Ο πρώτος εκπρόσωπος της σειράς EQ, με τον οποίο η Mercedes μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης, είναι εδώ. Οδηγούμε την EQC στην πλέον… ηλεκτρόπληκτη χώρα του κόσμου και προσπαθούμε να φανταστούμε όλα όσα πρόκειται να ακολουθήσουν.
Στη Νορβηγία, πού αλλού; Εκεί όπου πάνω από τις μισές πωλήσεις καινούργιων επιβατικών είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εκεί όπου από το 2025 θα απαγορευθεί η πώληση αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα. Εκεί όπου ο σεβασμός στο περιβάλλον και ο περιορισμός των εκπομπών καυσαερίων αποτελεί προτεραιότητα της χώρας, η οποία όμως αντιφάσκει όταν την ίδια στιγμή πλουτίζει από την εξόρυξη πετρελαίου. Εκεί όπου όλα μοιάζουν τακτοποιημένα και η καθημερινότητα είναι πολύ πιο εύκολη. Εκεί ακριβώς αποφάσισε η Mercedes να πραγματοποιήσει τη δημοσιογραφική παρουσίαση της EQC, του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου της σειράς EQ.
Η αποκάλυψη της EQC πραγματοποιήθηκε πέρυσι το φθινόπωρο στη γειτονική Σουηδία, πήρε όμως μερικούς μήνες μέχρι να βρει το δρόμο της στις εκθέσεις. Έχει, λοιπόν, ενδιαφέρον να δούμε αν αξίζει όλη αυτή η αναμονή, πόσω μάλλον τη στιγμή που στο διάστημα το οποίο μεσολάβησε ο ανταγωνισμός επέδειξε καλύτερα αντανακλαστικά, καθώς έχουν ήδη προηγηθεί στην αγορά το Audi e-Tron και φυσικά η Jaguar I-Pace, που σάρωσε τα βραβεία COTY και WCOTY, αυτοκίνητα δηλαδή που παίζουν ακριβώς στο ίδιο τερέν με την EQC.
Φυσικά η γερμανική εταιρεία κάθε άλλο παρά πρωτάρα μπορεί να θεωρηθεί στην ηλεκτροκίνηση, έχοντας παρουσιάσει ηλεκτροκίνητες εκδοχές του Smart (ήδη από το 2007) και της B-Class (2014). Εννοείται πως η περίπτωση της EQC είναι διαφορετική, καθώς, αν και βασίζεται στο δάπεδο της GLC, είναι σχεδιασμένη εξαρχής ώστε να δείξει το δρόμο που θα ακολουθήσει η γερμανική εταιρεία τα επόμενα χρόνια. Η αρχή πραγματοποιείται βεβαίως στη δημοφιλή κατηγορία των SUV, που εκτός των άλλων μπορούν να φιλοξενήσουν με μεγαλύτερη άνεση τις απαραίτητες μπαταρίες για μια αξιοπρεπή αυτονομία.
Προσγειωθήκαμε στο Όσλο, στην πρωτεύουσα του e-mobility, χαρακτηρισμός κάθε άλλο παρά τυχαίος. Μία ματιά στο κλειστό πάρκινγκ του αεροδρομίου από όπου θα παραλαμβάναμε τα αυτοκίνητα αρκούσε για να προβείς στα ανάλογα συμπεράσματα. Το πλήθος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ήταν εκεί, μπριζωμένα το ένα δίπλα στο άλλο, παρέπεμπε σε ταινία επιστημονικής φαντασίας. Η εικόνα φυσικά συνεχίζεται και στο δρόμο, αλλά και σε κάθε διαθέσιμο χώρο στάθμευσης, καθώς ο αριθμός των φορτιστών σε ένα μόνο οικοδομικό τετράγωνο της πόλης βάζουμε στοίχημα πως ξεπερνά το σύνολο των σημείων φόρτισης που υπάρχουν σήμερα πανελλαδικά.
Η πρώτη μας εντύπωση από την οδήγηση της Merce-des EQC είναι πως πρόκειται για μια… Mercedes. Εξωτερικά οι αναλογίες της παραπέμπουν στην GLC, αν και την υπερβαίνει σε διαστάσεις. Ξεχωρίζουν η διαφοροποιημένη μάσκα με το διευρυμένο αστέρι πάνω της, οι απαλές γραμμές που διατρέχουν το αμάξωμά της και οι σχεδιαστικές εκείνες λεπτομέρειες που υπογραμμίζουν τη διαφορετικότητά της. Στο εσωτερικό ο παραλληλόγραμμος πίνακας οργάνων με το ενσωματωμένο σύστημα infotainment MBUX διαμορφώνουν ένα γνώριμο περιβάλλον, που συνδυάζεται με μια μοναδική αίσθηση ποιότητας και πολυτέλειας. Μάλιστα, ο βασικός εξοπλισμός της EQC διαθέτει στοιχεία που προσφέρονται ως έξτρα στη συμβατική γκάμα της εταιρείας. Το μήκους 4,761 χλστ. αμάξωμα φιλοξενεί με σχετική άνεση πλήρωμα και 500 λίτρα αποσκευών, με έναν κανονικού αναστήματος επιβάτη να έχει πίσω περί τη μία παλάμη αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι του.
Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το δάπεδο της καμπίνας είναι ανασηκωμένο, καθώς κάτω από τα πόδια των επιβατών βρίσκεται μία μπαταρία με 384 στοιχεία, που εν προκειμένω διαθέτει τη θηριώδη χωρητικότητα των 80 kWh, για την τροφοδοσία των δύο ηλεκτροκινητήρων – έναν για κάθε άξονα, με συνδυαστική ισχύ 408 ίππων και μέγιστη ροπή 760 Nm!
Φυσικά, μαζί με την ανάγνωση των χαρακτηριστικών απόδοσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το βάρος της κατασκευής, που φτάνει τα 2.495 κιλά, 652 από τα οποία χρεώνεται η μπαταρία. Παρά ταύτα, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται μέσα σε 5,1 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα, επιδόσεις που φυσικά δε στάθηκε ικανό να επιβεβαιώσουμε, ούτε και κανείς άλλος πρόκειται να πετύχει στους νορβηγικούς δρόμους, όπου επικρατεί ησυχία, τάξη και ασφάλεια, με όρια που δεν ξεπερνούν τα 80 χλμ./ώρα ακόμα και στους υποτιθέμενους αυτοκινητοδρόμους που συναντήσαμε. Άλλωστε, ποιος θέλει να τα βάλει με τον Χάρι Χόλε αυτοπροσώπως;
Προκειμένου να αποφύγουμε τη… σύλληψη, η Mercedes είχε κλείσει ένα μικρό αεροδρόμιο, ώστε να πάρουμε μια πιο ολοκληρωμένη γεύση από το αυτοκίνητο. Με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι δε θα αφήσουμε λαστιχιές στο διάδρομο! Βυθίζοντας το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, ήταν αναμενόμενο πως οι ηλεκτροκινητήρες, που αποκρίνονται ακαριαία ακόμα και στα μικρότερα πατήματα του «γκαζιού», θα επιτάχυναν τη βαριά κατασκευή με εντυπωσιακό τρόπο. Υπό κανονικές συνθήκες το εμπρός μοτέρ ενεργοποιείται σε χαμηλά ή μέτρια φορτία, ενώ το πίσω όταν ο οδηγός επιδιώξει να κινηθεί πιο γρήγορα. Σε κάθε περίπτωση, η κατανομή της ροπής από τα δύο μοτέρ διαμορφώνεται ανάλογα με την πρόσφυση των τροχών, προσδίδοντας έτσι χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Το βάρος της κατασκευής γίνεται περισσότερο αισθητό στο απότομο φρενάρισμα, κάτι που επιτείνεται και από τη σπογγώδη αίσθηση του πεντάλ του φρένου.
Τα προγράμματα οδήγησης, πέντε σε αριθμό, είναι διαμορφωμένα σύμφωνα με τις ανάγκες της ηλεκτρικής κατασκευής (Comfort, Eco, Max Range, Sport και Individual) και, το βασικότερο, συνδυάζονται με ένα καλοσχεδιασμένο σύστημα πλοήγησης, που λαμβάνει υπόψη διάφορες παραμέτρους, όπως τις συνθήκες κίνησης (κυκλοφορία, όρια ταχύτητας), τις υψομετρικές διαφορές κατά μήκος της διαδρομής, αλλά και τη διαθεσιμότητα σε σταθμούς φόρτισης. Αναμενόμενα, προσφέρεται επίσης η δυνατότητα προγραμματισμού ενός ταξιδιού και από τη συσκευή του κινητού. Μέσω της υπηρεσίας Mercedes me Charge, η οποία θα διατίθεται δωρεάν για τα τρία πρώτα χρόνια, θα δίνεται η πρόσβαση σε 300.000 σημεία φόρτισης. Παρ’ ότι όλοι οι σταθμοί ανήκουν σε διαφορετικούς παρόχους, ο ιδιοκτήτης της EQC θα μπορεί να ταυτοποιείται μέσω της κάρτας Mercedes me Charge, της εφαρμογής Mercedes me ή απευθείας με το αυτοκίνητό του, και να προχωράει στη διαδικασία της φόρτισης. Επιπλέον, από το 2020 η Ionity, που έχει προκύψει από την κοινοπραξία μεταξύ BMW, Daimler, Ford και Volkswagen group, θα δημιουργήσει περί τους 400 σταθμούς ταχυφόρτισης στα πιο κομβικά σημεία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, μας δόθηκε η δυνατότητα να σταθούμε σε έναν από τους σταθμούς της Ionity και να φορτίσουμε την EQC. Η φόρτιση DC (ταχεία φόρτιση) μπορεί να πραγματοποιηθεί μέχρι τα 110 kW, και θα χρειαστούν 40 λεπτά για την πλήρωση από το 10% έως το 80% της μπαταρίας. Αντίστοιχα, η φόρτιση AC μπορεί να φτάσει τα 7,4 kW (τιμή που ο υπεύθυνος προϊόντος θεωρεί ότι επαρκεί για νυχτερινή φόρτιση ή κατά τη διάρκεια της εργασίας), όπου για το 10%-100% της πλήρωσης απαιτούνται 11 ώρες. Η ονομαστική αυτονομία της EQC κατά το πρότυπο NEDC είναι μεταξύ 445 και 471 χλμ., ενώ με το νέο κύκλο WLTP 360 χλμ. Αντίστοιχα, η επίσημη κατανάλωση ανέρχεται στις 19,7-20,8 kWh/100 χλμ. (NEDC).
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του δύο paddles πίσω από το τιμόνι με τα οποία μπορεί να ρυθμίσει το βαθμό ανάκτησης κατά την επιβράδυνση σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα. Με τη μέγιστη δυνατή ανάκτηση ο οδηγός μπορεί να κινείται κατά κύριο λόγο μόνο με το δεξί πεντάλ, ενώ στην έξυπνη λειτουργία ανάκτησης D Auto, το σύστημα υποβοήθησης του οδηγού, ECO Assist, αξιοποιεί στοιχεία του συστήματος πλοήγησης, της σήμανσης, αλλά και των αισθητήρων του αυτοκινήτου, ώστε να βελτιστοποιείται η δαπανόμενη ενέργεια κατά την οδήγηση.
Εκεί όπου η EQC διαφοροποιείται ακόμα και με τον premium ηλεκτρικό ανταγωνισμό είναι στο εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου, καθώς η διαπεραστική συχνότητα του ηλεκτροκινητήρα δε βρίσκει το δρόμο της προς την καμπίνα, ούτε οι αεροδυναμικοί θόρυβοι, χάρη στην απίστευτη δουλειά που έχει γίνει στον τομέα της ηχομόνωσης. Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η κύλιση του αυτοκινήτου, παρά τους 2,5 τόνους της κατασκευής και τα 40άρια λάστιχα που φορούσε η «δική μας» EQC πάνω σε ζάντες 21 ιντσών.
Το 2019 είναι αναμφίβολα η χρονιά που η ηλεκτροκίνηση θα αρχίσει να κάνει αισθητή την παρουσία της – όχι μόνο στη Σκανδιναβία. Η EQC αναμένεται στη χώρα μας το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, με τιμή 79.360 ευρώ._ Μ. Σ.
MERCEDES EQC
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Δύο ασύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες, ένας σε κάθε άξονα > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 408 ίπποι ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 760 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Σε όλους τους τροχούς> ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.761×1.884×1.623 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.873 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 2.495 κιλά > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 80 kWh ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 360 χλμ. (WLTP) > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,1 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 19,7-20,8 kWh/100 χλμ. (NEDC) > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ