαλούσε «η χωριατοπούλα του Μοριά». Το χωριό, στα 1.080 μ. υψόμετρο, εκείνη την εποχή έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο ως έδρα της Α΄ Πελοποννησιακής Γερουσίας, αλλά και ως η πρώτη άτυπη πρωτεύουσα του επαναστατημένου ελληνικού έθνους, έστω και για μία ημέρα, στις 27 Μαΐου του 1821.
Πριν φτάσουμε στη Δημητσάνα, δεν παραλείπουμε φυσικά να κάνουμε την ανάβαση (γνωστή και από τους αγώνες) μέχρι το Ζυγοβίστι, που στέκεται σε ύψος 1.200 μέτρων στις πλαγιές του Μαινάλου, όντας από τους πιο ορεινούς οικισμούς ολόκληρης της Πελοποννήσου. Στην Επανάσταση οι κάτοικοί του ήταν από τους πρώτους που ακολούθησαν τον Κολοκοτρώνη, ο οποίος τους χρησιμοποίησε ως σωματοφύλακές του με την ονομασία «Αθάνατο Σώμα». Προς τιμήν τους, η κεντρική πλατεία του χωριού ονομάζεται «Πλατεία Αθανάτων», στην οποία υπάρχει το χαρακτηριστικό μαρμάρινο μνημείο όπου αναγράφονται τα ονόματά τους (φωτ. πάνω αριστερά).
Κατηφορίζουμε, και οι κλειστές φουρκέτες πιστοποιούν την αντοχή των εξαιρετικών φρένων του Volvo. Κατευθυνόμαστε προς Δημητσάνα πια, με την ιστορία αυτού του τόπου να μετρά περίπου 3.500 χρόνια (Αρχαία Τεύθις). Στην Επανάσταση του 1821 έπαιξε και αυτή με τη σειρά της καθοριστικό ρόλο, με τη λειτουργία των περίφημων μπαρουτόμυλων, από τους οποίους προμηθεύονταν μπαρούτι οι εξεγερμένοι Έλληνες. Ο επισκέπτης δεν πρέπει να παραλείψει μια βόλτα στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης της περιοχής, μόλις 2 χιλιόμετρα έξω από το χωριό, καθώς είναι το μοναδικό στο είδος του, αφού περιλαμβάνει αλευρόμυλο με νεροτριβή, βυρσοδεψείο και μπαρουτόμυλο πλήρως αποκαταστημένα.
Ο κύκλος μας ολοκληρώνεται με τη Βυτίνα, όπου και η ατμοσφαιρική φωτογραφία των δύο πρώτων σελίδων. Το όμορφο αυτό χωριό με τα πετρόχτιστα σπίτια και τα γραφικά δρομάκια, αρκετά από τα οποία είναι σκεπασμένα από δέντρα, βρίσκεται σε υψόμετρο 1.033 μ. και ξεχωρίζει για τη γαλήνη που προσφέρει αλλά και για το καλό του κλίμα, το οποίο αναφέρεται ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Κοντά της και το μικρό αλλά συμπαθητικό χιονοδρομικό κέντρο της Οστρακίνας στο Μαίναλο, για να συνδυάσετε ακόμα καλύτερα τη χειμερινή σας εξόρμηση.
Δεν είναι μόνο το φαίνεσθαι…
… αλλά και το είναι, και στην περίπτωση του Volvo XC60 D5 το πακέτο είναι ολοκληρωμένο και ελκυστικό, γιατί οι Σουηδοί έχουν κάνει σπουδαία δουλειά και στην ουσία. Μπορεί βέβαια να μην ταξιδεύουμε στην Αρκαδία με το κορυφαίο υβριδικό Twin Engine T8 των 407 ίππων (συνδυαστική ισχύς), αλλά το μηχανολογικό πακέτο που προσφέρει το «δικό μας» D5 των 235 ίππων και των 480 Nm ροπής μόλις από τις 1.750 σ.α.λ., το οποίο αποτελείται από το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων και τη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, είναι πληρέστατο. Σημειώστε ότι μέχρι στιγμής όλες οι εκδόσεις είναι τετρακίνητες, αλλά το 2018 θα ακολουθήσουν και προσθιοκίνητες, σε D4 και Τ5. Η γκάμα του διαθέτει βενζινοκίνητες και ντίζελ εκδοχές με 2λιτρους κινητήρες Drive-E, με ισχύ από 190 ίππους.
Οδηγώντας σε επαρχιακό δρόμο και αφού έχουμε απολαύσει λίγη ώρα πριν την κορυφαία ηχομόνωση και το αρχοντικό ταξίδι στην ΕΟ, αλλάζουμε πρόγραμμα από Comfort σε Dynamic. Οι υπόλοιπες δύο διαθέσιμες επιλογές στο αυτοκίνητό μας είναι οι Eco και Off Road, όπου το σύστημα επεμβαίνει στον κινητήρα, στο κιβώτιο, στην ανάρτηση (όταν είναι εφοδιασμένο με την αερανάρτηση), ακόμα και στην αίσθηση των φρένων. Πλέον, παρατηρούμε πολύ πιο εύκολα την καλή απόκριση που χαρίζει το σύστημα Power Pulse, ένα ηλεκτρικό κομπρεσέρ δηλαδή που γεμίζει ασταμάτητα μία μικρή δεξαμενή 2 λίτρων με αέρα υπό πίεση, ο οποίος διοχετεύεται στην πολλαπλή εξαγωγής και από εκεί στο τούρμπο, για ακόμα πιο άμεση απόκριση κατά τη διάρκεια της αρχικής επιτάχυνσης. Εξού, άλλωστε, και ο χρόνος των 7,9 δλ. για το «0-100».
Παράλληλα, το σύστημα διεύθυνσης είναι όσο βαρύ και άμεσο πρέπει, ενώ συνολικά η ποιότητα κύλισης συγκαταλέγεται στις κορυφαίες της κατηγορίας. Οι αναρτήσεις σε καμία περίπτωση δεν κουράζουν, την ώρα που τα 19άρια (235/55 R 19) Continental ContiSportContact5 ταιριάζουν ιδανικά!
Εκτός δρόμου; Τόσο κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης στους χωματόδρομους γύρω από τη λίμνη όσο και όποτε χρειάστηκε να βγάλουμε δεξί φλας και να αφήσουμε πίσω μας την άσφαλτο, η τετρακίνηση λειτουργούσε υποδειγματικά. Μπορεί η έκδοσή μας να μην ήταν εφοδιασμένη με το έξτρα σύστημα αερανάρτησης με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (+3.086 ευρώ με ΦΠΑ και ΕΤΤ, ισχύει για όλα τα D5 AWD Auto), το οποίο ουσιαστικά προσφέρει αυξομείωση στο ύψος (μεγαλύτερο για εκτός δρόμου, χαμηλότερο στις υψηλές ταχύτητες), αλλά σε ήπιες off-road συνθήκες εκδρομικού χαρακτήρα κάτι τέτοιο δε θα χρειαστεί στον οδηγό του νέου XC60.
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, τι να πρωτοπείς για έναν τομέα στον οποίο η Volvo ήταν ανέκαθεν πρωτοπόρος. Συστήματα όπως το City Safety (πρώτη η Volvo το παρουσίασε στο XC60 πρώτης γενιάς – πλέον έως 60 χλμ./ώρα), της αποφυγής οδήγησης στο αντίθετο ρεύμα (Oncoming Lane Mitigation) και της υποβοήθησης τυφλών σημείων (BLIS) παρέχουν ενεργή υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης. Ως προαιρετική επιλογή στον εξοπλισμό του XC60 διατίθεται και το Pilot Assist, το προηγμένο σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης, ενεργό σε δρόμους με καλή σήμανση και μέχρι τα 130 χλμ./ώρα. Όσο και αν ξενίζουν ίσως αυτά τα συστήματα εμάς τους petrolhead, αναμφισβήτητα σώζουν ζωές αλλά και διευκολύνουν τον οδηγό. Καθόλου τυχαίο, άλλωστε, το όραμα των ανθρώπων της εταιρείας, εκφρασμένο και ως «Vision 2020» (Όραμα 2020), σύμφωνα με το οποίο μέχρι το 2020 θα διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνολογία ώστε να μην υπάρχει απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός σε οποιοδήποτε ατύχημα εμπλέκεται ένα μοντέλο Volvo.
Γεμάτη ημέρα…
… αλλά και «γεμάτοι» εμείς οι ίδιοι από το σουηδικό αυτοκίνητο και την εκδρομή που επιλέξαμε και που σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα. Με 8η πια στο Volvo XC60 D5 και χαλαρή μουσική επιστρέφουμε, έχοντας πετύχει με άνεση 8 λίτρα μέσης κατανάλωσης οδοιπορικού, παρά το σβέλτο ρυθμό μας.
Είναι σαφές. Συνυπήρξαμε με το πλέον ολοκληρωμένο Volvo που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα (σε συνέχεια του XC90 και εν αναμονή και του XC40), και πρόκειται για ένα τρανό παράδειγμα μιας εταιρείας που δημιουργεί με πάθος και με γνώμονα τον ίδιο τον οδηγό!_ Μ. Σαλ.
Τι άλλο να δω στην Αρκαδία;
– Το Αργυρόκαστρο, σε υψόμετρο 1.450 μέτρων, κοντά στα Μαγούλιανα, στην άκρη απότομου βράχου ύψους 100 μέτρων, το οποίο έχτισαν οι Φράγκοι το 1205.
– Τον Ιερό Ναό του Αγίου Τρύφωνα, που δεσπόζει στην πλατεία της Βυτίνας. Ανηγέρθη το 1846, με βασικό υλικό μαύρο μάρμαρο από τη γύρω περιοχή.
– Το υπαίθριο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης»
στη Δημητσάνα.
– Την Ιερά Μονή Αιμυαλών (1600 μ.Χ.!) στο 1ο χλμ. από το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης.
– Τη Μονή Φιλοσόφου-Κρυφό Σχολειό, στα 8 χιλιόμετρα από τη Δημητσάνα.
– Το Λαογραφικό Μουσείο της Στεμνίτσας.
– Τη Μονή Ζωοδόχου Πηγής στη Στεμνίτσα (15ος αιώνας). Στο διώροφο κελί της Μονής, που σώζεται μέχρι σήμερα, ήταν η έδρα της Α´ Πελοποννησιακής Γερουσίας από το Μάιο μέχρι τον Ιούνιο του 1821.