Με την έλευση του νέου μοντέλου, φαίνεται πως το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του Sportage είναι ότι μπορεί και προσαρμόζει τα χαρακτηριστικά του στις επιταγές της εκάστοτε εποχής.
Διαχωρισμός… διδύμων
Στην προσπάθειά του να κερδίσει τις εντυπώσεις, το Sportage δεν είχε να κάνει μόνο με τους υποψήφιους αγοραστές, αλλά και με τον εκ Hyundai προερχόμενο συγγενή. Στην προηγούμενη γενιά οι άνθρωποι του γκρουπ είχαν καταφέρει να ξεχωρίσουν τα… τσανάKia τους. Αυτήν τη φορά, όμως, πρέπει κανείς να τους βγάλει το καπέλο, γιατί, πέρα από υποκειμενικές απόψεις, δύσκολα μπορείς να βρεις ομοιότητες ανάμεσα σε Sportage και ix35. Η νέα εικόνα της Hyundai ποντάρει στις ακμές και τις έντονες γωνίες, τη στιγμή που η Kia διά χειρός Σράιερ έχει στραφεί προς ένα πιο δωρικό στιλ. Μπορεί να φαίνεται απέριττο, αλλά σε κάθε περίπτωση το Sportage ξεχωρίζει, με το ψηλό σώμα, τα χαμηλά παράθυρα και τη φαρδιά πίσω κολόνα, που μοιάζει σαν να καταργεί το τρίτο πλευρικό παράθυρο. Περνώντας στο εσωτερικό, ο αέρας της σύγχρονης κατασκευής διατηρείται, όχι όμως το ίδιο έντονα όπως συμβαίνει με την εξωτερική σχεδίαση. Στις λεπτομέρειες που δεν πιάνει το μάτι, αλλά καταδεικνύουν την έμφαση που έχει δοθεί στη σχεδίαση δε θα μπορούσαμε να μη συμπεριλάβουμε τη χαρακτηριστική διαμόρφωση στις άκρες του παρμπρίζ. Τα υλικά είναι προσεγμένα, κάτι που μπορεί να ισχυριστεί κανείς και για το φινίρισμα. Κάποιες επί μέρους λεπτομέρειες, όμως, όπως ο πίνακας οργάνων και οι μεγάλοι, τετράγωνοι διακόπτες του κλιματισμού, δε συνάδουν με το γενικότερο πνεύμα εκμοντερνισμού, ακόμα και απέναντι στο εσωτερικό του αδελφού. Θα ξεχωρίσουμε, πάντως, το πλήρες ηχοσύστημα (το σύστημα πλοήγησης με τη μεγάλη οθόνη προσφέρεται στην ακριβότερη έκδοση Orbit) όπως και το μεγάλο ντουλαπάκι στο κεντρικό υποβραχιόνιο. Κανένα παράπονο δεν έχουμε από τα καθίσματα με την πολύ καλή στήριξη, ενώ σε ό,τι αφορά τη θέση οδήγησης θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κάθεσαι αρκετά ψηλά, ενώ στη βασική εκδοχή Instyle το τιμόνι δε ρυθμίζεται τηλεσκοπικά.
Με σύγχρονη καρδιά
Αν οι άνθρωποι της εταιρείας είχαν επιλέξει να υιοθετήσουν το 1.600άρη κινητήρα του cee’d, και οικονομία στο κόστος εξέλιξης θα έκαναν και δε θα υπήρχαν ιδιαίτερα παράπονα. Ακολουθώντας, όμως, τις τάσεις της εποχής, κάτω από το καπό συναντάμε το ολοκαίνουργιο σύνολο της γενιάς Gamma, με άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων. Δε θυσιάζει την απόδοση, που ανέρχεται στους 135 ίππους και στα 16,8 χλγμ, δίνει έμφαση στη χαμηλή κατανάλωση και πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro 5. Μπορεί η ροπή που εξασφαλίζουν οι μικρότερης χωρητικότητας υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες του γκρουπ VW να είναι μεγαλύτερη, τα δείγματα γραφής όμως του καρπού της Kia είναι τόσο θετικά, που τον φέρνουν στην κορυφή του ατμοσφαιρικού ανταγωνισμού. Κάπως έτσι περιγράφεται και η εικόνα στο θέμα των επιδόσεων. Ο 1.400άρης TSI της τριπλέτας Altea Freetrack, Yeti και Tiguan ξεχωρίζει για την ευστροφία του από τις χαμηλές στροφές, εξασφαλίζοντας καλύτερους χρόνους στις ρεπρίζ. Το Sportage, όμως, δεν καταθέτει εύκολα τα όπλα και ακολουθεί. Μέσα στο πλαίσιο του ατμοσφαιρικού ανταγωνισμού συναντάμε διαφορετικές προσεγγίσεις. Για παράδειγμα, η Mitsubishi δίνει βάρος στη χαμηλή κατανάλωση με πιο μακριές σχέσεις μετάδοσης, ενώ στο άλλο άκρο η Nissan προηγείται σε επιδόσεις χάρη στην πολύ σφικτή κλιμάκωση του κιβωτίου του Qashqai (με το ανάλογο τίμημα στην κατανάλωση, όμως, και στο θόρυβο στο ταξίδι).
Τελευταίας κοπής
Ουσιαστικά, τίποτε δε διατηρήθηκε από την προηγούμενη γενιά. Το δάπεδο είναι νέο, ενώ οι αναρτήσεις παραμένουν φυσικά ανεξάρτητες, μόνο που τώρα τα εμπρός γόνατα ΜακΦέρσον συμπληρώνει μια καινούργια πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων. Βεβαίως, οι όποιες εκτός δρόμου φιλοδοξίες είναι περιστασιακού χαρακτήρα και αναλόγως συνθηκών (διαμόρφωσης επιφάνειας, πρόσφυσης και ελαστικών), μιας και η απόσταση από το έδαφος δεν ξεπερνά πλέον τα 172 χλστ. Αν, πάντως, το μονοπάτι σας οδηγήσει σε καμιά κακοτοπιά, υπάρχει σύστημα που διατηρεί σταθερή ταχύτητα σε απότομες κατωφέρειες. Το κυρίως ζητούμενο, όμως, είναι η άσφαλτος και η ποιότητα κύλισης, όπως και οι απρόσκοπτες μετακινήσεις για όλη την οικογένεια. Έχοντας πολύ νωπές ακόμη τις μνήμες από το αδελφό μοντέλο, θα λέγαμε ότι το Sportage έχει οριακά πιο σφικτές ρυθμίσεις, κάτι που είναι καλοδεχούμενο, από τη στιγμή που δεν αποβαίνει εις βάρος της άνεσης. Μόνο οι μεγάλες εγκάρσιες ανωμαλίες θα περάσουν στην καμπίνα, αφού από εκεί και πέρα σημαντικό μέρος φιλτράρεται και από το μεγάλο προφίλ των ελαστικών (η βασική έκδοση συνδυάζεται με 16άρηδες τροχούς με 70άρι προφίλ). Την ίδια στιγμή στις στροφές το πίσω μέρος διακρίνεται για την ουδετερότητά του και οι περισσότερες αντιδράσεις εντοπίζονται στο «μαγούλιασμα» του ελαστικού και στο μικρό σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού. Καταλυτική η συνεισφορά των μεγαλύτερων μετατροχίων, που από τα 1.540 χλστ έφθασαν στα 1.615 χλστ. Όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι έχει τεθεί εκτός το στάνταρντ ESP, του οποίου η λειτουργία είναι αρκετά διακριτική.
Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχει κάτι που να ξεχώρισε. Το ηλεκτρικό πλέον τιμόνι με την ικανοποιητική απόκριση έχει αρκετά τεχνητή αίσθηση, τα φρένα δεν προσφέρουν κάτι το ιδιαίτερο σε αποτελεσματικότητα (62,3 μ.), ενώ απαρατήρητος περνά ο επιλογέας του κιβωτίου.
Και ξανά προς τη δόξα τραβά
Στην τρίτη του γενιά πλέον, το Sportage είναι περισσότερο ανταγωνιστικό από ποτέ. Καθώς τα μεγάλα SUV, κάτω και από το βάρος της κρίσης, αρχίζουν να ξεθωριάζουν, η σκυτάλη περνά στα πιο ρεαλιστικά δικίνητα κροσόβερ. Το μοντέλο της Kia δεν αφήνει τίποτα στην τύχη και φροντίζει να έχει μια απάντηση για όλα. Ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή, χωρίς να υπάρχει περίπτωση να το μπερδέψεις με αντιπάλους ή συγγενείς. Οι χώροι και ο κινητήρας του καλύπτουν απόλυτα τις οικογενειακές απαιτήσεις της πλειονότητας και πλαισιώνονται από μια πολύ καλή ποιότητα κύλισης, ενώ, μετά το πέρασμά του από τα εργαστήρια του EuroNCAP, φρόντισε να πάρει μαζί μια 5άστερη αξιολόγηση.
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Μέσα σε ένα εύρος 4.300 ευρώ, το νέο Sportage προσφέρει ούτε λίγο ούτε πολύ έξι εκδόσεις εξοπλισμού, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 20.090 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης μιας έκπτωσης 1.500 ευρώ). Δε μιλάμε για μια θεωρητική αφετηρία με εξοπλιστικές ελλείψεις, αλλά για ένα σωστό πακέτο (όπου ξεχωρίζουν μάλιστα ο υπολογιστής ταξιδιού, το cruise control και ο αισθητήρας βροχής), όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε από το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας. Θα στρεφόμασταν, πάντως, στην αμέσως επόμενη -από τη βασική- έκδοση (uptown), η οποία διαθέτει τηλεσκοπική ρύθμιση τιμονιού, δερμάτινες επενδύσεις των χειριστηρίων, φώτα ημέρας LED και 17άρηδες τροχούς. Δε θα πρέπει, τέλος, να ξεχνάμε και την 7ετή εγγύηση με την οποία καλύπτει τα αυτοκίνητά της η Kia.
YΠΕΡ/ΟΜΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ/ΧΩΡΟΙ/ΟΥΔΕΤΕΡΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΑΣΦΑΛΕΙΑ
ΚΑΤΑ/ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
– Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ
– ΤΑ ΠΑΡΕΛΚΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΗΧΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
– ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΜΕ ΤΟΥΡΜΠΟ, ΚΙΒΩΤΙΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ & ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ