Πολυτέλεια θέλετε; Πολυτέλεια θα πάρετε, αλλά όχι και να απαρνηθούμε τις ρίζες μας. Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκαν στη Land Rover πριν αποφασίσουν για το ποιόν του μικρότερου Discovery, του Sport, για την παρουσίαση του οποίου έστησαν μια υπερπαραγωγή στην παγωμένη Ισλανδία.
Η ΣΚΕΨΗ και μόνο του να οδηγήσεις καταχείμωνο στη χώρα των πάγων σού εξάπτει τη φαντασία ως προς τις ικανότητες του αυτοκινήτου. Ήδη κατεβαίνοντας με το αεροπλάνο στο νησί που βρίσκεται στο Βόρειο Ατλαντικό, λίγο κάτω από τη Γροιλανδία, δε βλέπεις και πολύ περισσότερα από μια λευκή έρημο. Μάταια ψάχνεις ένα από τα περίπου διακόσια ηφαίστεια ή έναν από τους σχεδόν εξακόσιους θερμοπίδακες του νησιού στο απέραντο λευκό. Ευτυχώς, πατώντας πια το πόδι σου στο αεροδρόμιο του Κέφλαβικ, περίπου 50 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα Ρέικιαβικ, αντιλαμβάνεσαι πως δεν πρόκειται να αφήσεις εδώ τα κοκαλάκια σου από το κρύο. H θερμοκρασία είναι ανεκτή και τα στάνταρντ Start/Stop στα παρκαρισμένα Discovery Sport απενεργοποιημένα, οπότε σύντομα βρίσκεσαι σε θερμό περιβάλλον.
Η πρώτη αίσθηση, που συνήθως είναι και καθοριστική, είναι πως αυτή η παραλλαγή ουδεμία σχέση έχει με το σκληροτράχηλο Discovery, που αισίως βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του. Εδώ τα πάντα αποπνέουν πολυτέλεια, είτε πρόκειται για τον εξωτερικό σχεδιασμό, που παραπέμπει σε… λειασμένο Evoque, είτε για το εσωτερικό, που, εκτός από ποιοτικό, σύντομα αποδεικνύεται και απόλυτα εργονομικό. Αυτή ήταν και η λογική πίσω από τη δημιουργία του Sport, το οποίο ήρθε για να γεφυρώσει το κενό που δημιουργήθηκε στην γκάμα των Βρετανών μετά την απόφασή τους για διακοπή της παραγωγής του Freelander II, το οποίο καλώς ή κακώς δεν έτυχε της προσδοκώμενης ανταπόκρισης από το αμερικανικό κοινό, όταν το Evoque και το επόμενο σε μέγεθος Range Rover Sport έχουν βρει το… φανατικό κοινό τους.
Έτσι, με μήκος 4.590 χλστ., το Discovery Sport είναι μεν αρκετά πιο κοντό από το «αληθινό» Disco (4.830 χλστ.), αλλά είναι και κατά 235 χλστ. πιο μακρύ από το Evoque, με το οποίο βασίζεται στο ίδιο δάπεδο. Η διαφορά τους αυτή έδωσε στους σχεδιαστές του Discovery Sport τη δυνατότητα να το προικίσουν προαιρετικά και με μια τρίτη σειρά καθισμάτων, χαρίζοντας έτσι και στο χαρακτήρα του μια πιο πρακτική προσέγγιση και διαχωρίζοντάς το από τα προσανατολισμένα αποκλειστικά στην πολυτέλεια μικρότερα μοντέλα της σειράς Range Rover, αλλά και από τα αντίπαλα Audi Q5 και BMW X3, που στις υπάρχουσες εκδοχές τους υπολείπονται σε ό,τι έχει να κάνει με τέτοιου είδους ευκολίες.
Βεβαίως βεβαίως, ο λόγος που η Land Rover επέλεξε την Ισλανδία για την παρουσίασή του δεν είχε να κάνει ούτε με τη δυνατότητα που θα βρίσκαμε εκεί να αξιολογήσουμε την τρίτη σειρά καθισμάτων, που, ομολογουμένως, όσο όμορφα κι αν είναι σχεδιαστικά, απευθύνονται σε παιδιά, ούτε με το να εκτιμήσουμε τις ανεξάρτητες θύρες USB για κάθε επιβάτη (συνολικά επτά). Το βορειότερο δυτικό άκρο της Ευρώπης επελέγη ώστε να αναδειχθούν τα χαρακτηριστικά κίνησης αυτού του τετρακίνητου σε δύσκολες συνθήκες, τα οποία κατά το εργοστάσιο αποτελούν και το ατού του έναντι οποιουδήποτε σημερινού ανταγωνιστή του.
Οικογενειοκρατία
Μπορεί εξωτερικά να φέρει αρκετές από τις πινελιές που χαρακτηρίζουν τα μοντέλα της σειράς Range, αλλά κατά κύριο λόγο το Sport είναι επηρεασμένο από το Discovery Vision, που παρουσιάστηκε πέρυσι στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης και στο οποίο θα βασιστεί η πέμπτη γενιά του μεγάλου Discovery, που αναμένεται σε περίπου ένα χρόνο. Έτσι, μέχρι το μέσον του θυμίζει πάνω απ’ όλα το Evoque, το οποίο με τη σειρά του βασίστηκε στο Freelander II πριν κοντύνει κατά 27 χλστ., ενώ από την κεντρική κολόνα και πίσω είναι σχεδιασμένο σε λευκό χαρτί, συμπεριλαμβανομένης της νέας πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων, που επέτρεψε στους σχεδιαστές να φέρουν πιο χαμηλά το δάπεδο και τελικά να εξοικονομήσουν το χώρο για την τρίτη σειρά καθισμάτων, καθώς και ευκολότερη πρόσβαση στο χώρο αποσκευών. Ο τελευταίος, με τη δεύτερη σειρά των διαθέσιμων συρόμενων κατά 16 εκ. καθισμάτων, «παίζει» από 479 έως 689 λίτρα, κάτι που σημαίνει ότι στη μεγαλύτερη εκδοχή του είναι και ο πιο ευρύχωρος της κατηγορίας, παρ’ ότι το Sport είναι το πιο συμμαζεμένο ως προς το μήκος έναντι όλων των ανταγωνιστών του.
Από εκεί και πέρα, η εικόνα στο εσωτερικό εμφανώς προέρχεται από το Evoque, με τα υλικά βασικά να διακρίνονται για την ποιότητά τους, τα χειριστήρια να είναι τοποθετημένα στις σωστές θέσεις -πλην των σχετικά πίσω τοποθετημένων διακοπτών των ηλεκτρικών παραθύρων- και την ευανάγνωστη οθόνη αφής των 8 ιντσών, που θα μπει και στην επερχόμενη Jaguar XE, να κλέβει τις εντυπώσεις μέχρι το βλέμμα να πέσει στον state-of-the-art περιστροφικό διακόπτη για την επιλογή των λειτουργιών του αυτόματου κιβωτίου 9 σχέσεων της ZF, που από πλευράς εμφάνισης και μόνο σε κάνει να το θέλεις αποκλειστικά αυτόματο. Διότι, κατά τα άλλα, το Sport διατίθεται και με το χειροκίνητο Getrag M66 των 6 σχέσεων, αλλά μόνο για τις εκδόσεις ντίζελ TD4 και SD4, ήτοι αυτές με τον παλιό, καλό, αλλά ενεργοβόρο πλέον ντίζελ των 2,2 λίτρων που προέκυψε από τη συνεργασία Peugeot-BMW, με 150 και 190 ίππους, αντίστοιχα. Από εκεί και πέρα, την γκάμα σήμερα πλαισιώνει ο 2λιτρος EcoBοost της Ford με 240 ίππους, ενώ μέσα στο έτος αναμένεται ο νέος 4κύλινδρος ντίζελ της Jaguar-Land Rover με μόλις 119 γρ. CO2/χλμ. Όπως επίσης αναμένεται μία αποκλειστικά δικίνητη έκδοση, αλλά αυτό είναι επόμενο κεφάλαιο.
66ος παράλληλος…
... ή στα όρια του Αρκτικού Κύκλου, και πάλι καλά που το θερμό κύμα που ανεβάζει ο Κόλπος του Ατλαντικού βοηθά ώστε οι Ισλανδοί να έχουν ήπιο χειμώνα, με τη θερμοκρασία τις πιο κρύες ημέρες να μην πέφτει περισσότερο από τους -10 βαθμούς Κελσίου. Αυτό που σε «τσακίζει» είναι οι βοριάδες, τελικά, και όχι το χιόνι. Το τοπίο μπορεί να είναι κατάλευκο όπου βλέπει ανθρώπου μάτι, αλλά στην πράξη δε μιλάμε για πάνω από 20 εκατοστά χιονιού, τουλάχιστον μέχρι το κέντρο του νησιού. Από εκεί και πάνω, έχει ο Θεός… Το μικρό Disco με τα χιονολάστιχα, που επιπλέον φοράνε κοντά καρφιά, δεν έχει κανένα πρόβλημα να βρει πρόσφυση τόσο σε χαραγμένους δρόμους όσο και σε απάτητες διαδρομές, για το άνοιγμα των οποίων η Land Rover έχει επιστρατεύσει Defender εξοπλισμένα με εκχιονιστικό μαχαίρι και τις οποίες εποπτεύεις από την κορυφαία για αυτοκίνητο του είδους θέση οδήγησης (γνωστοί οι Βρετανοί για την «τέχνη» τους στον τομέα – πλην του Defender). Φυσικά, η σκέψη τού να μην επιλέξεις το πρόγραμμα Grass/Gravel/Snow (Γρασίδι/Χώμα/Χιόνι) στο τελευταίας γενιάς Terrain Response φεύγει όπως έρχεται. Ο τελευταίος που δοκίμασε να κινηθεί χωρίς ηλεκτρονικά βοηθήματα, ένας Ισραηλινός συνάδελφος, μας έδωσε και… τη χαρά να δούμε από κοντά ένα Defender με ερπύστριες επί το έργον! Ήταν παχύ το χιόνι εκεί που «βγήκε»…
Με ανώτατο όριο ταχύτητας στην Ισλανδία τα 90 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο και τα 80 στους χωμάτινους και τους χιονισμένους δρόμους, πρακτικά δεν μπορούμε να ασχοληθούμε ούτε με κλίσεις που μπορεί να έχει το αμάξωμα των 1.775 κιλών του αυτόματου SD4 που οδηγούμε, ούτε με πιθανές τάσεις υποστροφής-υπερστροφής… Κρατάμε, όμως, την πολύ καλή λειτουργία της ανάρτησης, που είναι αρκούντως σφιχτή, χωρίς όμως να κουράζει στις απανωτές ανωμαλίες που δημιουργούνται στις χιονισμένες επιφάνειες από τα γκρέιντερ. Τα αμορτισέρ φιλτράρουν όσο χρειάζεται, και μάλιστα δεν περνούν τίποτα στο τιμόνι, το οποίο είναι αισθητά βελτιωμένο σε επίπεδο αίσθησης και πληροφόρησης συγκριτικά με του Evoque. O ντίζελ των 190 ίππων μπορεί να μην ξυραφίζει σαν το 2λιτρο βενζινοκινητήρα που οδηγήσαμε για λίγα χιλιόμετρα, δουλεύει όμως κυριολεκτικά από το ρελαντί, δεν ακούγεται παρά μόνο αν τον πιέσεις κατά τη φάση εκκίνησης και τα χορταστικά αποθέματα ροπής του δίνουν πολύ μεγάλα περιθώρια στο Sport, τόσο να αντεπεξέλθει σε δύσκολες καταστάσεις εκτός δρόμου, όπου κάποιοι λεπτοί χειρισμοί απαιτείται να γίνονται με χαμηλές ταχύτητες, όσο και να ταξιδέψει άνετα και οικονομικά (μέχρι 6,8 λίτρα είδαμε κατανάλωση, συμπεριλαμβανομένης της κίνησης εκτός δρόμου). Το 9άρι ZF με τη σχετικά κοντή κλιμάκωση «υπακούει» στις εντολές του Terrain Response και εκκινεί με 2η σχέση, όπου οι συνθήκες το απαιτούν, τη στιγμή που σε απροβλημάτιστες συνθήκες πραγματοποιεί αρκετά ήπια τις αλλαγές. Το μοναδικό μεμπτό σημείο του εντοπίζεται στο ότι, όπως τα περισσότερα κιβώτια του είδους, δεν «κρατάει» τις επιλεγμένες από τον οδηγό σχέσεις (μεσώ paddles) στη χειροκίνητη λειτουργία.
The original
Αναμένοντας τον νέο ντίζελ που υποθετικά θα ταιριάξει ακόμα περισσότερο με τη γενικότερη αίσθηση φρεσκάδας του Sport, μένουμε -όσο μεγάλη κουβέντα κι αν φανεί αυτή- με την εικόνα του πιο ολοκληρωμένου SUV της κατηγορίας. Δεν είναι το καλύτερο σε ποιότητα κύλισης, εκεί που τα σκήπτρα δείχνει να κρατάει το Q5, ούτε έχει το τιμόνι της Χ3 ή τον πιο ανάλαφρο χαρακτήρα του X-Trail. Είναι, όμως, μακράν το καλύτερο εκτός δρόμου, όσο αχρείαστο κι αν είναι αυτό την σήμερον ημέρα, είναι αισθητικά το πιο όμορφο του είδους εντός, όντας ταυτόχρονα και λειτουργικό -κάτι που λείπει από την πλειονότητα του ανταγωνισμού- και, χάνοντας στα σημεία πότε από τον έναν και πότε από τον άλλον ανταγωνιστή, καταφέρνει να διατηρείται αρκετά ψηλά σε κάθε επιμέρους τομέα και τελικά να φλερτάρει με την κορυφή. Λίγα χρόνια νωρίτερα, αν ήθελες εκτός δρόμου ικανότητες, έπρεπε να στραφείς σε κάτι ετεροχρονισμένο, ενδεχομένως με πλαίσιο τύπου σκάλας και άκαμπτους άξονες. Αυτού του είδους τα αυτοκίνητα «χάθηκαν», και μαζί τους χάθηκε και η έννοια της εκτός δρόμου οδήγησης, αφού σταδιακά τα SUV περιορίστηκαν στα Hill Descent (επίσης ανακάλυψη της Land Rover, το 1997), ως απόδειξη της ταυτότητάς του. Με το Discovery Sport η Land Rover πρωτίστως δεν απαρνείται την πλούσια ιστορία της και δευτερευόντως «δίνει» ένα μοντέλο πέρα για πέρα στο πνεύμα της εποχής._ Ε. Ξ.
Τετρακίνηση
Περί τα τέλη του έτους αναμένεται και δικίνητη έκδοση με τον νέο ντίζελ και το 6άρι κιβώτιο. Έως τότε, οι επιλογές έχουν να κάνουν με δύο συστήματα τετρακίνησης, ένα με μόνιμη και ένα με περιοδική τετρακίνηση. Στην έκδοση με μόνιμη τετρακίνηση ένας συμπλέκτης Haldex πέμπτης γενιάς ηλεκτρονικά ελεγχόμενος κατανέμει αυτόματα τη ροπή μόνιμα στους δύο άξονες.
Η περιοδική τετρακίνηση Active Driveline διατίθεται στις εκδόσεις ντίζελ SD4 (190 ίπποι) και στην 5θέσια εκδοχή του TD4 (150 ίπποι). Εδώ, υπό φυσιολογικές συνθήκες, από τα 35 χλμ./ώρα η ροπή μεταφέρεται μόνο στον εμπρός άξονα. Σε αυτήν τη φάση το λογισμικό της τετρακίνησης απεμπλέκει πλήρως το συμπλέκτη που συνδέεται με τον κεντρικό άξονα μετάδοσης προς τα πίσω, καθώς και τους δύο μικρότερους συμπλέκτες που υπάρχουν στο αριστερό και το δεξί μέρος του πίσω διαφορικού και οι οποίοι ελέγχουν το ποσοστό ροπής που φτάνει σε κάθε τροχό, παίζοντας το ρόλο ελεγχόμενου διαφορικού. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η ελαχιστοποίηση των τριβών και απωλειών από τη μετάδοση, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση καυσίμου. Σε περίπτωση που διαγνωστεί απώλεια πρόσφυσης, η τετρακίνηση εμπλέκεται σε 350 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Terrain Response
Το σύστημα που λανσαρίστηκε στην τρίτη γενιά του Discovery, στην τελευταία του εξέλιξη, εφαρμόζεται στο Discovery Sport. Διαθέτει τέσσερα στάνταρντ προγράμματα για χρήση υπό φυσιολογικές συνθήκες (General), για γρασίδι, χώμα, χιόνι (Grass/Gravel/Snow), λάσπη και νεροφαγώματα (Mud and Ruts) και για άμμο (Sand), συν μία προαιρετική λειτουργία για καλύτερες επιδόσεις στην άσφαλτο (Dynamic) και πρακτικά με την εκάστοτε επιλογή επεμβαίνει στο σύστημα διεύθυνσης, στην απόκριση του γκαζιού, στα φρένα και στην κατανομή της ροπής εμπρός/πίσω.
Με αριθμούς
181 πρωτότυπα Sport φτιάχτηκαν πριν ξεκινήσει η παραγωγή.
80 δοκιμές πρόσκρουσης πραγματοποιήθηκαν.
272.000 ώρες δοκιμών συνολικά.
1.206.000 χιλιόμετρα δοκιμών συνολικά.
Από -51 έως -37 βαθμούς Κελσίου κατέγραψε ο υδράργυρος στις περιοχές των δοκιμών εξέλιξης.
4.000 μ. ήταν το υψηλότερο σημείο καταγεγραμμένων δοκιμών.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Richard Woolley, Design Studio Director, Land Rover
Ο σχεδιασμός της εταιρείας δεν έχει αλλάξει φιλοσοφία με το πέρασμα του χρόνου, όμως η σχεδιαστική γλώσσα έχει εξελιχθεί.
Υπάρχει σήμερα μια τάση να φορτώνουν τις επιφάνειες των αυτοκινήτων με νεύρα και γραμμές, σε μια προσπάθεια διαφοροποίησης, στο τέλος όμως καταλήγουν να κάνουν όλοι το ίδιο πράγμα. Εμείς δεν ακολουθούμε αυτό το φλύαρο σχεδιασμό, καθώς αυτό που πρέπει να υπηρετεί η εξωτερική εμφάνιση των αυτοκινήτων μας είναι να προβάλλει τις δυνατότητές τους, και αυτό το πετυχαίνουμε με πολύ απλές και καθαρές γραμμές, ενώ δαπανούμε πάρα πολύ χρόνο ζυγίζοντας τις αναλογίες του αμαξώματος.
Η κουβέντα που γίνεται για το σχεδιασμό ενός παγκόσμιου αυτοκινήτου αφορά συγκεκριμένες εταιρείες. Ο σχεδιασμός των Land Rover διαθέτει έτσι κι αλλιώς παγκόσμια απήχηση. Δεν κατασκευάζουμε ειδικά αυτοκίνητα για την Κίνα ή οποιοδήποτε άλλο μέρος στον κόσμο, όμως ακούμε τις ανάγκες των αγορών, καθώς τα αυτοκίνητά μας πωλούνται σε 72 χώρες.
Πολλές φορές ακούμε ότι υπάρχει κόντρα ανάμεσα στους μηχανικούς και τους σχεδιαστές. Παρ’ ότι κατά καιρούς έχουμε κάποιες έντονες συζητήσεις με τους μηχανικούς, στο τέλος της ημέρας λειτουργούμε σαν μια ενιαία ομάδα, έχοντας επίγνωση με ποιο τρόπο θα δημιουργήσουμε ένα σπουδαίο Land Rover.
Στη Land Rover σχεδιαστές, μηχανικοί αεροδυναμιστές, εργαζόμαστε όλοι μαζί σε έναν ενιαίο χώρο, για τις βέλτιστες δυνατές λύσεις στο σχεδιασμό και στο μηχανολογικό κομμάτι του αυτοκινήτου, κάτι που δε συμβαίνει σε άλλες εταιρείες. Είναι λοιπόν ο τρόπος που εργαζόμαστε που εξασφαλίζει το συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Όταν σχεδιάζεις ένα νέο μοντέλο υπάρχουν πολλές επιρροές, όπως οι σύγχρονες σχεδιαστικές τάσεις, η μόδα, η αρχιτεκτονική, ο πολιτισμός κτλ., τα οποία κάποια στιγμή τα μεταφράζεις με έναν τέτοιο τρόπο, ώστε να θεωρείς ότι είναι χρήσιμα για το μέλλον της εταιρείας. Ένας σχεδιαστής πρέπει να σκέφτεται ποιες είναι οι ανάγκες ενός αγοραστή όχι μόνο σήμερα, αλλά και πώς θα διαμορφωθεί έπειτα από πέντε ή δέκα χρόνια. Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι το πώς θα γεφυρώσουμε το παρελθόν με το μέλλον.
Πρέπει να εξελίξουμε το DNA της φίρμας, αλλιώς θα χαθεί, προσαρμόζοντάς το κάθε φορά στα νέα δεδομένα, αλλά με το σωστό τρόπο, προκειμένου να μην πληγεί η εικόνα της εταιρείας.
LAND ROVER DISCOVERY SPORT
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ 2.2 TD4 2.2 SD4 2.0 Si4
KINHTHΡΑΣ 4κύλινδρος 4κύλινδρος 4κύλινδρος
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.179 κ.εκ. 2.179 1.999
ΙΣΧΥΣ 150 ίπποι/3.500 σ.α.λ. 190/3.500 240/5.800
ΡΟΠΗ 40,8 χλγμ./1.750 σ.α.λ. 42,8/1.750 34,6/1.750
ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 6 σχέσεων Χειροκίνητο 6 σχέσεων Αυτόματο 9 σχέσεων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
ΑΝΑΡΤΗΣΗ Γόνατα με ψαλίδια βάσης, πολλαπλών συνδέσμων (πίσω)
ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.589×2.173×1.724 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.741 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 1.765 κιλά 1765 1.744
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 11,7 δλ. 10,4 8,2
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 180 χλμ./ώρα 188 200
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 5,7 λίτρα/100 χλμ. 6,1 8
ΤΙΜΗ 49.700 ευρώ 58.600 62.100
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΛΕΝΗ ΞΕΝΑΚΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: LAND ROVER, Ε.Ξ.