Eίναι σαν αυτό το… περίπου ανέκδοτο που κυκλοφορεί τελευταία και λέει «μα, γιατί να το κάνεις αυτό;» και ο συνομιλητής με μπλαζέ ύφος απαντάει: «γιατί μπορώ!». Εν ολίγοις: Αυτό δεν είναι μια γρήγορη έκδοση του νέου Yaris, αλλά το πρωτότυπο στο οποίο θα βασιστεί το επόμενο WRC της Toyota. Κι εμείς βρεθήκαμε στην πίστα του Εστορίλ για να το οδηγήσουμε.
Συνηθίζουμε στο χώρο μας να κουτσομπολεύουμε την Toyota για την τακτική της να θεωρεί πράγματα δεδομένα όταν παρουσιάζει αυτοκίνητα. Λιτές περιγραφές στα press kit, «πειραγμένες» στο photoshop φωτογραφίες που δεν ταιριάζουν σε σελίδες περιοδικών… Ακόμα κι ένα υπεράνω ύφος από τους Ιάπωνες μηχανικούς της, που μιλώντας μια δική τους αγγλική διάλεκτο μοιάζουν σαν να μη νοιάζονται για το αν έχουμε κατανοήσει τις αναλύσεις τους. Σαν σε απάντηση των παραπάνω, ξεκινώντας ένα ρεσιτάλ ιντριγκαδόρικης επικοινωνίας, ήρθαν να κλείσουν στόματα μια και καλή… γιατί έτσι.
Κείμενο: Ελένη Ξενάκη / Φωτογραφίες: Jason Fong – Toyota
Προς το παρόν, μιας και μπορεί να αποφασιστεί διαφορετικά μέχρι το τέλος της χρονιάς, οπότε και το λανσάρισμά του, το όνομα αυτού είναι «GR Yaris» και πρόκειται για ένα concept εμπνευσμένο -και μόνο- από το ιαπωνικό σουπερμίνι, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση ώστε να ομολογκαριστεί το WRC της Toyota για το 2022. Αυτό σημαίνει ότι, τουλάχιστον κατά την πρώτη χρονιά κυκλοφορίας του, «επιβάλλεται» να πουλήσει 25.000 μονάδες παγκοσμίως (ώστε η FIA να «αδειοδοτήσει» την αγωνιστική έκδοση), με την Ευρώπη και την Ιαπωνία να αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, την οποία θα αναλάβει το ιαπωνικό εργοστάσιο της Toyota στο Motomachi.
Στην πραγματικότητα βασίζεται σε μια μείξη της πλατφόρμας GA-B του Yaris που θα δούμε μέσα στο καλοκαίρι, και της GA-C της νέας Corolla, με τους τεχνικούς να μη δίνουν πληροφορίες ούτε για το μεταξόνιό του, ούτε για τις εξωτερικές του διαστάσεις, που, αν και αποκλειστικά τρίθυρο, είναι μεγαλύτερες από του απλού Yaris, αλλά ακόμη παραμένουν ρευστές. Η εξέλιξη τόσο της πλατφόρμας όσο και των μηχανικών μερών έγινε στην Ιαπωνία από το αγωνιστικό τμήμα Gazoo Racing, το οποίο ανέλαβε και το σχεδιασμό του, παίρνοντας από το Yaris «δρόμου» τα φανάρια εμπρός και πίσω και χτίζοντας ένα χαμηλότερο κατά 95 χλστ. αμάξωμα με εντυπωσιακά φουσκώματα στους θόλους των τροχών των 18 ιντσών, εξογκωμένους προφυλακτήρες και αεροδυναμικά βοηθήματα που δεν είναι βέβαιο αν θα τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα παραγωγής σε αυτήν τους τη μορφή.
Απομένει σχεδόν ένας χρόνος μέχρι το όλο εγχείρημα να αποτελέσει απτή πραγματικότητα, και φυσικά είναι άτοπο να το κατατάξουμε σε σχέση με οτιδήποτε έχει να επιδείξει ο ανταγωνισμός. Φρόντισε η Toyota για αυτό, άλλωστε, δημιουργώντας σχεδόν από το μηδέν ένα κορυφαίο σουπερμίνι, επιδόσεων μικρομεσαίου, με αύρα κυριολεκτικά βγαλμένη από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Και μάλιστα εν μέσω μιας εποχής όπου άπαντες κάνουν «εκπτώσεις» στους ρύπους, με τους Ιάπωνες όμως να έχουν… καυσαέρια περίσσευμα, χάρη στην πολιτική τους να πουλάνε υβριδικά εδώ και χρόνια. Ευχή μας, όλος αυτός ο ενθουσιασμός που είδαμε στο Εστορίλ να μη χάσει την ορμή του, και το GR Yaris να μπει σχεδόν αυτούσιο στην παραγωγή στα τέλη του 2020._ Ε. Ξ.
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: λιγότερο από 5,5 δλ.