Στην Τέλεια Διαδρομή με ένα «αρσενικό» αυτοκίνητο και καλούς φίλους, ανθρώπους με ποιότητα που κάνουν τη διάφορα, είτε οδηγείς είτε αναπνέεις.
ΑΥΤΗΝ τη φορά πήγαμε συστημένοι στην αγαπημένη μας Τοσκάνη, όπου στην κυριολεξία μας φιλοξένησε ο καλός φίλος Μάσιμο Ραβανέλι, ο οποίος είναι κάτι σαν άτυπος δήμαρχος, με όρια που ξεπερνούν το «χωριό» του, το αγαπημένο Σαν Τζοβάνι Ντ’ Άσο…
Είναι στο επίκεντρο μιας Τέλειας Διαδρομής που, όσο τη ζεις οδηγώντας, τόσο ανακαλύπτεις πως δεν τη γνωρίζεις, και πάντα θέλεις να πας εδώ, εκεί και αλλού, διασκεδάζοντας τόσο με τα τοπία όσο και, βέβαια, με το δρόμο. Μη φαντάζεστε υπερβολές με ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις, αλλά υπολογίστε υψηλές μέσες ωριαίες ταχύτητες, αφού η άσφαλτος «κρατάει», και η κίνηση, αν ξέρεις να τη διαχειριστείς, είναι περιορισμένη. Όπου η διαχείριση έχει να κάνει με τη σωστή επιλογή της διαδρομής (μακριά και αγαπημένοι με τους αυτοκινητόδρομους), τη σωστή ώρα αλλά και με τον τρόπο που απαιτείται ώστε να προβλέπεις και να μη σκορπάς τρόμο σε ωραίους ανθρώπους με άποψη και σε σχέση με την αυτοεκτίμηση.
Αρσενικό!
Για τη Maserati ο τίτλος, αφού στη συγκεκριμένη εκδοχή δε μεταμορφώνεται απλώς, αλλά δεν είναι υπερβολή να σχολιάσουμε πως, έπειτα από τέσσερις ημέρες με το «όπλο» στην Τέλεια Διαδρομή, δε χάσαμε το χαμόγελό μας, είτε στο πλαίσιο της μετακίνησης είτε οδηγώντας σβέλτα, οπότε εκτοξεύεται και η κατανάλωση.
Άλλωστε, δεν είναι μία ακόμα Maserati, αλλά η ταχύτερη δημιουργία με την τρίαινα στη μάσκα που κυκλοφορεί σήμερα, όντας εμπνευσμένη κατευθείαν από τις αγωνιστικές Trofeo GranTurismo MC και GT4, με στόχο να προσθέσει στην αίγλη που πάντα είχαν οι GranTurismo στο δρόμο τις επιδόσεις ενός καθαρόαιμου, ακόμα και στο απόλυτα απαιτητικό περιβάλλον της πίστας. Για το λόγο αυτό, η αναβάθμισή της σε σχέση με τις απλές εκδόσεις έχει στοιχεία ανάλογα με αυτά της προετοιμασίας ενός αγωνιστικού. Με άλλα λόγια, αύξηση της ειδικής ισχύος μέσα από «δίαιτα», και βέβαια ακόμα πιο ψαγμένες λύσεις σε πάτημα και φρένα. Ο 4.7 V8 κινητήρας της προέρχεται από την GranTurismo Sport, διατηρώντας την απόδοση των 460 ίππων και των 53 χλγμ. ροπής. Η επιλογή της μη περαιτέρω επέμβασης έχει να κάνει σίγουρα με την τεχνολογία που ήδη κουβαλά η εν λόγω μονάδα, όπως η ειδική επεξεργασία των κινούμενων στοιχείων χρησιμοποιώντας τεχνογνωσία από τη Formula 1 (προερχόμενη βέβαια από την αδελφή Ferrari) για τη μείωση των τριβών και, επομένως, των απωλειών. Για την αύξηση της συνολικής απόδοσης, λοιπόν, ο δρόμος που επιλέχθηκε ήταν αυτός της μείωσης του βάρους, μιας παραμέτρου ιδιαίτερα καθοριστικής για κάθε σπορ κατασκευή. Έτσι, χάρη στη χρήση κυρίως ανθρακονημάτων στη θέση συμβατικών υλικών, για παράδειγμα στην κατασκευή του καπό με τη χαρακτηριστική οπή για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα, ή στα καθίσματα, από τα οποία υπολογίζεται πως έχουν εξοικονομηθεί περίπου 20 κιλά, αλλά και από τη μείωση της ηχομόνωσης, η Stradale είναι τελικά κατά 80 κιλά ελαφρύτερη από τη Sport ή ακόμα και από την απλή GranTurismo με το μικρότερο 4.2 κινητήρα. Το σημαντικότερο; Το βάρος της δε μεταβλήθηκε ούτε σε σχέση με της προηγούμενης 2θέσιας έκδοσης του 2010, παρά την προσθήκη των πίσω θέσεων στη σημερινή εκδοχή.
Τι άλλο έχει αλλάξει; Η «καθαρόαιμη» κάθεται 10 χλστ. πιο χαμηλά εμπρός και 12 χλστ. πίσω, ενώ, εκτός από τις πιο σφιχτές ρυθμίσεις σε αμορτισέρ και ελατήρια, έχει αυξηθεί και η διάμετρος των αντιστρεπτικών από τα 24 στα 25 χλστ. εμπρός και από τα 21 στα 23 χλστ. πίσω, μαρτυρώντας τον περισσότερο «πισταδόρικο» προσδιορισμό των προδιαγραφών, καθώς στόχος είναι η ελαχιστοποίηση των κλίσεων του αμαξώματος. Επίσης, για τη Stradale κατασκευάστηκαν ειδικές σφυρήλατες ζάντες 20 ιντσών, κάτω από τις οποίες φιλοξενούνται μεγαλύτερων διαστάσεων φρένα από ανθρακονήματα, που, εκτός από την αυξημένη απόδοση, προσφέρουν και ένα κέρδος της τάξης του 60% σε βάρος, σε σχέση με τα συμβατικά φρένα.
Παράλληλα, η σιλουέτα της Ιταλίδας σπρίντερ έχει αποκτήσει έναν επιπλέον δυναμισμό από τις διάφορες μικρές, αλλά ουσιαστικές αεροδυναμικές παρεμβάσεις, που εστιάζουν κυρίως στην κάθετη παραγόμενη δύναμη στις υψηλές ταχύτητες. Σε αυτό συμβάλλουν ο ανασχεδιασμός του καπό (σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση προσφέρει 25% περισσότερη κάθετη δύναμη στα 140 χλμ./ώρα), τα εντονότερα πλαϊνά σκερτς, αλλά και η διαφορετική διαμόρφωση σε συνδυασμό με το διαχύτη στον πίσω προφυλακτήρα, ενώ χαρακτηριστικά της Stradale είναι και τα πλαϊνά βράγχια στο τελείωμα των εμπρός θόλων.
Αφήσαμε τελευταίο το κιβώτιο 6 σχέσεων MC Race Shift με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη (που μοιράζεται αρκετή τεχνολογία, μηχανολογικά και ηλεκτρονικά στοιχεία με το κιβώτιο της Ferrari 599 GTO), το οποίο για το γρηγορότερο μοντέλο της σειράς έχει αναβαθμισμένο λογισμικό, για ακόμα ταχύτερη λειτουργία, καθώς υπόσχεται πως στο πιο επιθετικό πρόγραμμα οδήγησης MC Race (από τα τρία διαθέσιμα: Auto, Sport, MC Race), που υπάρχει αποκλειστικά και μόνο στη Stradale, η αλλαγή σχέσης πραγματοποιείται σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Μάλιστα, η καθαρά χειροκίνητη χρήση του κιβωτίου σε αυτό το πρόγραμμα έχει και κάποιες ενδιαφέρουσες για την πίστα λειτουργίες. Για παράδειγμα, φρενάροντας οριακά και κρατώντας τραβηγμένο το paddle του κατεβάσματος, το κιβώτιο κατεβάζει σχέσεις συνεχώς μέχρι ο οδηγός να το απελευθερώσει.
Τι σημαίνουν όμως όλα τα παραπάνω για τον οδηγό ή, αν θέλετε, πώς μεταφράζονται στην πράξη; Στη μετακίνηση απολαμβάνεις την τέλεια θέση οδήγησης και τη γερμανική εργονομία, ενώ αξιοποιείς και τους χώρους, αφού ο τρίτος άνθρωπος στις πίσω «θέσεις», που προστέθηκαν στην πιο φρέσκια έκδοση της Stradale, δε χαλάει την ισορροπία οδηγού/συνοδηγού. Ο γλυκός θόρυβος του κινητήρα εναρμονίζεται τέλεια με το περιβάλλον και τον καιρό εκεί, Νοέμβριο μήνα, ενώ επιτέλους το κιβώτιο λειτουργεί άψογα και στην αυτόματη επιλογή. Ιδανικές συνθήκες για τουριστική οδήγηση, οπότε έχεις και το χρόνο να αναλύσεις τη φιλοσοφία της κατασκευής. Είναι σαφές, οι Ιταλοί ζήλεψαν τα αδέλφια τους στην Alfa, που έχουν δώσει σπορ χαρακτήρα στην 8C, και να μια Maserati, σπορ αυτοκίνητο πολυτελείας σε κάθε μετακίνηση, με το διάολο στο κορμί της μόλις αποφασίζεις να οδηγήσεις αξιοποιώντας κινητήρα, μετάδοση και πλαίσιο!
Εννοείται πως προσφέρονται ρυθμίσεις Sport και Race, αλλά, πιστέψτε μας, πας γρήγορα, πολύ γρήγορα, πατώντας βαθιά το γκάζι και αξιοποιώντας τα paddles στη σωστή θέση, πίσω από το τιμόνι. Έχουν δουλέψει σκληρά σε αυτήν την αναβαθμισμένη GT, και δεν αύξησαν έτσι απλά και χωρίς βάθος την ιπποδύναμη του κινητήρα. Άλλωστε, σε κάθε διαφορετική επιλογή από τη σχετική «μανέτα» (που μάλιστα έχει μεγαλώσει σε μέγεθος), η ανταπόκριση είναι άμεση και οι διαφορές κατανοητές από το «πλήρωμα». Η απόκριση στο γκάζι είναι πιο άμεση, ενώ, όταν αλλάζεις στις υψηλές στροφές, εισπράττεις την ικανοποίηση από τον πλήρη συντονισμό των μηχανικών μερών. Στο «πακέτο» και τα φρένα, με αντοχή που ούτε καν πλησιάζει τα λεγόμενα όρια κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι δε θα υστερούν ούτε στα κλειστά ούτε σε διαδικασία track day, αφού, όπως σχολιάσαμε, το αυτοκίνητο δημιουργήθηκε ώστε να ανταποκρίνεται κάτω από όλες τις συνθήκες. Σε δρόμους όπως αυτούς της Τοσκάνης, αλλά και αγκαλιά με τον παραλογισμό σε πίστα, στην Ευρώπη – και όχι μόνο.
Made in Italy
Είναι καθαρόαιμο και δεν το κρύβει. Άλλωστε, μόνο τυχαία δεν οργώνει τη Τοσκάνη, εξασφαλίζοντας το σεβασμό ανθρώπων με «κόκκινα» μάτια. Είναι, εξάλλου, και η απάντηση των τεχνικών της Maserati σε σχέση με το μέχρι πού μπορούν να φτάσουν, έχοντας την καλή, τη σωστή βάση και το τέλειο τμήμα εξέλιξης.
Περιμέναμε ότι θα δοκιμάσουμε ένα έξαλλο, τρελό, λευκό άλογο, και οδηγήσαμε ένα ιταλικό κόσμημα με χαρακτήρα, που σε ικανοποιεί «τσουλώντας» και σε συναρπάζει οδηγώντας εκεί, στην ΤΕΛΕΙΑ Διαδρομή, όπου ο σωστός δρόμος, τα τοπία με χαρακτήρα και οι άνθρωποι με τη δική τους, ξεχωριστή κουλτούρα δημιουργούν το τέλειο σύνολο. Το άπαιχτο περιβάλλον, εκεί, μακριά από το θόρυβο της Σιένα και από τα άλλα γνωστά τουριστικά μέρη της περιοχής.
Εννοείται πως θα ξαναπάμε. Εκεί ξαναζείς και όταν δεν οδηγείς. Σε μπολιάζει αλλιώς αυτό το σπάνιο μέρος, λίγα χιλιόμετρα από τη Ρώμη._ Σ. Χ.
MASERATI GranTurismo MC STRADALE
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4.7 V8
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 560 ίπποι/7.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 53 χλγμ./4.750 σ.α.λ.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ 6 σχέσεων με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική
ΔIAΣTAΣEIΣ
MHK.xΠΛ.xYΨ. 4.933×1.903×1.343 χλστ.
METAΞONIΟ 2.938 χλστ.
BAPOΣ 1.700 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,5 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 303 χλμ./ώρα
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 14,4 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 337 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ