top icon
Συγκριτικές δοκιμές

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost – VW Passat 1.4 TFSI ACT

Το Ford Mondeo βάζει ακόμα μία πινελιά στην ανανέωση της εικόνας των μεσαίων οικογενειακών, στοχεύοντας, όπως και το νέο VW Passat, στα ανώτερα ποιοτικά κλιμάκια της κατηγορίας.

Βίοι παράλληλοι

ΟΙ πορείες των Mondeo και Passat παρουσιάζουν τέτοιες ομοιότητες, που επιτρέπουν να μιλάμε για μια μάχη αιώνιων αντιπάλων. Βλέπετε, εκτός από την τοποθέτησή τους στην ίδια κατηγορία και τις άμεσα ανταγωνιστικές προδιαγραφές, τα δύο μοντέλα είχαν από κοινού σε κάθε τους γενιά και ένα τονισμένο πρεστίζ, που τα ξεχώριζε από το μέσο όρο της κατηγορίας και τους επέτρεπε να ακροβατούν στα όρια των πολυτελών προτάσεων. Αυτό το στοιχείο παραμένει, φυσικά, ως βασικό συστατικό του χαρακτήρα και των εντελώς νέων προτάσεων των δύο μεσαίων οικογενειακών, με τις Ford και VW ωστόσο να διαφοροποιούνται σήμερα σε επίπεδο προσέγγισης.

Το Mondeo είναι προϊόν της παγκόσμιας στρατηγικής της Ford και, ως τέτοιο, εξελίχθηκε με γνώμονα την ανταπόκριση στο σαφώς ευρύτερο φάσμα απαιτήσεων και αναγκών που προκύπτουν μέσα από τη διαφορετική κουλτούρα της αυτοκίνησης σε κάθε μέρος του κόσμου. Από την άλλη πλευρά, το Passat, χωρίς να απορρίπτει την προοπτική μιας διεθνούς καριέρας, αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της ευρωπαϊκής λογικής, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τα θέλω και τα πρέπει των οδηγών της γηραιάς ηπείρου. Πώς διαμορφώνει, λοιπόν, το παραπάνω δεδομένο την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ των δύο ανταγωνιστών;

Πλούσια τα ελέη

Άλλοτε η αύξηση των διαστάσεων αποτελούσε αυτονόητη συνέπεια κάθε νέας γενιάς. Σήμερα η ευρωπαϊκή αντίληψη φαίνεται πως έχει βάλει φρένο σε αυτήν τη συνήθεια, καθώς η προσοχή έχει στραφεί, μεταξύ άλλων, και στη μείωση του βάρους. Κάπως έτσι προκύπτει και η πιο αισθητή στο μάτι διαφοροποίηση των δύο μοντέλων. Το νέο Passat, σε επίπεδο διαστάσεων, έμεινε πολύ κοντά στα δεδομένα της προηγούμενης γενιάς, με την εξέλιξη να εκφράζεται μέσα από την εκλέπτυνση της εικόνας του, η οποία εντέλει έχει γίνει πιο επιβλητική σε σχέση με το παρελθόν.

Αντίθετα, η Ford φαίνεται πως αφουγκράστηκε περισσότερο τον παλμό της αμερικανικής αγοράς, η οποία εκφράζει και το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, άλλωστε, το γεγονός πως το νέο, για την Ευρώπη, Mondeo έχει συμπληρώσει ήδη δύο χρόνια παρουσίας στην Αμερική ως Ford Fusion. Και εκεί το μέγεθος και η πληθωρικότητα μετρούν ακόμη, με αποτέλεσμα το νέο μοντέλο να είναι μεγαλύτερο σε μήκος και πλάτος από τον προκάτοχό του, αλλά και από το Passat, που μπορεί να ξεγελά το μάτι, αλλά στην πραγματικότητα είναι κατά 10 εκ. πιο κοντό, τόσο από το 4θυρο όσο και από το 5θυρο Mondeo, που μοιράζονται το ίδιο μήκος. Ουδείς πάντως μπορεί να αμφισβητήσει πως το νέο Mondeo έχει κερδίσει, τόσο σε κομψότητα όσο και σε δυναμισμό, σε σχέση με τον προκάτοχό του. Οι γνώμες, μάλιστα, συγκλίνουν στο ότι το πιο δυνατό στοιχείο αφορά το εμπρός μέρος, που προσδίδει πιο μυώδη και συμπαγή νότα στη συνολική εικόνα.

Αντίστοιχες είναι οι σχεδιαστικές ισορροπίες μεταξύ των δύο μοντέλων και στο εσωτερικό, με κοινό παρονομαστή την καθαρότητα των γραμμών, την αποφυγή των αισθητικών πειραματισμών αλλά και την ιδιαίτερα υψηλή ποιοτική προσέγγιση υλικών και κατασκευής. Το Mondeo δείχνει περισσότερο πληθωρικό, χάρη στο ογκώδες ταμπλό και στην ψηλή κεντρική κονσόλα ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, χωρίς ωστόσο η εικόνα να είναι φλύαρη ή να αφήνει περιθώρια κριτικής σε ό,τι αφορά την εργονομία. Η θέση οδήγησης θα ικανοποιήσει κάθε γούστο, ο πίνακας οργάνων με τις ψηφιακές ενδείξεις (που ανήκει στον έξτρα εξοπλισμό) είναι ευδιάκριτος και καλαίσθητος, ενώ θετικά σχόλια φέρνει και η απλοποίηση των χειρισμών για κλιματισμό, ηχοσύστημα και πολυμέσα, που πραγματοποιούνται μέσω της μεγάλης οθόνης αφής στην κεντρική κονσόλα. Η μόνη ένσταση αφορά τον πολύ μεγάλο αποθηκευτικό χώρο που υπάρχει μπροστά από τον επιλογέα, ο οποίος όμως, λόγω του μεγάλου βάθους προς τα εμπρός, δεν είναι εύκολα εκμεταλλεύσιμος.

Από τη μεριά του, το Passat εκπέμπει πιο εκλεπτυσμένη αίσθηση, με λεπτομέρειες στο φινίρισμα και στο διάκοσμο, όπως είναι οι αρκετές πινελιές αλουμινίου και το αναλογικό ρολόι, που προσδίδουν πιο πολυτελή αέρα σε σχέση με του Mondeo. Την ίδια στιγμή, το λιγότερο ογκώδες ταμπλό, το χαμηλότερο ύψος της κονσόλας ανάμεσα στους εμπρός επιβάτες αλλά και οι πιο λεπτές εμπρός κολόνες δημιουργούν πιο ευρύχωρη και ανάλαφρη αίσθηση. Ωστόσο, και στην πράξη το Passat, παρά το μικρότερο κατά 60 χλστ. σε σχέση με του Mondeo μεταξόνιο, επιδεικνύει μια πιο εύστοχη χωροταξική εκμετάλλευση. Έτσι, αν και στις δύο περιπτώσεις οι προσφερόμενοι χώροι είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί, οι πίσω επιβάτες του Passat απολαμβάνουν περισσότερο χώρο για τα πόδια τους, ενώ μεγαλύτερος είναι και ο χώρος αποσκευών, που αγγίζει τα 586 λίτρα, έναντι των 550 του 5θυρου Mondeo, το οποίο όμως προσφέρει το πλεονέκτημα της ευκολότερης φόρτωσης, χάρη στο μεγάλο άνοιγμα της πίσω πέμπτης πόρτας.

Παράταξη δυνάμεων

Φυσικά, η αντιπαράθεση επεκτείνεται και στο τεχνολογικό υπόβαθρο που συνοδεύει τη νέα γενιά των δύο μοντέλων. Σε κατασκευαστικό επίπεδο, αυτό αφορά κυρίως την προσπάθεια για αναβάθμιση της ασφάλειας, με ταυτόχρονο περιορισμό του βάρους. Το νέο πάτωμα του Mondeo συνοδεύεται και από μια επίσης νέα διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στην πίσω ανάρτηση, η οποία χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε μοντέλο της Ford. Για την κατασκευή δαπέδου και πλαισίου έχει γίνει εκτεταμένη χρήση υδροδιαμορφωμένου χάλυβα υψηλής αντοχής και μικρού πάχους, ενώ στο πίσω μέρος σε αρκετά σημεία έχει χρησιμοποιηθεί μαγνήσιο. Σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση που προκύπτει και από άλλους τομείς, το νέο Mondeo είναι μέχρι και 115 κιλά ελαφρύτερο από το απερχόμενο μοντέλο, τη στιγμή που έχει επιτευχθεί αύξηση κατά 40% στην αντοχή των καίριων για την ασφάλεια τμημάτων. Βέβαια, ως αποτέλεσμα των μεγαλύτερων διαστάσεων, δεν καταφέρνει να συναγωνιστεί τη… διαιτητική επίδοση του Passat, που είναι σαφώς ωφελημένο από τη χρήση της πλατφόρμας MQB, καταφέρνοντας να παρουσιάζει ένα πλεονέκτημα χαμηλότερου βάρους της τάξης των 100 κιλών έναντι του Mondeo.

Από εκεί και πέρα, αμφότερα συνοδεύονται από μια εντυπωσιακή λίστα συστημάτων ασφάλειας και άνεσης με τα οποία μπορούν να εξοπλιστούν, για την περιγραφή των οποίων θα χρειάζονταν σίγουρα σελίδες επί σελίδων. Μεταξύ αυτών τα συστήματα αναγνώρισης εμποδίων και πεζών με δυνατότητα αυτόματου φρεναρίσματος, τα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα φωτισμού με προβολείς LED, οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων και, βέβαια, τα υπερσύγχρονα πακέτα πολυμέσων με αυξημένες δυνατότητες συνδεσιμότητας και διαδραστικών λειτουργιών. Θα σημειώσουμε, ωστόσο, πως το Mondeo λανσάρει επιπλέον το νέο σύστημα των φουσκωτών πίσω ζωνών ασφαλείας, που στοχεύουν στη μείωση του τραυματισμού των συνήθως πιο ευπαθών επιβατών σε αυτές τις θέσεις (π.χ. παιδιά).

Περνώντας στο καθαρά μηχανολογικό υπόβαθρο, οι επιλογές προέρχονται από το υπάρχον οπλοστάσιο των δύο εταιρειών, με το Passat στην πιο ταιριαστή για το μέγεθός του βενζινοκίνητη έκδοση να φορά τον 1.4 TSI ACT με το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, που στην τελευταία του έκδοση έχει αναβαθμισμένο σύστημα ψύξης και μικρότερο υπερτροφοδότη, για βελτιωμένη απόκριση, φτάνοντας τους 150 ίππους και τα 25,5 χλγμ. ροπής. Η Ford, από τη μεριά της, εφοδιάζει το Mondeo με το νέο 1.500άρη EcoBoost, ο οποίος, έχοντας ως κύρια πλεονεκτήματά του το μεταβλητό χρονισμό εισαγωγής και εξαγωγής καθώς και τον ενσωματωμένο στην πολλαπλή εξαγωγής υπερτροφοδότη, εξασφαλίζει την ελαχιστοποίηση της διαδρομής των καυσαερίων προς όφελος της απόκρισης και καταφέρνει να φτάσει, με τη σειρά του, τους 160 ίππους και τα 24,5 χλγμ. ροπής.

Στην πράξη, έχουμε να κάνουμε με δύο εξαιρετικά σε επίπεδο λειτουργίας σύνολα, που συνδυάζουν τη δύναμη με τη γραμμικότητα σε όλο το εύρος λειτουργίας, με τον TSI να δείχνει ελαφρώς πιο ελαστικός στη χαμηλότερη και μεσαία κλίμακα στροφών έναντι του EcoBoost, που δείχνει περισσότερο ζωντανός όταν το στροφόμετρο παίζει με τις πιο υψηλές ενδείξεις. Και στις δύο περιπτώσεις η βασική επιλογή στη μετάδοση αφορά χειροκίνητα κιβώτια 6 σχέσεων, η Ford ωστόσο έχει επιλέξει, ως αντίβαρο του επιπλέον βάρους, πιο κοντή κλιμάκωση.

Το αποτέλεσμα φαίνεται να τη δικαιώνει και, παρά την αντίθετη αίσθηση που δημιουργείται στον οδηγό, το Mondeo έχει τον πρώτο λόγο σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις. Έτσι, το Passat, λόγω της πιο μακριάς κλιμάκωσης και της ανάγκης για μόνο μία αλλαγή, κερδίζει την άτυπη κόντρα των 0-100 χλμ./ώρα με 8,8 δλ. έναντι των 9,4 δλ. του Mondeo, στη συνέχεια όμως ισοφαρίζει στο 400άρι και περνά πρώτο τη γραμμή των 1.000 μέτρων. Η ζυγαριά συνεχίζει να γέρνει υπέρ του Mondeo και στις ενδιάμεσες ρεπρίζ, ανεξαρτήτως επιλεγμένης σχέσης, και μάλιστα όχι μόνο απέναντι στο Passat, αλλά και σε άμεσα ανταγωνιστικές προτάσεις, όπως τα Volvo S60 T3 και Insignia 1.6 SIDI. Ωστόσο, αυτή η ζωντάνια των επιδόσεων, σε συνδυασμό με το επιπλέον βάρος, δεν έρχεται χωρίς το ανάλογο τίμημα, καθώς η μέση κατανάλωση του Mondeo διαμορφώνεται στα 9,9 λίτρα/100 χλμ., όταν η αντίστοιχη τιμή του Passat οριοθετείται σχεδόν 1 λίτρο χαμηλότερα.

Business class

Αναμφίβολα, το μεγάλο πλεονέκτημα και των δύο προτάσεων αφορά την απρόσκοπτη, ασφαλή και ευχάριστη μεταφορά των επιβατών ακόμα και σε μεγάλες, πολύωρες μετακινήσεις με κοινό χαρακτηριστικό την ευθυβολία και τη σιγουριά που μεταφέρουν αμφότερα στον οδηγό, ακόμα και σε μεγάλες, τριψήφιες ενδείξεις ταχύτητας. Ωστόσο, το Mondeo φαίνεται να στρέφεται σε πιο παραδοσιακά χαρακτηριστικά της κατηγορίας, οπότε, σε συνδυασμό και με τις επιρροές του από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, υιοθετεί ένα πιο άνετο και ήπιο οδηγικά προφίλ. Κάτι που προκύπτει και από τις μαλακές ρυθμίσεις της ανάρτησης, η οποία συνδυάζει την ποιοτική κύλιση με την ικανότητα να καταπίνει τις ανωμαλίες με εξαιρετικά ραφιναρισμένο τρόπο. Εξαιρετική δουλειά έχει γίνει και στην ηχομόνωση σε ό,τι αφορά την εξουδετέρωση θορύβων αεροδυναμικής φύσης ή σε όσους προκύπτουν από την κύλιση, αλλά όχι ανάλογα και σε αυτούς από τον κινητήρα.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, οι επιβάτες του Mondeo θα ταξιδέψουν πιο ξεκούραστα από αυτούς του Passat, το οποίο, αν και επιδεικνύει ένα αντίστοιχα ποιοτικό προφίλ, εντούτοις φαίνεται να δίνει μεγαλύτερο βάρος στη ζωντάνια των οδηγικών χαρακτηριστικών μέσα από την υιοθέτηση πιο σφιχτών ρυθμίσεων. Οι αναλογίες, λοιπόν, αντιστρέφονται όταν το περιβάλλον αλλάξει από ανοιχτό αυτοκινητόδρομο σε πιο ποικίλο επαρχιακό δίκτυο, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως εκεί το Mondeo δείχνει έξω από τα νερά του. Άλλωστε, έχει όλα εκείνα τα στοιχεία στα οποία μας έχει συνηθίσει πλέον η Ford, με βασικότερα την ευστοχία του ζυγίσματος και την ομοιογένεια των αντιδράσεων. Σε κάθε περίπτωση, το πάτημα προσδίδει εμπιστοσύνη, διαθέτοντας ακρίβεια στη διαγραφή τροχιών, το τιμόνι είναι ακριβές, όμως έχει χάσει μέρος της πληροφόρησης που είχε η προηγούμενη γενιά, ενώ εξαιρετική ακόμα και στην πίεση είναι η απόδοση των φρένων. Ωστόσο, αν και τα παραπάνω συνθέτουν την εικόνα ενός ικανού συνόλου, ο οδηγός δε λαμβάνει τα ερεθίσματα που θα τον ωθήσουν να αναζητήσει το κάτι παραπάνω.

Οι μαλακές ρυθμίσεις, για παράδειγμα, μπορεί να μην επηρεάζουν αρνητικά την ομοιογένεια των αντιδράσεων, όμως δεν παύουν να επιτρέπουν την εμφάνιση αυξημένων κλίσεων στο αμάξωμα, να τονίζουν τη μεταφορά βάρους και, εντέλει, να μειώνουν την ταχύτητα της απόκρισης σε κάθε αλλαγή της κινητικής κατάστασης, φανερώνοντας στον οδηγό τον πραγματικό όγκο του αυτοκινήτου. Αντίθετα, το Passat αιφνιδιάζει ευχάριστα, καθώς ξεφεύγει από τα δεδομένα μιας κατά κύριο λόγο βαρετής οδηγικά κατηγορίας. Το χαμηλό βάρος σε συνδυασμό με τις πιο σφιχτές ρυθμίσεις της ανάρτησης προσδίδουν ζωντάνια στην απόκριση και ακρίβεια στις αντιδράσεις, δίνοντας την αίσθηση ευελιξίας μικρότερου αυτοκινήτου, που όμως ταυτόχρονα έχει την προοδευτικότητα και τη σιγουριά που δίνουν το μακρύ μεταξόνιο και το φαρδύ πάτημα. Στα παραπάνω προσθέστε το πολύ καλό σε ακρίβεια και αίσθηση τιμόνι και την υψηλή πρόσφυση που εξασφαλίζει η προσεγμένη γεωμετρία, επιτρέποντας τη διαγραφή τροχιών χωρίς την ανάγκη διόρθωσης ή αναθεώρησης, και έχετε ένα συνδυασμό που καταθέτει αβίαστα ταχύτητα και αφήνει ανοιχτή την επιλογή να οδηγήσετε, και όχι απλώς να μετακινηθείτε. Και αυτό είναι κάτι που δε βρίσκεις συχνά σε ένα σεντάν που πλησιάζει τα 5 μέτρα.

Διά ταύτα

Χωρίς αμφιβολία, και οι δύο προτάσεις συνεχίζουν στο δρόμο των προκατόχων τους, κάνοντας μάλιστα περισσότερο σαφή από ποτέ την προς τα πάνω διαφοροποίησή τους σε επίπεδο κύρους από τον πρακτικά άμεσο ανταγωνισμό, με αρωγό την υψηλή ποιοτική προσέγγιση και την ουσιαστική αναβάθμιση του τεχνολογικού τους υποβάθρου. Στο ευρύτερο πλαίσιο των αλλαγών που έχουν συντελεστεί, το Ford Mondeo, μαζί με την παγκόσμια ταυτότητα που πλέον το συνοδεύει, φαίνεται πως έχει κάνει μια στροφή προς το πιο παραδοσιακό κοινό της κατηγορίας, τελειοποιώντας χαρακτηριστικά που συνδέονται με την άνεση, τη φιλικότητα και την ευκολία, αποδυναμώνοντας όμως το δυναμισμό του οδηγικού προφίλ του, παρά την υποστήριξη που έχει από τον εξαιρετικό EcoBoost σε επίπεδο επιδόσεων. Έτσι, λοιπόν, το VW Passat καταφέρνει να κερδίσει στο νήμα τη μεταξύ τους αντιπαράθεση, αφενός γιατί προσεγγίζει με μεγαλύτερη πιστότητα τον αέρα και την αίσθηση των premium προτάσεων, έχοντας μάλιστα ως επιπλέον ατού τη χωροταξική γενναιοδωρία, και αφετέρου γιατί είναι προικισμένο με ένα ταλαντούχο οδηγικό προφίλ, που αποτελεί ευχάριστη έκπληξη για την κατηγορία._ 4Τ

Το χρώμα του χρήματος

Η συνοδεία από ένα ιδιαίτερα πλούσιο εξοπλιστικό πακέτο αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό και για τα δύο μοντέλα, καθώς οι βασικές εκδόσεις τους περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επτά αερόσακους, ηλεκτρικές ευκολίες σε παράθυρα, καθρέφτες και κλειδαριές, δερμάτινο τιμόνι με διακόπτες πολλαπλών λειτουργιών, αυτόματο κλιματισμό και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών. Τα παραπάνω αποτελούν μέρος του πακέτου που προσφέρεται στην έκδοση Trend του Mondeo 1.5 EcoBoost και η οποία κοστίζει 24.065 ευρώ (22.635 ευρώ με απόσυρση). Αντίστοιχα, τα παραπάνω περιλαμβάνονται στη βασική έκδοση Comfortline του Passat 1.4 TSI ACT, που κοστίζει 24.900 ευρώ (23.940 ευρώ με απόσυρση), διαθέτοντας όμως επιπλέον του Mondeo σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, σύστημα αναγνώρισης εμποδίου και αυτόματου φρεναρίσματος, cruise control και ειδικής σχεδίασης ανατομικά εμπρός καθίσματα, με αυτό του οδηγού να έχει ηλεκτρική ρύθμιση.

FORD MONDEO

ΥΠΕΡ/ΑΝΕΣΗ/ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

ΚΑΤΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

VW PASSAT

ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΧΩΡΟΙ

ΚΑΤΑ/ΑΝΕΣΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ