Δεν πρόκειται για σίριαλ βασισμένο στη γνωστή φαμίλια των Κρητών τραγουδοποιών, αλλά για οικογενειακή διένεξη ανάμεσα σε δύο επίλεκτα μέλη της μικρομεσαίας κλάσης, που έρχονται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους εν Ελλάδι με σημείο αναφοράς τους μικρούς κινητήρες του 1,0 λίτρου και τα... μεγάλα, 5θυρα αμαξώματά τους.
Έναν τετράτροχο οικογενειακό μεταφορέα τριών (άντε και δυόμισι) όγκων της μικρομεσαίας κατηγορίας θα τον λατρέψεις περισσότερο για αυτό που είναι, και λιγότερο για αυτό που φαίνεται. Για το πόσο άνετα, δηλαδή, θα μεταφέρει την παρέα ή τα μέλη της φαμίλιας σου, αλλά και για τους χώρους που η τελευταία θα έχει στη διάθεσή της. Συγχρόνως, για την πληρότητα του εξοπλισμού του, για την αξιοπιστία και την οικονομία καυσίμου, αλλά και για την ασφάλεια που εγγυάται σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Φυσικά, και για το value for money που λιγότερο ή περισσότερο απλόχερα έρχεται να σου εξασφαλίσει ο εν Ελλάδι εισαγωγέας μετά την απομάκρυνσή σου από το ταμείο.
Απέναντι σε αυτό το… κατεστημένο αντιλήψεων (γιατί περί αυτού πρόκειται τελικά), η Hyundai έχει μια διαφορετική για την περίσταση προσέγγιση, υποστηρίζοντας με σθένος και αποφασιστικότητα πως όλα τα παραπάνω μπορούν τελικά να συνοδεύονται χωρίς το μάτι να βαριέται. Και, πάνω απ’ όλα, σε μια πιο εύπεπτη συσκευασία, χωρίς συμβιβασμούς σε θέματα πρακτικότητας, χωρίς παραχωρήσεις σε ευχρηστία, χωρίς θυσίες και βήματα προς τα πίσω σε οικογενειακή… ουσία. Έτσι, για να διαπιστώσουμε αν όλα αυτά έχουν «απτή» βάση, φέραμε δίπλα στην τρίτη κατά σειρά έκδοση αμαξώματος του κορεατικού μικρομεσαίου της Hyundai, του i30 Fastback -ποιο άλλο;- το best-seller μοντέλο της Skoda σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρόκειται φυσικά για το αειθαλές Octavia, ένα αυτοκίνητο συνώνυμο των οικογενειακών βαρών, που, με επίσης 5θυρη περιβολή και ένα πρόσφατο όσο και επιδερμικό facelift στην πλάτη του, «στήνεται» απέναντι στον Κορεάτη που φιλοξενεί την καλή in-house εκδοχή του 3κύλινδρου 1.000άρη κινητήρα του ομίλου.
Οικογενειακά βάρη: Μέρος 1o
Για να διαφοροποιηθεί από τις εκδόσεις Ηatchback και Τourer, αλλά και για να «δέσει» ακόμα καλύτερα η νεότερη σχεδιαστική συνταγή των Κορεατών, οι στυλίστες της εταιρείας επενέβησαν όχι μόνο στο πίσω, αλλά και στο εμπρός μέρος, με τις διαστάσεις της χαρακτηριστικής πλέον γρίλιας να έχουν μειωθεί ελαφρώς, τη στιγμή που αισθητή στο έμπειρο μάτι είναι και η προσθήκη μιας οριζόντιας γραμμής στις εισαγωγές αέρα, στοιχείο που έρχεται με τη σειρά του να ενισχύσει το αίσθημα… πλάτους της κατασκευής. Εκ των ων ουκ άνευ, φυσικά, το διαφορετικό τελείωμα της οροφής, που «σβήνει» κομψά και αρμονικά στο κρύσταλλο της πέμπτης πόρτας, όπου πρωταγωνιστεί το τονισμένο και ενσωματωμένο στο κυρίως «σώμα» της χείλος.
Όπως ήταν αναμενόμενο, όλα αυτά έχουν επιφέρει προφανείς αλλαγές στις συνολικές διαστάσεις της κατασκευής σε σχέση με το 5θυρο i30. Έτσι, το ύψος της οροφής είναι ψαλιδισμένο κατά 25 χλστ. και το συνολικό «ανάστημα» του αυτοκινήτου κατά 30 χλστ., χάρη και στη χαμηλότερη κατά 5 χλστ. ανάρτηση, ενώ αυξημένο κατά 115 χλστ. είναι το μήκος, που πλέον φτάνει τα 4,455 μ. Σημαντικό, ασφαλώς, είναι το κέρδος που προκύπτει σε σχέση και με τις μεταφορικές ικανότητες του χώρου φόρτωσης, ο οποίος μπορεί να φιλοξενήσει αποσκευές με όγκο 450 λίτρων με τα πίσω καθίσματα στην κανονική τους θέση (395 λίτρα στο 5θυρο i30), τιμή που μπορεί να φτάσει στα 1.351 λίτρα με την πλήρη αναδίπλωση των τελευταίων.
Απέναντι στο i30 Fastback, οι Τσέχοι προτάσσουν ένα πιο «παραδοσιακό» αμάξωμα σχεδόν τριών όγκων, με πιο μονοκόμματο, πιο δωρικό και σίγουρα πιο συντηρητικό στο μάτι εξωτερικό σχεδιασμό. Και αυτό, παρά το εύπεπτο από αισθητική σκοπιά τέχνασμα της μεγάλης πέμπτης πόρτας, που αμβλύνει κάπως το βαρύ αισθητικά κλίμα, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν καταφέρνει να αναστρέψει ούτε η διαφορετική σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν προσέγγιση των «σπαστών» εμπρός φώτων. Από πλευράς μεγέθους, το Octavia και δείχνει και είναι μεγαλύτερο από τον ανταγωνιστή του, με το μήκος της «καρότσας» με τις γερμανικές ρίζες να υπερέχει κατά 204 ολόκληρα χλστ., όντας συγχρόνως οριακά πλατύτερη (+19 χλστ.) και ψηλότερη (+36 χλστ.). Από εκεί και πέρα, το παραπλήσιο μεταξόνιο (σ.σ.: η διαφορά υπέρ του Octavia εδώ δεν υπερβαίνει τα 36 χλστ.) σίγουρα δεν αντικατοπτρίζει τη χωροταξική ισορροπία ανάμεσα στα δύο μοντέλα, καθώς ο Τσέχος παραμένει και απέναντι στο κατά τα άλλα ευρύχωρο i30 Fastback ο βασιλιάς του είδους. Και μάλιστα με διαφορά, σε σχέση τόσο με τον αέρα για τα πόδια και τα κεφάλια των πίσω, όσο πρωτίστως στην απευθείας αντιπαραβολή των μεταφορικών ικανοτήτων του χώρου φόρτωσης, που για τον εκπρόσωπο της Skoda παραμένουν αντίστοιχες με εκείνες ενός… ημιφορτηγού, «παίζοντας», ανάλογα με τη θέση των πίσω καθισμάτων, από τα 590 έως και τα 1.580 λίτρα.
Ο διάκοσμος των δύο αυτοκινήτων αποτελεί ακόμα ένα χαρακτηριστικό δείγμα του γερμανικού τρόπου σκέψης, προσέγγισης και εκτέλεσης, με το σχεδιασμό να έχει ως κοινό παρονομαστή τις απλές, απέριττες και (ας μας επιτραπεί ο όρος) κατανοητές φόρμες, που δεν ξενίζουν στο μάτι και συγχρόνως δεν προβληματίζουν εργονομικά. Και στα δύο αυτοκίνητα το μείγμα των προσεγμένων σε αφή σκληρών και μαλακών πλαστικών σε κάνουν να ψάχνεις με το μικροσκόπιο για ουσιώδες προβάδισμα του ενός ή του άλλου στον τομέα της «αντιληπτής ποιότητας», ενώ και η απουσία τριγμών έρχεται περίτρανα να αποδείξει το… γεροδεμένο των δύο κατασκευών. Αυτή είναι σίγουρα μια σημαντική κατάκτηση για δύο μπράντες που για πολλά χρόνια στο παρελθόν κουβαλούσαν πάνω τους τη… ρετσινιά του φτηνού κατασκευαστή.
Η θέση οδήγησης είναι αψεγάδιαστη και στις δύο περιπτώσεις -με εκείνη πάντως του i30 να είναι ελάχιστα πιο «χαμηλή» και αυτήν του Octavia πιο «όρθια» για μέσα και υψηλά αναστήματα-, ενώ άφθονες και επαρκείς είναι οι θέσεις σε κονσόλα, πόρτες και υποβραχιόνια για ποτήρια ή μικροαντικείμενα. Εργονομικά και ποιοτικά, λοιπόν, το «σημειώσατε Χ» είναι δεδομένο, και μένουν μόνο οι χώροι και για την περίσταση η ορατότητα προς τα πίσω και διαγώνια να βγάλουν νικητή… καμπίνας το Octavia, μιας και στην περίπτωση του i30 Fastback η σχεδίαση της κολόνας Γ, σε συνδυασμό με το στενότερο πίσω κρύσταλλο, περιορίζουν αρκετά τη θέαση.
Οικογενειακά βάρη: Μέρος 2ο
Κάτω από το καπό και οι δύο κατασκευαστές χρησιμοποιούν τους γνωστούς 3κύλινδρους κινητήρες τούρμπο του 1,0 λίτρου της γκάμας τους, με εκείνον του i30 Fastback να επικρατεί στα χαρτιά κατά τι σε ισχύ (120 αντί για 116 ίππους), αλλά την ίδια στιγμή να χάνει ξεκάθαρα σε ροπή (171 έναντι 200 Nm) από τον Γερμανό. Επί του πρακτέου, τα επιπλέον σχεδόν 30 Nm, αλλά και τα περίπου 90 κιλά του μικρότερου βάρους του αμαξώματός του είναι αυτά που εντέλει χαρίζουν στο τσεχικό μοντέλο και το συνολικό προβάδισμα σε επίπεδο επιδόσεων. Πέραν της καθολικής επικράτησης του Octavia με το χρονόμετρο ανά χείρας σε όλες τις επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει, είναι και η αίσθηση που αποκομίζει κανείς πίσω από το πηδάλιο, που έρχεται να επιβεβαιώσει το προβάδισμά του, με το μικρό κινητήρα-πασπαρτού του ομίλου VW να είναι εμφανώς πιο «μεστός» χαμηλά από τον TGDi και ανάλογα πληθωρικός ψηλά, όπου και «ξεφουσκώνει» μόνο από τις 5.500 σ.α.λ. και πάνω. Και οι δύο κινητήρες, πάντως, συνοδεύονται από δύο χειροκίνητα 6άρια κιβώτια, με οριακά πιο κοντή κλιμάκωση σχέσεων στο i30 Fastback, το οποίο και κερδίζει στο νήμα στο συγκεκριμένο τομέα, χάρη στον πιο σφιχτό σε αίσθηση επιλογέα του. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, αμφότεροι καταφέρνουν να ισορροπούν με παροιμιώδη τρόπο, απαιτώντας από 7,5 λίτρα καυσίμου σε μικτές συνθήκες κίνησης. Στο ταξίδι με νόμιμες μ.ω.τ., τα 6,5 λίτρα είναι… παιχνιδάκι και για τα δύο οικογενειακά μοντέλα, ενώ φορτωμένα και με γενναία πατήματα του δεξιού ποδιού ο TSI έχει εύκολο το «10» και ο TGDi το «11».
Οδηγώντας, το τοπίο είναι εξίσου ξεκάθαρο, παρά το γεγονός ότι κανένα από τα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής μας δε γεννήθηκε για να διεγείρει τα οδηγικά πάθη. Με το σφιχτότερο set-up του i30 Fastback να καταφέρνει να προσδίδει στον οδηγό του μια συγκριτικά πιο σπορτίφ νότα -προς την κατεύθυνση αυτήν το δικό της ρόλο παίζει σίγουρα και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων του πίσω άξονα, που κερδίζει στα σημεία σε ενδοτικότητα την πιο παραδοσιακή επιλογή του ημιάκαμπτου άξονα του Octavia-, οι Κορεάτες κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα εξαιρετικά φιλικό οικογενειακό, που θα γείρει λιγότερο στις στροφές, χωρίς συγχρόνως να κουράζει τους επιβάτες του στις αναρίθμητες κακοτοπιές της ελληνικής ασφάλτου. Απέναντι σε αυτό, το Octavia προτάσσει έναν πιο αφράτο, θα λέγαμε, χαρακτήρα σε επίπεδο άνεσης, διαθέτοντας ταυτόχρονα μια εξίσου προοδευτική και προβλέψιμη αντίδραση στο όριο. Και, συνάμα, ένα σύστημα διεύθυνσης με πιο «φυσική» αίσθηση σε σχέση με εκείνο του αντιπάλου του. Με τα ελαστικά του αυτοκινήτου της δοκιμής μας να αδικούν στα γλιστερά κομμάτια του επαρχιακού δικτύου το i30 Fastback, το Octavia καταφέρνει εν πολλοίς να σταθεί στο ίδιο ύψος των περιστάσεων σε σβέλτους ρυθμούς, αφήνοντας μόνο τις μεγαλύτερες -όχι όμως και μεγάλες με απόλυτα κριτήρια- κλίσεις του πλαισίου και την πιο «μαλακή» αίσθηση του μεσαίου πεντάλ του να θέτουν τους όποιους ψυχολογικούς περιορισμούς για εκείνον που θα αναζητήσει το κάτι παραπάνω.
Εντέλει
Το i30 Fastback αποτελεί αναμφίβολα μια ενδιαφέρουσα -και σε στυλιστικό επίπεδο- προσθήκη στην γκάμα του μικρομεσαίου μοντέλου της Hyundai. Χωρίς αμφιβολία, είναι ένα από τα πλέον καλοφτιαγμένα αυτοκίνητα της κατηγορίας του, με… γενναίους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, πλούσιο εξοπλισμό άνεσης, προβλέψιμη οδική συμπεριφορά και επιδόσεις που ανταποκρίνονται χωρίς κανένα συμβιβασμό στα οικογενειακά του καθήκοντα. Εντούτοις, το Octavia παραμένει η «ήρεμη δύναμη» του είδους και συνολικά μια πιο all-around πρόταση, με δεδομένες τις απαιτήσεις του κοινού στο οποίο απευθύνεται. Το γιατί συνδέεται άμεσα με την κατά κράτος υπεροχή του σε χώρους απέναντι στη νεότευκτη πρόταση των Κορεατών, ενώ σίγουρα το προβάδισμά του σε άνεση και -πολύ περισσότερο- σε επιδόσεις παίζει το δικό του καθοριστικό ρόλο στην έκβαση της μεταξύ τους μάχης._4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ Το κόστος για το βενζινοκίνητο i30 Fastback 1.0T ανέρχεται στα 17.650 ευρώ για την έκδοση Active ή εναλλακτικά στα 18.990 ευρώ για τη Style Navi (στις τιμές περιλαμβάνεται τρέχουσα έκπτωση ύψους 500 ευρώ), ενώ στην περίπτωση του αντίστοιχου Octavia η εκταμίευση ανέρχεται στα 16.900, τα 17.400 και τα 19.900 ευρώ για τις εκδόσεις Active, Ambition και Style. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι το i30 Fastback εξοπλίζεται σε όλες του τις εκδόσεις με το πακέτο ασφάλειας S10 (όχι όμως και με αερόσακο γονάτου που διαθέτει το Octavia), που περιλαμβάνει δέκα συμπληρωματικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Αναλυτικά, πρόκειται για την προειδοποίηση απόσπασης προσοχής οδηγού, εκτροπής λωρίδας και μετωπικής σύγκρουσης, την υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας και εκκίνησης σε ανηφόρα, καθώς και των συστημάτων αυτόματης έκτακτης πέδησης χαμηλών και μεσαίων ταχυτήτων, ρύθμισης υψηλής σκάλας φώτων, περιοριστή ταχύτητας και στατικών φώτων στροφής. Στον αντίποδα, στη σχετική λίστα του Octavia βρίσκει κανείς μόνο το σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων. Από εκεί και πέρα, η βασική έκδοση στο τσεχικό μοντέλο διαθέτει ατσάλινες ζάντες 16 ιντσών, ενώ η Active του i30 Fastback αντίστοιχης διαμέτρου τροχούς, ελαφρού όμως κράματος. Αμφότερα στη βάση τους διαθέτουν air-condition, με την έγχρωμη οθόνη αφής στο Octavia Active να έχει διαγώνιο 6,5 ίντσες και την ασπρόμαυρη στο βασικό i30 Fastback 5 ίντσες.
HYUNDAI i30 FASTBACK 1.0T GDi 120 PS ΥΠΕΡ ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ & ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΤΑ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΠΙΣΩ ΚΑΙ ΔΙΑΓΩΝΙΑ
SKODA OCTAVIA 1.0 TSI 116 PS ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ-ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ-ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ-ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΚΑΤΑ ΚΛΙΣΕΙΣ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ ΣΤΙΣ ΣΤΡΟΦΕΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ