Ολοκληρωμένα, σύγχρονα σουπερμίνι «χτυπούν» στην ουσία του θέματος της εποχής, χάρη στους… αριστοτεχνικά φτιαγμένους τιμοκαταλόγους.
Τι άλλο να ζητήσεις από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας «Β»; Πρόκειται για δύο παραδοσιακά value for money εταιρείες, που έχουν εφοδιάσει τα μοντέλα τους με τα απαραίτητα προσόντα ώστε να κάνουν άνετη και εύκολη τη ζωή όσων τα επιλέξουν, και… δύσκολη τη δική μας στην επιλογή. Η άφιξη του νέου Kia Rio εν μέσω μιας περιόδου όπου η ελληνική αντιπροσωπεία γύρισε και επίσημα σελίδα μάς έδωσε την αφορμή για μια «ιντριγκαδόρικη» σκέψη. Να το τοποθετήσουμε δηλαδή απέναντι στο επίσης νέο Seat Ibiza, πέμπτης γενιάς. Δυστυχώς, κατά την έναρξη της πορείας του κορεατικού μοντέλου στην εγχώρια αγορά δεν υπήρχε διαθέσιμη η έκδοση με τον 3κύλινδρο τούρμπο 1.0 T-GDI των 100 ίππων, που μας είχε εντυπωσιάσει στην πρώτη μας επαφή μαζί του στην Πορτογαλία (τεύχος Μαρτίου). Εκείνη σαφώς και θα ταίριαζε καλύτερα στο Seat Ibiza 1.0 ECO TSI των 95 ίππων αυτών των σελίδων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το ατμοσφαιρικό-βασικό Kia Rio 1.25 MPΙ των 84 ίππων δεν κατάφερε να αντεπεξέλθει στο ζητούμενο. Άλλωστε, και οι έρευνες της εταιρείας δείχνουν πως αυτό είναι το μοντέλο που αναμένεται να κερδίσει τις προτιμήσεις, με τις εκτιμήσεις να το θέλουν να καταλαμβάνει περίπου το 70% της γκάμας. Απέναντί του εν προκειμένω το Ibiza, το αγαπημένο παιδί των Ισπανών (33 χρόνια αποτελεί τον πυρήνα της εταιρείας) αλλά και του ίδιου του CEO, Λούκα Ντε Μέο, που χάρη και στον τιμοκατάλογό του μπορεί να κοντράρει όλα τα μοντέλα της κατηγορίας, δυσκολεύοντας τόσο τον ακριβό όσο και τον οικονομικό αντίλογο.
Η εμφάνιση μετράει;
Αν ναι -που σίγουρα μετράει-, ο Ασιάτης ξεκινά την εμπορική του πορεία με ένα μεγάλο ατού, όπως και τα περισσότερα πλέον μοντέλα της Kia, αφού το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας έχει πάρει φωτιά δημιουργώντας ξεχωριστές προτάσεις, ειδικά στις μικρές εμπορικές κατηγορίες, που αν μη τι άλλο μπορούν να φέρουν κόσμο στις εκθέσεις. Αναγνωρίζεις αμέσως την εμφανή διαφορά από τον προκάτοχό του, χάρη στη χαρακτηριστική στενόμακρη μάσκα, στα πιο λεπτά φωτιστικά σώματα, στο μεγαλύτερο σε μήκος πρόβολο καθώς και στην πιο στενή και «όρθια» κολόνα στο πίσω μέρος. Πλέον, όμως, είναι και μεγαλύτερο σε μήκος κατά 15 χλστ. (σύνολο 4.065 χλστ.), εκ των οποίων τα 10 χλστ. αφορούν την επιμήκυνση του μεταξονίου του (2.580 χλστ.), την ώρα όμως που ως προς το ύψος είναι χαμηλότερο κατά 5 χλστ. (1.450 χλστ.). Όμορφη και πιο σπορτίφ σιλουέτα, λοιπόν, την οποία αδικούν θα λέγαμε οι φωτογραφίες, αλλά και το μπλε χρώμα του αυτοκινήτου της δοκιμής, αφού, μαζί με τα Citroen C3 και Nissan Micra, ίσως να μιλάμε για τα πιο ενδιαφέροντα-διαφορετικά σχήματα της κατηγορίας. Από την πλευρά του, το νέο Seat Ibiza των 4.059 χλστ. μήκους μπορεί να μην έχει τόσο πρωτοποριακό σουλούπι, αλλά στην ιστορία γράφτηκε ως το πρώτο του VW Group που εφοδιάστηκε με την ολοκαίνουργια μικρή πλατφόρμα MQB A0, πάνω στην οποία πατάει και το νέο VW Polo. Αρχικά το μάτι πάει στα τριγωνικά LED φωτιστικά σώματα, ενώ σημειώνεις ότι θυμίζει το μεγαλύτερο Leon, εξαιτίας κυρίως των έντονων ακμών. Παρ’ όλα αυτά, δεν παύει να έχει και τη δική του, ξεχωριστή σχεδιαστική προσωπικότητα, όντας κατά την άποψή μας πιο δυναμικό αλλά και με πιο «ζυγισμένες» αναλογίες.
Αποκλειστικά 5θυρα
Περνάμε στο εσωτερικό του Rio με τα δερμάτινα καθίσματα (έξτρα) και εξετάζουμε τις λεπτομέρειες, που συνολικά συνθέτουν μια ευχάριστη εικόνα. Μοντέρνος σχεδιασμός, με μία οθόνη αφής 7 ιντσών («5άρα» στις βασικές εκδόσεις) να κυριαρχεί στο ταμπλό. Σύντομα αποδεικνύεται και εξαιρετικά πρακτική, τόσο λόγω της τοποθέτησής της ψηλά όσο και χάρη στα κουμπιά που βρίσκονται εκατέρωθεν του πλαισίου της. Από την οθόνη ελέγχονται τα πολυμέσα, το ηχοσύστημα, το σύστημα πλοήγησης (TomTom) κτλ. Τα υλικά δείχνουν ποιοτικά και έχουν σωστή συναρμογή, ενώ κομψή είναι η αισθητική του πίνακα οργάνων, αλλά και όμορφη η κόκκινη πινελιά (φάσα) κατά μήκος του ταμπλό. Παρ’ όλα αυτά, αν και η έκδοση EX Premium Navi της δοκιμής μας είναι η κορυφαία με βάση τον εξοπλισμό, υπάρχουν σημεία στα οποία κυριαρχεί το πλαστικό, χωρίς όμως να ενοχλούν ιδιαίτερα. Την ίδια ώρα, το αυξημένο μήκος και κυρίως το μεταξόνιο προσφέρουν καλούς χώρους, αρκετά μεγαλύτερους από ό,τι στο παρελθόν, τόσο για τους επιβάτες (βολεύει πολύ το χαμηλότερο από του Ibiza πίσω τούνελ) όσο και για τις αποσκευές που θα τοποθετηθούν στο χωρητικότητας 325 λίτρων πορτ μπαγκάζ (+37 σε σχέση με της προηγούμενης γενιάς).
Εκεί λοιπόν που από πλευράς άνεσης αισθάνεσαι πως δε σου λείπει τίποτα, έρχεται το Ibiza να δείξει ότι γίνεται και καλύτερα. Το ισπανικό μοντέλο σε επίπεδο διαθέσιμων χώρων μπορεί να βρει αντίλογο μόνο από τα Honda Jazz και Suzuki Baleno, αφού η νέα πλατφόρμα έχει κάνει το -χωροταξικό- θαύμα της. Σημαντικότατη, σε σχέση με το παρελθόν, η αύξηση των 95 χλστ. στο μεταξόνιο (σύνολο 2.564 χλστ.), την οποία απολαμβάνουν κυρίως οι πίσω επιβάτες, αφού ο διαθέσιμος χώρος για τα γόνατά τους έχει αυξηθεί κατά 35 χλστ. και ο αέρας πάνω από τα κεφάλια τους κατά 17 χλστ. – σημεία στα οποία υπερέχει του Rio, και όχι μόνο. Αυξημένο κατά 42 χλστ. είναι και το πλάτος του εσωτερικού, χάρη στα μεγαλύτερα μετατρόχια (+60 χλστ. εμπρός και + 48 χλστ. πίσω), αλλά και ο χώρος αποσκευών (κατά 63 λίτρα), όντας πλέον στα 355 λίτρα, τιμή που παραπέμπει σε προτάσεις της κατηγορίας «C». Πέραν αυτών, το νέο Ibiza, στο πνεύμα της εποχής, είναι εφοδιασμένο με συστήματα ασφάλειας και άνεσης, όπως το Adaptive Cruise Control και το Traffic Jam Assist, προσφέροντας πολλές ευκολίες στον τομέα της συνδεσιμότητας μέσα από το Media System Plus των 8 ιντσών, με το οποίο ήταν εφοδιασμένη η έκδοση της δοκιμής μας (Style Launch Edition 1), αφού ο βασικός εξοπλισμός της έκδοσης Style προσφέρει και σε αυτό 5άρα οθόνη αφής. Η μεγάλη οθόνη, πάντως, παίζει σημαντικό ρόλο στο καλοσχεδιασμένο γενικά ταμπλό του Seat, το οποίο διαφοροποιείται από τα πιο μουντά των μεγαλύτερων μοντέλων της εταιρείας. Μπορεί να μην είναι επενδεδυμένο με μαλακά υλικά, ωστόσο τα υπάρχοντα διακρίνονται για την καλή συναρμογή τους.
Ανοίγει η ψαλίδα…
Υποκειμενική η εμφάνιση εντός και εκτός, αλλά για εμάς το Rio σε αυτόν τον τομέα έχει πλεονέκτημα και μεγαλύτερη αύρα φρεσκάδας. Από την άλλη, αντικειμενικά είναι τα κριτήρια που δίνουν… κεφάλι στο Ibiza στον τομέα της άνεσης. Όπως και να έχει, έφτασε η ώρα των αριθμών, και, σε ό,τι αφορά το Ibiza, μπορεί κάτω από το καπό του να μην έχει την εξαιρετική εκδοχή του υπερτροφοδοτούμενου TSI των 999 κ.εκ. με τους 115 ίππους, αλλά… έστω και με αυτήν των 95 ίππων, τουλάχιστον σε επίπεδο αριθμητικών δεδομένων, υπερέχει του ατμοσφαιρικού Rio των 1.248 κ.εκ. με τους 84 ίππους και τα 122 Nm ροπής στις 4.000 σ.α.λ. Σημειώνουμε ότι και τα δύο συνδυάζονται με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων.
Με δεδομένο ότι το Rio μόλις έφτασε στη χώρα μας, σημειώνουμε ότι στην γκάμα του περιλαμβάνονται 3κύλινδρα ή 4κύλινδρα σύνολα, τα οποία συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια 5 ή 6 σχέσεων και με το αυτόματο 4άρι. Στην κορυφή βρίσκεται ο νέος 3κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος (998 κ.εκ.) T-GDI σε εκδόσεις 100 και 120 ίππων. Παράλληλα, η Kia προσφέρει δύο ατμοσφαιρικά σύνολα MPI, το 1.25 (αυτών των σελίδων) και το 1.4, με 84 και 100 ίππους, αντίστοιχα. Από πλευράς πετρελαίου, η σειρά περιλαμβάνει τον 1.400άρη CRDi με 77 ή 90 ίππους ενώ το αυτόματο κιβώτιο των 4 σχέσεων, που προαναφέραμε, συνδυάζεται αποκλειστικά με τον 1.4 MPI των 100 ίππων. Εξάρι χειροκίνητο θα βρείτε στο 1.000άρι των 120 ίππων, στο 1.4 MPI και στο 1.4 CRDi.
Κάνοντας λόγο για τα κιβώτια, το «δικό μας» 5άρι σε κερδίζει από τα πρώτα λεπτά χρήσης του, τόσο με την αίσθησή του στο κούμπωμα όσο και με τη σωστή από πλευράς εργονομίας τοποθέτηση του επιλογέα του. Πραγματικά, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τη χρηστικότητα στην καθημερινότητα, δε χρειάζεσαι τίποτα περισσότερο. Όσο κινείσαι μαζί του μέσα στην πόλη, σε καθημερινό-ήρεμο ρυθμό, δεν αντιμετωπίζεις κανένα πρόβλημα, με το συνδυασμό κινητήρα-κιβωτίου να αποδεικνύεται ευχάριστος, όσο κι αν μας έχουν κακομάθει τα σύγχρονα μικρά τούρμπο. Όταν, ωστόσο, χρειαστεί να πατήσεις το πόδι στο γκάζι, αποκαλύπτονται οι αδυναμίες του συνόλου, κάτι που επιβεβαιώνεται και στην ευθεία των μετρήσεων, όπου τα 12,9 δλ. (τα οποία αναφέρει και το εργοστάσιο) για το «0-100» ήρθαν με προσπάθεια, με το 400άρι να καλύπτεται σε 18,5 δλ. (117,3 χλμ./ώρα) και το χιλιόμετρο σε 34,6 δλ. (147 χλμ./ώρα). Ενδεικτικά, επίσης, αναφέρουμε και τις ρεπρίζ των 80-110 χλμ./ώρα, για την οποία με 4η σχέση το Kia χρειάστηκε 11 δλ. και με 5η 18,6 δλ.
Ίδια μέρα, ίδια ώρα και με σχεδόν ίδια χιλιόμετρα στο οδόμετρό τους, το Seat Ibiza έκανε με την πρώτη προσπάθεια 10,5 δλ. για το «0-100» (10,9 η εργοστασιακή τιμή), 17,4 δλ. (126,6 χλμ./ώρα) για τα 400 μέτρα και 32,3 δλ. (158,5 χλμ./ώρα) για την κάλυψη των 1.000 μέτρων. Καταιγιστική η διαφορά σε όλες τις ρεπρίζ, με τις αντίστοιχες αυτών που προαναφέραμε να είναι στα 7,6 και στα 10,8 δλ. Εξαιρετικά και τα δύο τους τόσο στην αίσθηση όσο και στην απόδοση των φρένων, με το Seat των 1.122 κιλών (15άρια ελαστικά και ταμπούρα πίσω) να χρειάζεται 58,9 μέτρα για να ακινητοποιηθεί από τα 120 χλμ./ώρα, και το Kia των 1.110 κιλών (16άρια και δίσκοι πίσω) 57,6 μέτρα. Το 95άρι Ibiza, όμως, παίρνει και μία ακόμα νίκη, αφού, παρά τις καλύτερες επιδόσεις του, είναι και πιο οικονομικό στην κατανάλωση. Πώς να μην είναι, άλλωστε, αφού μπορείς άνετα να μετακινείσαι, ακόμα και να ταξιδεύεις μαζί του, με το στροφόμετρο να βρίσκεται κάτω από τις 1.800 σ.α.λ. (μέση συγκριτικής διαδρομής 7,5 λίτρα/100 χλμ.), την ίδια ώρα που στο 84άρι ατμοσφαιρικό Rio (μέση δοκιμής 7,9 λίτρα/100 χλμ.) περνάς σχεδόν συνέχεια τις 3.000 σ.α.λ. για να μπορέσεις να κινηθείς, έστω, σε ανάλογο ρυθμό.
Έχουν αλλάξει επίπεδο
Οδηγώντας -και αυτά- τα δύο σύγχρονα σουπερμίνι (αν και σχεδόν στις βασικές τους εκδόσεις κινητήρα), η πρώτη σκέψη που κάνεις είναι ακριβώς αυτό που λέει ο παραπάνω μεσότιτλος. Έχει ωριμάσει σε κάθε επίπεδο η κατηγορία «Β», και πλέον οι εκπρόσωποί της μπορούν με άνεση να αποτελέσουν ακόμα και το βασικό αυτοκίνητο μιας οικογένειας. Το νέο Kia Rio στους ελληνικούς δρόμους επιβεβαιώνει απόλυτα τη θετική μας άποψη από την πρώτη μας επαφή στην Πορτογαλία. Το εξαιρετικό κιβώτιο δένει ωραία με την καλή απόκριση του κινητήρα, παρά τις περιορισμένες δυνατότητες του δεύτερου, οι οποίες πάντως σε αστικό περιβάλλον δε φαίνονται. Στον ανοιχτό δρόμο εντούτοις δυσκολεύεται, και ο οδηγός αναγκαστικά πιέζει, κάτι που αποτυπώνεται και στον αυξημένο ήχο του κινητήρα. Πέραν αυτού, ιδανικά θα θέλαμε περισσότερη πληροφόρηση από το σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική κρεμαγιέρα σε συνθήκες πίεσης, ενώ κανένα παράπονο δεν έχουμε από το πάτημά του και γενικότερα από το πλαίσιο, που δείχνει ικανό να «σηκώσει» με άνεση και περισσότερα άλογα. Στα υπέρ του η χρήση αντιστρεπτικής δοκού και στους δύο άξονες, με τη συνολική λειτουργία της ανάρτησης να μας αφήνει καλές εντυπώσεις (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω), ενώ η μοναδική μας ένσταση έχει να κάνει με την κάπως σκληρή απόσβεση σε ανωμαλίες και σαμαράκια της πόλης, κάτι το οποίο όμως οφείλεται και στα 16άρια ελαστικά (195/55/16) του μοντέλου της δοκιμής.
Όσο για το νέο Seat Ibiza, αισθανόμαστε ότι θα επαναληφθούμε, αλλά το αξίζει. Με το νέο VW Polo να είναι καθ’ οδόν, το ισπανικό μοντέλο αποτελεί σήμερα χρυσή τομή μεταξύ άνεσης και κρατήματος στην κατηγορία, και, ειδικότερα αν μιλάμε για την οδηγική αίσθηση, ο «αντίλογος» λέγεται «Ford Fiesta» και «Peugeot 208». Σου κλείνουν τα μάτια και ορκίζεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα σε Leon, με την ανάρτηση να είναι ιδανικά ρυθμισμένη για καθημερινότητα και ταξίδι, αλλά και για ευχαρίστηση όταν το θελήσει ο οδηγός του. Εδώ κι αν η πλατφόρμα είναι για πολύ περισσότερους από τους 95 της δοκιμής μας. Δεν είναι τόσο μαλακό όσο ο προκάτοχός του, αλλά ούτε τόσο σκληρό ώστε να ενοχλεί. Τουναντίον, περνάει πάνω απ’ όλα σαν μαγικό χαλί. Στο ίδιο μοτίβο και το τιμόνι του, το οποίο μπορεί να μην έχει την ακρίβεια του σημείου αναφοράς (σ.σ.: Ford Fiesta), αλλά δεν απέχει δραματικά, και τελικά μεταφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στον οδηγό του. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι την 6η σχέση της έκδοσης των 115 ίππων με το «πλουσιότερο» κιβώτιο την αναζητήσαμε μόνο στο ταξίδι, όπου σίγουρα θα βοηθούσε και στη διατήρηση της κατανάλωσης σε χαμηλότερο επίπεδο.
Ολοκληρωμένο!
Το νέο Seat Ibiza αποδεικνύει για ακόμα μία φορά ότι δύσκολα θα βρει το δάσκαλό του. Εξαιρετικοί χώροι, τεράστιο πορτ μπαγκάζ, καλές επιδόσεις, σε συνδυασμό με οικονομική κατανάλωση και πάτημα κατηγορίας «C». Τι άλλο να ζητήσεις από ένα σύγχρονο σουπερμίνι, το οποίο διαθέτει και καλό τιμοκατάλογο; Ακόμα και απέναντι σε αυτήν την πληρότητα, όμως, το νέο Kia Rio δεν έπαιξε ρόλο κομπάρσου. Ήρθε για να πρωταγωνιστήσει στην τέταρτη γενιά του και να «πιέσει» τον κορυφαίο ευρωπαϊκό ανταγωνισμό με την πλήρη γκάμα του, όντας με διαφορά το καλύτερο Rio όλων των εποχών. Διαβάστε στις επόμενες σελίδες για την εξαιρετική ντίζελ πρόταση των Κορεατών, ενώ αναμένουμε με ενδιαφέρον να οδηγήσουμε και επί ελληνικού εδάφους τον 1.000άρη τούρμπο, είτε με 100 είτε με 120 ίππους. (Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος)