Ειδικές διαδρομές στο βουνό του Πάρνωνα με Ford Focus RS, Mitsubishi Lancer Evo, Seat Leon Cupra R και Volkswagen Scirocco R.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 16 Φεβρουαρίου 2010
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: Ford Focus RS, Mitsubishi Lancer Evolution, Seat Leon Cupra R, VW Scirocco R
ΟΔΗΓΟΙ: Στέφανος Καμιτσάκης, Μανώλης Μοσχούς, Σωτήρης Τσαντίλης, Παναγιώτης Τριανταφυλλίδης
ΔΙΑΔΡΟΜΗ: Αθήνα – Επίδαυρος – Ναύπλιο – Άστρος – Λεωνίδιο – Κοσμάς – Γεράκι – Σπάρτη – Τρίπολη – Αθήνα
ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 690
Ιδανικήδιαδρομή!
Τέσσερις κατασκευές με στόχο την οδηγική απόλαυση, τέσσερις οδηγοί με…άγριες διαθέσεις και μία διαδρομή φτιαγμένη για τον Π.Ο. Σκέφτεστε τίποτα καλύτερο;
ΤΙ είναι ο Πραγματικός Οδηγός και ποια ακριβώς η φιλοσοφία του; Σύμφωνα με τη δική μας, πρόκειται για τον άνθρωπο που δεν αντιμετωπίζει το αυτοκίνητο ως μια «ψυχρή» κατασκευή η οποία έχει στόχο τη μεταφορά από το σημείο Α στο σημείο Β. Ο Π.Ο. αντλεί ικανοποίηση-ευχαρίστηση-απόλαυση από τη μηχανή που έχει στη διάθεσή του και από τον τρόπο που ο ίδιος τη χειρίζεται και που αυτή ανταποκρίνεται. Και, αν το προχωρήσουμε λίγο ακόμα, και από τη διαδρομή, έτσι ώστε να βρίσκει πρακτική εφαρμογή το τρίπτυχο «άνθρωπος-μηχανή-φυσικό περιβάλλον», συνδυασμός ιδανικός. Πόσο εύκολο, όμως, είναι σήμερα για κάποιον που χαρακτηρίζεται από την παραπάνω φιλοσοφία να απολαύσει στιγμές σαν αυτήν που περιγράφουμε, όταν οι περισσότεροι βρισκόμαστε εγκλωβισμένοι ώρες και μέρες στους μποτιλιαρισμένους δρόμους των μεγαλουπόλεων; Όχι και τόσο. Για αυτό και, όταν οι ευκαιρίες παρουσιάζονται, δεν πρέπει να τις αφήνουμε να φεύγουν από τα χέρια μας… Κάπως έτσι αντιμετωπίσαμε την έλευση των VW Scirocco και Seat Cupra, αμφότερων συνοδευόμενων από τον κωδικό «R»! Για να ανάψουν ακόμα περισσότερο τα αίματα, προσθέσαμε στην παρέα δύο εκπροσώπους που μοιάζουν βγαλμένοι από το μαγικό κόσμο του αγώνων, το Ford Focus RS και το Mitsubishi Lancer Evolution. Επόμενο στοιχείο προς αναζήτηση ήταν η σύσταση της ομάδας, αφού στις περισσότερες των περιπτώσεων το ανθρώπινο στοιχείο είναι αυτό που κάνει τη διαφορά. Έτσι, ο Στέφανος Καμιτσάκης διέκοψε τις συζητήσεις αναφορικά με τις αγωνιστικές του βλέψεις ενόψει 2010, ο Μανώλης Μοσχούς βρέθηκε για ακόμα μία φορά μαζί μας, όντας ο πλέον έμπειρος της συντροφιάς, ενώ την τετράδα συμπλήρωσε ο Σ.Τ., ή αλλιώς η «ήρεμη δύναμη» των 4Τροχών. Τελευταίο κομμάτι του παζλ η διαδρομή και, όταν στο τραπέζι έπεσε η ιδέα του Κοσμά στο όρος Πάρνωνα, απλώς το μάτι μας γυάλισε…
My way or the highway!
Για τον Π.Ο. η απόσταση και ο χρόνος άφιξης λίγη σημασία έχουν. Από τη στιγμή που ο στόχος είναι η οδηγική ευχαρίστηση, εκείνο που έχει μέγιστη σημασία είναι το αυτοκίνητο και, φυσικά, ο χαρακτήρας της διαδρομής. Σκεπτόμενοι με αυτήν τη λογική και ουσιαστικά θέλοντας να προσφέρουμε σε όσους πιστούς της… δικής μας φυλής μια ιδέα-πρόταση-πρόκληση, επιλέγουμε τον πιο ενδιαφέροντα δρόμο, με τη λιγότερη δυνατή κίνηση, που να συνδυάζει παράλληλα το πέρασμα από διάφορες περιοχές της υπέροχης ελληνικής υπαίθρου.
Το ραντεβού έχει δοθεί από νωρίς το πρωί λίγο πριν τα διόδια της Ελευσίνας, με τις τέσσερις σπορ κατασκευές να μας περιμένουν υπομονετικά. Στην περίπτωσή μας, το νέο Scirocco R μονοπωλεί το ενδιαφέρον, όντας και το νεότερο της παρέας, μαζί με το Seat. Παρατηρώντας τις καμπύλες του, δεν έχεις παρά να δώσεις τα εύσημα στους Γερμανούς, αφού κατάφεραν να δημιουργήσουν έντονα στοιχεία δυναμισμού, διατηρώντας όμως το διακριτικό χαρακτήρα του! Ο εμπρός προφυλακτήρας και οι δύο ξεχωριστές σε κάθε άκρη απολήξεις της εξάτμισης σε συνδυασμό με τους τροχούς των 19 ιντσών σε κάνουν να υποψιαστείς ότι αυτό το Scirocco είναι διαφορετικό. Εξάλλου, οι προδιαγραφές του είναι αρκετές για να εξιτάρουν και τον πλέον αδιάφορο. 265 ίπποι από 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο και 35,7 χλγμ. ροπής είναι στοιχεία που προκαλούν, την ώρα που όλη αυτή η ισχύς μεταφέρεται στο δρόμο από τους εμπρός τροχούς. Για αυτό και οι Γερμανοί περιποιήθηκαν δεόντως την κορυφαία έκδοση του Scirocco, με πιο σφιχτές ρυθμίσεις σε ελατήρια και αμορτισέρ, μεγαλύτερες αντιστρεπτικές δοκούς και διαφοροποιημένα (πιο σκληρά) σινεμπλόκ. Προσθέστε την ύπαρξη της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης με τον κωδικό DCC αλλά και του διαφορικού ΧDS με το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ολίσθησης μέσω ΕSP, για να έχετε την πλήρη εικόνα. Στο πρώτο μέρος της διαδρομής, στη Ν.Ε.Ο., ξεκινώντας από την Αθήνα με προορισμό την Κόρινθο, εκτιμούμε την ηλεκτρονική ανάρτηση. Έχοντας επιλέξει τη ρύθμιση με τον κωδικό Comfort, απολαμβάνεις την εξαιρετική ποιότητα κύλισης, με συμπαραστάτη το κιβώτιο DSG. Τα χιλιόμετρα περνούν με χαρακτηριστική άνεση και ευκολία μέχρι την έξοδο στο Λουτράκι, με προορισμό την Aρχαία Επίδαυρο. Οι ευθείες τελειώνουν, και πλέον μπροστά μας απλώνονται οι ιδιαίτερα τεχνικές και απαιτητικές στροφές της συγκεκριμένης διαδρομής, με την ολισθηρότητα του δρόμου να παίζει το ρόλο της σε αρκετά σημεία. Το Scirocco R μοιάζει βγαλμένο από ένα δικό του κόσμο, όπου όλα γίνονται ως διά μαγείας, απλά και εύκολα. Το φαρδύ αμάξωμα παίζει το ρόλο του και, ιδιαίτερα στις γρήγορες ανοιχτές καμπές, προσφέρει ένα μοναδικό συναίσθημα σιγουριάς και ασφάλειας στο χειριστή, κάνοντάς τον ουσιαστικά να ψάχνει τα δικά του όρια, και όχι αυτά του αμαξώματος. Αυτό το επιβεβαιώνει και ο Στέφανος, που έχει οδηγήσει λίγες μέρες νωρίτερα το Scirocco και στην πίστα των Μεγάρων. «Από την πρώτη στιγμή αισθάνεσαι σιγουριά. Είναι πολύ σημαντικό το φαρδύ αμάξωμα, το οποίο προσφέρει εξαιρετικό πάτημα.» Ανάλογη είναι και η εντύπωση του Μανώλη, ο οποίος έχει λίγο διαφορετική άποψη για την ανάρτηση. «Έχει πολύ καλό πάτημα και ουδέτερη οδική συμπεριφορά, αλλά παράλληλα είναι ευχάριστο. Όχι αποστειρωμένο. Η λειτουργία του “μπλοκέ” δεν είναι εύκολα αισθητή, ενώ έντονοι είναι οι κραδασμοί που μεταφέρονται στην καμπίνα στις εγκάρσιες ανωμαλίες.» Ο Σ.Τ., από την πλευρά του, είναι πιο… λιτός και γλαφυρός στην περιγραφή του. «Το Scirocco μοιάζει περισσότερο με βιντεοπαιχνίδι. Όχι τόσο ψεύτικο, όσο εύκολο!» Το εξαιρετικό σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης συνεργάζεται άψογα με το κιβώτιο DSG, το οποίο πλέον έχει περάσει στη χειροκίνητη λειτουργία, μέσω των paddle πίσω από το τιμόνι. Διαδικασία ευχάριστη, και μάλιστα ακόμα ταχύτερη σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει, λόγω και της νέας χαρτογράφησής του. Η τελευταία διαπίστωση βρίσκει σύμφωνο και τον Μανώλη Μοσχού: «Είναι εξαιρετικά άμεσο. Οι αλλαγές είναι γρήγορες, είτε πρόκειται για μεγαλύτερη είτε για μικρότερη σχέση. Συγκριτικά, το SST του EVO είναι πιο αργό. Αυτό που μου άρεσε πολύ είναι ο θόρυβος κατά την αλλαγή»! Κάτι που ισχύει με το παραπάνω, αφού η υπόκρουση από τις δύο εξατμίσεις, με την αλλαγή των σχέσεων, συνοδεύεται από ηχητική πανδαισία.
[[PAGEBREAK]]
Άλλη διαδρομή, άλλη φιλοσοφία…
Έχοντας κάνει μια βόλτα στην Επίδαυρο, και αφού έχουμε προκαλέσει τα βλέμματα αρκετών φίλων της αυτοκίνησης -και όχι μόνο-, αλλάζουμε… μπάκετ και περνάμε σε αυτό του Cupra R, του επίσης νεοφερμένου της παρέας. Παρατηρώντας το πριν ανοίξουμε την πόρτα, προσπαθούμε να βρούμε τη διαφορά σε σχέση με το απλό Cupra. Μάταια, όμως! Τίποτα δε μαρτυρά τη διαφορά, και το ισχυρότερο Seat παραγωγής που κατασκευάστηκε ποτέ -265 ίππων κι αυτό- γίνεται αντιληπτό μόνο από όποιον διακρίνει το μικρό λογότυπο «R» στο εμπρός και το πίσω μέρος. Η αυξημένη ισχύς αποτέλεσε αφορμή για τη διαφοροποίηση της ανάρτησης, η οποία και έχει σαφώς πιο σκληρή ρύθμιση, ενώ παράλληλα το κορυφαίο Leon εφοδιάζεται και με το ψευδο-μπλοκέ XDS, που συναντάμε και στο Scirocco. Φεύγοντας από την Επίδαυρο, ακολουθούμε το δρόμο από Λιγουριό προς Ναύπλιο, έχοντας πλέον να αντιμετωπίσουμε έναν τελείως διαφορετικής φιλοσοφίας δρόμο, σαφώς πιο στενό, με πιο κλειστές στροφές και οδόστρωμα με πολύ χαμηλό δείκτη πρόσφυσης. Το Cupra, παρά την αυξημένη ισχύ, δε δείχνει να έχει πρόβλημα να τη μεταφέρει στο δρόμο. Στο πολύ γλιστερό κομμάτι, ωστόσο, θέλει προσοχή με το γκάζι, αφού, αν υπερβάλεις, η υποστροφή θα είναι έντονη. Βέβαια, το σημείο-κλειδί, όπως και στα περισσότερα Leon, είναι η τάση του πίσω μέρους για υπερστροφή, στοιχείο που βοηθά τον έμπειρο, ειδικά στην τοποθέτηση στην είσοδο της στροφής. «Καταρχήν, είναι πολύ εντυπωσιακή η απόδοση του κινητήρα» μας λέει περιχαρής ο Στέφανος, και συνεχίζει: «Έχει φιλική οδική συμπεριφορά, ενώ είναι αρκετά σκληρό, χωρίς όμως να καταπονεί τους επιβαίνοντες. Ουδέτερο θα το χαρακτήριζα, με τάσεις υποστροφής στο όριο».
Στοιχείο που εντυπωσιάζει με την πρώτη επαφή; Τα εξαιρετικά σε αίσθηση φρένα, τα οποία και υπερτερούν έναντι του Scirocco, όπως διαπιστώνει ο Μανώλης Μοσχούς: «Εξαιρετικά φρένα! Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι δεν εντυπωσιάζουν μόνο με την απόδοση-αίσθησή τους, αλλά και με την αντοχή τους σε συνθήκες πίεσης». Αντίστοιχη εικόνα, όμως, έχουμε και για τον επιλογέα των 6 σχέσεων, αφού, πιέζοντας και οδηγώντας στο όριο, παρατηρείς ότι η χειροκίνητη επιλογή είναι εντέλει η πλέον ενδεδειγμένη λύση για αυτές τις συνθήκες. Πάντως, ο Σ.Τ. έχει μια εύλογη απορία: «Το Cupra R είναι ένα πολύ καλό πακέτο, δυσκολεύεσαι όμως να διακρίνεις τι παραπάνω μπορεί να σου προσφέρει από το “απλό” Cupra». Και δεν έχει άδικο…
Φτάνοντας στο Ναύπλιο, η αδρεναλίνη πέφτει σε φυσιολογικά επίπεδα και απολαμβάνουμε την ομορφιά και την ηρεμία που το χαρακτηρίζει. Μας αρέσει αυτή η πόλη, και δεν το έχουμε κρύψει. Εξάλλου, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι αποτελεί αγαπημένο προορισμό των περισσότερων κατοίκων των μεγαλουπόλεων, και ιδιαίτερα των ζευγαριών… Μια βόλτα στο λιμάνι, λίγο νερό και χωρίς καθυστέρηση επιστροφή στις επάλξεις, με προορισμό το Άστρος και από εκεί το Λεωνίδιο. Συγχρόνως, αφήνουμε τα κλειδιά του Seat και τα ανταλλάσσουμε με αυτά του Lancer Evolution. Ο Στέφανος Καμιτσάκης «στάζει μέλι» για το όπλο των Ιαπώνων, αλλά δεν κρύβει τη δυσαρέσκειά του για τη θέση οδήγησης. Εμάς, αντίθετα, το Recaro με την εξαιρετική πλευρική στήριξη μας κάνει να αισθανόμαστε ιδανικά. Παίρνοντας δύναμη από τον 2λιτρο ΜIVEC των 295 ίππων, το λευκό EVO με το Twin Clutch SST είναι για πολλούς ένα διαμάντι σε επίπεδο τεχνολογίας. Η τετρακίνηση είναι το σήμα κατατεθέν της συγκεκριμένης κατασκευής, με την τελευταία γενιά να χρησιμοποιεί το S-AWC, το οποίο και απαρτίζεται από τρία βασικά επιμέρους συστήματα: Το Active Stability Control, που εξασφαλίζει ότι ο κάθε τροχός θα δέχεται το μέγιστο της ροπής που μπορεί να διαχειριστεί, το Active Centre Differential, που είναι το ενεργό κεντρικό διαφορικό της Mitsubishi, το οποίο μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου υδραυλικού συμπλέκτη μοιράζει ιδανικά τη ροπή ανάμεσα στον εμπρός και τον πίσω άξονα, και τέλος το Active Yaw Control, που ουσιαστικά επιλέγει σε ποιον από τους πίσω τροχούς πρέπει να αποστείλει περισσότερη ροπή το πίσω διαφορικό. Με λίγα λόγια, όλη η τεχνολογία και τεχνογνωσία των αγώνων στη διάθεσή μας! Έχοντας το μικρής διαμέτρου τιμόνι στα χέρια, αλλάζουμε σχέσεις με τις μεγάλες πεταλούδες πίσω από τη στεφάνη, νομίζοντας ότι συγκαταλεγόμαστε στους «θεούς» του WRC. Ακόμα και στο πρόγραμμα S-Sport, το οποίο προσφέρει τις πιο άμεσες δυνατές αλλαγές, παρατηρείς ότι το κιβώτιο δεν είναι αντίστοιχο με το DSG, με τις όποιες διαφορές να είναι εντέλει μικρές υπέρ της γερμανικής κατασκευής. Οδηγώντας στο δρόμο προς Άστρος, ένα χαμόγελο αρχίζει και ζωγραφίζεται με απόλυτα φυσικό τρόπο στο πρόσωπο. Η τετρακίνηση παίζει το ρόλο της αναφορικά με το χαμηλό δείκτη πρόσφυσης της ασφάλτου, και αρκεί να ξεπεράσεις τις αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος για να στηριχθείς στο μοναδικό συνδυασμό πλαισίου-ανάρτησης-διαφορικών, ώστε να κινηθείς σε ρυθμούς… WRC! Γεγονός που γοητεύει τον Στέφανο Καμιτσάκη: «Είναι αγωνιστικό αυτοκίνητο! Απόλυτο, ευχάριστο και πάρα πολύ γρήγορο! Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που λειτουργούν τα διαφορικά». Σε αυτό θα συμφωνήσει και ο rallyman της παρέας, ο Μανώλης Μοσχούς: «Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που συμπεριφέρεται στο δρόμο. Είναι αυστηρά ουδέτερο, αλλά μπορεί να κινηθεί με όποιον τρόπο επιθυμεί ο οδηγός. Ουσιαστικά δίνεις τις εντολές, και το EVO τις εκτελεί πιστά. Έχει εξαιρετικά φρένα, ενώ θα ήθελα πιο βαρύ το τιμόνι». Πάντως, αυτό που δεν πρόκειται να ξεπεράσει ο αμετανόητος είναι η έλλειψη εκρηκτικότητας του κινητήρα, αφού το νέο 2λιτρο σύνολο είναι σαφώς πιο γραμμικό σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, αλλά δεν προσφέρει την αίσθηση των EVO παλαιοτέρων ετών. Παρ’ όλα αυτά, οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι δε χρειάζεται έκρηξη για να σημειωθούν οι επιδόσεις. Ο Σ.Τ., ωστόσο, ερμηνεύει ιδανικά τη νέα φιλοσοφία της τελευταίας γενιάς: «Αυτό το EVO δεν είναι τόσο σκληροπυρηνικό όσο οι πρόγονοί του. Συγκριτικά με τα υπόλοιπα μέλη της παρέας, έχει μεγαλύτερες κλίσεις και ελαφρύτερο τιμόνι. Γι’ αυτό απαιτείται μία περίοδος συμβίωσης με τον οδηγό, προτού πραγματικά αρχίσει να αποκαλύπτει τα μυστικά της συμπεριφοράς του. Τότε θα φανούν και οι αγωνιστικές καταβολές, και η ευχαρίστηση που μπορεί να προσφέρει στις στροφές με την ενεργή συμμετοχή του πίσω άξονα». Χωρίς να καταλάβουμε τον τρόπο και το χρόνο, ξαφνικά μπροστά μας βρίσκεται το Άστρος! Ακόμα μία όμορφη πόλη με έντονο χρώμα, η οποία το χειμώνα μοιάζει να καλύπτεται από μοναδική ηρεμία και χαλαρότητα. Στοιχεία που για τους περισσότερους από εμάς μοιάζουν με ευλογία…
Η αγωνία έχει αρχίσει και κορυφώνεται, αφού η απόσταση από το Λεωνίδιο είναι μικρή και η πρόκληση της διαδρομής προς τον Κοσμά έχει αρχίσει να μας κυριεύει. Για ακόμα μία φορά, κλειδιά αλλάζουν χέρια και προσπαθούμε να βολευτούμε στο μπάκετ του Focus RS. Το πράσινο Ford έχει συγκεκριμένο χαρακτήρα και δεν τον κρύβει. Όταν οι άνθρωποι του τμήματος RS ξεκινούσαν τη σχεδίαση του αμαξώματος, πρέπει να έθεσαν έναν και μοναδικό κανόνα: ότι αυτό το Focus δε θα κρύβει την ταυτότητα και το χαρακτήρα του. Και το καταφέρνει από χιλιόμετρα μακριά. Η συγκεκριμένη έκδοση δεν έχει καμία σχέση με οποιαδήποτε άλλη. Την ώρα που κανείς δυσκολεύεται να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ του Cupra R και του απλού Cupra, στην περίπτωση του Focus, το ST με το RS δείχνουν να απέχουν μεταξύ τους έτη φωτός. Το ίδιο ισχύει, φυσικά, και για τις τεχνολογικές λύσεις που έχουν επιλεγεί. Το κορυφαίο Focus παίρνει ζωή από το γνωστό 5κύλινδρο σύνολο της Volvo, αποδίδοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, 305 ίππους και 44,7 χλγμ. ροπής! Τιμές εντυπωσιακές, αν και το γεγονός ότι όλη αυτή η ισχύς περνά στο δρόμο από τους εμπρός τροχούς μάλλον αρχικά προβληματίζει. Η εμπειρία από τους αγώνες, όμως, έπαιξε το ρόλο της, και το Focus RS έχει δεχθεί μια σειρά από βελτιώσεις, οι οποίες το μετατρέπουν σε πραγματικό όπλο. Πέρα από τις πιο σκληρές ρυθμίσεις σε ανάρτηση και ελατήρια, διαθέτει παχύτερες αντιστρεπτικές και διευρυμένα μετατρόχια εμπρός και πίσω, ενώ εφοδιάζεται με μηχανικό -παρακαλώ!- μπλοκέ διαφορικό της Quaife και την πατενταρισμένη εμπρός ανάρτηση RevoKnuckle (που πηγαίνει τα γνωστά μας γόνατα ΜακΦέρσον ένα -τουλάχιστον- βήμα παραπέρα). Στην πράξη, ο κινητήρας κυριολεκτικά εκτοξεύει το Focus στην ευθεία ή στην έξοδο της στροφής, τη στιγμή που ο συνδυασμός μπλοκέ διαφορικού και ανάρτησης κάνει το χειριστή να αισθάνεται ότι βρίσκεται αντιμέτωπος με το χρονόμετρο σε κάποια ειδική διαδρομή. «Μπορεί το ηλεκτρονικό XDS των “R και R” να προσπαθεί για το καλύτερο, μόνον όμως πίσω από το τιμόνι του Focus RS καταλαβαίνεις γιατί η πατροπαράδοτη μηχανική λύση παραμένει αξεπέραστη σε αμεσότητα» συμπληρώνει πολύ εύστοχα ο Σ.Τ. Ο στενός, φιδωτός δρόμος με την εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτο που οδηγεί στο Λεωνίδιο μετατρέπεται σε πεδίο βολής: Στηριζόμενος στο εξαιρετικό πλαίσιο με τα αυξημένα μετατρόχια, ουσιαστικά σημαδεύεις, και το Focus… πυροβολεί. Διαδικασία που μπορεί να μοιάζει απλή, αλλά απαιτεί σεβασμό, γνώση και εμπειρία για να προσφέρει αδρεναλίνη και απόλαυση σε κάθε στροφή. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Στέφανος αδυνατεί να κρύψει τον ενθουσιασμό του: «Αναμφίβολα, έχει τον καλύτερο κινητήρα. Έχει εκρηκτικότητα, δύναμη σε όλο το εύρος των στροφών και θηριώδη ροπή. Παράλληλα, είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που περνά η ισχύς στο δρόμο, αφού, παρά το γεγονός ότι έχει τόσο αυξημένη ιπποδύναμη στους εμπρός τροχούς, δε με προβλημάτισε καθόλου»! Βέβαια, θα μας άρεσε ακόμα περισσότερο με ένα λίγο πιο βαρύ σε αίσθηση τιμόνι, έναν ανθεκτικότερο συμπλέκτη και το καταπληκτικό Recaro τοποθετημένο λίγο χαμηλότερα. Ακόμα και έτσι, πάντως, η απόλαυση είναι εξασφαλισμένη.
[[PAGEBREAK]]
Η ώρα της αλήθειας…
Ενώ βρισκόμαστε στην καρδιά του Λεωνιδίου, περνάμε από τους στενούς, γραφικούς και λιθόστρωτους δρόμους της πόλης, ακολουθώντας τη σήμανση προς Κοσμά. Οι κάτοικοι παρατηρούν την περίεργη συντροφιά και οι νεότεροι δεν κρύβουν το θαυμασμό τους για τις επιβλητικές και εντυπωσιακές κατασκευές. Η πλατεία σφύζει από ζωή και παρατηρούμε τους ανθρώπους, οι οποίοι χαμογελούν και συνομιλούν ξένοιαστοι, μακριά από έννοιες και προβλήματα. «Μήπως κάνουμε κάτι λάθος;» είναι η πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό, και συνεχίζουμε. Βλέπετε, ο προορισμός μας ήταν τα περίπου 32 χλμ. της διαδρομής που οδηγούν από το Λεωνίδιο στον Κοσμά, και πλέον αυτά βρίσκονταν μπροστά μας. Ω, θεοί! Τι υπέροχο τοπίο… Η φύση είναι σαγηνευτική, όπου κι αν πέσει το μάτι κυριαρχεί το ήρεμο πράσινο χρώμα, το οποίο συνδυάζεται ιδανικά με την αγριότητα των βράχων. Το ένα στοιχείο της φύσης συμπληρώνει το άλλο, προσφέροντας μια μαγική εικόνα. Η κίνηση είναι ελάχιστη, με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι πως μπορείς να παρασυρθείς από τη διαδρομή και τη σχεδίασή της, η οποία σαφώς θυμίζει ειδική διαδρομή. Η παλιά άσφαλτος προσφέρει τεράστια περιθώρια πρόσφυσης, και στο… μενού περιλαμβάνονται κομμάτια κάθε είδους. Ξεκινώντας δίπλα στο ποτάμι, έχεις να αντιμετωπίσεις μια σειρά από μέτριες στροφές, που στις περισσότερες περιπτώσεις στο τέλος κλείνουν, ενώ δε λείπουν και περάσματα από στενά γεφυράκια. Στη συνέχεια, η μέση ωριαία ανεβαίνει ακόμα περισσότερο με ένα μεγάλο κομμάτι από παρατεταμένες καμπές, αλλά και τις επονομαζόμενες «μία σε μία», όπου σημαδεύοντας μπορείς να τις κόψεις σαν ευθεία. Έπειτα από λίγο, όμως, η κλίση του δρόμου γίνεται ανηφορική και οι φουρκέτες αρχίζουν να διαδέχονται η μία την άλλη, ενώ το πράσινο αρχίζει να γίνεται ακόμα πιο έντονο και η βλάστηση πιο πυκνή. Το τοπίο σε προδιαθέτει να βυθίσεις ακόμα περισσότερο το γκάζι, και το γεγονός ότι όλα αυτά γίνονται με ασφάλεια και χωρίς να προκαλείς παίζουν τον ψυχολογικό τους ρόλο. Το βλέπεις από τη διάθεση της… συντροφιάς, αφού όλοι δείχνουν να το απολαμβάνουν και να ζουν τη στιγμή. Κινούμενοι για αυτά τα 32 χλμ. ο καθένας μας κοντά στα δικά του όρια, φτάνουμε στον Κοσμά, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Το χαμόγελο είναι εμφανές στο πρόσωπο όλων, και ήρεμοι καθόμαστε να απολαύσουμε την ησυχία του χωριού, το οποίο θυμίζει παραμύθι. Η αρχιτεκτονική των σπιτιών, οι μικροί δρόμοι, η ζεστασιά των ανθρώπων αλλά και η ατμόσφαιρα που επικρατεί σε κάνουν να αισθάνεσαι οικεία. Παρατηρώντας τα αυτοκίνητα, ενώ ακούγονται τα μέταλλα που προσπαθούν να κρυώσουν από την υπερβολική πίεση, συνειδητοποιούμε για ακόμα μία φορά την πλήρη έννοια του Π.Ο. Φυσικά, κανείς δεν έχει χρόνο για χάσιμο. Όλοι θέλουν να βρεθούν και πάλι στο εσωτερικό των αυτοκινήτων και ο καθένας ξεχωριστά να… εκφραστεί με ένα τιμόνι και έναν επιλογέα στα χέρια.
[[PAGEBREAK]]
Cool down…
Έπειτα από μια ξέφρενη κατάβαση προς το Γεράκι και αφού «ρουφήξαμε» μέχρι και την τελευταία σταγόνα οδηγικής απόλαυσης, σταματάμε στην άκρη του δρόμου, έτσι ώστε να κρυώσουν κινητήρες και φρένα, αλλά και για να επανέλθουν οι χτύποι της καρδιάς στους φυσιολογικούς ρυθμούς. Έχοντας δίπλα τον πάντα αναλυτικό Σ.Τ., ο οποίος προσπαθεί να μας εξηγήσει τις λεπτομέρειες περί αναρτήσεων, φρένων κτλ., παρατηρούμε τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικοί άνθρωποι ενώνονται, όταν υπάρχει ένα κοινό ενδιαφέρον. Ο Μανώλης Μοσχούς, έχοντας περάσει τα 40 πλέον, κάνει διάλογο με τον 23χρονο Στέφανο Καμιτσάκη, ο οποίος απολαμβάνει την παρέα και τη συζήτηση μαζί του-μας. Τα χαμόγελα δίνουν και παίρνουν, ενώ η συζήτηση περιστρέφεται στο κοινό πάθος όλων, την οδήγηση.
Γυρνώντας το κεφάλι από την άλλη μεριά, παρατηρούμε τις τέσσερις πηγές απόλαυσης. Τόσο διαφορετικές, μα εντέλει τόσο ίδιες. Το Mitsubishi Lancer Evolution, όσο αλλαγμένο και αν είναι σε σχέση με το παρελθόν, όσο και αν έχει χάσει από το χαρακτήρα των παλαιότερων εκρηκτικών κατασκευών, άλλο τόσο πολιτισμένο και γρήγορο είναι, συνδυάζοντας την ταχύτητα και την ευχαρίστηση με την ασφάλεια. Αντίθετα, το Focus RS μοιάζει με καθαρόαιμη κατασκευή, και ίσως να είναι το πλέον απολαυστικό προσθιοκίνητο της αγοράς. Το Cupra R, από την άλλη, μπορεί για κάποιους να είναι ακόμα ένα Leon, αλλά ουσιαστικά είναι η έμπρακτη απόδειξη της ψυχής και του συναισθήματος των Ισπανών, η οποία είναι άμεσα συνυφασμένη με τις επιδόσεις και την οδική συμπεριφορά. Όσο για το Scirocco R; Δε θα σου κλέψει την καρδιά, αλλά ίσως να αποτελεί και το ιδανικό πακέτο, αποτελώντας την πλέον ισορροπημένη λύση. Υπέροχο αισθητικά, με εξαιρετικό κινητήρα, κιβώτιο για όλα τα γούστα και οδική συμπεριφορά που επιτρέπει τη μετακίνηση με ταχύτητες που μόνο αν αντικρίσεις το ταχύμετρο μπορείς να συνειδητοποιήσεις. Με λίγα λόγια; Περί ορέξεως…
Σηκώνοντας, όμως, το βλέμμα λίγο πιο ψηλά, παρατηρούμε με δέος το βουνό που τώρα πια δεσπόζει από πάνω μας. Το μυαλό πηγαίνει για λίγο πίσω και ένας κόμπος δένει τα στομάχια μας, αναλογιζόμενοι τη διαδρομή και την έκκριση αδρεναλίνης που μας προσέφερε. Βλέπετε, αν ζητούσατε από τον Π.Ο. να σας περιγράψει το δικό του παράδεισο, είναι πολύ πιθανό να σας περιέγραφε όλα τα παραπάνω…_ Π. Τ.
Ο 23χρονος Στέφανος Καμιτσάκης είναι ακόμα ένα από τα σπουδαία ταλέντα που κέρδισε ο ελληνικός μηχανοκίνητος αθλητισμός από το χώρο του καρτ. Ανδρώθηκε και διακρίθηκε στο συγκεκριμένο χώρο κατακτώντας τίτλους, ενώ τα τελευταία χρόνια δοκιμάζει την τύχη και τις δυνατότητές του σε αγώνες στη γειτονική Ιταλία, σημειώνοντας νίκες σε θεσμούς όπως είναι η Formula Azzurra και η ιταλική F3. Φέτος προσπαθεί να βρει τον απαραίτητο προϋπολογισμό για να λάβει μέρος στο VW Scirocco Cup στη Γερμανία, ενώ δεν αποκλείεται να τον δούμε και σε αγώνες του Πρωταθλήματος GT!
Πλέον, ο «δικός μας» άνθρωπος. Ο Μανώλης Μοσχούς προέρχεται από μια οικογένεια με σπουδαία παράδοση στους αγώνες, την οποία και φρόντισε να διατηρήσει κερδίζοντας τίτλους τόσο σε αγώνες ράλλυ όσο και στην F3. Αν και στα 41 του πια, εύκολα καταλαβαίνεις, βρισκόμενος δίπλα του, ότι η ταχύτητα είναι ένα στοιχείο το οποίο, όσα χρόνια και αν περάσουν, δε χάνεται…
«Η κίνηση είναι ελάχιστη, με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι πως μπορείς να παρασυρθείς από τη διαδρομή και τη σχεδίασή της, η οποία σαφώς θυμίζει ειδική διαδρομή.»
«Όλοι ήθελαν να βρεθούν στο εσωτερικό των αυτοκινήτων και ο καθένας ξεχωριστά να… εκφραστεί με ένα τιμόνι και έναν επιλογέα στα χέρια.»
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
FORD FOCUS RS MITSUBISHI LANCER EVOLUTION SEAT LEON CUPRA R VW SCIROCCO R
ΠΙΣΤΑ ΜΕΓΑΡΩΝ 1:13.15 (Λάμπρος Αθανασούλας) 1:11.54 (Χ.Α.) 1:13.9 (Στέφανος Καμιτσάκης) 1:11.3 (Στέφανος Καμιτσάκης)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.522 1.998 1.984 1.984
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 305 ίπποι/6.500 σ.α.λ. 295/6.500 265/6.00 265/6.000
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 44,9 χλγμ./2.300 σ.α.λ. 37,3/3.500 35,7/2.500 35,7/2.500
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον (RevoKnuckle), ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική Γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική Γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική Πολλαπλών συνδέσμων Πολλαπλών συνδέσμων
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός Αερ. δίσκοι 330 χλστ. Αερ. δίσκοι 350 χλστ. Αερ. δίσκοι 345 χλστ. Αερ. δίσκοι 345 χλστ.
Πίσω Δίσκοι 302 χλστ. Αερ. δίσκοι 330 χλστ. Αερ. δίσκοι 286 χλστ. Αερ. δίσκοι 310 χλστ.
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Διάσταση 235/35/19 245/40/18 235/35/19 235/40/18
ΔIAΣTAΣEIΣ
MHK.xΠΛ.xΥΨ. 4.402×1.842×1.497 χλστ. 4.505×1.810×1.480 4.309×1.768×1.443 4.256×1.810×1.404
METAΞONIO 2.640 χλστ. 2.650 2.578 2.578
BAPOΣ 1.468 κιλά 1.600 1.375 1.344
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
0-100 χλμ./ώρα 6,0 δλ. 6,1 6,5 6,3
0-400 μ. 14,4 δλ./157,0 χλμ./ώρα 14,4/157,1 14,6/160,3 14,5/161,3
ΡΕΠΡΙΖ
50-80 χλμ./ώρα με 3η 2,4 δλ. 2,8 2,7 2,7
80-110 χλμ./ώρα με 4η 2,8 δλ. 3,9 3,8 3,3
120-140 χλμ./ώρα με 5η-6η 3,0-3,2 δλ. 3,7-5,6 3,4-4,3 3,4-4,2
Τελική ταχύτητα 263 χλμ./ώρα 242 250 250
Κατανάλωση 16,3 λτ./100 χλμ. 20,3 15,4 16,18
Τιμή 35.095 ευρώ 55.450 30.900 35.670
*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ