Το Lexus UX 300e είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας και συνολικά το πρώτο EV για τον όμιλο Toyota, στοιχείο που από μόνο του προσδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο όλο εγχείρημα.
Η Lexus είναι μια εταιρεία με μακρά παράδοση στον τομέα της ηλεκτροκίνησης που τάραξε τα νερά εν έτει 2005 όταν και παρουσίασε το καινοτόμο για την εποχή του RX 400h – ένα SUV με πλήρως υβριδική μονάδα που διέθετε όμως τη δυνατότητα κίνησης με μηδενικές εκπομπές.
Έκτοτε, πολύ νερό κύλισε στο αυλάκι των Ιαπώνων – και της συγκεκριμένης τεχνολογίας, γενικότερα – με την Lexus να διαπρέπει στις εξηλεκτρισμένες πωλήσεις έχοντας μάλιστα στείλει στο «πυρ το εξώτερο» στη χώρα μας, ήδη από το 2009, κάθε έκδοση που κινείται αποκλειστικά από συμβατικούς κινητήρες.
Ωστόσο, αυτό που έλλειπε από τη γκάμα της ήταν μία 100% ηλεκτρική έκδοση. Όχι όμως πια.
Lexus UX 300e: Τεχνικά και άλλα
Αξιοποιώντας την εγνωσμένης αξίας «αρχιτεκτονική» GA-C του ομίλου Toyota και με όλες τις απαραίτητες δομικές αλλαγές και ενισχύσεις σε καίρια μέρη της προκειμένου να υποδεχτεί στα σωθικά της την «καθαρή» μονάδα κίνησης και έναν συμπαγή σε διαστάσεις συσσωρευτή ενέργειας, το UX 300e παίρνει κίνηση από έναν ηλεκτροκινητήρα που κινεί αποκλειστικά τους εμπρός τροχούς αποδίδοντας μέγιστη ισχύ 204 ίππων σε συνδυασμό με… ακατάπαυστη ροπή 300 Nm. Η απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια αντλείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου με σύστημα ψύξης με αέρα, 288 κυψέλες και ενεργειακό περιεχόμενο 54,3 kWh, η οποία καλύπτεται από μια μοναδική για τα σύγχρονα αυτοκινητικά δεδομένα εργοστασιακή εγγύηση που φτάνει για την περίσταση τα 11 έτη ή τα 1.000.000 χλμ. για πτώση της αποθηκευτικής της ικανότητας κάτω του 70%.
Στο δρόμο, το ηλεκτρικό UX εκπλήσσει με το καλημέρα. Όχι με τον σπορτίφ χαρακτήρα που αποπνέει, αλλά με την εξαιρετική ακαμψία του αμαξώματος του, την αψεγάδιαστη ποιότητα κύλισης και την ανάρτηση μαγικό-χαλί που «εξαφανίζει» τα παραπανήσια κιλά της κατασκευής και απορροφά με τον καλύτερο τρόπο τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την… ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα, την αμεσότητα της ηλεκτρικής μονάδας και το ποιοτικό ρολάρισμα στις καθημερινές μετακινήσεις, δημιουργούν ένα μεταξένιο και ταχύτατο συνάμα σύνολο (σημειώστε εδώ ότι το «0-100» ολοκληρώνεται σε μόλις 7,5 δλ.) που χαίρεσαι να οδηγείς.
Και η κατανάλωση ενέργειας; Με δεδομένο ότι ο ηλεκτροκινητήρας «τραβά» περί τις 16 με 17 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα… αγχολυτικών μετακινήσεων σε αστικό περιβάλλον, τα 300+ πραγματικά χιλιόμετρα αυτονομίας είναι απολύτως εφικτά. Συνολικά ωστόσο, σε μια διαδρομή που δυνητικά περιλαμβάνει και αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δίκτυο, οι απαιτήσεις «ανεβαίνουν» στις 19 με 20 kWh, γεγονός που «ρίχνει» την εμβέλεια κίνησης του UX 300e λίγο πάνω από τα 250 χλμ.
Upper class by Lexus
Το εσωτερικό του UX 30oe διακρίνεται για την πολυτέλειά του και τα προσεγμένα υλικά που έχουν και κορυφαία αφή και τέλεια συναρμογή. Σχεδιαστικά, η σειρά UX αφήνει το δικό της στίγμα, πρωτίστως χάρη στα διαφορετικά «επίπεδα» και υφές του ταμπλό, τον πληθωρικό σε ενδείξεις πίνακα οργάνων με την 7άρα οθόνη TFT και την μεγαλύτερη των 10,25 ιντσών στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, η οποία δεσπόζει ψηλά στο μέσον του ταμπλό. Η τελευταία, σε αντίθεση με ό,τι έχουμε συνηθίσει έως τώρα, δεν είναι αφής – αντ’ αυτού ελέγχεται μέσω ενός touch pad που είναι εγκατεστημένο δίπλα από τον επιλογέα, το οποίο πρέπει να συνηθίσει κανείς προκειμένου να ελέγξει απρόσκοπτα «εργαλεία» και βοηθήματα, όπως για παράδειγμα το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης.
Μολαταύτα, οι φυσικοί διακόπτες δεν απουσιάζουν, με εκείνους στις άκρες του καλύμματος του πίνακα οργάνων για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης και την ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του ESP να κάνουν τη διαφορά. Από πλευράς εργονομίας, τόσο ο οδηγός όσο και ο συνοδηγός δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα απολύτως πρόβλημα απολαμβάνοντας, εκτός από έναν θεσπέσιο ήχο του ηχοσυνόλου της Mark Levinson, την άνεση και στήριξη των ηλεκτρικά ρυθμιζόμενων καθισμάτων τους.
Από τη μεριά τους, οι πίσω επιβάτες (δύο και με αρκετούς συμβιβασμούς τρεις) θα έχουν επαρκή αέρα για τα πόδια τους αρκεί να μην ξεπερνούν σε ύψος τα 1,9 μ. – σε κάθε περίπτωση η είσοδος και έξοδος από τις πίσω πόρτες απαιτεί ευελιξία, ειδικά για τους υψηλόσωμους επιβάτες, ενώ στην ηλεκτρική έκδοση ο «αέρας» για το κεφάλι τους είναι κατά τι μειωμένος, εξαιτίας της εγκατάστασης της μπαταρίας κάτω από τα καθίσματα.
Σε αντιδιαστολή, η συγκεκριμένη θέση του συσσωρευτή υψηλής τάσης εξασφαλίζει την απαραίτητη… ελευθερία στο πίσω μέρος του UX 300e, το οποίο προσφέρει ένα χώρο φόρτωσης δύο επιπέδων με χωρητικότητα 367 λίτρων.
Δια ταύτα με υπογραφή Lexus
Η πρώτη απόπειρα της Lexus, και του ομίλου Toyota γενικότερα, στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από επιτυχημένη, συμπληρώνοντας ιδανικά την εξηλεκτρισμένη γκάμα του αστικού της crossover (λέγε με «250h»). Διαθέτοντας επαρκή αυτονομία για τις καθημερινές μετακινήσεις της εβδομάδας, επιδόσεις που… ηλεκτρίζουν εντός και εκτός του κλεινού άστεως, κατασκευαστική αρτιότητα σε όλα τα επίπεδα, αλλά και παροιμιώδη άνεση και ποιότητα κύλισης στο δρόμο, το UX 300e πετυχαίνει διάνα το στόχο των δημιουργών του εκκινώντας εν Ελλάδι από πλευράς κόστους από τα επίπεδα τιμής των 42.800 ευρώ (48.700 χωρίς την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά»). Από εκεί και πέρα, η πιο πλούσια έκδοση Dynamic τιμάται στα 46.100 (από 52.100 ευρώ), η Luxury S/R στα 54.900 ευρώ (από 60.900 ευρώ), ενώ η κορυφαία Luxury+ S/R στα 66.200 ευρώ.
TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΟΤΕΡ > Εμπρός ΙΣΧΥΣ > 204 ίπποι ΡΟΠΗ > 300 Nm ΚΙΒΩΤΙΟ > Μονής σχέσης ΜΠΑΤΑΡΙΑ > 54,3 kWh ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC 10 Α: 14 ώρες και 30 λεπτά ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC 32 Α: 8 ώρες και 15 λεπτά ΦΟΡΤΙΣΗ DC 50 kW: 1 ώρα και 20 λεπτά ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ > Γόνατα Μακφέρσον ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ > Πολλαπλών συνδέσμων MHK.xΠΛ.xYΨ. > 4.495×1.840×1.545 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ > 2.640 χλστ. ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ > 367 λίτρα ΒΑΡΟΣ > 1.850 κιλά ΕΛΑΣΤΙΚΑ > 225/50 R18 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ* > 7,5 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ* > 160 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤ. ΔΟΚΙΜΗΣ > 19,5 kWh/100 χλμ. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ* (WLTP) > 305-315 χλμ. χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2* > 0 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ > 42.800 ευρώ (με επιδότηση)
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης