Σχεδιασμένο στις ΗΠΑ και κατασκευασμένο στην Ιταλία, το νέο Jeep Renegade αποτελεί τον καρπό της νέας μάρκας -χωρίς να χάνει τα γονίδιά του
Σπαγγέτι γουέστερν
Σχεδιασμένο στις ΗΠΑ και κατασκευασμένο στην Ιταλία, το νέο Jeep Renegade αποτελεί τον καρπό της νέας μάρκας -χωρίς να χάνει τα γονίδιά του- και φέρνει ξανά στο προσκήνιο αξίες χαμένες από χρόνια στην κατηγορία των μικρών SUV, που δεν είναι άλλες από τις εκτός δρόμου ικανότητες.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
ΤΑ σχόλια σχετικά με το κατά πόσον αυτό το Jeep θα είναι Jeep, από τη στιγμή που ανακοινώθηκε το λανσάρισμά του υπό τη σκέπη που δημιούργησε η συνεργασία Fiat-Chrysler, ήταν λογικά και αναμενόμενα. Πολύ περισσότερο όταν όλοι στο μυαλό μας ως Renegade έχουμε τον απόγονο του ιστορικού Willys MB, που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες του αμερικανικού στρατού εν μέσω Β΄ Π.Π. Εύλογα, λοιπόν, σήμερα, που ακόμα και η τετρακίνηση σε αυτοκίνητα της κατηγορίας αποτελεί στοιχείο υπό εξαφάνιση, οι ανησυχίες περί μαγαρίσματος του ονόματος ήταν έκδηλες. Προσθέστε το γεγονός ότι το μοντέλο με τα σήματα της ιστορικής αμερικανικής Jeep παράγεται αποκλειστικά και μόνο στο Μέλφι της Ιταλίας, και ιδού ακόμα μία περίπτωση παγκοσμιοποίησης με την οποία η Fiat-Chrysler Automobiles οδεύει προς εκατό αγορές παγκοσμίως.
Η συνταγή αποτελείται από δεκαέξι συνδυασμούς κινητήρων-κιβωτίων μετάδοσης και αποτελεί την πρώτη απόπειρα της Jeep στα μικρά SUV. Από κίνηση αποκλειστικά στους εμπρόσθιους τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 5 ή 6 σχέσεων ή και ημιαυτόματο 6άρι διπλού συμπλέκτη και βενζινοκινητήρες προδιαγραφών Euro 6 1,4 και 1,6 λίτρων μέχρι τετρακίνηση και 2λιτρο ντίζελ με το νέο 9άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF, με δυνατότητα υποπολλαπλασιασμού της τελικής σχέσης μετάδοσης. Έτσι, για να μην μπορεί να πει κανείς ότι η επιλογή του ονόματος «Renegade» είναι ιεροσυλία. Αναμενόμενα, στην αγορά μας το ενδιαφέρον στρέφεται στους υπερτροφοδοτούμενους βενζίνης και ντίζελ κινητήρες των 1,4 και των 1,6 λίτρων, αντίστοιχα, παρ’ όλα αυτά δεν μπορείς να μείνεις με την απορία όσον αφορά τις δυνατότητες του πιο «μάτσο» της γκάμας, που δεν είναι άλλο από το Trailhawk, το οποίο, κάτω από το αμάξωμά του έχει τα πάντα όλα: τον 2λιτρο MultiJet II με 170 ίππους, το ZF και το αυτόματο σύστημα τετρακίνησης Active Drive Low με υποπολλαπλασιασμό της τελικής σχέσης μετάδοσης.
Ήδη, πριν καν περάσεις στο εσωτερικό του πορτοκαλί Trailhawk, καταλήγεις πως, από πλευράς προδιαγραφών, παίζει χωρίς ανταγωνισμό, τη στιγμή που ο δικίνητος ασημένιος 1.600άρης ντίζελ με τους 120 ίππους σίγουρα δε ρίχνεται σε ένα δρόμο στρωμένο με ροδοπέταλα.
Jeep
To ότι είναι σχεδιασμένο στην Αμερική βγάζει μάτι! Σε αντίθεση με την εκλεπτυσμένη, εξευρωπαϊσμένη, πιο πρόσφατη εκδοχή του επίσης ολοκαίνουργιου Cherokee, εδώ η κληρονομιά των 73 ετών πορείας στο χρόνο είναι αισθητά εμφανέστερη. Η χαρακτηριστική μάσκα με τις επτά γρίλιες, που πλαισιώνεται από τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα, αποτελεί σήμα κατατεθέν της Jeep, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκ πρώτης αναρωτιούνται αν πρόκειται για το νέο Cherokee. Άλλωστε, παρ’ ότι αρκετά μικρότερο, το τετραγωνισμένο αμάξωμα, που πρακτικά βασίζεται στο Wrangler, «φορέθηκε» από τις δύο τελευταίες γενιές του Cherokee, όπως χαρακτηριστικοί εδώ και δεκαετίες παραμένουν οι επίσης τετραγωνισμένοι θόλοι και οι κοντοί πρόβολοι. Υπό άλλες συνθήκες μπορεί και να είχαμε ένσταση, αφού, καλώς ή κακώς, το σχήμα δεν ευνοείται από πλευράς αεροδυναμικών θορύβων στις υψηλές ταχύτητες. Ας όψεται, όμως, μιας που, σε ενδεχόμενο φουτουριστικού σχεδιασμού με χρήση αυτού του ονόματος, οι ενστάσεις μας θα ήταν πολύ περισσότερες.
Επίσης, επηρεασμένοι από το Wrangler, οι σχεδιαστές προχώρησαν στο ευθύ «κόψιμο» των θυρών στο ύψος των παραθύρων, ενώ, ως φόρο τιμής, όπως οι ίδιοι λένε, σχεδίασαν μια αποσπώμενη -είτε χειροκίνητα είτε ηλεκτρικά- οροφή από πολυουρεθάνη και υαλονήματα (my Sky), τα δύο πάνελ της οποίας, όπως και τα πίσω φωτιστικά σώματα, φέρουν το χαρακτηριστικό «Χ» που είχαν τα κάνιστρα καυσίμου ήδη από το πρώτο Willys. Συνολικά, η εικόνα ξεφεύγει από τα δεδομένα της εποχής και τις «μάχες» για την επίτευξη του καλύτερου συντελεστή οπισθέλκουσας, ενώ γεγονός είναι πως αποπνέει δυναμισμό.
Κάτι που επεκτείνεται και εντός, όπου πρώτα απ’ όλα σημειώνουμε την καλή ποιότητα των υλικών και μια συναρμογή που δείχνει να μη φοβάται τις κακουχίες. Αν μιλάμε και για την έκδοση Trailhawk με τα χρωματισμένα πλαίσια των αεραγωγών, των ηχείων και της βάσης του επιλογέα, τότε ο «ήσυχος» -στις υπόλοιπες εκδόσεις- αισθητικά χώρος επιβατών αποκτά πιο μοντέρνα εικόνα, που δεν κουράζει και κάθε άλλο παρά προβληματίζει ως προς την εργονομία, πλην των μικροσκοπικών διακοπτών για την αυξομείωση του ήχου, που, όντας πίσω από το τιμόνι, σε αναγκάζουν να τους ψάχνεις. Ως μία ακόμα απόδειξη της διαφορετικότητας του μοντέλου, εμπρός από τον συνοδηγό, στο ταμπλό, υπάρχει μία χειρολαβή, στοιχείο που θα εκτιμηθεί από τον ίδιο εκτός δρόμου, όπως πολλάκις είχε εκτιμηθεί η χειρολαβή στην κολόνα του συνοδηγού στα Cherokee. Από πλευράς διαθέσιμων χώρων, τόσο για τους επιβάτες όσο και για μικροαντικείμενα, κανένα παράπονο, ενώ το δυνατό σημείο του Renegade είναι ο επιπλέον αέρας που προσφέρει η τετραγωνισμένη οροφή του, τη στιγμή που τα 351 λίτρα του χώρου αποσκευών, όπως και στο Fiat 500X με το οποίο μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με το μεταξόνιο των 2.570 χλστ., ίσως αποδειχθούν λίγα, αναλογικά με το πόσο μακριά μπορεί να σε ταξιδέψει αυτό το… τζιπάκι.
Παντός εδάφους
Εντάξει, μπορεί να λέγεται «Renegade», αυτό όμως δε σημαίνει πως οι κάτοχοί του με το που θα μπουν μέσα θα πάρουν τα βουνά. Το αντίθετο, μάλιστα… Λογικά, λοιπόν, το βάρος δόθηκε στη διάθεση δικίνητων εκδόσεων, που θα αποτελέσουν και τη μερίδα του λέοντος στην πίτα των πωλήσεών του. Οι Ιταλοί της Fiat είχαν να επιλέξουν μεταξύ ουκ ολίγων διαθέσιμων συνόλων, εκ των οποίων και του MultiJet II των 1,6 λίτρων με τους 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και τα ικανοποιητικά 32,6 χλγμ. ροπής ήδη από τις 1.750 σ.α.λ. Το σύνολο με τον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο στροβιλοσυμπιεστή, την παγίδα σωματιδίων (DPF) και τη λειτουργία ανακύκλωσης καυσίμων πληροί τις προδιαγραφές Euro 5+ και, με δεδομένο ότι είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο, πετυχαίνει κατανάλωση εντός του πλαισίου της κατηγορίας (7,8 λίτρα/100 χλμ.), μέσα από μια λειτουργία που χαρακτηρίζεται από την ευχάριστη ελαστικότητά του, ήδη από τις πολύ χαμηλές στροφές.
Το 6άρι μηχανικό κιβώτιο, που συνοδεύει αποκλειστικά την έκδοση, έχει ακριβέστατο κούμπωμα, ενώ, παρ’ ότι η Jeep διαθέτει τετρακίνητες εκδόσεις τόσο στα 1.400 κ.εκ. βενζίνης (170 ίπποι) όσο και με τον 2λιτρο ντίζελ (εκτός από το Trailhawk και σε έκδοση με 140 ίππους), χάρη στην πολύ κοντή 1η σχέση του, δε θα δυσκολευτεί και σε σχετικά βατές επιφάνειες εκτός δρόμου. Βέβαια, το αντίτιμο της κοντής 1ης είναι η μέτρια επίδοση στα 0-100 χλμ./ώρα (11,3 δλ.), αφού ο οδηγός χρειάζεται να κάνει τρεις αλλαγές στη σχετική διαδικασία.
Αν κάτι σου προκαλεί εντύπωση πίσω από το τιμόνι του Renegade, είναι το «πάτημά» του, που, παρά τη στιβαρότητα και το γενικότερο ύφος της κατασκευής, είναι σαφώς προσανατολισμένο στον τομέα της άνεσης. Κυλάει ωραία, απορροφά υποδειγματικά οτιδήποτε βρει στο δρόμο του, δεν παρουσιάζει παρά ελάχιστες αναπηδήσεις, και αυτές μόνο σε κατσαρό οδόστρωμα, και χάρη στο τετραγωνισμένο του αμάξωμα αποδεικνύεται ευέλικτο εντός πόλης, αν και η πίσω δεξιά γωνία έχει αρκετό «τυφλό σημείο» για τον οδηγό. Και εκεί που περιμένεις να στρίψεις και να γείρει σε βαθμό ανησυχητικό, τα αυτορυθμιζόμενα αμορτισέρ της Koni στην ανάρτηση, με τα ΜακΦέρσον εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, διατηρούν το αμάξωμα στο ύψος των περιστάσεων.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, και μιλώντας για την προσθιοκίνητη έκδοση, στην υπερβολή η υπερστροφή δεν αργεί να έρθει, και τότε ο οδηγός σίγουρα πρέπει να «αφήσει» και να ανοίξει την τροχιά του όσο γρήγορα του επιτρέπει το σχετικά αργό σε αυτές τις συνθήκες τιμόνι. Βέβαια, ένα αυτοκίνητο με 20 εκ. απόσταση από το έδαφος προφανώς και δεν προδιαθέτει για σβέλτη οδήγηση, ωστόσο, όσο τα χρόνια περνούν και τα SUV αποκτούν καθαρά αστικό προσανατολισμό, βλέπουμε όλο και πιο ικανούς εκπροσώπους και σε αυτόν τον τομέα της κατηγορίας. Αυτό που σίγουρα δε βλέπουμε είναι μοντέλα σαν το Traihawk, που, χωρίς να θυσιάζουν τα κεκτημένα των δικίνητων αδερφών τους (βλ. άνεση), είναι ικανά για εξορμήσεις που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα. Με επιπλέον 2 εκ. απόσταση από το έδαφος και με την τετρακίνηση Active Drive Low (βλ. ανεξάρτητο πλαίσιο) με την τελική σχέση μετάδοσης να υποπολλαπλασιάζεται σε αναλογία 20:1, εύκολα υποψιάζεται κανείς ότι η κορυφαία έκδοση με τον 2λιτρο MultiJet II είναι… για άλλα.
Οι κοντύτεροι από τις απλές εκδόσεις πρόβολοι του εξασφαλίζουν γωνία προσέγγισης 30,5 μοιρών, ράμπας 25,7 και διαφυγής 34,3 μοιρών, αντίστοιχα, με 205 χλστ. διαδρομής για τους τροχούς, που φορούν για την περίσταση ελαστικά παντός καιρού, διάστασης 215/60-17 – τα οποία, αν και αποτελούν «εργαλείο» εκτός δρόμου, φαίνεται να ευθύνονται για τη μεγάλη απόσταση ακινητοποίησης (64,5 μ.) στη σχετική διαδικασία.
Αν τα παραπάνω σχετικά με μοίρες και χιλιοστά φαίνονται απλές αριθμητικές λεπτομέρειες, θα σημειώσουμε ότι εκτός δρόμου το Trailhawk δεν παίζεται! Σε βατό οδόστρωμα ο οδηγός καλείται απλώς να επιλέξει ένα από τα προγράμματα του Selec-Terrain, ανάλογα με την επιφάνεια (χιόνι, άμμος, λάσπη), και όλα τα άλλα μένουν στο Renegade, που ανάλογα μεταβάλλει το ύψος αλλαγής των σχέσεων του πολύ καλού αυτόματου κιβωτίου, ελέγχοντας και το ποσοστό ροπής που μεταφέρεται σε κάθε τροχό του πίσω άξονα. Η ανάρτηση παραμένει και εδώ το δυνατό σημείο του, αφού το μικρότερο Jeep διέρχεται με άνεση από σημεία που θεωρείς πως θα το δυσκολέψουν, χωρίς τελικά να κουράζει τους επιβάτες του.
Όσο για τις κοντές σχέσεις; Η χαρά του οδηγού σε βραχώδεις ή φαινομενικά απροσπέλαστες επιφάνειες. Από το πρόγραμμα Selec-Terrain επιλέγεις τη λειτουργία Rock, που διατίθεται μόνο στο Trailhawk και λειτουργεί παράλληλα με το Low των σχέσεων και, ενώ τα 35,7 χλγμ. ροπής του 2λιτρου συνόλου μπορεί να μην είναι τιμή… ανατριχιαστική, οι «αληθινά» κοντές αποτελούν τον ιδανικότερο σύμμαχο στους λεπτούς χειρισμούς που απαιτούν κάποιες δύσβατες επιφάνειες, όπως και δρόμοι με βαθιά λάσπη, όπου χρειάζεσαι επιπλέον ισχύ. Ο ντίζελ με τους 170, που στην άσφαλτο δεν καταφέρνει να κρύψει μια… υποψία τραχύτητας, ενώ δεν έχει την ελαστικότητα του συνόλου των 1,6 λίτρων, εδώ βρίσκεται στο στοιχείο του, αφού πλέον εκτιμάς περισσότερο από οπουδήποτε αλλού το ότι δουλεύει από το μηδέν, ενώ για το κιβώτιο, που, κλασικά δουλεύει και χειροκίνητα, τα σχόλια είναι μόνο θετικά. Φυσικά οι… περιπετειούλες έχουν και τις επιπτώσεις τους – και δη αυτές με εκτεταμένη χρήση των κοντών σχέσεων, κάτι που συνεπάγεται κατανάλωση που εύκολα θα ξεπεράσει τα 12-13 λίτρα/100 χλμ.
Jeep-άρα!
Με το Renegade η Fiat Chrysler Automobiles έρχεται να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιούργησαν όσοι πίσω από το λανσάρισμά του είδαν την καπήλευση του ονόματός του με στόχο το εύκολο κέρδος. Κάθε άλλο παρά ιεροσυλία έχουμε τελικά εδώ, όπου πρακτικά μιλάμε για ένα διαφορετικό SUV, τουλάχιστον στον τομέα του σχεδιασμού, όπου οι αρμόδιοι έβαλαν πάνω απ’ όλα το συναίσθημα, αλλά και σε αυτόν των επιδόσεων, ακόμα κι αν πρόκειται για τις εκτός δρόμου επιδόσεις. Προφανώς και το Trailhawk δε θα αποτελέσει την προτεραιότητα των καταναλωτών -και πώς θα μπορούσε, άλλωστε, με τιμή που υπερβαίνει κατά πολύ τα 30.000 ευρώ (38.500 ή 33.700 ευρώ με όφελος απόσυρσης και bonus)-, όμως ποιος είναι εκείνος που αγοράζοντας Golf δεν ονειρεύεται το GTI; Από εκεί και πέρα, περνώντας στα πιο προσγειωμένα, δικίνητα μοντέλα, έχοντας ήδη σχηματίσει άποψη για το 1.6 MultiJet II και καταλήξει στο ότι όχι απλώς δεν υστερεί του ανταγωνισμού, αλλά έχει και ταυτότητα, αναμένουμε τη δικίνητη βενζινοκίνητη εκδοχή των 140 και την αντίστοιχη τετρακίνητη των 170 ίππων, που, συνδυάζοντας τα καλά χαρακτηριστικά των παραπάνω μοντέλων, σαφώς θα ολοκληρώσουν μία από τις καλύτερες γκάμες μοντέλου του είδους._ 4Τ
Jeep Active Drive
Στο σύστημα τετρακίνησης της Jeep η κίνηση μεταφέρεται αυτόματα στο πίσω διαφορικό, εφόσον διαγνωστεί απώλεια πρόσφυσης στους αντίστοιχους τροχούς. Στα «απλά» Renegade η τετρακίνηση πλαισιώνεται από το Selec-Terrain, με ξεχωριστές λειτουργίες για χιόνι, άμμο και λάσπη, ενώ στο Trailhawk, το οποίο επιπλέον διαθέτει λειτουργία κλειδώματος της ροπής και κοντές σχέσεις, το Selec-Terrain παρέχει και πρόγραμμα για κίνηση σε βραχώδη εδάφη.
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Η βασική έκδοση της γκάμας, η Sport, συνδυάζεται μόνο με τον ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα των 1,6 λίτρων. Έτσι, ο ντίζελ 1.6 της δοκιμής τοποθετείται ένα σκαλοπάτι πιο πάνω, στην έκδοση Longtitude, η οποία επιπλέον της Sport, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει οκτώ αερόσακους, ηλ. χειρόφρενο, σύστημα πολυμέσων Uconnect με οθόνη αφής 5 ιντσών, άγκιστρα πρόσδεσης στο χώρο αποσκευών, ηλ. ρυθμιζόμενους εξωτερικούς καθρέφτες κ.ά., διαθέτει αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, cruise control, προβολείς ομίχλης, ράγες οροφής κ.ά., με τιμή με όφελος απόσυρσης 25.470 ευρώ και επιπλέον 2.000 ευρώ έκπτωση ως μπόνους ανταλλαγής. Το Trailhawk, από την πλευρά του, με 35.700 ευρώ (μείον επιπλέον 2.000 ως μπόνους ανταλλαγής), διαθέτει το σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Selec-Terrain με επιπλέον ρύθμιση Rock, προστατευτικές ποδιές, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, Hill Descent Control κ.ά.
ΥΠΕΡ/ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ/ΣΤΙΒΑΡΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ/ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ (TRAILHAWK)
ΚΑΤΑ/ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ (TRAILHAWK)