Απογείωση αδρεναλίνης! Θα ήταν ένα ήρεμο πρωινό στο δάσος πάνω από το Πόρτο Ράφτη. Ξαφνικά ο διάβολος -με το κωδικό όνομα «Polaris»- μπήκε στο κορμί μας, το μάτι γύρισε και ο Κουβαράς γέμισε σκόνη…
Δε χρειάζoνται πολλά κυβικά, ούτε η τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να έχεις μια απολαυστική οδηγική μέρα. Απόδειξη το πώς εξελίχθηκε εκείνο το πρωινό μας στον Κουβαρά, και συγκεκριμένα στην τοποθεσία που είναι γνωστή, κυρίως στο χώρο των εντουράδων, ως «Παγκάκι». Βρεθήκαμε παρόντες με τα απολύτως απαραίτητα – κράνη, το φωτογραφικό μας εξοπλισμό και κέφι περίσσευμα. Για όλα τα υπόλοιπα είχε φροντίσει υποδειγματικά ο Μάνος Κουτσουνάκης της Motostuff με την ομάδα του – ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Polaris στην Ελλάδα, που κουβάλησε αντίστοιχα το δικό του εξοπλισμό. Σημειώστε επιγραμματικά και αμέσως μετά προσδεθείτε: 1.000 κ.εκ. ατμοσφαιρικά ή τούρμπο, 2κύλινδρα σε σειρά σύνολα, τόσο σε 2θέσια όσο και σε ένα 4θέσιο αμάξωμα, και με ιπποδυνάμεις από 110 έως 143 ίππους. Το καλύτερο; Όλα τα παραπάνω σε βάρος από 621 έως 721 κιλά, με την κίνηση πίσω αλλά και 4×4 κατ’ επιλογήν (με αργό-γρήγορο) και αναρτήσεις που τους χαρίζουν τη δυνατότητα παιχνιδιού τόσο σε γρήγορο ρυθμό όσο και σε δοκιμασίες trial, χάρη στη διαδρομή των 54,7 εκ. της ανάρτησης.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Να μην κρατιέσαι!
Αυτή η μέρα μπορεί να ξεκίνησε διαφορετικά, όμως ολοκληρώθηκε ακόμα καλύτερα… Μέχρι και τη στιγμή που παρκάραμε στη χωμάτινη ανηφόρα, κάτω από το περίφημο «παγκάκι», δεν είχαμε καταλάβει ακριβώς τι θα ακολουθήσει. Με τρία Polaris παραταγμένα, μέλη της ομάδας μέσα στη χωμάτινη διαδρομή με ασύρματη επικοινωνία και σύμμαχο τον καιρό, οι συνθήκες άγγιζαν το ιδανικό, από το οποίο έλειπαν μόνο τα flying και το stop.
Πάμε να σας δείξω πρώτα τη διαδρομή, και αμέσως μετά… ορμάτε!
Δε χρειάζεται να διανύσεις μεγάλη απόσταση για να καταλάβεις, ακόμα και από τη θέση του συνοδηγού, τις δυνατότητες που προσφέρουν οι συγκεκριμένες κατασκευές. Η διαδρομή έχει πολλά γρήγορα κομμάτια και είναι απαιτητική στα φρένα, ενώ, όταν βγάλαμε φλας και άρχισε το trial μενού, πραγματικά δεν πιστεύαμε ότι ήμασταν μέσα σε τετράτροχο όχημα, αφού το συγκεκριμένο «μονοπάτι» δε φαντάζεσαι ότι θα μπορούσες να το διασχίσεις με κάτι περισσότερο από δύο πόδια ή δύο τροχούς. Ακόμα και εξειδικευμένες εκτός δρόμου κατασκευές με πανάκριβο «αναρριχητικό» εξοπλισμό θα δυσκολεύονταν να βολευτούν στις συγκεκριμένες συνθήκες, και σίγουρα θα ήταν λιγότερο διασκεδαστικές όταν θα ανέβαινε ο ρυθμός. Πόσο διασκεδαστικές; Δε φανταζόμασταν καν τι μας περίμενε…
Η αρχή με το 4θέσιο… αλλά τούρμπο!
Ξεκινήσαμε την οδηγική μας εμπειρία με το «μακρύ» 4θέσιο Polaris των 3.708 χλστ., με το οποίο μια παρέα μπορεί να εξορμήσει στην εξοχή, στο χιονισμένο βουνό, σε αμμουδερή παραλία ή σε μια λασπωμένη ειδική διαδρομή. Βολευτήκαμε εύκολα, καθώς το κάθισμά μας συρόταν εμπρός-πίσω, επιλέξαμε από το αντίστοιχο μπουτόν κίνηση πίσω για αρχή και ξεκινήσαμε, τοποθετώντας στη θέση «Η» (High) το σκληρό σε αίσθηση επιλογέα του CVT κιβωτίου ταχυτήτων. Πόσο αντέξαμε μέχρι να βυθίσουμε το δεξί πεντάλ στο πάτωμα; Λιγότερο από 300 μέτρα… αφού νιώθαμε τους 143 ίππους του μοτέρ των 925 κ.εκ. της Polaris να θέλουν να καλπάσουν μέσα στο δάσος, και το σύνολο να είναι εκεί, ικανό να τους τιθασεύσει και να τους κρατάει σταθερούς εντός ειδικής.
Το τιμόνι ακούει, όντας βαρύ μόνο στις μανούβρες, αλλά σωστό στη συνέχεια, τα γεμάτα από «μους» θηριώδη ελαστικά Maxxis Bighorn (29 ιντσών σε 14άρες ζάντες) δεν αντιμετωπίζουν το παραμικρό πρόβλημα και η ανάρτηση τα κάνει όλα ίσιωμα!
Το πέρασμα με το Polaris πάνω από τις «κακοτοπιές» της ειδικής είναι εφάμιλλο με αγωνιστικού αυτοκινήτου, με το πλήρωμα να καταλαβαίνει ελάχιστους κραδασμούς και την επόμενη μέρα να μην αντιμετωπίζει καν μυϊκούς πόνους, όπως θα περίμενε κάποιος, ύστερα μάλιστα από κάμποσα άλματα… Συν τοις άλλοις, το ακούραστο σύστημα πέδησης φροντίζει για την αποτελεσματική ακινητοποίηση. Το «μακρύ» αμάξωμα, αλλά πάνω απ’ όλα το μεταξόνιο των 2.972 χλστ.(!) σε κάνει να νιώθεις άμεσα φιλικά μαζί του, αφού είναι ό,τι πιο κοντά σε αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να το τοποθετείς με τη γνώριμη λογική σου, και όχι με αυτήν που πρέπει -απαραίτητα- να έχεις σε κάτι τόσο κοντό, όσο αυτό που ακολουθούσε…
Φτάνουν οι 110 ατμοσφαιρικοί ίπποι;
Αν θα έπρεπε να διαλέξουμε ένα Polaris από τα τρία εκείνης της ημέρας και να φύγουμε, θα ήταν το μαύρο, με το κοντό αμάξωμα των 3.022 χλστ. και το ατμοσφαιρικό μοτέρ των 999 κ.εκ. με τους 110 ίππους (απόδοση που το 2017 θα σκαρφαλώσει στους 115 ίππους), με το οποίο… αφηνιάσαμε στο βουνό. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι το ατμοσφαιρικό είναι αυτό που πρωταγωνιστεί σταθερά τα τελευταία χρόνια στην κατηγορία του, στο απαιτητικό Ντακάρ, αλλά και γενικότερα σε αγώνες 4×4 και Rally Raid. Κινηθήκαμε γρήγορα στην ειδική, προσπαθώντας να είμαστε ένα «κλικ» πιο γρήγοροι στην όποια σκέψη μας, αφού γυρνάει πιο γρήγορα και μαζεύεται πιο δύσκολα όταν το αξιοποιείς ως πισωκίνητο. Το αλλάζεις σε τετρακίνητο; Οφείλεις να αλλάξεις και τη λογική σου, με το απαραίτητο «φλικάρισμα» να μπαίνει στην εξίσωση και το κέφι να εκτινάσσεται, την ώρα που το σύνολο σου δίνει την εντύπωση ότι πλέον κάνει πολλά μόνο του και σε βοηθάει πολύ, προσφέροντάς σου μάλιστα μεγαλύτερη ασφάλεια.
Θες να αλλάξεις παραστάσεις; Κανένα πρόβλημα.
Το κιβώτιο στο «L» (Low), αν χρειαστεί το διαφορικό κλειδώνει, και το σκαρφάλωμα στα πιο απίθανα μέρη μόλις ξεκίνησε!
Αυτό γίνεται και με το 4θέσιο βέβαια, αλλά το κόμπακτ μέγεθος του διθέσιου σε κάνει να νιώθεις (και μάλλον να μπορείς) να πας οπουδήποτε σου επιτρέπουν οι νόμοι της φυσικής εντός δρόμου ή, έστω, πάνω σε κάτι που να θυμίζει δρόμο… Το μοτέρ ιδανικό! Δε χρειάζεσαι κάτι παραπάνω σε αυτά τα κιλά, με την πιο προοδευτική ατμοσφαιρική λογική να ταιριάζει άψογα με αυτήν του συγκεκριμένου παιχνιδιού, το οποίο παύει να είναι παιχνίδι όταν νομίσεις ότι το έμαθες και, φυσικά, όταν καβαλήσεις το κορυφαίο της ημέρας.
Το όπλο: διθέσιο με τούρμπο!
Αυτό ήταν το κερασάκι στην ιδιαίτερη -«Polaris»- τούρτα και ιδανικός επίλογος, παρ’ ότι οι άνθρωποι της εταιρείας υποστηρίζουν ότι, με τις ανάλογες βελτιώσεις, το ατμοσφαιρικό είναι αυτό που μετατρέπεται στο απόλυτο αγωνιστικό όχημα…
Το 4θέσιο θα θέλαμε να το είχαμε σε ετοιμότητα στο -υποτιθέμενο- εξοχικό μας στην Αράχοβα, για παρεΐστικες στιγμές δράσης. Το ατμοσφαιρικό μάς προσέφερε απόλαυση σε κάθε διαδρομή, χωρίς να χρειάζεται να καταναλώνει σταθερά 25 λίτρα/100 χλμ. (νούμερο που πιάνουν εύκολα τα τούρμπο στην πράξη, αφού η εταιρεία δεν ανακοινώνει τιμές κατανάλωσης), διαθέτοντας συνάμα μια μοναδική ομοιογένεια στη συμπεριφορά του.
Αν όμως επρόκειτο να στηθούμε σε μια χωμάτινη ειδική διαδρομή φορώντας κράνος, φόρμα, γάντια, με το χρονόμετρο στο βάθος του μυαλού μας και απίστευτες ώρες δοκιμών και προπόνησης προηγουμένως στη διάθεσή μας, τότε αυτή θα ήταν η επιλογή μας: κοντό, με υπερσυμπιεστή και απόδοση 143 ίππους, σε αμάξωμα μόλις 679 κιλών. Σημειώστε δε ότι το 2017 το τούρμπο θα αποδίδει 168 άλογα! Δεν μπορούμε να σας το περιγράψουμε εύκολα, αφού είναι από τα πράγματα που πρέπει να τα ζήσεις για να τα καταλάβεις στο 100%.
Πρόκειται για ένα όπλο τσέπης με ειδικότητα τις στενές και τεχνικές ειδικές διαδρομές, το οποίο θα μπορούσε να εκθέσει στημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα με τον μυημένο οδηγό αγώνων στο βολάν του.
Με διαφορετικό τρόπο μας υποδέχθηκε ο φετινός Νοέμβρης. Με την απουσία παραθύρων να αφήνει το δροσερό αέρα του βουνού να αγκαλιάσει το σώμα μας, κι όμως τον ιδρώτα από την υπερένταση να έχει κάνει αισθητή την παρουσία του. Αυτό το τετράτροχο σε μεταφέρει αλλού, σε κάνει να νιώθεις «παγκόσμιος», και κάπου εκεί είναι που πρέπει να… συνέλθεις και να κατεβάσεις ρυθμό, για να μην κινδυνεύσεις, αφού τα όριά του είναι πολύ υψηλά, και σίγουρα δεν μπορείς να τα πλησιάσεις από το πρώτο κιόλας πρωινό μαζί του. Οπότε…
… θέλουμε κι άλλο!
Εννοείται ότι δε μας έφτασε. Μάνο, ετοίμασέ τα για την επόμενη δοκιμή, ίσως σε κάποιο χιονισμένο βουνό πλέον, όπου είμαστε σίγουροι ότι θα ταιριάζουν ιδανικά! Το παιχνίδι είναι ακριβό, βέβαια, αφού, με 26.000 ευρώ ως αρχική τιμή για το διθέσιο ατμοσφαιρικό, η αγορά τους αφορά πολύ λίγους, ειδικά στην Ελλάδα του σήμερα, όμως οι δυνατότητες που σου χαρίζουν και η χαρά που σε γεμίζουν δε μετριούνται σε ευρώ, αλλά σε προβατάκια που πηδάνε μέχρι να σε πάρει ο ύπνος, προσπαθώντας να τα ξεχάσεις και να κοιμηθείς, για να δεις στα όνειρά σου Polaris να πετάνε… σε βουνά!_ Μ. Σαλ.
Ποια είναι η Polaris;
Για τους μη μυημένους, η αμερικάνικη Polaris, με τα κεντρικά της στην Ελβετία και εργοστάσιο ακόμα και στην Ευρώπη (Πολωνία), είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο στην κατασκευή αντίστοιχων εκτός δρόμου οχημάτων, με βάση τόσο τις πωλήσεις όσο και την κεφαλαιοποίηση. Τα συγκεκριμένα οχήματα, που οδηγούνται με δίπλωμα αυτοκινήτου και παίρνουν και πινακίδες κυκλοφορίας, αποτελούν μια εξαιρετική βάση, η οποία μπορεί να εκτιναχθεί με τη μεγάλη γκάμα αξεσουάρ και την εντελώς «customize» λογική που προσφέρει η εταιρεία. Σημειώστε ότι μεταξύ άλλων μπορούν να κλείσουν εντελώς, για προστασία από τον καιρό, και να εξοπλιστούν ακόμα και με ερπύστριες, για πρόσβαση και κίνηση στην κυριολεξία… παντού(!), ενώ χρησιμοποιούνται σε πολλές χώρες ακόμα και από στρατό ή συνεργεία διάσωσης.
Ένα UTV που είναι UFV και, τελικά, OMG
Περπατάς στη μέση του πουθενά σε ένα χωματόδρομο, και από μακριά ακούς τον ήχο μηχανής. Σκέφτεσαι, «θα κάνω οτοστόπ στον χριστιανό, μήπως μπορεί να με πετάξει παρακάτω». Στέκεσαι λοιπόν με τον αντίχειρα σηκωμένο και, προς μεγάλη σου έκπληξη, ξεπροβάλλει μέσα από σύννεφο σκόνης ο «Χ» οδηγός αγώνων (όπου «Χ» το ίνδαλμα του καθενός), στο τιμόνι του «Ψ» (όπου «Ψ» το τετράτροχο αγωνιστικό ίνδαλμα του καθενός). Προτού προλάβεις να αρθρώσεις κουβέντα, ο «Χ» σου λέει ότι πρέπει να φύγει και σε παρακαλεί αν μπορεί να πας το «Ψ» παρακάτω. Τη στιγμή όμως που σου δίνει τα κλειδιά, χτυπάει το ξυπνητήρι. Εκεί κάπου ξυπνάς – ή μήπως όχι ακόμη;
Τώρα, αν ύστερα από αυτόν τον τίτλο και αυτήν την εισαγωγή πιστεύετε ότι χρήζουμε άμεσου εγκλεισμού σε ψυχιατρική κλινική, δε θα είχατε άδικο, αν όλα αυτά δεν περιέγραφαν τα συναισθήματα που μας έμειναν στο τέλος μιας τόσο διαφορετικής ημέρας. Μιας ημέρας που ξεκίνησε με μια απλή ερώτηση. «Πάμε αύριο να οδηγήσουμε κάτι Polaris;» Μέσα σου σκέφτεσαι «τι δουλειά έχω εγώ με γουρούνες;», αλλά, ως αμετανόητος βενζινοκέφαλος, γνέφεις καταφατικά. Έλα όμως που μόλις φτάνεις στο ραντεβού αυτά που αντικρίζεις δεν είναι ATV (μονοθέσιες τετράτροχες γουρούνες), αλλά side by side UTV, διθέσια δηλαδή Utility Task οχήματα. Έπειτα από λίγη ώρα και κάμποσα πέρα-δώθε πίσω από το τιμόνι, δεν είδαμε τίποτε από Utility Task, παρά μόνο ένα ατελείωτο Ultimate Fun και, τελικά, απλώς αναφωνείς «Oh my God!». Η ιδιότητα του Polaris RZR να μεταμορφώνεται αστραπιαία από αγωνιστική κατασκευή στα γρήγορα κομμάτια σε αγριοκάτσικο, σκαρφαλώνοντας στα πλέον κακοτράχαλα σημεία, είναι μοναδική, με κοινό παρονομαστή την ατελείωτη όρεξη της ανάρτησης να καταπιεί το οτιδήποτε, από φυτευτή κοτρόνα μέχρι… φαράγγι. Με αυτήν την ανάρτηση, το γρήγορο τιμόνι και τα δυνατά φρένα πας αέρα, χωρίς να έχεις το νου σου στις αλλαγές σχέσεων, κάτι για το οποίο φροντίζει το κιβώτιο CVT. Η διασκέδαση είναι εξασφαλισμένη από το πίσω μπλοκέ διαφορικό, και συνεχίζεται ακόμα και αν επιλέξεις την τετρακίνηση. Φυσιολογικά, σε επίπεδο πρώτης επαφής, το ατμοσφαιρικό μοντέλο αποδεικνύεται πιο φιλικό στο «άσε-πάτα» στο στενό διαδοχικό στροφιλίκι. Επειδή όμως υπήρχε ζήτηση για περισσότερη δύναμη, η εταιρεία ανταποκρίθηκε με την προσθήκη υπερσυμπιεστή. Σαφώς το φάσμα λειτουργίας γεμίζει περισσότερο, όπως διαπιστώσαμε στην τούρμπο παραλλαγή, το ατμοσφαιρικό όμως μας κάλυψε και με το παραπάνω. Τα επιπλέον χρήματα θα τα σπρώχναμε σε πιο ψαγμένα περιφερειακά. Μοναδικός (ευχάριστος) πονοκέφαλος οι σχεδόν ανεξάντλητες δυνατότητες παραμετροποίησης, όπου, αφού βρεις το σωστό συνδυασμό, μπορείς να κάνεις τα πάντα._ Σ. Τ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
POLARIS 1.0 ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟ ΔΙΘΕΣΙΟ
ProStar 1000 H.O. 4-Stroke DOHC Twin Cylinder
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 110 ίπποι
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς και 4×4 με αργό-γρήγορο
ΚΙΒΩΤΙΟ: CVT
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια με 40,6 πόντους διαδρομή και αμορτισέρ Walker Evans
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Σύστημα 5 συνδέσμων με αμορτισέρ Walker Evan και 54,7 πόντους διαδρομή
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.022×1.626×1.873 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.286 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 621 κιλά
ΦΡΕΝΑ: Δίσκοι εμπρός-πίσω
ΤΙΜΗ: 26.000 ευρώ
POLARIS 1.0 TURBO ΔΙΘΕΣΙΟ
ProStar 1000 H.O. TURBO 4-Stroke DOHC Twin Cylinder TURBO
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 925 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 143 ίπποι
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς και 4×4 με αργό-γρήγορο
ΚΙΒΩΤΙΟ: CVT
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια με 40,6 πόντους διαδρομή και αμορτισέρ FOX
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Σύστημα συνδέσμων με αμορτισέρ FOX και 54,7 πόντους διαδρομή
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.022×1.626×1.873 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.286 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 679 κιλά
ΦΡΕΝΑ: Δίσκοι εμπρός-πίσω
ΤΙΜΗ: 33.000 ευρώ
POLARIS 1.0 TURBO ΤΕΤΡΑΘΕΣΙΟ
ProStar 1000 H.O. TURBO 4-Stroke DOHC Twin Cylinder TURBO
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 925 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 143 ίπποι
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς και 4×4
με αργό-γρήγορο
ΚΙΒΩΤΙΟ: CVT
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια με 40,6 πόντους διαδρομή και αμορτισέρ FOX
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Σύστημα συνδέσμων
με αμορτισέρ FOX και
54,7 πόντους διαδρομή
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.708×1.626
x1.873 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.972 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 721 κιλά
ΦΡΕΝΑ: Δίσκοι εμπρός-πίσω
ΤΙΜΗ: 35.000
Η εταιρεία Motostuff δραστηριοποιείται στο χώρο των εκτός δρόμου μηχανοκίνητων οχημάτων (ATV, Side by Side, UTV και Snowmobile), των αγροτικών μηχανημάτων και των αξεσουάρ-ανταλλακτικών από το 2011. Αντιπροσωπεύει δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής και εμπορίας «off-road» οχημάτων, την Αrcticat και, φυσικά, την Polaris. Παράλληλα, αντιπροσωπεύει αποκλειστικά περίπου δεκαεπτά εταιρείες παραγωγής αξεσουάρ-ελαστικών και αγροτικού εξοπλισμού, τα οποία διαθέτουν μέσα από τις σελίδες
www.arcticcat.gr,
www.polarisorv.gr, και
www.motostuff.gr, καθώς
και από την έκθεσή τους.
Περισσότερες πληροφορίες:
Λεωφόρος Αθηνών-Σουνίου,
θέση Πέτα, Κερατέα
Τηλ. & Fax: 22990.69930
E-mail: [email protected]