Στη Γερμανία και συγκεκριμένα στις βαυαρικές Άλπεις, η Mazda παρουσίασε τη δεύτερη –και άκρως ενδιαφέρουσα- έκδοση που κοσμείται με τα διακριτικά MPS.
Αυτή τη φορά, μετά από το 6άρι, είναι η σειρά του Mazda 3 να εφοδιαστεί με το διαμάντι των 2,3 λίτρων και οι 260 ίπποι μόνο στους εμπρός τροχούς αποτελούν ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση.
Τα λεγόμενα «καυτά» χάτσμπακ αποτελούν σημείο των καιρών μας. Με δεδομένη την τάση της εποχής, λοιπόν, στη Mazda αποφάσισαν να παρουσιάσουν τη δεύτερη έκδοση της σειράς MPS. Το δεύτερο μοντέλο που βγήκε από το εργοστάσιο της ιαπωνικής εταιρείας και φέρει τα χαρακτηριστικά της Mazda Performance Series, έχει σαν βάση τη σειρά 3. Η ύπαρξη του εξαιρετικού υπερτροφοδοτούμενου συνόλου των 2.300 κ.εκ. τεχνολογίας Disi (άμεσου ψεκασμού) αποτέλεσε λύση μονόδρομο και πήρε θέση στην καρδιά του Mazda 3.
Η μεγαλύτερη πρόκληση, όμως, είναι η μετάδοση της κίνησης, αφού οι 260 ίπποι που αποδίδει ο κινητήρας μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς, με αποτέλεσμα να κατασκευάσουν ένα από τα ισχυρότερα προσθιοκίνητα σύνολα παραγωγής!
Ας τα πάρουμε, όμως από την αρχή. Αισθητικά, το Mazda 3 MPS ακολουθεί τις προσταγές του μεγαλύτερου 6. Διακριτικό, έχει όλα τα σπορ χαρακτηριστικά που μαρτυρούν τη διαφορά, χωρίς όμως να φωνάζει από μακριά για την ταυτότητα του. Βασισμένο στην τελευταία έκδοση του 3, το οποίο πρόσφατα είχε υποστεί ένα ελαφρύ φέις-λιφτ, έχει διαφοροποιημένο εμπρός προφυλακτήρα με μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα, καπό για να μπορεί να δεχθεί την ενσωματωμένη στο εσωτερικό του εισαγωγή, που μεταφέρει ακόμα περισσότερο αέρα στον κινητήρα.
Παράλληλα, πιο φαρδιά είναι τα εμπρός φτερά, την ώρα που στο πίσω μέρος δεσπόζει νέος προφυλακτήρας και η αλουμινένια εξάτμιση των 102 χλστ! Οι τροχοί των 18 ιντσών ολοκληρώνουν την εικόνα του καθ’ όλα διακριτικού 3 MPS.
Περνώντας στο εσωτερικό, το εξάρι κιβώτιο που είδαμε πρώτη φορά στο Mazda6 φιλοξενείται και εδώ στην κεντρική κονσόλα, με τις αλλαγές να κινούνται στο ίδιο πνεύμα με αυτό της όλης κατασκευής. Δηλαδή, ελάχιστες. Ειδοποιός διαφορά τα τύπου μπάκετ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη και τα γράμματα MPS στο κέντρο τους. Από εκεί και πέρα; Μία λεπτή σκούρα επιφάνεια σε απόχρωση τιτανίου, σε συνδυασμό με τα αλουμινένια πεντάλ της βενζίνης, του συμπλέκτη και του φρένου, ολοκληρώνουν την εικόνα του διαφοροποιημένου εσωτερικού.
Καλές οι αισθητικές πινελιές, αλλά το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην συγκεκριμένη έκδοση συγκεντρώνεται στην τεχνολογία που κρύβεται κάτω από αμάξωμα. Ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας τεχνολογίας Disi είναι γνωστός από την παρουσία και το στο 6 MPS. Στο 3, η απόδοση του είναι ίδια, με 260 ίππων στις 5.500 σ.α.λ. την ώα που η ροπή αγγίζει τα 39 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ. Με χωρητικότητα 2.300 κ.εκ. η ειδική ισχύς είναι 115 ίπποι/λίτρο, τιμή σίγουρα εντυπωσιακή.
Έτσι, οι επιδόσεις του είναι άκρως εντυπωσιακές, αφού αν και προσθιοκίνητο, καταφέρνει να επιταχύνει από στάση στα πρώτα 100 χιλιόμετρα, μέσα σε 6,1 μόλις δευτερόλεπτα, την ώρα που η τελική του ταχύτητα είναι 250 χιλιόμετρα/ώρα.
Η πρόκληση των 260 ίππων στους εμπρός τροχούς μεταφράζεται σε πολλές ακόμα σημαντικές αλλαγές. Καταρχήν, στο αμάξωμα, το οποίο έχει δεχθεί ενισχύσεις στους εμπρός και πίσω θόλους, αλλά και στο κεντρικό τούνελ. Παράλληλα, στον τομέα της ανάρτησης, έχουν τοποθετηθεί πιο σκληρά αμορτισέρ και ελατήρια, αλλά και μεγαλύτερες αντιστρεπτικές ράβδοι. Επειδή, όμως, όλα αυτά δεν ήταν αρκετά, τοποθετήθηκε και ένα μπλοκέ διαφορικό!
Παράλληλα, αν και αυτό δεν είναι εύκολα ορατό, σημαντική είναι και η δουλειά που έγινε στην αεροδυναμική σήραγγα, με τον συντελεστή να αγγίζει πλέον το 0.31. Στο σύστημα πέδησης, έχουν τοποθετηθεί αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός 320 χλστ., την ώρα που πίσω φιλοξενούνται απλοί δίσκοι διαμέτρου 280 χλστ. Από εκεί και πέρα, το Mazda 3 MPS είναι εφοδιασμένο με όλα τα ηλεκτρονικά καλούδια, όπως ABS, EBD, Traction Control και DSC.
Καλά όλα τα παραπάνω, αλλά αυτό που έχει σημασία είναι πως εφαρμόζονται στο δρόμο. Οι 260 ίπποι στους εμπρός τροχούς και η μεταφορά τους στο δρόμο, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Από την πρώτη στιγμή, αφού εντυπωσιάζει είναι ο κινητήρας και η απόδοση του. Χωρίς να είναι εκρηκτικός, και με τα όποια ξεσπάσματα να λάμπουν δια της απουσίας του, είναι απόλυτα γραμμικός. Η ροπή είναι διαθέσιμη από χαμηλά και είναι χαρακτηριστικό ότι το 3 MPS αποκρίνεται στο γκάζι από τις 2.000 σ.α.λ. με όποια σχέση στο κιβώτιο. Μέχρι τις 6.200 σ.α.λ. η επιτάχυνση είναι ακατάπαυστη και τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν με καταιγιστικούς ρυθμούς.
Και όλα αυτά, χωρίς καμία επίπτωση στην άνεση του αυτοκινήτου, αφού μπορεί κανείς να ταξιδεύει χωρίς να ταλαιπωρείται με πολύ υψηλές ταχύτητες. Όταν ο δρόμος στενεύει και πλέον οι ευθείες μετατρέπονται σε στροφές, το Mazda 3 MPS διατηρεί το πολύ καλό του πρόσωπο. Αν και η εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτος στη Γερμανία δεν προσφέρεται για ασφαλή συμπεράσματα πάντα σε σχέση με τα ελληνικά δεδομένα, το 3 MPS είναι ουδέτερο και δεν ανοίγει εύκολα την τροχιά του.
Ειδικά, αν ο οδηγός εμπιστευτεί την ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού και συνηθίσει τον τρόπο λειτουργίας του, αφού απαιτεί γκάζι όταν εμφανίζονται τάσεις υποστροφής, μπορεί να κινηθεί σε πολύ γρήγορους ρυθμούς. Εκεί, όμως, που το 3 MPS εντυπωσιάζει, είναι στις πολύ γρήγορες καμπές, αφού η εμπιστοσύνη που σου μεταδίδει το πλαίσιο επιτρέπει να κινηθεί κανείς πολύ γρήγορα, χωρίς να «τρέμει» για απότομες αντιδράσεις ή κάτι ανάλογο. Συμπαραστάτης το βαρύ σε αίσθηση τιμόνι, το οποίο όμως έχει μία μικρή ασάφεια γύρω από την ευθεία.
Το Mazda 3 MPS θα είναι διαθέσιμο στην ελληνική αγορά από τις αρχές του Νοέμβρη, με την τιμή του να ξεκινάει από τα 28.990 και το μεταλλικό χρώμα να στοιχίζει ακόμα 500 ευρώ. Με δεδομένη την αναλογία τιμής-αξίας, το Mazda 3 MPS αποτελεί μία πολύ καλή πρόταση στην κατηγορία των «καυτών» χάτσμπακ και σίγουρα την αναμένουμε με ενδιαφέρον στη χώρα μας!_Π.Τ.