Σχεδιασμένο με αναφορές σε Ιαπωνικές τεχνικές και εφοδιασμένο με σύγχρονη τεχνολογία το CX-60, το ισχυρό PHEV SUV της Mazda διεκδικεί την θέση του σε μία δύσκολη αγορά
Η Mazda δεν είναι μόνο τολμηρή, αλλά τις αποφάσεις της τις αιτιολογεί, τις υποστηρίζει και τις επιδεικνύει περήφανα. Όταν ανακοίνωσε τις Large Product εκδοχές πάνω στην πλατφόρμα Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture ήταν μάλλον κάτι απροσδόκητο σε σχέση με τις μέχρι τότε «μαζεμένες» διαστάσεις των μοντέλων της.
Το CX-60 της δοκιμής μας είναι, την ίδια στιγμή, το πρώτο plug-in υβριδικό αλλά και το ισχυρότερο μοντέλο της εταιρείας. Επόμενο βήμα, εντός του 2023, η παρουσίαση του CX-80 που θα είναι η 7θέσια εκδοχή του 60 όπως και η ένταξη δύο εξακύλινδρων θερμικών κινητήρων στην γκάμα, ενός 3λιτρου βενζίνης και ενός 3,3 λίτρων πετρελαίου είτε ως 2κίνητο είτε ως Mild Hybrid EV 4κίνητο.
Η μετά το 2025 αναμενόμενη παρουσίαση της επόμενης πλατφόρμας Skyactiv EV Scalable Architecture θα είναι αυτή που θα επιτρέψει στη Mazda να κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλων των μεγεθών χρησιμοποιώντας μια κοινή πλατφόρμα.
Μέχρι τότε…
Tricks of the light
Εμβαθύνοντας στην μινιμαλιστική σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo η Mazda παρουσίασε στο μεγαλύτερο (μέχρι σήμερα) επιβατικό όχημά της μία υλοποίηση που ο συνδυασμός καμπυλών και χρωμάτων δημιουργεί παιγνίδια με το φως τόσο εν κινήσει όσο και στο αστικό περιβάλλον.
Η επιλογή του ειδικού λευκού Rhodium White σε συνδυασμό με μαύρες glossy επιφάνειες και φυμέ κρύσταλλα κάνει τα χρωμιωμένα πλαίσια των παραθύρων και της μάσκας να δείχνουν ταιριαστά, ενώ το τρύκ με τις 2χρωμες 20άρες ζάντες και εδώ αφαιρεί βάρος όπως και τα βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος (και όχι μαύρα ματ) πλαστικά στους θόλους αφαιρούν ύψος. Είναι τόσο επιβλητικό από μπροστά που το πίσω μέρος δείχνει πιο συμβατικό.
Παρόλα αυτά το CX-60 είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο: είναι 4.745 χλστ σε μήκος, 1.890 χλστ σε πλάτος και 1.680 χλστ σε ύψος με το μεταξόνιο στα 2.870 χλστ. Το δε βάρος, ελέω plug-in υβριδικής φύσης, φτάνει τα 2.070 κιλά.
Περίτεχνο εσωτερικό
Με υψηλότατη ποιότητα στα επιλεγμένα υλικά, υψηλού επιπέδου φινίρισμα και αναφορές στην Ιαπωνική παράδοση όπου Kaichο σημαίνει ευλαβική παρουσίαση κειμηλίων που ανεβάζουν την ένταση του χώρου, εδώ οι σχεδιαστές μάς παρουσιάζουν διαφορετικά υλικά και υφές, όπως το ξύλο σφενδάμου, οι ένθετες λεπτομέρειες χρωμίου, το δέρμα νάπα στα εξαιρετικά και θερμαινόμενα εμπρός-πίσω καθίσματα, μοναδικά επεξεργασμένα ιαπωνικά υφάσματα όπου το Musubu – η τεχνική που δείχνει ως τέχνη του δεσίματος – στην λεπτεπίλεπτη ραφή στον πίνακα οργάνων με κενά μεταξύ των υφασμάτων της επένδυσης, καλύπτει μια χαραμάδα από το υλικό που βρίσκεται από κάτω. Οι συγκεκριμένες «κρεμαστές ραφές» ονομάζονται Kakenui.
Η επεξεργασία της επένδυσης από ξύλο σφενδάμου στις πόρτες και την κονσόλα δεν παρουσιάζει κατά λάθος ή από αστοχία αυτήν την ασυμμετρία. Αντανακλά την αισθητική σκόπιμης ανομοιομορφίας, που οι Ιάπωνες την αποκαλούν “hacho”.
Και αν επιμένουμε στις αναφορές των Ιαπωνικών όρων είναι για να τονίσουμε την υπερηφάνεια με την οποία η Mazda τιμά παραδόσεις και τις προσαρμόζει σε βιομηχανικά προϊόντα του σήμερα.
Ακόμη και η ονομασία της κορυφαίας έκδοσης Takumi, που είχαμε στην διάθεσή μας, αποτελεί μία ακόμη αναγνώριση και αναφορά στους κορυφαίους Ιάπωνες εξειδικευμένους τεχνίτες.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι, πέρα από τους αναμενόμενα μεγάλους χώρους, ένας διάκοσμος διακριτικής πολυτέλειας, ιδιαίτερα φωτεινός χάρη και στην ανοιγόμενη διπλή ηλιοροφή, ξεκούραστος στο μάτι και φιλόξενος για τους επιβάτες.
Το πορτ μπαγκάζ χωράει 570 λίτρα ενώ η δυνατότητα αναδίπλωσης (κατά 40:20:40) τον αυξάνει μέχρι τα 1.726.
Σχεδιαστική λεπτομέρεια με πρακτική αξία: η υφασμάτινη ημιδιαφανής εταζέρα που επιτρέπει την ορατότητα προς τα πίσω όταν ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά η 5η πόρτα.
Ο οδηγός, μία φορά, θα ρυθμίσει εύκολα και απολύτως εργονομικά την θέση οδήγησης και στην συνέχεια το Mazda Driver Personalisation System θα τον αναγνωρίζει και θα τα επαναφέρει όλα στις επιλογές του, ακόμη και το ηχοσύστημα της Bose και τον κλιματισμό. Μπροστά του βρίσκεται το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο -και φυσικά- δερμάτινο τιμόνι, δύο οθόνες και το ευκρινές head up display που μεταφέρει στο οπτικό του πεδίο τις άμεσα χρήσιμες πληροφορίες.
Με τόσο πλάτος διαθέσιμο στον εσωτερικό χώρο μοιράζεται την άνεση με τον συνοδηγό με το φαρδύ υποβραχιώνιο της κεντρικής κονσόλας να φέρνει τα χέρια και των δύο στην σε κατάλληλο ύψος για τον χειρισμό του συστήματος πολυμέσων και διαδραστικότητας Mazda Connect μέσω του Commander control knob.
CX-60: το πιο ισχυρό Mazda
Ο 2,5άρης 4κύλινδρος ατμοσφαιρικός, άμεσου ψεκασμού και υψηλής συμπίεσης Skyactiv-G κινητήρας αποδίδει 192 ίππους (141 kW) στις 6.000 σαλ και 261 Nm ροπής. Ο τοποθετημένος πίσω ηλεκτροκινητήρας, με ονομαστική απόδοση 129 kW (172 ίππων) ισχύος και ροπή 250 Nm συνδυάζεται με μπαταρία υψηλής τάσης 355V με ικανότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που ανέρχεται στις 17,8 kWh και έχει τοποθετηθεί μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα και όσο το δυνατόν χαμηλότερα εντός του αμαξώματος στην προσπάθεια για ένα όσο το δυνατόν πιο χαμηλό κέντρο βάρους.
Συνδυαστικά το plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης παράγει 327 ίππους (241 kW) και 500 Nm ροπής, που φτάνουν στον δρόμο μέσω ενός νέου 8τάχυτου συστήματος μετάδοσης i-Activ All-Wheel Drive με πολύδισκο συμπλέκτη για μειωμένες απώλειες. Με το Intelligent Drive Select (Mi-Drive) να προσφέρει τις εξής επιλογές σε driving modes: Normal, Sport, Off-Road, Towing (για ρυμούλκηση) και EV όπου το CX-60 μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά με εκτιμώμενη ηλεκτρική αυτονομία περί τα 60 χιλιόμετρα, με ταχύτητες που δεν υπερβαίνουν τα 100 χλμ./ώρα. Η δε φόρτιση σε «οικιακό» AC φορτιστή διαρκεί 2 ώρες και 20 λεπτά.
Σύμφωνα με το εργοστάσιο, το νέο Mazda CX-60 είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 5,8 δλ. Η προθυμία που δείχνει φανερώνει ότι η επαλήθευση είναι εφικτή ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα.
Η ενσωμάτωση στην μετάδοση του συστήματος regeneration, παρόλο που δεν έχει δυνατότητα ρύθμισης του βαθμού ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, προσφέρει ικανοποιητική επέκταση της αυτονομίας αφού ο χρήστης θα μάθει, είναι σίγουρο, να κινείται με πιο προγραμματισμένες κινήσεις και ρυθμό.
Στον τομέα της κατανάλωσης, η επίσημη συνδυαστική τιμή του 1,5 λτ./100 χλμ. (με εκπομπές 33 γρ. CO2/χλμ) δεν θα επιβεβαιωθεί εύκολα, αλλά όπως σε όλες τις περιπτώσεις των επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων, το καύσιμο που θα χρειαστεί για την κίνησή του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συχνότητα της φόρτισής του.
Από εκεί και πέρα, με αφόρτιστη τη μπαταρία είναι αναμενόμενο, για ένα όχημα αυτού του βάρους, πως θα ξεπεραστούν τα 10 λίτρα/100 χλμ.
Οδηγώντας
Στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, τον έλεγχο των 2 και κάτι τόνων έχει αναλάβει μια ανάρτηση με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω που επικουρείται από αυτό που η Mazda ονομάζει Kinetic Posture Control (KPC) και που διακριτικά – έως αδιόρατα- παρεμβαίνει στα φρένα του πίσω εσωτερικού τροχού για να μετριάσει το body roll και να κρατήσει το πίσω μέρος (όσο γίνεται) χωρίς μεταφορά βάρους εμφανίζοντας χαρακτηριστικά αντιβύθισης.
Κατασκευαστική λεπτομέρεια: η ύπαρξη μεταλλικών top mounts εμπρός και ball-joints στην πίσω ανάρτηση για ακρίβεια στην διατήρηση των ρυθμίσεων, τα καταφέρνει χωρίς να νοιώσουμε ή να ακούσουμε κτυπήματα, δείγμα και της καλής ηχομόνωσης.
Όλα αυτά μεταφράζονται σε ποιότητα κύλισης και οδική συμπεριφορά που αρμόζει σε όχημα αυτού του μεγέθους και κατηγορίας.
Σε συνθήκες «φυσιολογικής» κίνησης σε άσφαλτο η κατά βάσιν πισωκίνητη μετάδοση προσφέρει όλα τα σωστά χαρακτηριστικά της, ενώ η όποια παρέμβαση από το εμπρός σύστημα γίνεται διακριτικά και χωρίς αντιδράσεις αρκεί να κινείσαι με σωστές γραμμές εκμεταλλευόμενος την αδράνεια ώστε να μην χρειαστεί διπλό kick down για να ικανοποιήσει τις σπορτίφ διαθέσεις ή την άστοχη επιλογή ρυθμού.
Η επιλογή Sport, τα paddles στο σφιχτό τιμόνι και τα άμεσα φρένα βοηθούν να ασχοληθείς μόνο με τον διαθέσιμο χώρο επί του οδοστρώματος. Το κιβώτιο συνδράμει περιορίζοντας τα ανεβάσματα όταν χαλαρώνεις στο πεντάλ του γκαζιού και αφήνοντας τον έλεγχο στον οδηγό ενισχύοντας αναλόγως και τα ηχητικά ερεθίσματα. Φυσικά, όταν ανέβει ο ρυθμός, ο όγκος της κατασκευής προϋποθέτει ομαλό χειρισμό και ανταποδίδει με ομαλές αντιδράσεις.
Στην επιλογή Off-road, όπου εμπλέκεται η τετρακίνηση και ο πιο αυστηρός έλεγχος πρόσφυσης, το εύρος χρήσης του περιορίζεται από το βάρος και τον ασφάλτινο προορισμό των 235/50/20 ελαστικών ενώ το Off-road Traction Assist θα προσπαθήσει να ξεκολλήσει το όχημα σε περίπτωση υπερβολής.
Για τις περιπτώσεις κατάβασης σε ολισθηρά τερέν και δύσκολες επιφάνειες φροντίζει το Hill Descent Control (HDC), ενώ στο Towing, με την καφέ απόχρωση στο καντράν, οι δυνατότητες ρυμούλκησης φθάνουν τα 2.500 κιλά για τρέιλερ με φρένα και σε αυτήν την περίπτωση το λογισμικό ελέγχου της μετάδοσης δίνει προτεραιότητα στην σταθερότητα.
Μιλώντας για τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, το πακέτο που η εταιρεία ονομάζει i-Activsense περιλαμβάνει το See-Through View – που παρακολουθεί το όχημα κατά την κίνησή του 360ο ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες και είναι πολύ χρήσιμο όχι μόνο στο παρκάρισμα αλλά κατά την κίνηση στα στενά ή το μποτιλιάρισμα. Η χρήση των καμερών επίσης προειδοποιεί για επερχόμενα οχήματα όταν ανοίγει μία πόρτα (Exit Warning), εμφανίζει ένδειξη στο παρμπρίζ για πεζούς ή δίκυκλα στην πορεία του οχήματος προετοιμάζοντας το κύκλωμα των φρένων (Advanced Smart City Brake Assist), επιτηρεί τις αλλαγές λωρίδας και ενημερώνει για τις τυφλές γωνίες ή επερχόμενα οχήματα (Lane-keep Assist System και Blind Spot Monitoring με Rear Cross Traffic Alert αντίστοιχα). Τα Radar (RCC) και Adaptive Cruise Control (i-ACC) αναλαμβάνουν να διατηρήσουν την ταχύτητα κίνησης ακόμη και αν ο προπορευόμενος επιβραδύνει, σταματήσει ή αν οδηγός επιλέξει να κινείται αποκλειστικά με τις ταχύτητες της οδοσήμανσης.
Με τιμή που ξεκινά από 58.000 € , το Mazda CX-60 αποτελεί μια σοβαρή εναλλακτική επιλογή στην κατηγορία των μεγάλων SUV για αγοραστές που θέλουν άνετους, ποιοτικούς και καλαίσθητους χώρους, πολύ καλές επιδόσεις με σύγχρονη τεχνολογία και, παράλληλα, θέλουν να ξεφύγουν από την εικόνα του (ακριβότερου – και ίσως πιο συνηθισμένου αισθητικά ή συντηρητικού) ανταγωνισμού.
Στα ατού της κατασκευής η κίνηση στους τέσσερις τροχούς, ενώ πρέπει να συνυπολογίσουμε και τα κίνητρα αγοράς και κτήσης επαναφορτιζόμενων υβριδικών. ΚΓ