Αυτό το γαλλικό κόσμημα πολλών καρατίων διεκδίκησε την υπέρβαση από κάθε ψηφοφόρο για το COTY. Σημείο αναφοράς το ΤΤ RS, το καλύτερο γήινο Audi σε σχέση με την οδηγική συμπεριφορά του και όχι μόνο.
Την τραυμάτισε η παραφιλολογία για την καθυστέρηση στην παραγωγή της. Την έκαψε στην κυριολεξία ο Κρις Χάρις στην πρώτη της δοκιμή και, για να δούμε-οδηγήσουμε, έπρεπε να πάμε στο Τάνις στη Δανία και να διαχειριστούμε τη λίστα αναμονής με τους συναδέλφους μας, εκλέκτορες για το COTY. Αναμφίβολα, ήταν το αυτοκίνητο με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εκεί, στην προκριματική διαδικασία του Αυτοκινήτου της Χρονιάς, όπου το έβρισκες σταθμευμένο μόνο αργά τη νύχτα. Για να είμαστε ειλικρινείς, οι φωτογραφίες αδικούν την Alpine, ενώ δεν εκφράζουν ιδανικά την τέλεια σύνδεση με το παρελθόν της. Αν ποτέ συναντήσετε κάπου στα νότια τη «δική μας» σε μπλε, με τη σωστή πολεμική απόχρωση, είναι σίγουρο πως θα την απολαύσετε. Οι Γάλλοι ευστόχησαν όπου αστόχησαν οι Ιταλοί με την 4C «στο δρόμο», αλλά και με το 124 Abarth στην επανασχεδίαση. Αντίστοιχα, τόλμησαν ό,τι δεν τολμούν οι Γερμανοί, παρά το μέγεθος της Cayman και το βάθος των ΤΤ. Ουσιαστικά, μόνο η Lotus Exige μπορεί να συγκριθεί μαζί της σε συγκεκριμένους τομείς, όπως στην οδήγηση σε πίστα.
Ευρύτερα, στην Τέλεια Διαδρομή και σε ρυθμούς Ειδικής Διαδρομής, τη συνδυάζεις με δύο αυτοκίνητα τόσο ίδια, όσο και διαφορετικά, όπως είναι η Μ2 και το TT RS. Ο petrolhead θέλει και τα δύο για διαφορετικούς λόγους και, οδηγώντας την Alpine στη Δανία, στον άτυπο χώρο στάθμευσης που «διαθέτουμε», σκεφτήκαμε πως τρυπώνει και προσαρμόζεται ιδανικά μαζί τους και αυτός ο Γάλλος – ή Γαλλίδα, για να είμαστε ακριβείς, γιατί αυτό το σύνολο για «2+περίπου 2» είναι θηλυκό με τα όλα του. Μόνο τυχαία δεν επιλέξαμε το ΤT RS για αυτήν τη διαφορετική διαδρομή, που προέκυψε χάρη στην προσφορά καλού φίλου του περιοδικού, του ανθρώπου που μας έδωσε την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε στους αναγνώστες μας τη διάσταση των Mitsubishi EVO, ενώ χάρη στον ίδιο δοκιμάσαμε στα Μέγαρα τη Ferrari Scuderia, και έτσι σχολιάζουμε σήμερα πως αυτή η Ferrari είναι το κορυφαίο σπορ αυτοκίνητο που πέρασε από τα χέρια μας. Απέριττο σύνολο, χωρίς συμβιβασμούς.
Γιατί ΤΤ RS…
Γιατί η ποιότητά του εφ’ όλης της ύλης εκφράζει υποδειγματικά τα «θέλω» και τα «πρέπει» του σύγχρονου Πραγματικού Οδηγού, που δε χρειάζεται μεταπτυχιακό σε αγώνες ώστε να πάει πάρα πολύ γρήγορα, με το κόκκινο, εκτός από το στροφόμετρο, να χτυπάει επίσης στην απόλαυση και στο αποτέλεσμα. Η εμπειρία μας και το δικό μας DNA, συνδεδεμένο με αγωνιστικές καταβολές, επιβάλλουν Μ2, αλλά είναι αυτή η Alpine που ικανοποιεί σε κάθε είδους αντιπαράθεση και δημιουργεί προϋποθέσεις για απευθείας με το κορυφαίο ΤΤ. Δε λάβαμε υπόψη τις προδιαγραφές, ούτε αναλύσαμε ιπποδυνάμεις και συστήματα μετάδοσης. «Φωτογραφίσαμε» συνειδητά, έχοντας δοκιμάσει και τα δύο, και επιλέξαμε με το χέρι στην καρδιά, δίνοντας την ευκαιρία σε φακούς και πλήκτρα για συνεργασία σε δημιουργικό και αποτελεσματικό επίπεδο, γνωρίζοντας βέβαια και το συμπέρασμα. Φυσικά, δεν τίθεται θέμα τυπικής σύγκρισης, από εκεί και πέρα όμως, σε μια κοινή διαδρομή και με τη σωστή διάθεση, πάντα προκύπτουν οι εντυπώσεις που κατατάσσουν, αφενός στην ψυχή σου με υποκειμενικά κριτήρια, αλλά και αφετέρου με αντικειμενικά κριτήρια, που θα λάβει σοβαρά υπόψη και ο ορθολογιστής της συντροφιάς. Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή συνδέεται και με το πως εννοεί ο καθένας μας τη σπορ οδήγηση, με το ποιες είναι οι δικές του προδιαγραφές. Το σίγουρο είναι πως κανείς δε θα απογοητευθεί με τη μία ή την άλλη πρόταση, ενώ σε καμία περίπτωση δε θα αισθανθείς προδομένος. Άλλωστε, το «αποτέλεσμα» σε χρόνους είναι αντίστοιχο, και οι διαφορές έχουν να κάνουν με τον τρόπο.
Η Alpine αλλιώς!
Μπορεί οι μηχανικοί να εμπνεύστηκαν από το παρελθόν, είναι όμως η προσαρμογή στο σήμερα που τους βαθμολογεί με άριστα. Ανέλυσαν το πώς τότε η μηχανή τους με κινητήρες 1.3 και 1.6 κέρδισε θηρία, αναγκάζοντας τους Ιταλούς να φτιάξουν τη Stratos, οπότε ακολούθησαν αυτήν τη συνταγή της επιτυχίας. Έτσι, η Alpine Α110 σχεδιάστηκε εξαρχής με στόχο να είναι μικρή, ελαφριά και με χαμηλό κέντρο βάρους. Για το σκοπό αυτόν, το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο αποκλειστικά από αλουμίνιο, κάτι που ισχύει και για τις επιφάνειες του αμαξώματος και τη νέα ανάρτηση με διπλά ψαλίδια. Κάθε εξάρτημα που τοποθετήθηκε πέρασε από αυστηρή δίαιτα. Έτσι, τα μπάκετ της Sabelt ζυγίζουν μόλις 13,1 κιλά, ενώ τα φρένα της Brembo ενσωματώνουν το χειρόφρενο στην κύρια πίσω δαγκάνα, εξοικονομώντας επιπλέον 8,5 κιλά. Σκληρή δουλειά έγινε για την ιδανική κατανομή της μάζας στους δύο άξονες (44/56 εν προκειμένω), εξού και η χωροθέτηση του κινητήρα στο κέντρο και η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ πίσω από τον εμπρός άξονα στο κέντρο. Παράλληλα, δόθηκε η μέγιστη προσοχή στην ποιότητα. Το σημαντικό μάλιστα είναι ότι χρησιμοποιούν κορυφαία υλικά χωρίς να ξεφύγει το κόστος, αν και δύσκολα θα πεισθούμε ότι, με τις λογικές τιμές που προσφέρεται, το οικονομικό αποτέλεσμα είναι θετικό. Αδύνατον! Το σασί λοιπόν ήταν το όπλο τότε, ενώ το ίδιο ισχύει και σήμερα. Η συνέχεια έχει να κάνει με το κιβώτιο και τον κινητήρα, όπου ακολούθησαν τη σύγχρονη όσο και σίγουρη οδό. Όπως προαναφέραμε, η κινητήρια μονάδα είναι τοποθετημένη στο κέντρο του αμαξώματος. Πρόκειται για έναν 4κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα άμεσου ψεκασμού 1,8 λίτρων, ο οποίος έχει άμεση συγγένεια με τον TCe 225 που τοποθετείται στο Renault Espace. Οι μηχανικοί επενέβησαν στο τούρμπο, στην εισαγωγή και στον εναλλάκτη θερμότητας, ανέβασαν την ισχύ στους 252 ίππους/6.000 σ.α.λ. και τη ροπή στα 320 Nm/2.000 σ.α.λ. Η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω τροχούς μέσα από ένα 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη της Getrag.
Παρά τις συμπαγείς διαστάσεις της Α110 (4.180×1.798×1.252 χλστ.), επιβιβάζεσαι εύκολα στο εσωτερικό της, ενώ για τις αποσκευές υπάρχει ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος 100 λίτρων πίσω, και ένας ακόμα μικρότερος, 96 λίτρων, μπροστά. Ουσιαστικά, αξιοποιούν την αρχική φιλοσοφία κατασκευής, και ο οδηγός που δεν κάθεται αλλά φοράει το σωστό του γάντι απολαμβάνει ήχους, αλλαγές και κατευθυντικότητα που στην τιμή της και στις προδιαγραφές της δε θα βρεις σήμερα. Βέβαια, αν επενδύσεις 200.000, θα βρεις αντίστοιχα σε στήσιμο σύνολα με καλύτερες θεωρητικά επιδόσεις. Εδώ μάλιστα κρύβεται η μαγεία του ατού της Alpine. Επιτρέπει να κινηθείς πολύ γρήγορα και αποτελεσματικά, με επίπεδο ασφάλειας που μπορεί να συγκριθεί με κορυφαίες κατασκευές, όπως είναι η Μ2 και το TT RS. Έχεις τιμόνι με ακρίβεια που ξεπερνάει κάθε μικρομεσαίο GTi, ενώ, επιλέγοντας από το σχετικό μπουτόν στο τιμόνι τη Sport ένδειξη και αφαιρώντας τα προστατευτικά της πρόσφυσης, ποτέ δε θα προδοθείς. Θα συνεννοηθείτε υποδειγματικά και, αφού βρεις πώς αποφεύγεις την υποστροφή στην είσοδο επιλέγοντας πιο επιθετική πρακτική με αποφασιστικές κινήσεις, ξέρεις πως οι τάσεις υπερστροφής μετά την κορυφή είναι δική σου υπόθεση και αφορούν την επιλογή σου.
Δένεσαι στο εξαιρετικό μπάκετ και δημιουργείς όπως δεν προκύπτει με ό,τι άλλο έχεις γνωρίσει με τον κινητήρα στο κέντρο, έχοντας στο χέρι ένα σύνολο χωρίς περίσσιο βάρος. Σε αυτήν την καθαρόαιμη κατασκευή δεν απουσιάζουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, ενώ πέρα από το launch control ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα λειτουργίας, Normal, Sport και Track, τα οποία επεμβαίνουν στην απόκριση του πεντάλ του γκαζιού, στην υποβοήθηση του τιμονιού, στις αλλαγές των σχέσεων, στον ήχο της εξάτμισης και στο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης. Πάντως, το ESP απενεργοποιείται ανεξαρτήτως του προγράμματος οδήγησης. Η Alpine λατρεύει τις γρήγορες καμπές, αλλά δε συγκρίνεται σε στενά κομμάτια, όπου απλώς διατηρείς τον κινητήρα στις ωφέλιμες στροφές και αξιοποιείς το πλαίσιο χάρη και στο τιμόνι. Απολαυστική αποδεικνύεται και στην επιβράδυνση και, αν φρενάρεις αγωνιστικά, έχεις σύμμαχο τα φρένα. Εξαρτάται πλέον από σένα το να βρεις την κορυφή, να την τοποθετήσεις και να την απολαύσεις με το κιβώτιο, που το χειρίζεσαι από τα μεγάλα paddles τύπου Giulia, λειτουργία ακριβώς στο ίδιο υψηλό επίπεδο με του Audi, όπου το 7άρι κιβώτιο κουμπώνει με τον γερμανικό 2.5.
Audi: Ήρεμη δύναμη με σταθερή αξία
Ατού του TT RS είναι o 5κύλινδρος κινητήρας των 2.480 κ.εκ., που αποδίδει 400 ίππους. Τον καταπληκτικό αυτόν κινητήρα τον βρίσκεις και στο RS3. Άλλωστε, αυτά τα δύο σύνολα με την παρεμφερή πλατφόρμα, αλλά και το RS5 στη σύγχρονη εκδοχή του, προδίδουν την αλλαγή. Έτσι, πλέον είναι διακριτός ο χαρακτήρας τους ως προς το πού φτάνουν τα εξαιρετικά «S» και αρχίζουν τα καταπληκτικά σε αίσθηση και αποτέλεσμα «RS». Με όλη αυτήν τη γενιά των Audi να διαθέτει στοιχεία R8, και δεν υπερβάλλουμε. Την ίδια στιγμή, η ομοιογένειά τους είναι για σεμινάριο. Άλλωστε, απαιτεί εμπιστοσύνη σε βάθος από την πλευρά μας, για να τοποθετήσεις ένα σπορ κουπέ-εξέλιξη του χάτσμπακ, όπως το ΤΤ, δίπλα σε ένα καθαρόαιμο όπως την Alpine. Γιατί η εντιμότητα και ο σεβασμός απέναντι στις ανάγκες του Πραγματικού Οδηγού (και όχι μόνον) είναι αυτό που χαρακτηρίζει την Audi. Άλλωστε, όλο αυτό που δεν αντιγράφεται και δύσκολα περιγράφεται, το διαπιστώνεις δοκιμάζοντας και ένα Α1 με το μικρό κινητήρα του 1,0 λίτρου. Με το «δικό μας» RS απλώς βιώσαμε ακόμα μία φορά την ομοιογένεια που το χαρακτηρίζει και προκύπτει για το πόσο καλά έχουν συνδυαστεί μεταξύ τους τα μηχανικά μέρη. Ένα αυτοκίνητο με 400 ίππους, κατασκευασμένο ώστε να προκαλεί τον ειδικό και να καλωσορίζει τον λιγότερο γνώστη, που θέλει να γνωρίσει το γοητευτικό παιχνίδι της ασφαλούς αύξησης της αδρεναλίνης. Σε σχέση με την Alpine, τα συνδέει ό,τι τα χωρίζει. Η ομοιογένεια και η φιλική σχέση που δημιουργούν με τον χειριστή, παρά τη διαφορά βάρους που τα διαφοροποιεί και τα τοποθετεί ανάλογα στο δια ταύτα…
Ποιος να συγκριθεί μαζί της;
Τα πάντα όλα, είναι η απάντηση, εφόσον αυτά συνδέονται με την οδική απόλαυση – τόσο οι λύσεις με τον κινητήρα στη μέση με αντικειμενικά κριτήρια όσο και οι πιο βαριές, αλλά εξαιρετικά ποιοτικές κατασκευές που σημειώνουν συγκλονιστικές επιδόσεις, όπως επί του προκειμένου το TT RS. Άτυπη η σύγκριση, αλλά αποκαλυπτική, αφού ο Γερμανός θέλει ένα Quattro με 400 ίππους από 2,5 λίτρα για να κινηθεί σε αντίστοιχους ρυθμούς. Ατού η συνολική ποιότητα, που σαφώς δεν περιορίζεται στην κατασκευή. Αν όμως επιλέγεις αποκλειστικά για να οδηγείς, η Alpine έχει το πάνω χέρι. Δεν είναι μόνο το μικρότερο βάρος, αλλά αυτό το DNA της, που είναι συνδεδεμένο με ειδικές διαδρομές και τους σωματοφύλακες Γάλλους πιλότους που την οδηγούσαν από νίκη σε νίκη, χωρίς να υποτιμούμε τον Ούβε Άντερσον, τον δικό τους Ντ’ Αρτανιάν. Συνήθεια της Alpine να κερδίζει ισχυρότερους, χάρη στον τρόπο της, και είναι αυτό ακριβώς που πέτυχαν οι μηχανικοί που την αναγέννησαν υποδειγματικά. Έχουν το σεβασμό μας, και συνειδητά την οδηγήσαμε σε αντιπαράθεση με ένα από τα πλέον επιτυχημένα σπορ αυτοκίνητα παραγωγής με γήινες προδιαγραφές και εξωγήινες επιδόσεις, χάρη στην τεχνολογία που το υποστηρίζει. Αύριο λέγεται πως θα προκύψει ισχυρότερη Alpine. Ευπρόσδεκτη, αλλά εμείς αυτήν την ομοιογένεια δεν τη θυσιάζουμε για καλύτερες επιταχύνσεις. Σε αυτό το αυτοκίνητο τα «g» που σε ταρακουνάνε και σε οδηγούν σε ασκήσεις φυσικοθεραπείας πηγάζουν από το σασί, που ξεπερνάει κάθε κινητήρα. Μπράβο τους! Η ψήφος μας; Το «άριστα-δέκα» είναι δεδομένο, και μένει να δούμε πώς θα το εκφράσουμε στο τυπικό έγγραφο της ψηφοφορίας…_ Σ. Χατζηπαναγιώτου
AYTOKINHTA: ALPINE A110 & AUDI TT RS ΟΔΗΓΟΙ: «ΕΛ-ΕΜ», ΠΑΥΛΟΣ ΧΟΥΡΔΑΚΗΣ, «ΣΤΡΑΤΙΣΙΝΟ» ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΓΛΥΦΑΔΑ – ΣΟΥΝΙΟ – ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΚΑΜΑΡΙΖΑ – ΑΝΑΒΥΣΣΟΣ
ALPINE A110 ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.798 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ 252 ίπποι/6.000 σ.α.λ. ΡΟΠΗ 320 Νm/2.000 σ.α.λ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενα δισκόφρενα 320 χλστ. ΦΡENA ΠΙΣΩ Αεριζόμενα δισκόφρενα 320 χλστ. ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.180×1.798×1.252 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.420 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.080 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,5 δλ.ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 6,1 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 138 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ 58.500 ευρώ (στη Γαλλία)
AUDI TT RS ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.480 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ 400 ίπποι/5.850-7.000 σ.α.λ. ΡΟΠΗ 480 Nm/1.700-5.850 σ.α.λ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική ράβδος ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ Τεσσάρων συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενα δισκόφρενα 370 χλστ. ΦΡENA ΠΙΣΩ Αεριζόμενα δισκόφρενα 310 χλστ. ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.191×1.832×1.343 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.505 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.440 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 3,7 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 250 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8,2 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 192 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ 106.000 ευρώ
KEIMENO: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ