Η αυτοκίνηση αλλάζει μέσα από ένα μνημειώδες ηλεκτρικό big bang, που αγγίζει για τα καλά και την κατηγορία των κουπέ SUV υψηλών επιδόσεων, στην οποία Ford και Volvo προτάσσουν τα δικά τους συγκριτικά πλεονεκτήματα στις κορυφαίες παραλλαγές των Mustang Mach-E και C40 Recharge.
Τα κουπέ SUV υψηλών επιδόσεων δεν είναι κάτι καινοφανές στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι. Ο δρόμος για την κάπως παράδοξη υτή συνομοταξία οχημάτων χαράχτηκε αρκετά χρόνια πριν, όταν η BMW έκανε το πρώτο και αρκούντως τολμηρό βήμα το 2007 με την Χ6, επιχειρώντας να φέρει στο προσκήνιο ένα πολυτελές SUV με ένα πιο σπορτίφ και αθλητικό για την περίσταση κοστούμι. Σύντομα το μονοπάτι των Βαυαρών ακολούθησαν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, όλοι οι premium συμπατριώτες τους, και μάλιστα με κορυφαίες προτάσεις στην προϊοντική τους ατζέντα, στις οποίες πρωταγωνιστές, πέρα από τα λογότυπα «M», «AMG» και «RS», ήταν οι πάσης λογής πολυκύλινδροι κινητήρες με την πληθωρική ροπή και τα αναρίθμητα άλογα κάτω από το εμπρός καπό.
Έκτοτε, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι, με πολλούς και διαφορετικής καταγωγής παίκτες να έχουν μπει για τα καλά στο παιχνίδι των κουπέ SUV με σπορτίφ βλέψεις, σε μια προσπάθεια να διεκδικήσουν και αυτοί με τη σειρά τους τον δικό τους ζωτικό εμπορικό χώρο στην εν λόγω αρένα, που τώρα πια δεν αποτελεί κάποιο ιδιότυπο trend, αλλά μια συνήθη πρακτική για την προσέλκυση ενός λιγότερο συντηρητικού κοινού. Όλα αυτά όμως συντελούνται πλέον σε ένα εντελώς διαφορετικό «περιβάλλον». Ή, πιο σωστά, στα πλαίσια του πολυσυζητημένου big bang της αυτοκίνησης, το οποίο στέλνει ανεπιστρεπτί στο πυρ το εξώτερον τους θερμικούς κινητήρες, φέρνοντας στο προσκήνιο τις μπαταρίες, τους φορτιστές και τα αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης, για τα οποία η παραγωγή άφθονης ισχύος ουδέποτε αποτελούσε ζήτημα προς διαπραγμάτευση.
Δύο χαρακτηριστικά δείγματα γραφής των κουπέ SUV νέας κοπής είναι τα αυτοκίνητα της δοκιμής μας: η Mustang Mach-E της Ford, στην κορυφαία έκδοση GT, και το C40 Recharge της Volvo, η οποία φιγουράρει με τη σειρά της στις σελίδες που ακολουθούν στη δικινητήρια επίσης παραλλαγή με τον κωδικό «P8».
Το φαίνεσθαι
Σχεδιαστικά, είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με δύο κουπέ SUV που εκκινούν από διαφορετική αφετηρία. Από τη μία μεριά, έχουμε το σικάτο C40, το οποίο διατίθεται αποκλειστικά σε ηλεκτρική έκδοση αξιοποιώντας ιδανικά τη γνώριμη σχεδιαστική μαγιά του XC40, διανθισμένη για την περίσταση με μια κομψή και καλλίγραμμη ουρά, σε συνδυασμό με μια οροφή με χαρακτηριστική κλίση προς τα πίσω στο «σβήσιμό» της στην πέμπτη πόρτα.
Στην άλλη όχθη, έχουμε τη Mustang Mach-E, ένα «αυθύπαρκτο» μοντέλο στην γκάμα της αμερικανικής εταιρείας, το οποίο, σε αντίθεση με την πρόταση της Volvo, είναι δομημένο πάνω σε μια πλατφόρμα που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα. Εδώ, πέραν των μεγαλύτερων βασικών διαστάσεων, όπως είναι το μήκος (+303 χλστ.) και το μεταξόνιο (+282 χλστ.), η σπορ αύρα -κληρονομιά από την «αληθινή» Mustang Coupe- είναι διάχυτη. αλλά και ενδεικτική των προθέσεών της. Πολλώ δε μάλλονστην έκδοση GT, με τον Grabber Blue εξωτερικό χρωματισμό, τη Shadow Black οροφή, τις διακριτικές αεροδυναμικές παρεμβάσεις πέριξ του αμαξώματος και τις Colorado Red δαγκάνες της Brembo που δεν… κρύβονται, όπως και οι εμπρός δίσκοι των 385 χλστ., πίσω από τις 20άρες ζάντες ελαφρού κράματος, που «ντύνονται» με ειδικής σχεδίασης ελαστικά P Zero της Pirelli.
Διαφορετική είναι η σχεδιαστική κατεύθυνση και στο εσωτερικό. Στη μεν Mustang Mach-E, οι στυλίστες ακολούθησαν την αισθητική νόρμα όλων των σύγχρονων EV, όπου τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) περιστρέφονται γύρω από μια κεντρική οθόνη αφής, σε διάταξη πορτρέτου και με διάμετρο 15,5 ιντσών για την περίσταση, η οποία κυριαρχεί οπτικά στο ποιοτικό και λιτό σε αισθητική ταμπλό του αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα, την απαραίτητη σπορτίφ νότα δίνουν τα σπορ καθίσματα, που φέρουν την υπογραφή της Ford Performance, αλλά και η «χορταστική» στεφάνη του τριάκτινου τιμονιού, που κοσμείται στο κέντρο του από το διάσημο αμερικανικό pony.
Απέναντι σε όλα αυτά, το C40 Recharge προτάσσει μια πιο συμβατική εικόνα, με επιλογές και φόρμες που παραμένουν πιστές στη γνώριμη σκανδιναβική σχεδιαστική φιλοσοφία των δημιουργών του. Εδώ οι σπορ πινελιές λάμπουν διά της… απουσίας τους, με την κάθετη οθόνη αφής των «μόλις» 9 ιντσών στην κεντρική κονσόλα, η οποία υποστηρίζεται από ένα φιλικό στη χρήση λειτουργικό σύστημα για το σύστημα infotainment που εξελίχθηκε χέρι-χέρι με την Google, σε συνδυασμό με έναν πλήρως ψηφιοποιημένο πίνακα οργάνων 12 ιντσών εμπρός από τον οδηγό, να δημιουργούν μια πιο… χαλαρωτική ατμόσφαιρα.
Όσον αφορά τους χώρους, η Mustang Mach-E έχει το επάνω χέρι. Κάτι που δεν εκπλήσσει, με δεδομένο το μεγαλύτερο μέγεθός της. Πιο συγκεκριμένα, ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι αισθητά πιο γενναιόδωρος απ’ ό,τι στο C40 Recharge, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το τελευταίο υστερεί. Τουναντίoν, καθώς ακόμα και υψηλόσωμοι επιβάτες θα έχουν στη διάθεσή τους επαρκή «αέρα» για τα γόνατά τους αλλά και αντίστοιχο για τα κεφάλια τους, που δύσκολα θα… συναντήσουν την οροφή του σουηδικού SUV.
Σε ό,τι αφορά το χώρο φόρτωσης, το ηλεκτρικό pony της Ford πλεονεκτεί και πάλι, καθώς τα πλήρως εκμεταλλεύσιμα 100 λίτρα του αποθηκευτικού χώρου κάτω από το εμπρός καπό (λέγε με frunk), έναντι των μόλις 31 του C40 Recharge, αντισταθμίζουν το μικρό έλλειμμα των 11 λίτρων της πρώτης στο πίσω μέρος, έναντι της πρότασης των Σουηδών (402 έναντι 413 λίτρων).
Ηλεκτρικά και άλλα
Στα συστήματα μετάδοσης κίνησης οι top-end εκδοχές των δύο αυτοκινήτων μας αξιοποιούν ό,τι καλύτερο διαθέτουν οι δημιουργοί τους στο τεχνολογικό τους ράφι. Στο στρατόπεδο της Ford, όπως και σε εκείνο της Volvo, υιοθετείται μια διάταξη με έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα, γεγονός που εξασφαλίζει πρακτικά και στις δύο περιπτώσεις χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Σε σχέση με τις ταπεινότερες εκδόσεις AWD της Mach-E, ο σύγχρονος πίσω ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη της GT παραλλαγής είναι διαφορετικός, καθώς ψύχεται με λάδι, ενώ ταυτόχρονα είναι σε θέση να «πιάσει» τη μέγιστη ροπή σε χρόνο που δεν υπερβαίνει το 0,5 δλ. Χωρίς να ανακοινώνονται στοιχεία για την ισχύ του καθενός, η συνδυαστική απόδοση των ηλεκτρικών μονάδων του αμερικανικού SUV ανέρχεται στους 487 ίππους, ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η μέγιστη ροπή, που φτάνει τα 860 Nm.
Στην περίπτωση του C40, οι παραπάνω τιμές… περιορίζονται συγκριτικά στους 408 ίππους και στα 660 Nm, με κάθε μοτέρ να συνδράμει ισόποσα παράγοντας ισχύ 204 ίππων. Εφεξής, ωστόσο, όλοι όσοι προβούν εν Ελλάδι στην παραγγελία του τετρακίνητου κουπέ SUV της Volvo, θα έχουν στη διάθεσή τους ένα C40 Recharge με διαφορετικό «πακέτο» ηλεκτρικών μονάδων, το οποίο απαρτίζεται από έναν εσωτερικά εξελιγμένο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη με ισχύ 249 ίππων στον πίσω άξονα και ένα νέο ασύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ με 159 ίππους στον εμπρός άξονα.
Σε ό,τι αφορά την πηγή ενέργειας για όλα τα παραπάνω, η Ford εμπιστεύτηκε για τη Mustang Mach-E GT μία μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 98,7 kWh, έναντι μιας αντίστοιχης με αποθηκευτική ικανότητα 78 kWh, την οποία φιλοξενεί επίσης στο δάπεδό του το C40 Recharge (σ.σ.: η νέα, βελτιωμένη έκδοση του μοντέλου θα προσφέρει έναν αναβαθμισμένο στις 82 kWh συσσωρευτή). Και τα δύο SUV μας έχουν ενσωματωμένους φορτιστές AC στα 11 kW, ενώ κοινός τόπος είναι η δυνατότητα ταχείας φόρτισης και των δύο μονάδων αποθήκευσης ενέργειας σε παροχή DC με μέγιστη ισχύ 150 kW. Μοιραία, σε αυτό το σενάριο φόρτισης, χάρη και στη διαφορά δυναμικής των δύο αποθηκευτικών μονάδων, μία φόρτιση από το 10% στο 80% για τη Mustang Mach-E διαρκεί 45 λεπτά, έναντι 33 λεπτών για το C40 Recharge. Η αυτονομία δε που προσφέρουν τα δύο SUV αποτελεί ένα ακόμα ζητούμενο, που σε ιδανικές και μόνο συνθήκες μπορεί να προσεγγίσει τις επίσημες, κατά WLTP, τιμές των 490 χλμ. (Mach-E GT) και των 451 χλμ. (C40 Recharge P8). Πρακτικά, κινούμενοι σβέλτα αλλά και… λελογισμένα συγχρόνως εντός και εκτός πόλης, η πρόταση της Ford θα καταφέρει να ξεπεράσει κατά 10 με 20 το πολύ χιλιόμετρα το άτυπο φράγμα των 400 χλμ., την ώρα που εκείνη της Volvo θα περιοριστεί πέριξ της ένδειξης «380».
Αέρος-εδάφους
Για τις επιδόσεις των δύο αυτοκινήτων λίγα πράγματα μπορεί να πει κανείς, καθώς οι σχεδόν παράλογες σε άλλες εποχές προδιαγραφές απόδοσης των μονάδων κίνησης, παρά το… extreme βάρος των σχεδόν 2,2 τόνων και των δύο αμαξωμάτων, εξασφαλίζουν τα αναμενόμενα. Και ποια είναι αυτά; Αστραπιαίες επιταχύνσεις εν κινήσει αλλά και από στάση, με το τυπικό «0-100» να ολοκληρώνεται σε μόλις 3,7 και 4,7 δλ. (Mach-E GT και C40 Recharge, αντίστοιχα) και τελική ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 και τα 180 χλμ./ώρα. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο «ξεδιπλώνεται» η ισχύς στο βαθύ πάτημα του γκαζιού, η μεν Mach-E GT προκρίνει περισσότερη επιθετικότητα, την ώρα που το C40 Recharge P8 προτάσσει μια συγκριτικά πιο γραμμική καμπύλη απόδοσης. Αυτός είναι εν γένει και ο τρόπος με τον οποίο πατούν και συμπεριφέρονται στο δρόμο.
Πίσω από το τιμόνι του C40 τα πάντα εκτυλίσσονται μεν με ταχύτητα, αλλά με παροιμιώδη συνάμα άνεση. Μπορεί να είναι σφιχτή με απόλυτα κριτήρια, ωστόσο η ρύθμιση αλλά και η διαδρομή της ανάρτησης του σουηδικού μοντέλου δεν έχουν καμία σχέση με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά απόδοσης των αμορτισέρ MagneRide της Ford, που είναι παντού και πάντα μακράν πιο «δεμένα». Αυτό κοστίζει μεν σε άνεση στο «βομβαρδισμένο» ασφάλτινο τερέν του αστικού τοπίου, ωστόσο με τους εμπρός τροχούς υπό γωνία σε πιο… ανοιχτούς ορίζοντες και σε συνδυασμό με το βαρύτερο και πιο ακριβές σε αίσθηση τιμόνι του, ο εκάστοτε χειριστής του ηλεκτρικού pony απολαμβάνει μια αρκετά πιο ακριβή και συμμετοχική συμπεριφορά.
Τον δικό τους ρόλο εδώ διαδραματίζουν και οι ηλεκτροκινητήρες, με τον πίσω να προτεραιοποιείται έναντι του εμπρός στους δρόμους με στροφές. Και ενώ το C40 θα στρίψει με συγκριτικά μεγαλύτερες κλίσεις και μια αρχική υποψία υποστροφής που εν συνεχεία «πνίγεται» από τα ηλεκτρονικά, η Mach-E GT, σε αντίθεση, θα βγει από τη στροφή γέρνοντας ελάχιστα, με το πίσω μέρος της να συμμετέχει διακριτικά (και απολαυστικά) στην όλη διαδικασία. Η διαφορετική οδηγική φιλοσοφία των δύο κατασκευών είναι φανερή και από τη δυνατότητα του οδηγού της Mach-E GT να επιλέξει ανάμεσα σε 3+1 προγράμματα, τα Whisper, Active, Untamed και Untamed Plus (με το τελευταίο να ρυθμίζει την παρεμβατικότητα των ηλεκτρικών, το σύστημα διεύθυνσης, την ανάρτηση και την απόδοση των μονάδων κίνησης για χρήση σε πίστα!), όταν εκείνος του C40 Recharge μπορεί απλώς να επιλέξει τη δυνατότητα μείωσης της ηλεκτρικής υποβοήθησης στο σύστημα διεύθυνσης.
Εντέλει
Μπορεί το γενικότερο τοπίο στην ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση, ωστόσο οι δύο κατασκευαστές μας γνωρίζουν πολύ καλά τι ακριβώς αναζητούν. Αλλά και τον τρόπο προκειμένου να προσεγγίσουν το κοινό στο οποίο απευθύνονται με τις συγκεκριμένες προτάσεις τους. Η μεν Ford στοχεύει ξεκάθαρα σε εκείνους που εμπνέονται από τη σπορ φιλοσοφία της «χαμηλής» Mustang, προσφέροντας για την περίσταση ένα ηλεκτρικό κουπέ SUV με ανάλογες οδικές συγκινήσεις, σχεδιασμό και επιδόσεις. Την ίδια στιγμή, η Volvo βάζει στο στόχαστρό της μια πιο… φιλήσυχη κάστα αγοραστών, που ναι μεν εκτιμά δεόντως τις καταιγιστικές επιταχύνσεις, ωστόσο «επενδύει» περισσότερο σε μια διαφορετική και πιο συμπαγή σχεδιαστική φιλοσοφία. Αλλά πρωτίστως στην άνεση και στο συγκριτικά χαμηλότερο κόστος κτήσης, που για πολλούς παίζει καθοριστικό ρόλο.
FORD MUSTANG MACH-E GT
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): – ίπποι > ΡΟΠΗ (εμπρός η/κ): – Nm > ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): – ίπποι > ΡΟΠΗ (πίσω η/κ): – Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 487 ίπποι > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 860 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 98,7 kWh > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.743×1.881×1.586 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 χλστ. > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 147 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 402-1.420 λίτρα (+100 λίτρα για τον εμπρός αποθηκευτικό χώρο) > ΒΑΡΟΣ: 2.273 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ: 21,0 kWh/100 χλμ. > ΜΕΣΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 405 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW > ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 150 kW > ΤΙΜΗ: 77.760 ευρώ (με την κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ)
ΥΠΕΡ: Επιδόσεις – Οδική συμπεριφορά – Χώροι
ΚΑΤΑ: Τιμή
VOLVO C40 RECHARGE P8
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 204 ίπποι > ΡΟΠΗ (εμπρός η/κ): 230 Nm > ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 204 ίπποι > ΡΟΠΗ (πίσω η/κ): 330 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 408 ίπποι > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 660 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 78 kWh > ΜΗΚ. xΠΛ.xΥΨ.: 4.440×1.873×1.591 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.702 χλστ. > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 177 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 413-1.205 λίτρα (+31 λίτρα για τον εμπρός αποθηκευτικό χώρο) > ΒΑΡΟΣ: 2.185 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ: 22,9 kWh/100 χλμ. > ΜΕΣΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 380 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW > ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 150 kW > ΤΙΜΗ: 55.364 ευρώ (με την κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ)
ΥΠΕΡ: Άνεση ανάρτησης – Συμπαγείς διαστάσεις – Τιμή
ΚΑΤΑ: Χώροι